Rozhovor s českou "blast core" undergroundovou kapelou PERFECITIZEN, která letos vydala velmi zdařilé album "Corten" (recenze zde). Povídali jsme si o jeho nahrávání, o samotné tvorbě a o spoustě dalších zajímavostí.
Ave PERFECITIZEN!
Venku máte už nějakou dobu novinku „Corten“. Jak na ní reagují fanoušci? Jaké
máte ohlasy, recenze, zpětnou vazbu? Osobně jsem nadšen, ale ne každý je
takovéto muzice nakloněn. Setkali jste se už i s nějakým kritickým názorem?
Jarda: Ahoj, díky moc za otázky a prostor, který nám věnuješ! Náš
druhý materiál je už nějaký pátek venku, ale reakce se objevují o trochu
pomaleji, než tomu bylo u našeho debutu "Through". Ten byl velmi
vřele přijat recenzenty, ale hlavně fanoušky, jak tady v Čechách, tak i v
zahraničí. Otevřelo nám to dveře na ty nejzajímavější a opravdu velké
festivaly. Během jednoho roku jsme hráli na Fekál Party, Obscene Extreme,
Brutal Assault,... Pochopitelně takto přijaté první CD vybudovalo vysoká
očekávání "Tak co podaří se jim udržet si tu laťku, nebo byl debut jen
náhoda?" Je super, že jsi naší novinkou nadšen! Podobnou reakci získáváme
ze všech stran ;-)
V sobotu 10. října jste album pokřtili. Chvíli před uskutečněním koncertu oznámili GIGAN, kteří měli vystupovat jako headliner večera, že z důvodu nemoci nepřijedou. To musel být pro vás šok. Nesháněli jste nějakou jinou „slavnou“ kapelu? Jak nakonec křest dopadl? A proč jste vlastně křtili novinku tak dlouho po vydání?
Olda: Proč zrovna 10.10? Od vydání desky jsme měli před sebou jen dva koncerty - Fekal Party a tento koncert. Na Fekálce by to bylo děsně pozérský a o ničem, takže padlo rozhodnutí, že na dalším koncíku to spácháme. Samozřejmě nás mrzelo, že Gigan zrušili tour, ale víc mě osobně mrzelo, že jsem neuviděl po letech své přátelé z kapely SYK a neměl možnost s nimi pokecat. Žádnou slavnou kapelu jsme nehledali a celý křest jsme pojali netradičně. Před pódiem se nestálo, ale sedělo na lavičkách, byla tombola a každý návštěvník dostal panáka Jamesonu a spoustu CD a triček od L´Inphantile Collective, my jsme odehráli koncert v civilu a taktéž vsedě, kdy jsme prokládali jednotlivé songy pikantními příběhy ze zákulisí kapely. CD nám též nepokřtil nikdo slavný, ale bubeník z kapely Fall Into Misery a můj dlouholetý přítel Marek Chytil (kterého jsem tím vyloženě zaskočil) a aby toho nebylo málo - ne, nekřtili jsme chlastem ale obyčejnou, čistou neperlivou vodou protože muzika Perfecitizen je pro čisté otevřené palice. A tak to mělo být a tak se také stalo. Byl to parádní večírek!
Už druhé album jste vydali u L´Inphatile
Collective. Proč právě tento label a jak jste s ním spokojeni? Prodávají se
alba? V dnešní době už není po takto extrémní hudbě takový hlad a tak je hodně
důležité, aby label propagoval kapelu i mimo naší zemi? Jak jste na tom vy?
Máte nějaké odezvy i ze zahraničí?
