Teprve čtvrté album brutálních úchyláků GORGASM mě srazilo doslova na kolena. Drtivé riffy, "hnusný" vokál, morbidní (někdy trošku tupé, ale to už k této partě tak nějak patří) texty, parádní zvuk a určitá aura vznášející se kolem opuštěných hromad mrtvol. Jsou oškliví, hnusní, zpívají o ženách jako o kusu zbytečného masa a mnoho lidí je nemá rádo. Jenže když na tuhle krvavou hru přistoupíte, budete nadšeni jako hráči počítačových her, kteří postoupí do dalšího levelu. Není moc co dál psát (novinku krásně vystihl kolega zde). Pokud máte rádi trošku té morbidity v death metalu, tak určitě zklamáni nebudete. GORGASM jsou na novince "Destined to Violate" syroví jako ztuhlé čelisti utraceného psa. Vítejte ve sklepě plném utrpení, věšení na háky a řezání různých částí motorovou pilou, které jsou zde na denním pořádku. Tady se krev chlemtá po litrech. Odporně přitažlivá deska! Doporučuji!
Thefourth album ofGORGASM is perhapsevenmore brutalthan before. Evil, ugly,morbid, cruel! "Destined toviolate" has averygoodsound, greatvocal, anda little bitclassic "stupid" lyrics again. Whatcould you wish more? Thisalbum I recommend to all fansof brutaldeathmetal.Great!
Když
někdy v sedmdesátých letech zapojil Angus Young svoji
elektrickou kytaru do komba a začal hrát pro početnější
publikum, byl to prý pro všechny šok. Tenkrát byli AC/DC jako
zjevení, šílení, tvrdí, nekompromisní. Pokud si jejich tvorbu,
která se příliš za celou dobu jejich existence nezměnila (snad
jen ve zvuku a větší „přístupnosti“), srovnáte s dnešními
extrémními spolky, budete se asi muset chvílemi smát. ACD/DC jsou
jako axiom. Také jsou předem považováni za „platné“ a jejich
kvality se nedokazují. Není na světě moc rockových kapel, které
by byly stejně originální, v podstatě stále stejní, zároveň úspěšní. Přemýšlel jsem, čím to je. Nakonec mě
napadlo, že to asi bude určitým „mladickým“ přístupem.
Staří pánové už sice nejsou tak divocí, jako dřív, ale pořád
z jejich muziky cítím takové to rebelství, odpor proti
mainstremu (kterého jsou samozřejmě dávno součástí). Stále
před sebou vidím ty kluky, kteří se po koncertech rvali někde
v Sydney nebo Melbourne v docích. Jsou pro mě, i po těch
letech, těmi ostrými, nabroušenými chlápky, kteří si i přes
ten obrovský mediální kolotoč zachovali svoji tvář.
Co
napsat k novince? Nejsem v principu z těch, kdo by
jen tak bez účelu za každou cenu prskal na legendy a honil si
triko (a mnohdy svoje osobní problémy) na tom, že sundám slavné
kapely. Jsem oddaný fanoušek AC/DC, mám doma všechna jejich alba
a spolu s MOTÖRHEAD jsou asi jednou z mých „životních“
jistot. Pokaždé, když si potřebuji navodit tu správnou náladu,
tak sáhnu po nějaké jejich desce a je hned veseleji. Nebudu zde
„“zbytečně“ rozebírat a plkat o tom, že doba mládí (kdy
jsme desky měli spojené i s osobními zážitky a tak muselo
být vše zákonitě „lepší“) se nevrátí. Proč? Je rok 2014
a AC/DC nám přinášejí další ostrou jízdu na odjištěném
vlaku (i když už bohužel bez Malcoma). Riffy kopou pořád řádně,
Brian se také nešetří a i když už to samozřejmě není tolik
silné, jako dřív, jsem moc rád, že je zase na nějakou dobu od
téhle party stárnoucích rockerů co poslouchat. Jsem vyznáním
spíše death metalista, sem tam si nahodím thrash, nepohrdnu ani
blackem a doom metal má u mě také dveře otevřené. Ale když
zavelí k útoku Australané, mám plnou polní sbalenou hodně
rychle. Všechna ostatní hudba jde stranou a já znovu zažívám ty
krásné chvíle setkání s další náloží energie.
Ano,
energie je to, co mě na AC/DC stále fascinuje. Novinka je možná
lehce melodičtější než předchozí „Black Ice“ a spoustu
Angusových riffů jsme už určitě někde slyšeli. Nevadí mi to.
Vzpomínám na první setkání s kazetou „Back in Black“,
kterou mi předal totálně nadšený kamarád na ulici někdy v roce
1986 (bylo mi 12 a bylo to také „v černém“!). Pořád ho vidím
před sebou, běžel se mnou ihned k nám domů a pak jsme málem
vyhnali sousedy z bytu (smích). Nemám rád, když se
v recenzích rozebírají dokola technický, zvukový a nový
přínos kde které desky. Já takhle hudbu neposlouchám. Raději si
užívám, nechci se stát kritikem, jsem fanoušek a nadšenec. A
AC/DC mě opět dokázali na svém „Rock or Bust“ zvednout
z křesla, donutit mě obnovit staré taneční kroky (kdysi
předváděné na mnohých večírcích - smích). Neumím být
v klidu a i po ulici chodím náhle jako bych měl každou
chvíli začít stepovat (smích). Některé refrény nedokážu
vyhnat z hlavy a i když nejsem příznivec halekaček, tak tady
přimhuřuji blahosklonně svoje oko a řvu spolu s kapelou.
