DEATH, THRASH, BLACK, HEAVY, DOOM AND ROCK METAL ZINE

- REVIEWS, REPORTS, INTERVIEWS - SUPPORT METAL UNDERGROUND

sobota 28. ledna 2023

Recenze/review - KOHNERAH - Ominous Ubiquitous (2023)


KOHNERAH - Ominous Ubiquitous
CD 2023, vlastní vydání

for english please scroll down

Někdy mám pocit, že se mi někdo navrtal do hlavy. A pokouší se do ní vložit spoustu lží, dezinformací, hnisu a špíny. Moje tělo se brání, ale někdy padá nakažené k zemi. Lékaři si nevědí rady, jsem jak prokletý. Destrukce těla, destrukce mysli. Umírám a znovu se rodím. Restartován v temnotě znovu povstanu, abych bojoval dál. V podobných chvílích mi nejvíc pomáhá muzika. Dnes bych vám chtěl představit maniaky KOHNERAH.

Jedná se o nekompromisní death metalovou smečku z Kansas City, Missouri, která dokáže svojí hudbou zničit všechno kolem v okruhu několika kilometrů. Novinka "Ominous Ubiquitous" působí jako silná výbušnina. Stačí jenom pustit play a mozek vám vyskočí z hlavy. 


Na první pohled zaujme nádherný obal, pod kterým je podepsán mistr Mariusz Lewandowski, který nás bohužel loni opustil. Pochválit musím i masivní, divoký a mocný zvuk (Adam Mitchell - Recording, Mixing, Dennis Israel - Mastering, Ty Scott - Engineering). Riffy řežou jako ostrý skalpel, vokál je nasáklý chorobami a bicí vás také rozsekají. Mě se ale nejvíc líbí atmosféra celé nahrávky, která je temná, chladná a připomíná mi opuštěná jatka nebo starou márnici. Pokud bychom měli k někomu KOHNERAH přirovnat, volil bych jména jako DEICIDE, MORBID ANGEL, MONSTROSITY, BRUTALITY. Sedím připoutaný ke křeslu. Už několik dní mě nutí, abych se díval na zprávy, musím mít otevřené oči, jako v Mechanickém pomeranči. Dostávám elektrické šoky, do žil mi dávají neznámé látky. Umírám a znovu se rodím a pokaždé si znovu a znovu pouštím "Ominous Ubiquitous". Jedná se totiž o smrtící kov, který mi pomáhá přežít v dnešním šíleném světě. Některé songy jsou neklidné, jiné brutální, ale všechny spojuje dobré řemeslo, zajímavé nápady a jasný, zřetelný výraz. Někdy mám pocit, že se mi někdo navrtal do hlavy. A pokouší se do ní vložit spoustu lží, dezinformací, hnisu a špíny. Moje tělo se brání, ale někdy padá nakažené k zemi. Lékaři si nevědí rady, jsem jak prokletý. Destrukce těla, destrukce mysli. Zničující death metalový masakr!


Asphyx says:

Sometimes I feel like I've been drilled in the head. And they're trying to put in a lot of lies, misinformation, pus and dirt. My body fights back, but sometimes it falls down infected. The doctors don't know what to do, I'm cursed. Destruction of the body, destruction of the mind. I die and am born again. Rebooted in the darkness, I rise again to fight on. It's times like this that music helps me the most. Today I'd like to introduce you to the maniacs of KOHNERAH.

They are an uncompromising death metal pack from Kansas City, Missouri, who can destroy everything within a few miles with their music. The new album "Ominous Ubiquitous" is a powerful explosive. Just play it and your brain will pop out of your head.


At first glance, the beautiful cover, signed by the master Mariusz Lewandowski, who unfortunately left us last year, catches the eye. I must also praise the massive, fierce and powerful sound (Adam Mitchell - Recording, Mixing, Dennis Israel - Mastering, Ty Scott - Engineering). The riffs cut like a sharp scalpel, the vocals are soaked with disease and the drums will also cut you up. But what I like the most is the atmosphere of the whole record, which is dark, cold and reminds me of an abandoned slaughterhouse or an old morgue. If we have to compare KOHNERAH to someone, I would choose names like DEICIDE, MORBID ANGEL, MONSTROSITY, BRUTALITY. I'm strapped into a chair. I've been forced to watch the news for days, I have to keep my eyes open, like in A Clockwork Orange. I'm getting electric shocks, they're putting unknown substances in my veins. I'm dying and being born again, and every time I play "Ominous Ubiquitous" over and over again. It's a deadly metal that helps me survive in today's crazy world. Some songs are restless, others brutal, but they all share good craftsmanship, interesting ideas and a clear, distinct expression. Sometimes I feel like I've been drilled in the head. And they're trying to put in a lot of lies, misinformation, pus and dirt. My body fights back, but sometimes it falls down infected. The doctors don't know what to do, I'm cursed. Destruction of the body, destruction of the mind. A devastating death metal massacre!