Jarda: S Ossiem se známe strašně dlouho. Jak v kapele, tak i vše okolo by mělo fungovat na přátelské a důvěryhodné úrovni. Muzika je hlavně o radosti a zábavě. Od toho se všechno odvíjí. Nevím jestli je menší hlad po tvrdých odnožích metalu, ale přijde mi, že se scéna zbytečně segmentuje a specializuje. Chybí mi tu trocha otevřenosti a tolerance mezi jednotlivými subžánry. Prodeje nosičů prošly turbulentním obdobím. Kdysi dominující CDčka teď musí bojovat s on-line prodejem, streamingem, s renesancí vinylu i audiokazet (což je momentálně víc úlet, než návrat formátu, ale kdo ví?). Velké kapely žijí z koncertů a merchandise, shlédnutí na YouTube,... Prodej hudby už dávno není ten hlavní zdroj financí. Což defacto opětovně startuje underground jako prostředí mimo hlavní proudy ;-) My jako underground v undergroundu, nejsme a ani nemůžeme být odkázáni na prodej našich CDček. Nelze asi říci, že je cestou, při klesající poptávce, více tlačit na propagaci, marketing a tím pádem i na výdaje. To je cesta do pekla, ve kterém se teď začínají motat korporace ;-) Je to o hledání nových cest, jak o sobě dát vědět. A můžu říci, že společně s L'Infantile Collective došlo k souznění ;-) Proběhlo i několik koncertů v Německu, na Slovensku a asi největším zahraničním zážitkem byl Neurotic DeathFest v holandském Tilburgu!
Jarda: S Ossiem se známe strašně dlouho. Jak v kapele, tak i vše okolo by mělo fungovat na přátelské a důvěryhodné úrovni. Muzika je hlavně o radosti a zábavě. Od toho se všechno odvíjí. Nevím jestli je menší hlad po tvrdých odnožích metalu, ale přijde mi, že se scéna zbytečně segmentuje a specializuje. Chybí mi tu trocha otevřenosti a tolerance mezi jednotlivými subžánry. Prodeje nosičů prošly turbulentním obdobím. Kdysi dominující CDčka teď musí bojovat s on-line prodejem, streamingem, s renesancí vinylu i audiokazet (což je momentálně víc úlet, než návrat formátu, ale kdo ví?). Velké kapely žijí z koncertů a merchandise, shlédnutí na YouTube,... Prodej hudby už dávno není ten hlavní zdroj financí. Což defacto opětovně startuje underground jako prostředí mimo hlavní proudy ;-) My jako underground v undergroundu, nejsme a ani nemůžeme být odkázáni na prodej našich CDček. Nelze asi říci, že je cestou, při klesající poptávce, více tlačit na propagaci, marketing a tím pádem i na výdaje. To je cesta do pekla, ve kterém se teď začínají motat korporace ;-) Je to o hledání nových cest, jak o sobě dát vědět. A můžu říci, že společně s L'Infantile Collective došlo k souznění ;-) Proběhlo i několik koncertů v Německu, na Slovensku a asi největším zahraničním zážitkem byl Neurotic DeathFest v holandském Tilburgu!
Když o vás někde
čtu, tak mají všichni trošku problém vás někam zařadit. Lidé mají rádi různé
škatulky a s vámi je poměrně problém. Někdo o vás píše jako o deathové kapele,
jiný jako death/grindové, slyšel jsem i označení blast core. Ono je to v závěru
asi jedno, ale jak bys vaši hudbu nazval ty, jako tvůrce?
Olda: Hrajem metal. Takto jednoduše. Když už někomu nestačí takové označení naší muziky, tak jsme si sami sobě si vymysleli škatulku - blast core. Feel free použít kterýkoli z těchto dvou označení. Grind to není, bo je to moc arytmický a barevný a já vokálově používám grindové prvky jen jako doplněk a ne jako hlavní linku. Death to také není, protože s námi se v potoku hnijících mrtvol brodit nebudeš...Samozřejmě se fantazii meze nekladou a když někdo nás zařadí do post-apokalypticko-cossover-jungle-tekkna s příměsí ambientního bdsm fitness black metalu...why not :)
Olda: Hrajem metal. Takto jednoduše. Když už někomu nestačí takové označení naší muziky, tak jsme si sami sobě si vymysleli škatulku - blast core. Feel free použít kterýkoli z těchto dvou označení. Grind to není, bo je to moc arytmický a barevný a já vokálově používám grindové prvky jen jako doplněk a ne jako hlavní linku. Death to také není, protože s námi se v potoku hnijících mrtvol brodit nebudeš...Samozřejmě se fantazii meze nekladou a když někdo nás zařadí do post-apokalypticko-cossover-jungle-tekkna s příměsí ambientního bdsm fitness black metalu...why not :)
Jakým způsobem vlastně vznikal nový materiál? Album jste vydali po „klasických“ dvou letech. Zajímá mě, zde skládáte průběžně nebo přijdete jednou do studia a namlátíte to tam. Kdo je hlavním autorem hudby? Jak probíhá samotný proces skládání?