Mohl jsem v několika slovech pohovořit o samo - vykrádání,
nedostatku vývoje, progrese a já nevím čeho. Nebudu to dělat.
Nevím nějak proč. AC/DC hrají pro zábavu, pro relax, do auta,
pro oddech po těžké práci. Schválně, zkuste novinku pustit jen
tak do ruchu všedního dne. Uvidíte, že za chvilku si začnou
všichni podupávat nohou. Ten rytmus tam jednoduše pořád je!
O
produkci, obalu, zvuku, promo fotkách a podobných oblíbených
tématech, probíraných kritiky si přečtete určitě někde jinde.
To nemá cenu řešit. Australané jsou natolik zkušenými a mají
kolem sebe dokonale sehraný team lidí, že si nedovolí udělat nic
z toho špatně. Tohle je rock´n´roll a ten má mít koule.
Tohle je muzika do hospody, pro těžce pracující, intelektuálové
z kaváren si můžou klidně dát raději další dortík
(smích). Já si otevřu pivo, otočím volume na maximum a vyvalím
ty klasické riffy ven. Odjistím na nádraží vlak a budu se dívat,
co všechno způsobí. Škody budou určitě hodně podobné jako ty,
které mi v hlavě „napáchali“ legendární rockeři a
jejich „Rock or Bust“. Mám chuť vzít do ruky palici a nechat
se na nějaký čas zaměstnat v kamenolomu. Zadarmo bych se
sluchátky na uších drtil horninu a spolu s AC/DC bych zavařil
nejednu sbíječku. Tahle deska je zase ostrá jako břitva.
Nepostrádá ducha starých nahrávek, jen s novější,
modernější produkcí. Je rok 2014 a AC/DC vydali novou desku. Rock
it!
Asphyx
says:
This
is howI
imaginethe
return ofa
legend.
I
likeclassicrock'n'roll with balls.
"Rock
or
Bust"
albumis
exactlywhatI wish fromAC/DC.
It isfull
ofsparkle,
energyandrebellion.
The
bandis
agingwith
honorandconfirms
itsstatus
of a legend by right. Ifeelthe
spirit of oldrecords from the CD, justin
a more modern
sound.
What do youwantmore?
Rock
it!
Seznam
skladeb:
1.
Rock Or Bust 2. Play Ball 3. Rock The Blues Away 4. Miss
Adventure 5. Dogs Of War 6. Got Some Rock & Roll Thunder 7.
Hard Times 8. Baptism By Fire 9. Rock The House 10. Sweet
Candy 11. Emission Control
Čas:
34:55
Sestava:
Brian
Johnson - zpěv Angus Young - kytara Stevie Young -
kytara Cliff Williams - baskytara Phil Rudd – bicí
Další album belgických černokněžníků. Já vlastně ani moc nevím, proč se mi zrovna tahle kapela vlastně líbí, ale pravděpodobně to bude tím, že mě kdysi dávno prokleli. To by samozřejmě nestačilo, spíš to bude tím, že mě fascinuje jejich kombinace drsných melodií a okultních textů. Zkrátka, black metal je a vždycky bude určitě o uvěřitelnosti a "ryzosti". ENTHRONED na své novince "Sovereigns" jasně dokazují, že jsou ve velmi dobré formě. Zapalte svíce, obětujte kohouta a nasaďte si na domovní vrata kozlí hlavu. K snídaní si dejte pořádný hlt krve a všechny kříže ve svém příbytku obraťte do té správné polohy. Deska, kterou bych lépe nepopsal, než můj kolega zde. I když jsem zaměřením spíše do smrtícího kovu, tak tohle je přesně ta nahrávka, kterou si vždycky znovu rád pustím.
In Belgium there must be any occult power, because this local band is very interesting. They have king between themself. Their name is ENTHRONED. They published a very dark album this year! Crushing riffs, maniacal vocals and death atmosphere. Very, very good album, for me! Hail ENTHRONED!
Na death metalu jako
stylu, se mi vždy líbila pestrost, kterou v sobě obsahuje. To rozpětí od
ponurého, doomem protknutého snění až po grindem obestřené sypačky mi dělá
velmi dobře. Nejsem uzavřen pouze v jedné smrtící škatulce a rád se
nechávám překvapovat. Každý den beru do ruky několikrát lopatu, krumpáč i sluchátka
a vydávám se na toulky do oblastí, kde dosud vládne jedna z nejtvrdších
odnoží muziky. Je sice pravda, že pokud na CD vidím nálepku „progresivní“,
nebývám příliš často nadšen. Většinou pak desku odkládám s názorem, že to
je spíš hudba pro muzikanty, než „pro lidi“. Od přírody jsem ale zvědavý a tak
jsem dal šanci i druhému albu kanadských mágů BEYOND CREATION. Ti mají ve svém
středu vynikajícího baskytaristu Dominica „Forest“ Lapointeho (AUGURY,
HUMANOID, ATHERETIC), který po celou dobu dává jasně vědět, na koho se máte na
téhle nahrávce soustředit. Velmi dobře ho doplňuje neméně dobrý bubeník
Philippe Boucher.
