Pardubická death metalová
smečka DYSANGELIUM letos vydala nové album s názvem „Holykaust“. Bylo tedy
na čase trošku je vyzpovídat. Na otázky ohledně nové desky, jejího křtu na slovenském
Gothoom Open Air Festivalu i spoustu dalších věcí odpovídal zpěvák Nekro.
Ave DYSANGELIUM! Máte venku
již nějakou dobu nové album “Holykaust“. Pro každou kapelu je asi
nejdůležitější, co na ni říkají fanoušci? Určitě už nějaké songy z novinky
hrajete i naživo. Jak fungují?
Ave!
O desku je zájem a byla přijata velmi pozitivně. To samé platí o čtyřech
skladbách, které z ní hrajeme naživo. Jednotlivé názory se samozřejmě různí,
ale vesměs se pohybují v rovině porovnávání, takže někomu se více líbí „Holykaust“,
někomu více sednul „Maniachrist“, celkově ale panuje spokojenost, takže super!
Jak by řekl Horst Fuchs: „To je skvělé! No není to skvělé? Je to skvělé!“ :)
Minulou desku „Maniachrist“
jste vydávali vlastním nákladem. Letošní „Holykaust“ vyšel u slovenských
Gothoom Productions. Proč právě tento label a vidíte nějaký rozdíl v tom,
vydat si desku sami, a nebo u labelu? V dnešní době, kdy má každý internet
v kapse, si říkám, jestli není jednodušší a levnější si se vším poradit
sám.
Nabídku
nahrát desku u Gothoom Productions jsme dostali už před delší dobou po odjetí
společného turné se slovenskými Doomas, když nás s ní osobně oslovil náš
současný vydavatel a pořadatel Gothoom festu, Peter Betko. A jak to celé
dopadne? Uvidíme. Zatím je brzo vynášet jakékoliv soudy. Vydat si to sám
znamená komplet si to zařídit a prodat sám. Vydávat pod někým znamená z jedné
strany větší možnosti (hlavně v oblasti propagace), z druhé zase nějaké smluvní
limity. Jistější odpověď budeme schopni dát tak za rok, rok a půl. Každopádně
pro nás bylo skvělou zkušeností první fošnu vydat na vlastní triko a je teď neméně
důležitou zkušeností zažít si i fungování pod křídly vydavatelství.
"Maniachrist" |
„Maniachrist“ jste nahrávali v Davos studiu, „Holykaust“ ve slovenském Gothoom studiu. Byl nějaký rozdíl v přístupu, technickém vybavení apod.? Letošní deska zní trošku „čistěji“ a „propracovaněji“. Jak jste s výsledkem s odstupem času spokojeni?
Obě
studia jsou vybavena profesionálně a stejně tak byl profesionální a přátelský
přístup jak ze strany Otyna, který nám nahrával, mixoval a masteroval „Maniachrist“,
tak ze strany Ivana, který to samé dělal u „Holykaustu“. Jak jsem naznačil už v
první odpovědi, pohledy na obě desky se liší. Někomu víc sedne „Maniachrist“,
někomu zase „Holykaust“, a to jak mezi fans, tak i mezi členy kapely. Už jsme
se i různě mezi sebou bavili a na čem se zatím plně shodujeme se, že až zase
budeme něco nového tvořit, dáme si na to víc času. Abychom měli tak půl roku
před dalším studiem hotovo a byl prostor nejenom na sehrání, ale hlavně i na
rozležení celé věci v hlavě.
Na „Maniachrist“ se mi
líbila ta kombinace nářezu a melodií. Na „Holykaust“ jste šli ještě dál a album
je zase o něco propracovanější, „valivější“. Jste zkrátka klasici. Dneska zase
tolik kapel podobně v Čechách nehraje. Kam se ale chtějí DYSANGELIUM
ubírat v budoucnosti? Přemýšlíte už třeba dopředu, že příště bude víc
blackových nebo thrashových vlivů?
Nepřemýšlíme,
neboť by to bylo zbytečné. Vihar s Dědkem už mají prý v šuplíku pár zajímavých
riffů, já si zase doma syslím do počítače verše a případná témata nových
skladeb, ale výsledek stejně uvidíme, až když něco doopravdy společně složíme.