Tomáš: Po tom, co vylezla na světlo minulá deska Through, jsme si dali od skládání trochu oddych s tím, že se budeme věnovat koncertování - toho roku se povedla spousta zajímavých festivalů a koncertů, takže byl čas si užít a odpočinout od klikání myší a dřiny ve zkušebně. Corten tedy začal vznikat asi až po roce.
Systém skládání se od předchozí desky příliš nezměnil, jenom mi
došly riffy nad 320 BPM a museli jsme zpomalit :-) Většinou nosím z domova
patterny a kytarové motivy, což je obvykle nestrukturovaná hmota, ze které na
zkouškách s Jardou spřádáme instrumentální tracky kolem 3 minut. Představuji si
to jako hrubou stavbu: už je jasný tvar, rozměry a technická skladba, ale ještě
ne jakou to bude posluchači přinášet náladu a dojem. O čem ta píseň vlastně
bude.
Nakonec tomu Olda dodá vokální linku a texty, čímž z toho udělá
song - výsledek je vlastně překvapení i pro nás, protože až do studia nevíme,
co tam Olda má vymyšlené. Vlastně se někdy divím, že naše skladby víceméně drží
pohromadě, když fungujeme tak decentralizovaně a na úplném počátku skládacího
procesu chybí jasná vize - ta se utváří později, samovolně.
Osobně se mi
hrozně moc líbí zvuk desky. Jakoby se nás snažily zničit nějaké hodně naštvané
stroje. Kdo album míchal, „masteroval“ a kdo všechno do soundu mluvil? Kde jste
vlastně nahrávali?
Olda: Bicí se nahrávali v allmighty studiu Davos ve Vyškově pod taktovkou mocného Otyna, kytary a basu sázel Tomáš u sebe doma. Electra byla složena v Brně (Izwa) a v Mexiku (Hjalli). Následně jsme veškeré stopy donesli do Olomouce za Davidem Spilkou (DS studio), kde jsem nazpíval své linky. Po mixu a masteringu v témže studiu vznikl finální produkt dnes známý jako “Corten”. David je neskutečný profík, pracovat s ním je radost. Zajímavé na Davidovi Spilkovi je to, že my jsme jeho jediný blastcorový projekt. On neví jak to má znít. Ale rozumí tónům, má fantastický cit pro melodii a zvukovou celistvost a právě tento faktor je cítit z jeho práce s materiálem Perfecitizen. David se vždy snaží vyjít nám vstříc a maximum svého talentu využívá k tomu, aby do materiálu dostal přesně to, co tam chceme my - muzikanti. Top spokojenost a pokud bude další materiál, tak nebudu váhat a opět navrhnu stejný postup. V Perfecitizen je super to, že nemáme leadera. Všichni kecáme do všeho a jinak to nebylo ani tady. Samozřejmě každý se zaměřil na svůj nástroj, protože mu nejvíc rozumí, ale komentovalo se naprosto vše a všemi.
Olda: Bicí se nahrávali v allmighty studiu Davos ve Vyškově pod taktovkou mocného Otyna, kytary a basu sázel Tomáš u sebe doma. Electra byla složena v Brně (Izwa) a v Mexiku (Hjalli). Následně jsme veškeré stopy donesli do Olomouce za Davidem Spilkou (DS studio), kde jsem nazpíval své linky. Po mixu a masteringu v témže studiu vznikl finální produkt dnes známý jako “Corten”. David je neskutečný profík, pracovat s ním je radost. Zajímavé na Davidovi Spilkovi je to, že my jsme jeho jediný blastcorový projekt. On neví jak to má znít. Ale rozumí tónům, má fantastický cit pro melodii a zvukovou celistvost a právě tento faktor je cítit z jeho práce s materiálem Perfecitizen. David se vždy snaží vyjít nám vstříc a maximum svého talentu využívá k tomu, aby do materiálu dostal přesně to, co tam chceme my - muzikanti. Top spokojenost a pokud bude další materiál, tak nebudu váhat a opět navrhnu stejný postup. V Perfecitizen je super to, že nemáme leadera. Všichni kecáme do všeho a jinak to nebylo ani tady. Samozřejmě každý se zaměřil na svůj nástroj, protože mu nejvíc rozumí, ale komentovalo se naprosto vše a všemi.