Kanaďané se pohybují
v oblasti progresivněji pojatého detah metalu, hraného třeba takovou
OBSCUROU, ARCHSPIROU, NECROPHAGIST, QUO VADIS, ORIGIN (možná občas dokonce i
GORGUTS) a podobnými hledači nových zákoutí extrémní muziky. Veškeré songy jsou
velmi pečlivě vystavěny, nepostrádají skvělé a zajímavé motivy. Jen si občas
říkám, že v některých oblastech se trošku ztrácím a jiné mi nejsou zrovna
příliš po chuti. Tahle deska je samozřejmě určena pro otevřené hlavy, které
neustrnuly (jako já - smích) v klasickém death metalu. Některé kompozice
jsou opravdu složité a není lehké je rozplést. Myslím si, že určitá skupina
fanoušků bude na vrcholu blaha. Mě osobně chybí větší tlak. Někdy mám pocit,
jakoby se vše podřizovalo jen tomu, aby vyniklo na povrch hlavně hráčské umění
jednotlivých členů. A to na úkor skladby jako takové. Zkrátka, někdy čekám až
moc dlouho na to, kdy se začne konečně něco dít a přestane se „jen“ preludovat.
Osvědčilo se mi
poslouchat novinku „Earthborn Evolution“ při práci. Usazen u počítače jsem je
vnímal jako velmi příjemnou kulisu. Nic mě nikde netlačilo, nedrásalo a
„nebolelo“. Mohl jsem se tak soustředit jak na to, co vytvářím za hodnoty, tak i
na muziku samotnou. Možná to někomu přijde málo, ale i taková hudba má svůj
smysl, přátelé (smích). Do celku, mezi jednotlivé songy, se mi ale nepovedlo
proniknout vlastně nikdy. Pocitově jsem si pro sebe sice pár záchytných bodů
našel, ale abych si i po delší době pamatoval alespoň některé nápady a dovedl
si je užít, to zase ne (smích). Uznávám, že všichni zúčastnění hrají jako o
závod, nebojí se vyhledávat nové a mnohdy velmi složité postupy, ale nějak si
desku nedovedu „užít“. Pořád, jakoby mě něco nutilo ji přetáčet a vyhledávat
jen těch pár oblíbených motivů. Možná bude můj názor nepopulární, ale já s tím
nemůžu nic dělat (a lhát vám přece nebudu, ne?).
Letošní deska na mě
působí dojmem, že byla nahrána spíš pro muzikanty a hledače progresivity v muzice,
než pro „obyčejného“ fanouška smrtícího kovu. Techniku mám raději zabalenou
v temnotě nebo brutalitě, tady mi přijde někdy až příliš „hodná“ a
připadám si spíš jako na srazu jazzmanů, než na setkání s death metalovým tělesem.
Pokud jste ale příznivci podobných záležitostí, myslím, že budete spokojeni
(určitě se nenechte moji „staromilskou“ recenzí odradit). Album je samozřejmě
velmi dobré, se skvělým zvukem i produkcí, jen mu chybí pro mě tolik důležité
napětí, chlad, temnota. Prostě něco, co bych si pamatoval třeba i za rok. Vše
kolem mě plyne jen tak jakoby vzdáleně, nezúčastněně a u některých pasáží se dokonce
ošívám. Mnohovrstevný death metal, s puncem kvality z Quebecu. Pro oddané
vyznavače progresivních postupů jako stvořený.
Asphyx says:
Canadianprogressive technical deathmetalof the highestquality.Great musicians, great bass,greatdrums,
complicated guitarmotive.I waslistening this albumas the backgroundfor my computer work.Nothingdisturbedme, everythingranaroundme. I miss
thelargerdrive, force,
energy. Verygoodalbumfor fansof
progressivedeathmetal.
AUTOPSY – Tourniquets, Hacksaws and Graves
CD 2014, Peaceville Records
Když jsem poprvé slyšel ukázky z nové desky AUTOPSY, bylo to jako setkání se starými kamarády. Tuhle kapelu poslouchám už takovou dobu, že každý jejich nový zásek je pro mě v podstatě malým svátkem. Většinou si sednu, otevřu nějakou knihu převážně s hororovou tématikou a nechám se unést do světa pitevních sálů. "Tourniquets, Hacksaws and Graves" pokračuje přesně tam, kde AUTOPSY začali po své návratové desce "Macabre Eternal" z roku 2011. Já jsem se na Fobiazine kdysi vyjádřil k předchozí "The Headless Ritual" a kolega velmi pečlivě rozebral letošní atmosféru nepovedených operací zde. Mně v podstatě nezbývá nic jiného, než s ním souhlasit. Osobně jsem moc rád, že se má oblíbená kapela vzepřela k tak dobrému albu. Obsahuje totiž všechny nezbytné propriety těchto amatérských patologů. Je temná, často mění tempo a na konci nezůstane nikdo naživu. Krásná práce!
Hello, my zombie! Here is the new album of AUTOPSY! This time very morbid, calm, cold, with atmosphere of operating theatre. Chris maniacal vocals, killer riffs and often changing pace! It´s AUTOPSY in top condition!