Nikdo netuší, v jakém budeme kdo duševním rozpoložení, co nás časem napadne či
nenapadne, atd. Určitě se zase budeme snažit z jedné strany zachovat náš styl
podpisu, ale z druhé tomu zase dát něco nového, přičemž nepřehlednou roli budou
stejně jako vždy hrát náhoda a momentální inspirace. Nechme se překvapit. :)
Co si vůbec myslíte jako
kapela o různých recenzích, reportech apod.? Třeba na vaši novinku „Holykaust“
jsem četl několik pozitivních (ROCK HARD, FOBIAZINE (moje – smích), SICMAGGOT)
a pak i trošku tvrdší (PAŘÁT). V dnešní době už asi není nikdo, kdo by si
kupoval CD podle recenzí, ale mě by spíš zajímalo, jestli to má vliv na to, že
se o vás začnou potencionální fanoušci víc zajímat? Kde vlastně prodáte nejvíc
CD? Přes label, přes vaše stránky nebo na koncertech?
Jednoznačně
to vliv má. Ať už vyjde recenze taková či onaká, vždy to znamená být zase o
kousek víc v povědomí. O to pak lépe, že většina recenzí vyšla zatím v
pozitivním stylu. A na poslední otázku zatím těžko hledat odpověď neboť u
labelu jsme krátce a opět bych nerad vynesl nezasvěcené soudy. Celkově však
mohu říct, že zájem o fošny i ostatní merch se hrnou v nezanedbatelném počtu ze
všech zmíněných směrů.
Album jste pokřtili na
slovenském festivalu Gothoom Open Air. Dají se nějak porovnat čeští a slovenští
fanoušci? Jakou jste měli odezvu, a doporučil bys tento festival českým
návštěvníkům? Kdybys je měl nějak navnadit, popsat, v čem je jiný než
třeba ty naše české, co bys jim řekl?
Doteď
mě ani nějak nenapadlo fanoušky porovnávat a upřímně si na to ani moc
netroufám. Pod podiem byl celkem slušný dav pařících metalheads – na tom jedině
záleží. Užili si to lidi a díky tomu jsme si to užili i my. A co se týče
samotného Gothoomu – Je tam vše, co potřebujete. Metal, krásná příroda, rodinná
atmosféra a navíc – Tady v ČR je situace už běžná a nikdo nic neřeší, ale na
Slovensku máte ještě stále šanci tím, že posloucháte metal, doopravdy někoho
neskutečně vytočit, včetně vysoce postavených politiků. A to prostě stojí za
to.
Z doslechu a internetu
vím, že Gothoom Open Air festival měl problémy s tamní církví. Ty zprávy
byly ale značně rozdílné. O co tam vlastně šlo? A co vy osobně, neměli jste
problémy?
No
jednoduše šlo o to, že středověce uvažující tmáři se snažili zakázat z
nábožensko-ideologických důvodů metalový fest a chytli se toho i politici a
samozřejmě to bylo ožehavým tématem i v médiích. Jako kapelu se nás nikdo
inzultovat nepokusil. Podstatně horší to v tomhle měl pořadatel, kterému
chodily výhrůžky upálením rodiny, atd. Svým způsobem to však ani nepřekvapí.
Křesťanství má s upalováním bohaté historické zkušenosti.
I na vašem druhém albu je
obal od Hugo Chytila. Tentokrát je na něm opět „anti-křesťanské“ téma. Říká se,
že obal prodává a u vás musím říct, že lze rozpoznat ihned mezi ostatními.
Každopádně, určitě vyjadřuje i váš názor na církev a křesťanství.
V textech si také zrovna „neberete“ servítky. To by mnohého nezasvěceného
mohlo přivést na myšlenku satanismu. Jak se stavíte k tomuto tématu a měli
jste s tím někdy problémy třeba u pořadatelů apod.?
Nikdy s tím nebyl problém. K satanismu se nijak nestavíme, vlastně jsme se o něm v kapele ještě nikdy nebavili a nebo si to alespoň nepamatuju. Tohle naše směřování je pro nás tak říkající přirozené. Netřeba ho ohraničit nějakou souhrnnou ideou. Víceméně by to i bylo zbytečné, když se nad tím člověk zamyslí. Pod satanismem si dnes lze představit kdeco a přihlásit se k němu by bylo neskutečným „znepřesněním“ čehokoliv, co kde vyjadřujeme.
Nikdy s tím nebyl problém. K satanismu se nijak nestavíme, vlastně jsme se o něm v kapele ještě nikdy nebavili a nebo si to alespoň nepamatuju. Tohle naše směřování je pro nás tak říkající přirozené. Netřeba ho ohraničit nějakou souhrnnou ideou. Víceméně by to i bylo zbytečné, když se nad tím člověk zamyslí. Pod satanismem si dnes lze představit kdeco a přihlásit se k němu by bylo neskutečným „znepřesněním“ čehokoliv, co kde vyjadřujeme.