Tracklist:
01. Wake Of Oblivion
02. Bovine Excision
03. Antimatter Annihilation
04. Eye Of The Panopticon
05. Inoculus
06. Plucked From The Sky
07. Elegiac Departure

KOHNERAH ARE:
Stephen Babcock | Vocals
Josh Riley | Lead Guitar & Vocals
JD Cantrell | Guitar & Vocals
Spencer Halstead | Bass
Chris Thorpe | Drums


KNIŽNÍ TIPY - Metropolis - Thea von Harbou (1927)


Metropolis - Thea von Harbou
1927, Ústřední dělnické knihkupectví a nakladatelství (Antonín Svěcený)

Pamatuji si, že bylo sychravé ráno a já šel do školy. Na kolejích mě vyzvedl kamarád, kouřili jsme a nadávali, že musíme přes pole. Cestou nám skočil králík pod nohy a kámoš po něm hodil kámen. Zasranej den, dnes píšeme z matiky. Vůbec se mi tam nechce. Mě taky ne. Bylo brzo ráno a ještě nebylo nikde otevřeno, tak jsme oba usedli do lavic a sešli se až na cigáru po několika hodinách. Hele, za půl hodiny otevírají U Darebáka, pronesl a nemusel mě vůbec přemlouvat. Jen jsem kývl a šli jsme. Kecali jsme o knížkách a školu nechali daleko za sebou. Stepujeme před dveřmi, výčepák se opozdil. Kde seš? Zeptáme se a vlezeme do studené hospody. Pijeme pivo a kouříme. Najednou vyndá Michal z brašny knížku. Je ohmataná. Hele, co jsem včera ulovil a antíku. Oznámí mi a hodí přede mě mezi pivní tácky Metropolis.

Co to je, zeptám se. Hele, uvidíš sám. Vůbec jsem nevěděl o tom, že existuje nějaký černobílý, němý a skvělý film. Dnes si říkám, že by mě fakt zajímalo, kolik z lidí vlastně nejdřív četlo knížku a teprve až pak zhlédla tenhle parádní snímek. Michal mi ještě prozradí, že to je kniha vyloženě pro mě, protože je to sci-fi. Zandám si ji do svého žebradla a na několik dní na ní zapomenu. Až když jedu vlakem domů, na brigádu přes půl republiky, dojdou mi baterie ve walkmannu. Prohrábnu zavazadlo a najdu Metropolis. Než dojedu do Boleslavi, mám půlku za sebou. Doma pozdravím a jen se ujistím, že je vše v pořádku. Otec leží u televize s lahváčem a máma něco kutí v kuchyni. Brácha nemluví. Zalezu si do postele, pustím si nějakou muziku a knížku dočtu. Nemůžu pak spát. Nejde to, pořád musím nad příběhem přemýšlet.

Usnu a vrátím se do Plzně. Vypadá ale jinak, mocněji, je v ní víc lidí. Bydlím v mrakodrapu a dívám se na hemžení pode mnou. Společnost je dávno rozdělena na ty vzdělané, nůžky jsou rozevřeny. S dělníky se skoro nepotkávám. Jsou v podzemí. Jsou důležití pro chod společnosti, pro výrobu, ale jinak nemají moc práv. Připomínají spíše otroky. Zajímavé je, že i když jsem film dosud neviděl, některé obrazy jsem zažil ve snu. Dopředu. Alespoň takový pocit jsem měl, když jsem se probudil. Jdu do továrny a celý den uklízím. Jsem dělníkem, který je v metropolisu. Šéf mě několikrát seřve. Jen tak, protože má nervy. Makám vždycky dobře, jsem tak vychovaný. Připadám si jako otrok, jako kus masa. Ale všechno spolknu, všechen ten vztek, smutek, beznaděj. Najednou chápu knížku o hodně více, než včera. 