Byli jste někdy
v zrcadlovém bludišti? Tak si představte, že by na vás ze všech skel
zíraly dokořán otevřené oči šílenců. Jednou roztáhlé, jako obličej rozšlápnutý
okovanou botou, jindy zase tlusté, podobné zadkům žen s nadváhou. Stojíte
uprostřed toho roztříštěného vnímání a mezi prsty se vám prolínají špinavé tóny
amerických death metalistů HORRENDOUS. Ti zaútočili na své fanoušky naposledy
se svým albem „The Chills“ (2012), které způsobilo menší rozruch mezi vyznavači
old schoolových melodií. Američané jsou jiní, zvláštní a ke smrtící práci
přistupují po svém. V jejich tvorbě je možné vystopovat velmi nenásilně
„vložené“ prvky sahající až někam k heavy metalu, blacku, thrashi i rocku
a určité naléhavosti, která činí tuhle smečku odlišnou od spousty dalších.
Osobně jsem letos opět nadšen z neotřelých melodií, u kterých sice máte
pocit, že už jste je slyšeli snad tisíckrát, ale zde jsou podávány
s takovou razancí a grácií, že vaše rezavé srdce musí nadšením vyskočit
z hrudi. Bije pak do zběsilého rytmu, tepe do chladivých vyhrávek a
postupně kornatí v pomalejších pasážích.
„Ecdysis“ je jako
tanec na korozí pokrytém ostří nože. Stačí několik poslechů a pokud máte pro
starý death metal vlohy, věřím tomu, že se stanete otroky téhle desky stejně
jako já. K minulé nahrávce jsem se vyjádřil zde a když
si dnes po čase znovu přečtu svoji recenzi, neměnil bych ani slovo. Možná bych
byl ještě víc nadšený. S novinkou to mám hodně podobné. Taky mě uchvátila
do svých spárů, několikrát otočila na rožni nad černě plápolajícím ohněm a
okořenila smrdutou sírou ze samotného pekla. Nebe je náhle zatažené a vokalista
(v určitých polohách podobný Martinu van Drunenovi z ASPHYX) smutně běduje
nad osudem nehodného lidstva. Na všechno dohlíží z coveru „rozmázlý“ obličej
od Briana Smitha. Ta postava, skeleton, mi připomíná přízraky z mého
výletu do země zrcadel. Do hněda hozený výkřik bolesti je zajímavý, originální
a krásně vystihuje i moje pocity z nové desky.
Již mnohokrát jsem
psal, že mám rád alba, která když poslouchám, tak se mnou něco dělají,
vyvolávají ve mně různé obrazy, nálady, emoce. Tady jsem spatřil mezi
jednotlivými tóny smrti jakýsi obrovský smutek, závan chladu, snad odněkud ze
samotného záhrobí. Člověk by na první pohled řekl, že tihle mladíci to "odbouchají" stejně jako stovky jim podobných, ale oni opět stvořili něco, o čem
se bude ještě hodně dlouho mluvit. Říkám to pořád a i tentokrát to musím
zopakovat. Tahle nahrávka je plná rebelie, až punkového přístupu v věci.
Je to jako náhlý nával vzteku, kdy berete do ruky sekyru a rozseknete
s chutí ten nepříjemný ksicht na obrazovce. Šelma, když je zahnaná do
úzkých, tak také raději kousne nebo sekne drápem, než aby jen vyděšeně
přihlížela svému osudu. S „Ecdysis“ je to velmi podobné. Není to přitažlivost
na prvním setkání. Kdyby tahle deska byla dívkou, asi bych možná z tohohle
rande zbaběle utekl, ale pak bych se pokorně vrátil, poklekl a od té doby bych
ji nosil už jen na rukou.
HORRENDOUS podruhé a
opět skvěle. Jestli máte rádi starý prašivý death metal a nepohrdnete ani
kousky thrashe, blacku a doom metalu, mohu před vámi tuhle desku jen vynášet do
pekla. Bývám po poslechu nabitý energií, ztracen v soukolí prýštících
nápadů a dlouho si pak jednotlivé kousky skládám dohromady. V době, kdy je
většina moderních desek uměle vyhnaná k dokonalosti a připomíná sériovou
výrobu z plastu, jsou HORRENDOUS jako takové malé zjevení. Jejich hudba je
syrová, upřímná, drásající, jdoucí až na samou podstatu extrémního kovu. Jsou
nahrávky, u kterých si říkáte, jaký že to mají muzikanti talent a pak jsou
alba, která vás na chvilku vymažou z povrchu zemského. „Ecdysis“ je pro
mou maličkost jedním z nich. Pánové jakoby jen tak přišli, zahráli a zase
zmizeli pryč. A po nich zůstala jen spálená země. Tady se trhají kořeny death
metalu s hodně velkou silou. Zde má chabá slova nestačí. Těžko se mi
popisuje, co se na albu odehrává. Snad se mi to alespoň trošku povedlo. Přesto
bych vám doporučil, si novinku někde pořádně proklepnout. Třeba z ní
budete nadšeni stejně jako já. Jestli má být death metal hlavně o posmrtných
věcech, tak tady se nahlíží pěkný kousek za řeku Styx. Takhle si nějak
představuji, že zní chorály z onoho světa. Vynikající smrtelná nahrávka!
Hell!