Oťák |
Poslední dobou mi přijde, že se začíná čím dál tím víc nejen do metalu tahat politika. Některé kapely jsou vyhraněné značně doleva, jiné zase doprava. Osobně je mi z toho občas docela smutno. Místo toho, aby se fanoušci soustředili na muziku, řeší věci, které do ní podle mě vůbec nepatří. Jak tenhle problém vidíte vy?
Uhodil jsi hřebíček přímo na hlavičku. Cpát dneska do všeho politiku je evidentně v módě a metal jako styl to neskutečně kazí. Nejde přitom o to, že nějaká kapela se vydá tím či oním směrem, to je nám zcela u zadku, ale o celkovou atmosféru okolo toho. To nejen metalu, ale muzice jako takové hodně škodí. Satanžel je zpátky doba anonymního udávání, fízlování a zkoumání politické korektnosti či nekorektnosti textů a názorů umělců. To se vztahuje k nedávnému celorepublikovému bojkotu klubů, v nichž v minulosti vystupovala tzv. "politicky nevhodná" skupina. Ptáme se, kde to jsme, to už tady přeci bylo? Organizacím a jejich členům, kteří se k tomuto činu odhodlali, jistě nedošel fakt, že tímto skutkem nebude poškozena pouze daná kapela, ale klub jako takový a samozřejmě i ostatní "politicky korektní" skupiny (a nemusí být ani rockově/metalového zaměřené), které v tom, či onom klubu byly zvyklé hrávat.
V Německu hraje black
metalová kapela se stejným názvem jako máte vy? Nepletou si vás lidé? Ono stačí
si dát do vyhledávače vaše jméno a je to (smích). Neuvažovali jste třeba o
změně jména?
Uvažovali
jsme o tom, že by si německé DYSANGELIUM mohlo změnit jméno. :-D. Ne, vážně –
oni vznikli tak nějak v podobnou dobu jako my a když jsme na to přišli, tak
jsme i zvažovali nad změnou názvu, ale prostě jsme to tak nechali a neřešíme
to. Teď po dvou albech už je šance na změnu názvu rovna nule.
Jste poměrně často
koncertující kapelou. Osobně jsme spolu zažili koncerty, kde bylo narváno, ale
hráli jste i jen pro pár nadšenců. Death metal nebyl nikdy stylem, který by
navštěvovaly davy lidí, ale někdy je ta návštěvnost opravdu tristní. Máte třeba
už dnes vytipovaná města, kraje, kde se na death metal chodí a kde je
„jistota“, že bude „prázdno“?
Jistota
toho či onoho není nikdy, ale ano, jsou místa, kde čekáme spíše více a místa,
kde naopak čekáme spíše méně fans. Každopádně v obou dvou případech se
snažíme podat maximální výkon. Vytipovaná města, kam se na muziku chodí a
nechodí, samozřejmě máme a díky této otázce bychom rádi poděkovali nadšencům,
kteří dojíždí na Winter Violence a Memory Remains do Pardubic. To jsou totiž
dvě akce, které přímo pořádáme. A prázdno na nich nebývá.
Nekro |
Občas vyrážíte na koncerty i
do zahraničí. Platí pořád to, že u nás jsou kluby, služby, zvuk apod. pro
kapely horší? Jsme pořád jako země postiženi stigmatem „těch z východu“
nebo už je přístup pořadatelů podobný? A jak reagovali na vaši muziku tamní
fanoušci?
Podle
nás nezáleží na tom, v jaké části světadílu kapela hraje, ale na
pořadateli akce. Koncerty, které jsme odehráli v zahraničí, se nesetkaly
s našimi negativními ohlasy, ale je to i tím, že za čárou jsme toho ještě
moc neodehráli. V naší rodné zemi jsme narazili na akce, na kterých už
v budoucnu hrát nebudeme, respektive nechceme. Nicméně v Čechách a na
Moravě převažují akce, které jsou pořadatelsky velice dobře zvládnuté. Čas
ukáže jak tomu je jinde ve světě.
Když se na vás jako na
kapelu podívám, vidím parádně sehrané death metalové muzikanty s dobrými
nápady, kteří do toho jdou po hlavě a srdcem. Jenže určitě jste zažili i
spoustu zklamání, kdy jste byli naštvaní, rozhodnutí s tím vším seknout.
Bylo někdy takové období? Nebo jinak? Měli jste jako kapela někdy krizi?
Vždycky
jsou spory, tomu se člověk nikdy nevyhne, ale důležitý je umět si v závěru
uvědomit, že ta kapela něco dokázala a má potenciál dokázat ještě mnohem víc a
oproti tomu i seriózně vypadající spory pak často změní svoji vizáž v
malichernost.