Uběhne spousta let, jsem pořád v továrnách, pracuji ale nahoře, za dobrý plat. Ale s dělníky se stále setkávám, poslouchám je a vnímám jejich pohled na svět. V mnohém je chápu, ale ve spoustě věcí ne. Knížku jsem si přečetl nedávno, během několika hodin. Bylo to odpoledne a zrovna v naší zemi probíhaly volby. Nešlo ani tak o to, jak to dopadlo, ale vyděsilo mě, jak začíná být společnost rozdělena na dvě poloviny. Hrozně mi to Metropolis připomnělo. A to si prosím uvědomme, že se u nás, v Čechách máme pořád dobře. Co takový Tchaj-wan? A další? Co volby v USA, kde spolu v rodinách nemluví kvůli politice? Do toho si vezměte toxické sociální sítě, zprávy a najednou si uvědomíte, jaká byla Thea von Harbou vizionářka. Dnes už mám vše ovlivněné i skvělým filmem. Vidím současný svět stejně černobíle, protože takový začíná opravdu být. Bohužel.

Film je avantgardní a není pro každého. S knížkou je to vlastně ještě těžší. Doporučil jsem ji několika svým známým a hnali mě velkou holí. Nepochopili vůbec nic a to jsem je považoval za lidi, kterým by se mohla líbit. Doba se hodně změnila. Spousta z nás vnímá informace jen zkratkovitě, čte čím dál tím méně jedinců. Někdy si říkám, že už to nějak doklepu. Svět Metropolis je temný, spousta momentů ve vás zůstane navěky. Alespoň tak vnímám knížku já. Vlastně to není moc pozitivní příběh, ale o to víc k zamyšlení. Tedy, pokud rádi namáháte mozkové závity, mohu vám knihu jen doporučit. Třeba jsem vám svým tipem udělal radost. Bylo to účelem. Mějte se hezky a zase za týden. Děkuji za pozornost. Bylo mi s vámi dobře. Za chvíli zase vstávám a vyrazím do města. Cestou do práce potkám spoustu dělníků. Spousta z nich vypadá jako zombie, jakoby vylezli z podzemí. Buďte silní!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Původně scénář k filmu Fritze Langa (1924), roku 1926 přepracován autorkou do románové podoby. Poněkud naivní příběh They von Harbou se odehrává v 21. století (přesněji roku 2026), uprostřed obrovského města plného mrakodrapů, vynálezů, prosperity, ale také sociálního útisku. Společnost je rozdělena na dvě hlavní skupiny – plánovače neboli myslitele, kteří si žijí v luxusu vysoko nad povrchem země a dělníky, kteří v podzemí dřou, aby jim mohli tento privilegovaný život zajistit.


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

A few questions - interview with death metal band from USA - KOHNERAH.


A few questions - interview with death metal band from USA - KOHNERAH.

Answered JD, thank you!

Ave, can you introduce your band to our readers? – When was it founded and what style of music do you play etc.?

JD: I think it was November of 2016 when vocalist Stephen Babcock, and guitarist Ryan Bender asked me to jam with them. We met up sometime shortly after that and ended up working out one song in that inception of the group. Drummer Chris Thorpe jammed with us briefly but was unable to fully commit at the time so Bender, who had been honing his skills on the drums, decided to fill the role. We then enlisted Joshua Riley to be the second guitar player and Spencer Halstead would handle bass duties. Most of us already had backgrounds in death metal so it was pretty clear what style of music we were going to play. I had previously played guitar with Thorpe and several other musicians but it never fully materialized as a band. Other members of the group had much more success however, Babcock was the vocalist for technical death metal band Diskreet, Bender was the guitarist and vocalist for melodic death metal band Obliterate The Apex, and Spencer Halstead was the guitarist for death metal band Damned By The Pope. We wrote 7 songs with this lineup and everything was going great but then suddenly, due to circumstances beyond our control we were forced to find a new drummer and it was at this time Thorpe officially joined the band.


Where and under what conditions were you recording the new album? Who was in charge of sound, production and mastering?