Asphyx says:
Wow, the second HORRENDOUS album is total Hell! Crushing, original
riffs, with thrash, heavy and black influence, vocals from the other world and
powerful solos. My old school death metal soul is in shock! So much dark
urgency in death metal album I haven’t heard for a long time. HORRENDOUS is the band
with very much potential. Absolutely killing old school death metal album! One
from the best of this year! Hell!
Když jsem viděl MAYHEM na letošním Metalfestu, byl jsem jedním slovem zklamaný. Attila Csihar tam asi hodinu neustále olizoval lebku, slyšet toho moc nebylo a ty jejich malůvky na obličeji v tom parném slunci vypadaly taky hodně legračně. Jenže pak mi přišla jejich letošní deska "Esoteric Warfare " domů, já zatemnil celý pokoj a málem mi omrzly stěny. Tolik chladu, špíny a ozvěn ze záhrobí jsem už hodně dlouho neslyšel. A to považte, že se právě nacházím v období, kdy mě nechává black metal převážně úplně chladným. Každopádně, pokud máte rádi první nahrávky MAYHEM a jste jejich fanoušky, zklamáni určitě nebudete. Lépe a obsáhleji to vyjádřil můj kolega z Fobiazine zde. Jeho recenzi podepisuji vlastní krví!
Do you like old albums of MAYHEM? Listen to "Esoteric Warfare"! This is cold, very cold album. Attila´s voice is very maniacal here and all riffs are crushing my head! The best black metal album of this year, for me!
Vymítání ďábla.
Obřad, starý snad jako samo lidstvo. Exorcisté tvrdí, že rohatý se skrývá
v chaosu. Nevím, já jen mohu potvrdit, že někteří lidé mají v očích
divný odlesk. Připomínají šelmu, neustále hledající svoji kořist. Jsou na světě
jistoty, na které je spolehnutí. Třeba z holandských legendárních SOULBURN
satana jen tak nevyženete. Kapela je starým bardům známá hlavně svým prvním a
do letošního roku jediným albem „Feeding on Angels“ (1998). Úplní pamětníci si
vzpomenou možná ještě na stejnojmenné demo z roku 1996, ale to vyšlo jen
na kazetě, tak nevím, kolik z vás je hrdým vlastníkem jako já (smích).
V SOULBURN působí slavné persóny nejen holandské scény, které pak zakotvily
ve slavných ASPHYX (Eric Daniels, Bob Bagchus, Theo Loomans). Letos
doplněni o Twan van Geekla (LEGION OF THE DAMNED) a Remco Krefta (ex- ABSCESS).
Ideu a směr pak spolu - dodal kapele švédský kytarový nezmar Rogga Johansson
(ten pak SOULBURN opustil). Již dopředu se mluvilo o tom, že pánové chtějí
nahrát desku v doom/blackovém stylu, který kdysi hráli slavní BATHORY.
To by to ale nebyli
výše zmínění, aby nedodali ještě poctivý kus death metalové práce. Tenhle
návrat ke chladným kořenům se vydařil. Nevím sice, jak se na podobné
zpuchřeliny bude dívat dnešní generace odkojená zvukem vyčištěným
v Arielu, ale pro nás, staré kozáky, se jedná od první chvíle o velmi povedenou
desku. Potkávají se zde vlivy již zmíněných BATHORY s VENOM, KINGEM
DIAMONDEM, CELTIC FROST (za sebe bych ještě doplnil IMMORTAL a vynikající
DEMONAZ). Všude přítomný Dan Swanö (Unisound
Recordings)odvedl tentokrát vynikající práci.
Sound je zároveň starý, špinavý jako lopata od hlíny a přesto příjemně čitelný.
Běduje se tady jako na srazu příznivců okultismu a i když mi v některých
polohách Twanův hlas moc nevyhovuje, jsem jinak navýsost spokojen. Deska je to
dlouhá přes padesát minut a nedá se tak poslouchat zběžně a bez pořádné
atmosféry. Doporučuji předtím navštívit hřbitov, přečíst pár náhrobků a teprve
pak vynášet soudy. Osobně jsem byl nejdřív poměrně zklamán. Moje očekávání byla
asi příliš velká. Těšil jsem se tolik, že jsem při prvním setkání odcházel a
kroutil hlavou. Všechno mi přišlo utahané a hrozně dlouhé.
Mocnosti pekelné se
tady ale velebí tak vehementně a s takovou upřímností, že jsem nakonec
podlehl. Dokonce i ten vokál bych si asi dnes jiný představit nedovedl (i když
předchozí Wannes Gubbels se mi líbil víc). „The Suffocating Darkness“ je
natolik obestřena tajemstvím norské černočerné školy z přelomu 90 let, že
jsem skálopevně přesvědčen o tom, že zaujme i nejednoho příznivce black metalu.
V některých momentech se hraje velmi jednoduše, skoro až primitivně, ale
to vůbec nevadí. Větší důraz je kladen na atmosféru a i když kapela nepřináší
vůbec nic nového, myslím si, že udělá radost nejednomu fanouškovi temných
stínů. Nemá cenu nic předstírat, mezi dnešní naleštěné kapely, s drsně
tvrdými pózami na promo fotkách SOULBURN nepatří. Spousta posluchačů bude
pravděpodobně trošku šokována, protože tu dobu, kdy se takto hrávalo, již
nepamatují, ale věřte tomu, že Holanďané mají učebnici temných kouzel
nastudovanou velmi dobře.