V kapele jste vlastně dvě generace muzikantů. Ctibor s Viharem jsou zkušení mazáci a Nekro s Oťákem a Dědkem mladí kluci. Nehádáte se někdy v tom, jak a co budete hrát apod.? Kdo vlastně stojí autorsky za skladbami? Na CD jste podepsáni svorně jako celá kapela, ale kdo je ten, kdo nosí nápady? Jak vlastně vznikají nové skladby?
Přesně
tak, jednu generaci tvoří Ctibor s Viharem, druhou pak tvoří Dědek a Oťák a
pokud to tedy bereme čistě věkově, tak já jsem někde uprostřed. Ohledně tvorby
– Vihar a Dědek nosí riffy a tvoří základní melodie, já skládám texty doma
podle toho, jak ke mně daná melodie promlouvá a ve zkušebně se to všechno
dolaďuje. Vyměňujeme si názory a celé to bereme jako dialog, jehož výsledkem má
být dílo, na kterém se ve finále všichni shodneme. Přesto, že jsou
v kapele osoby, které mají hlavní slovo, cédéčko nekecá – autorsky jsme za
skladbami opravdu všichni.
V minulém rozhovoru pro
Fobiazine jste zmiňovali, že je neustále otevřena otázka změny loga kapely. Jak
jste na tom? Abych pravdu řekl, tak to je snad jediná věc, která mi u vás
„nesedne“. Zkrátka, zasloužili byste nějaké lepší (smích).
To
tak nějak vyšumělo do ztracena. A těžko říct, jak to bude dál, protože z jedné
strany to naše logo není tak úplně death metalového stylu, ale z druhé zase
dobře vyniká mezi ostatníma. A v neposlední řadě by si musel Ctibor dát „přetetovat“
paži. A to by byl fakt dost nasranej :-D.
Český a slovenský trh je pro death metal příliš malý. Zkoušíte štěstí i v zahraničí? Máte třeba už nějakou zpětnou vazbu od fanoušků, nějaké recenze apod.? A co koncerty? Chystáte se v nejbližší době ukázat i za hranicemi, jak u nás umíme hrát death metal?
Zkoušíme
a zatím se to líbí, tak uvidíme, kam se to celé vydá. Teď nás čekají dva koncerty na
Slovensku a myslím, že příští rok toho v zahraničí bude celkově o
dost víc, ale uvidíme, zatím se plno věcí domlouvá a nebo je nejistých, či
pouze plánovaných, tak radši nebudu předbíhat.
Dnes je nejen death metal hodně drahý koníček. Vždycky si říkám, co vaše manželky, přítelkyně a rodiny na to, že do toho vrážíte tolik peněz. A to nemluvím o tom, že jste spoustu víkendů mimo domov. To je u každé kapely, co to myslí vážně, řehole a boj. Občas mi přijde, že na ty „lidi v pozadí“ se trošku zapomíná. Jestli máte někoho, komu byste rádi poděkovali, zde je prostor.
Dědek |
Dnes je nejen death metal hodně drahý koníček. Vždycky si říkám, co vaše manželky, přítelkyně a rodiny na to, že do toho vrážíte tolik peněz. A to nemluvím o tom, že jste spoustu víkendů mimo domov. To je u každé kapely, co to myslí vážně, řehole a boj. Občas mi přijde, že na ty „lidi v pozadí“ se trošku zapomíná. Jestli máte někoho, komu byste rádi poděkovali, zde je prostor.
Prvně
obrovský dík patří Tomáši Svobodovi a Radce Vítové, kteří pro nás dělají
spoustu manažerské práce a jsou svého stylu právoplatnými členy kapely. Dále
tobě Jakube a všem tobě podobným, kteří nás bezplatně a opakovaně zařazujete do
svých příspěvků, recenzí, reportů a rozhovorů. Z hlediska soukromého pak patří
velký dík Ctiborově i Oťákově rodině i přítelkyním nás ostatních, že naši vášeň
chápou a přijímají. Je to přesně jak říkáš. Člověk je pořád v řiti a ještě do
toho sype prostředky. Ale dává mu to zpět něco, co by jinde nezískal.
A na závěr jedna klasická
otázka. Co chystají DYSANGELIUM v nejbližší době?
17.
ledna v Pardubicích v klubu Žlutý Pes pořádáme akci Winter
Violence No. 7, kde vystoupíme společně s DEBUSTROL, V.A.R., TROLLECH,
DRACO HYPNALIS, TREDIS HARM ANY a INFERNAL HERETIC, takže dovalte, bude nářez!
Děkuji za rozhovor, přeji
spoustu vydařených koncertů, prodaných CD a fanoušků ve vašem merchandise. Ať
se daří!
Děkujeme
a těšíme se, až zase společně naživo zapaříme!