JD: We recorded the album with Adam Mitchell at Hammerfarm Music Studios in Lawrence, KS. Adam is the drummer for thrash metal band Hammerlord and he has produced albums for Hammerlord and for his solo project Daemon Poetica, as well as bands like Marasmus and Troglodyte. We set up drums and mics on a Friday evening, began tracking the following Saturday morning and by Sunday afternoon drum tracking was complete. We then each scheduled time to track guitars and vocals. Adam was very focused on all aspects of the recording process, from mic placements and dialing in guitar tones to making sure we got the best take on each song. He really had a keen sense of what was needed to achieve our goal. Once we had everything tracked, Adam began to work on the overall mix of the songs and they were starting to sound massive! We discussed hiring Dennis Israel at ClintWorks Recording, Mixing & Mastering in Seth, Germany to put the finishing touches on this collection of songs. Adam had previously worked with Dennis on another project and recommended that we reach out to him for his mastering skills. We sent one track to him, got a few samples back and decided to go with him. I am extremely glad we did, his audio mastering techniques really took these songs to a new level that I really hadn’t anticipated and I was very impressed to say the least. Looking back, our goal was to create a modern sounding death metal album without making it sound too “to the grid” and when I listen to the final product, i believe that we achieved that.

How many copies were released and which medium was used for this new edition (CD, digital, vinyl, cassette)?

JD: We decided to do a limited release of 100 CD’s. The album artwork and layout design are beautifully printed on 6-Panel Digipaks and you can check them out at Kohnerah.com.


Who is the author of the lyrics and how were they created and about what do the lyrics deal with?

JD: Babcock writes most of the lyrics but Josh and I contributed to a couple of songs as well so it was a collaboration of ideas. The lyrics we write tend to be about death and destruction, cryptids, aliens and alien abduction, mind control, failing empires, etc. We chose the album title Ominous Ubiquitous because we felt like it encompassed the lyrical content of this album.

Who created the logo of the band, and who took care of the graphics and the website? What about you and social networks? Do you consider these things important?

JD: The logo was a collaborative effort between Bender and I. Bender actually came up with the name Kohnerah, which is the phonetic spelling of the musical term ‘con ira’. When he pitched the name to us with the idea to spell it phonetically, I immediately loved it and started sketching. Bender and I passed some rough drafts back and forth for about a week until we were satisfied with the logo and then I began to work on the graphic design aspects of the logo.

We contacted the late Polish surrealist artist Mariusz Lewandowski for the album artwork. His spectacular painting has made it very easy for us to create stunning layout designs for the album and for our website. We are grateful for the opportunity we had to work with him and we decided to dedicate the album to his life and memory.

Which label did you choose for releasing your album and why this label? Are you satisfied by how your label represents you and takés care about you?

JD: We decided to release the album independently. We had briefly talked about reaching out to labels but decided that we would just release the album and see what kind of reception we would get on our own and I am very humbled by the amount of support we have received.

Which bands do you idolise and where do you get your inspiration?

JD: I would have to say some of our more noticeable influences would be Death, Hate Eternal, Nile, Decrepit Birth and Deeds of Flesh but we draw our inspiration from everywhere. I am heavily immersed in the worlds of black metal and doom metal and I think some of those elements are apparent in our music as well.


How many gigs have you played? Which type of gigs do you prefer, whether it's (clubs or festivals) and which of your performances would you consider as the best?

JD: We played a few local shows with Bender on the drums. Most of our efforts at that time were focused on writing but we were able to play a few gigs here and there. After we made the transition to Thorpe on drums, we played Topeka Metal Fest and I think we had another two or three shows set up when the Covid-19 epidemic reared it’s ugly head and everything was canceled. We ended up playing SlamDakota Death Fest about a year and three months later and after that we decided we were going to focus on recording the album. Festivals are a lot of fun and there are always so many great bands to share the stage with but I also enjoy a good local show with friends because it’s really amazing to see a thriving local music scene.

What about your plans for the future? What do you want to achieve with the band?

JD: We are currently writing new material and hope to be both back in the studio and back on the stage soon. We currently do not have any shows or touring plans booked. Our main goal has always been to write quality death metal songs and with this record complete, it will now serve as a platform to expand the boundaries and really push ourselves on the next album.

How and where can your fans contact you? Can you provide some contact information?

JD: Fans can sign up for our mailing list at our official website Kohnerah.com. We are also on Facebook, Instagram, Twitter and Youtube and we will respond to all messages. Like, follow and subscribe to support us. We can also be reached via email at Kohnerah@gmail.com. Thank you so much for taking the time to send us these questions.

Thanx for the interview.




------------------------------------------------------------------------------------------------------

pátek 27. ledna 2023

Recenze/review - LANGUISH - Feeding the Flames of Annihilation (2022)


LANGUISH - Feeding the Flames of Annihilation
CD 2022, Prosthetic Records

for english please scroll down

Díra, navrtaná do hlavy, měla původně uvolnit tlak uvnitř lebky. Jenže způsobila akorát to, že se z něj stala zombie. Stroj z masa a kostí, stroj na zabíjení. Chodil ulicemi, s hlavou skloněnou, stejně jako většina dnešní společnosti a kolem umírali lidé. Působil úplně stejně, jako nová nahrávka amerických maniaků LANGUISH.