Už dlouho se mi
nestalo, že bych nějaké CD takto po prvním setkání podcenil. Vždycky bývám spíš
zdrženlivý s unáhleným vynášením rychlých soudů a jejich prezentováním.
Tentokrát se mi osvědčilo přehrávání pouze s originálem, doma
v pokoji a nejlépe ve chvílích, kdy už začaly svítit první pouliční lampy.
Když k tomu bylo ještě sychravo, chladno a padala na vás lehká deprese,
byl zážitek dokonalý. Pokojem se rozléhala historie black/doom/death metalu
v jeho raném provedení a já se vydával spolu s kapelou na imaginární
výlety o mnoho let zpět. Je mi zima, často se musím otřepat, abych vůbec
dokázal vše doposlouchat do konce. Mám to takhle rád. Jsme s CD spojeni
pupeční šňůrou vzpomínek a takovouto hudbu považuji za velmi příjemnou. Ďábel
sice nebude nikdy vyhnán, ale to ani není účelem. Vždyť procházet se ve tmě je
tak příjemné. Zvlášť, když vám k tomu hrají SOULBURN. Tmavě rudý návrat,
který opravdu stojí za to. Doom, black, deathové orgie, připomínající obětování
pro usmíření temných sil. Album, které je plné okultní atmosféry.
Asphyx says:
Yes, this is really dark bloody
comeback! On the second CD SOULBURN meets
BATHORY, VENOM, KING DIAMOND, CELTIC FROST, IMMORTAL and DEMONAZ. The band gives
a huge portion of darkness, blasphemy and cold. This is not album for first
listening, you ‘ll award it just in time. It's like walk in the dark. Doom,
black, death metal orgy reminding me victimization for reconciliation of dark
forces. Album full of occult atmosphere!
Seznam skladeb:
1. Apotheosis Infernali
(Intro)
2. Under the Rise of a Red Moon
3. The Mirror Void
4. In Suffocating Darkness
5. Absinthesis
6. Hymn of the Forsaken II
7. Black Aura
8. I Do Not Bleed from Your Crown of Thorns
9. Wielding Death
10. Claws of Tribulation
11. Eden´s Last Sigh (Outro)
Čas: 50:12
Sestava:
Twan van
Geel – basa, zpěv
Remco Kreft – kytara
Eric Daniels – kytara
Bob Bagchus – bicí
Polští maniaci VADER patří k mým srdcovým smečkám. Kapela, neustále se personálně měnící a dodávající do svých řad stále novou krev v podobě mladých muzikantů možná vypadá na první pohled nenápadně a mnohého dříve narozeného posluchače zprvu spíše odradí, ale když se podíváme na novinku "Tibi Et Igni" zevrubněji (jako můj kolega zde), zjistíme, že polští klasici mají v sobě pořád velké kouzlo. Osobně vlastně ani nevím, proč mě letošní album zase rozsekalo, ale je to zkrátka tak. Marně jsem se pokoušel si nějak rozumově zdůvodnit, že hrají pořád to samé, neustále dokola "jen hoblují" a používají již dlouho velmi podobné postupy. Neumím si to vysvětlit, ale tohle album miluju jako dobře propečený steak!
I don´t know, why I like the new VADERs album. It´s monotous, with classical similar riffs! But I love energy, vocals and drive, from "Tibi Et Igni "! Maniacal album with magnetic appeal!
„Dívám se na ten rozkývaný svět z výšky. Vše se mi
ztrácí před očima. Ani nevím, proč jsem si zvolil tento způsob odchodu ze světa.
Provaz jsem měl koupený už dávno dopředu. Šlo jen o to, aby přišla ta správná
chvíle. Možná se budete ptát proč? Je to jednoduché. Dopadla na mě šílená tíha,
kterou jsem už zkrátka nedovedl unést.“
Takhle nějak by mohl
znít úryvek dopisu na rozloučenou. Dnešní doba je rychlá, náročná a mnohý
jedinec to nevydrží. My si pak přečteme jenom úryvek ve večerních zprávách a pokýváme
hlavou nad tím, že je škoda dalšího života. Přitom stačilo jediné. Vyřvat tu
bolest do vesmíru. Pustit si třeba nové THANATOS a vyplavit ze sebe ten smutek,
vztek i beznaděj. Vím, snadno se to říká a hůř provádí, ale pořád lepší, než se
houpat zbytečně ve větru. Každý to má samozřejmě nastavené jinak a já
se neodvažuji hodnotit činy druhých. Jen si tak říkám, že někdy těm
nebohým sebevrahům chybělo jedno slovo nebo alespoň kousek síly. Každému z nás
je někdy divně na duši. Někdo to řeší alkoholem, jiný cvičí do úmoru, další pak
vyhledává jen stravu, co nevrhá stín. Všechno jsou to ale v podstatě jen závislosti.
Stejně jako pro mě death metal. Říká se, že víra tvá tě uzdraví. Je to pravda.
Nová deska „Global Purification“ mě dovede vždy zvednout náladu. Pokaždé, když
padám v pátek odpoledne po pracovním týdnu na hubu, dám si je do sluchátek
a domů přicházím jako zcela jiný člověk. Očištěný a nabitý energií.
THANATOS přinášejí po
dlouhých pěti letech další porci death/thrash metalu v klasickém
provedení. „Holandské“ vypalovačky se zde střídají s chladnými vyhrávkami,
sahajícími skoro až někam k doom metalu. Místo vzniku a vliv domovských
kapel (ASPHYX, HAIL OF BULLETS, HOUTWITSER, LIAR OF GOLGOTHA, FUNERAL WINDS) se
samozřejmě nezapře (a mnohý posluchač bude hodně srovnávat), ale já bych to
slyšel trošku jinak. „Global Purification“ je o hodně thrashovější, špinavější
a nespoutanější. Rukopis muzikantů lze sice v jednotlivých skladbách
vystopovat, ale díky zvuku (nahrávalo se na různých místech a Dan Swanö dodal tentokrát
průzračný a zároveň neučesaný sound) působí vše velmi svěže. Hraje se sice
klasika z nejklasičtějších, ale s jiným přístupem. THANATOS jsou
rozeznatelní na míle daleko a jejich hudba je svým způsobem neotřelá a velmi
pestrá. Rozezná to sice pravděpodobně jen fanoušek stylu, ale pro toho se tady hraje
hlavně. Takže je vlastně vše v nejlepším pořádku.
V některých
momentech se THANATOS odpoutávají od holandské školy a ocitají se až někde na
území třeba takových VADER, SLAYER, či ANNIHILATOR. Mezi valivé death metalové
spodky jsou přidávány thrashové výjezdy a to s takovou vehemencí, že by se
za to nemuseli stydět ani klasici žánru. Možná je to jen můj dojem, ale já jsem
měl několikrát neodvratný pocit, že slyším i tradičně pojatý rock a heavy metal.
Myslím, že každý tvrdě melodický příznivec si vybere to svoje. Dohromady to pak
celé tvoří velmi chutnou krmi. Je sice pravda, že do novinky jsem se dostával o
trošku hůře než do předchozích alb, ale to bych přikládal spíš tomu, že jsem si
tyhle nizozemské šílence už dlouho nepouštěl. Nová deska byla tak velmi
příhodným okamžikem si všechno zase pořádně osvěžit a doplnit o nové zážitky.
Osobně jsem velmi spokojen a „Global Purification“ mohu fanouškům žánru jen a
jen doporučit. Pokud jste ctitelé klasiky, tahle deska by vám neměla určitě
chybět ve sbírce. Jen upozorňuji, že asi dozraje až po nějaké době.
Odkládám smyčku
upletenou z pevného provazu raději do skříně a otáčím volume doprava. Nová
deska THANATOS je nabita energií a ta by mi mohla zase na nějakou dobu vydržet.
Přistupuji k muzice stylem líbí/nelíbí, dělá to se mnou něco/nedělá.
„Global Purification“ mě nutí k neustálému pohybu, funguje dobře
v autě, při jízdě na kole i dlouhých náročných vycházkách. Z drážek
desky doslova prýští neklidný tep starého dobrého deathu a thrashe. THANATOS si
drží svůj status legendy a vůbec se nebojí do nástrojů pořádně opřít. Pokud
máte chuť na pořádně syrovou jízdu, jděte do toho. Nebudete určitě litovat. Deska,
která kope jako splašený kůň!
Asphyx says:
„Global
Purification“ is an album that is full of energy to the brim. Classic death
metal is completed with thrash and “heavy” procedures. I'm very happy, that
Thanatos succeed to record varied and cutting album. Songs are restless, cold,
load with electricity and have big power. The album is kicking as runaway
horse! When you like properly raw ride, go for it definitely! Great
death/thrash CD!
Seznam skladeb:
1. Global Purification
2. The Murder Of Innocence
3. Infestation Of The Soul
4. Queen Of Gore
5. Nothing Left
6. World Jihad
7. The Demonized Minority
8. Feeding The War Machine
9. Blood Will Be Spilled
10. Bastion Of Blasphemy
Čas: 38:44
Sestava:
Stephan
Gebédi – zpěv, kytara
Paul Baayens - kytara
Marco de Bruin - basa
Yuri Rinkel - bicí
Svíjím se
v křečích. „Prokletý, prokletý, prokletý“: křičí na mě děti z naší
ulice. Možná na tom něco bude. Poslední dobou se nerad pohybuju na světle,
v noci se budím s nesrozumitelnými výkřiky na rtech. Byl u nás už i
kněz a mával kolem mé hlavy kadidlem. Jenže odešel s nepořízenou. Vyděsily
ho moje skřeky, znějící jako nějaká ozvěna odrážející se od stěn. Ta bestie,
šelma (říkejte si jí, jak chcete), mě zcela pohltila. Večer spolu vstáváme a
vydáváme se na dlouhé procházky nočním městem. Mám teď v sobě nějaký
radar, čidlo, které je schopné na dlouhé vzdálenosti rozpoznat zlo. To mě
nabíjí, krmím se jím a když vidím nějaké obzvlášť velké utrpení, tak se
z mého pokoje ozývají dlouhé skřeky radosti. Nikdo se mnou sice už dlouho
nemluví a má samota je někdy hodně tíživá, ale to mi nějak nevadí. Je tu se
mnou muzika, hudba nás prokletých. Black death metal. A nemyslete, nejsem na
světě sám. Kupříkladu v Norsku, tam podobnému rouhání propadli místní maniaci
EXECRATION.