Kombinace starého plesnivého death metalu a grindcore, pokud je dobře zahrána, vždy vypadá jako drtička kostí. Američané umí svoje řemeslo na výbornou. A navíc přidávají pořádnou porci temnoty, špíny a nekonečného chladu. 


Fanoušci třeba takových NAPALM DEATH, CARCASS, MORBID ANGEL, ale třeba i SARCÓFAGO, budou určitě spokojeni. Dostanou smrtící koktejl vysoké kvality. Parádní zvuk, spoustu morbidních nápadů, tohle všechno dohromady dělá album, které si s chutí pokaždé rád pustím. A to pořádně nahlas. Opravdu si připadám, že mi někdo navrtal do hlavy díru, opravdu mám pocit, že držím v ruce výbušnou směs. Stačí jen zapálit oheň a všechno kolem lehne popelem. Stejně jako po "Feeding the Flames of Annihilation". Je to zkázonosný masakr, vlna tsunami, která se vám zadře hluboko pod kůži. Pokaždé, když mám plné zuby světa kolem mě, pokaždé, když se podívám na večerní zprávy - poslouchám novinku na plné pecky. Brutální, agresivní, krvelační, takoví jsou LANGUISH. Vypláchnou vám mozek kyselinou, pohřbí vás zaživa a stále budete s chutí tančit v mosh pitu. Album bylo vydáno minulý rok v říjnu a jediné co mě mrzí je, že jsem se k němu nedostal dříve. Má v sobě totiž vše potřebné pro pořádnou pařbu v márnici. Díra, navrtaná do hlavy, měla původně uvolnit tlak uvnitř lebky. Jenže způsobila akorát to, že se z něj stala zombie. Stroj z masa a kostí, stroj na zabíjení. LANGUISH vás vyvrhnou zaživa! Grind death metalová apokalypsa!


Asphyx says:

The hole drilled in the head was originally intended to relieve pressure inside the skull. But all it did was turn him into a zombie. A machine of flesh and bone, a killing machine. He walked the streets, head down, like most of today's society, and people died all around him. He looked exactly like the new record by American maniacs LANGUISH.

The combination of moldy old death metal and grindcore, when played well, always looks like a bone crusher. Americans know their craft very well. And they add a good portion of darkness, dirt and endless cold.


Fans of such bands as NAPALM DEATH, CARCASS, MORBID ANGEL, but also SARCÓFAGO, will definitely be satisfied. They will get a deadly cocktail of high quality. A great sound, a lot of morbid ideas, all this together makes an album that I'll be happy to listen to every time. And loud. I really feel like someone drilled a hole in my head, I really feel like I'm holding an explosive mixture in my hand. All you have to do is light a fire and everything goes up in flames. Just like after "Feeding the Flames of Annihilation". It's a devastating massacre, a tsunami that digs deep into your skin. Every time I get fed up with the world around me, every time I watch the evening news - I listen to the news at full volume. Brutal, aggressive, bloody, that's what LANGUISH are. They'll brainwash you with acid, bury you alive and still make you want to dance in a mosh pit. The album was released last October and my only regret is that I didn't get to it sooner. It has everything you need for a good party in the morgue. The hole drilled in the head was originally meant to relieve pressure inside the skull. But all it did was turn him into a zombie. A machine of flesh and bone, a killing machine. LANGUISH will eviscerate you alive! Grind death metal apocalypse!



Tracklist:
01. Manifesto
02. Last Legs
03. Ripped Remains
04. Parasite
05. Poisoned Chalice
06. Judas Goat
07. The Collector
08. Failed State
09. Feeding The Flames
10. Comply Or Die
11. Corporate Dystopia

band:
Sean Mears - Vocals
Zack Hansen - Drums/Noise
Ryan Bram - Bass
Matt Mutterperl - Guitars



Photos - HELLFUCK, BRUTALLY DECEASED, KAOSQUAD - club Divadlo Pod Lampou, Plzeň - 27. ledna 2023

PHOTOS
author of photos Michal Radoš
- for original size click on photos
- pro zvětšení klikněte na fotky

KAOSQUAD
















BRUTALLY DECEASED


























HELLFUCK


























------------------------------------------------------------------------------------------------------

TWITTER