Ti díky své hudbě
pořádají dlouhé, nekonečné okultní obřady pro velebení samotného Belzebuba.
Ohně v jejich skladbách jsou opět zapáleny a hoří do noci silně a pevně.
Tajemno, obestírající odvrácenou víru je dnes pro mnoho smeček lákavé a dobře
se vyjímá na stránkách moderních časopisů, ale tady podobný přístup nehledejte.
Mohli byste se leknout. Rozdíl mezi černým pozlátkem a temnou ryzostí je zde
víc než patrný. To poznáte už po prvních pár tónech. EXECRATION sice
nepřinášejí nic nového, ale zásady dobrého black/death metalu jsou zde
dodržovány s krutou grácií. Občas zaslechneme odkazy na slavné DARKTHRONE,
či MAYHEM, ale hlavním směrem, kterým se Norové ubírají, je klasický old school
death metal. Takových kapel je dneska spousta, ale EXECRATION jsou trošku jiní,
upřímnější. Nejvíc si to uvědomuji v dlouhých atmosférických pasážích
(lehce evokujících jejich krajany OBLITERATION), ve kterých mám opravdu pocit,
že se každou chvíli setkám se samotným rohatým.
„Morbid Dimensions“
je v pořadí druhým dlouhohrajícím albem těchto nihilistů a i když se
samozřejmě opět jedná o uctívání pentagramu spíše ve volnějším tempu, musím
před pány smeknout svůj imaginární plesnivějící klobouk. V dnešní době,
kdy většina kapel předkládá death metal spíše v podobě technicko
brutálního sportovního výkonu (což samozřejmě mnohdy není na škodu), zde si
připadám spíš jako na nějaké černé mši. Některé riffy jsou jednoduché, ale
sednou do celkové atmosféry jako dobře ušitý zimník z těch nejkvalitnějších
stínů. Zpočátku vám možná ta hodina rouhání bude připadat příliš dlouhá, ale
věřte tomu, že když ve svém pokoji zatáhnete závěsy, schováte všechny podobizny
Krista (mohly by se samovznítit) a zapálíte pohřební svíce, tak se opravdu
ocitnete v „morbidní dimenzi“. Dlouhé, táhlé melodie, sahající snad až někam
k doom metalu, k tomu blackový odér vzteku a plesnivý smrtící
podklad. Myslím, že všichni vyznavači odvrácené tváře všemohoucího by mohli být
spokojeni.
Vymítač ďábla odešel
již několikrát s nepořízenou. Nedivím se mu, tentokrát narazil na velmi
silného protivníka. Některým slovům, která ze mě občas lezou, zcela nerozumím.
Jsou odříkávána nějakou starou řečí a jediné, co si vždy pamatuju, jsou mé do
krve rozkousané rty a nehty zaryté v dlaních. Není to lehký život, ale
obdivuji tu pradávnou sílu. Při poslechu se cítím jako lovec, čekající na svoji
kořist, jako skokan nad propastí, jako pilot kamikadze nebo zbloudilý poutník,
cizinec s kápí do čela, chodící pomalu okolo hřbitova. „Nezdržím se
dlouho, jen doposlouchám novou desku EXECRATION a zase půjdu“: říkám pořád dokola
svým známým. Oni mě ale už prohlédli. I zapřisáhlí ateisté se přede mnou
křižují. Podobné desky neumím poslouchat s nadhledem a odstupem kritika.
Jsem totiž příliš ponořen do té atmosféry zmaru a smutku. Je to pro mě jako
zakázaný hřích, jako první jablko od Evy dané Adamovi. Death/blackové album,
které vás prokleje až na věky, amen!
Asphyx says:
Norwegian black death metallers came with a very
dark CD this year. The album is full of blasphemy, sad melodies, death, hatred,
beyond the grave, long endless melodies, dark atmosphere of ruined churches and
occult rituals. I'm so glad, that I got this new album in my hand. Similar
music is in my blood. Very dark, occult album! Great black ceremony!
BEHEMOTH – The Satanist
CD 2014, Nuclear Blast Records
O novince polských satanášů toho bylo napsáno už spousta. Osobně se mi zatím do nových BEHEMOTH proniknout nepodařilo. Na "The Satanist" mi přijdou pánové stejní jako na koncertech. Vynikající zvuk, dokonale secvičené vystupování, jen tomu chybí duše. Gabrielovy trumpety sice znějí pro spousty posluchačů "pořádně" pekelně, mně ale pořád připomínají jen ozvěnu někoho, kdo v pekle snad ani nebyl. Vím, že tento názor nebude asi moc populární, ale mám to zkrátka tak nastavené a i po mnoha společných setkáních jsem zůstal víceméně netknutý. Samozřejmě, vše je jak má být, Nergal a jeho parta nenechali nic náhodě. Napadá mě slovo "vycizelované". Jen mi tam chybí kus černého srdce. Minulá deska mě bavila o hodně víc. Pokud si chcete přečíst názor někoho, kdo si naopak novinku "The Satanist " oblíbil, doporučuji zde.
Nergal and his soldier play precisely, bombastic and dark. But, where is the Hell? Perfect production, great vocal, grafics and others. No energy and drive!