Už na prvním
albu „Through“ jste měli zajímavý obal. Na novince je podle mě ještě lepší. Kdo
je jeho autorem a musím se i zeptat, co že má vlastně znázorňovat? Mně se totiž
podvědomě hrozně líbí, ale pořád nevím, co si s ním „počít“. Kamarád dokonce
mluvil o tom, že pokud by ho měl mít doma v pokoji jako plakát, že by se v noci
proměnil ve Fredyho Kruegera.
Jarda: Grafiku okolo kapely mám na starost já. Pokud se budeme bavit o obalech našich nahrávek, jak u Proma tak u Through, tak i u novinky Corten, vždy je na počátku vize. Jde nám o to, aby hudba, texty i grafika, vše aby to sedělo dohromady. Konkrétně obal Corten je glitch našich obličejů. Nejprve vznikla myšlenka o čem ten materiál bude. Následně vznikly texty a tím pádem i témata, pro jednotlivé stránky bookletu. No a pak už "jen" focení v ateliéru a následně desítky hodin strávených u Photoshopu ;-)
Jarda: Grafiku okolo kapely mám na starost já. Pokud se budeme bavit o obalech našich nahrávek, jak u Proma tak u Through, tak i u novinky Corten, vždy je na počátku vize. Jde nám o to, aby hudba, texty i grafika, vše aby to sedělo dohromady. Konkrétně obal Corten je glitch našich obličejů. Nejprve vznikla myšlenka o čem ten materiál bude. Následně vznikly texty a tím pádem i témata, pro jednotlivé stránky bookletu. No a pak už "jen" focení v ateliéru a následně desítky hodin strávených u Photoshopu ;-)
Na vašem webu www.perfecitizen.com jsou k dispozici i texty z nového alba.
Osobně je považuji za velmi zdařilé, líbí se mi, že mají nějaký motiv, cíl,
námět a postrádají takový ten český maloměšťácký pohled. Kdo je jejich autorem
a o čem pojednávají? Ať přemýšlím, jak přemýšlím, tak pro mě by bylo hrozně
těžké napsat „verše“, které by měly hlavu a patu a ještě sedly do muziky. Jakým
způsobem vlastně texty vznikají a kde berete inspiraci?
Olda: Moc děkuju za slova chvály a máš bludišťáka za to, že sis udělal čas na jejich prostudování! Texty skládám sám stejně tak jako vokálové linky. Texty vznikají dlouho, složitě, křičím u toho, trhám si zbytky vlasů, nadávám a jsem fakt hodně sprostý, často naprosto rezignuju a v duchu si říkám “panebože zabij mě, hned mě zabij prosím než dojdu k další pasáži” a občas jen tupě civím na papír a připadám si děsně netalentovaný, primitivní a úplně dementní zatímco můj vnitřní svět anihiluje Jardův šroťák a Tomášova osmistrunka...protože se na ten chaos, co Tomáš a Jarda skládají, dost těžce vymýšlí nejen vokálové linky, ale i texty a vůbec pasuje nějaká myšlenka která udrží jednotný náboj,emoci, tvar a obsah. Nakonec, slovo za slovem, věta za větou, se mi daří otisknout můj vlastní vnitřní svět a mou duši do celého toho pekla, propojím nepropojitelné, dám stroji dech, dotknu se šestým prstem druhé strany, ovládnu chaos a vytvořím příběh. Vytvořím svět plný pocitů, myšlenek, jinotajů, agrese, magie, hněvu, soucitu, lítosti, pochopení, tolerance, osvícení.Nakonec vytvořím texty, které když si někdo pouze přečte, aniž by slyšel hudbu, tak by v něm měli zanechat stopu. Stopu neklidu. Vytvořím svět Perfecitizena. A celé to vykřičím do světa za využitím veškerých vokálových poloh, které jsem se za těch 15 let, co se deathgrindovému zpěvu věnuji, naučil.
Olda: Moc děkuju za slova chvály a máš bludišťáka za to, že sis udělal čas na jejich prostudování! Texty skládám sám stejně tak jako vokálové linky. Texty vznikají dlouho, složitě, křičím u toho, trhám si zbytky vlasů, nadávám a jsem fakt hodně sprostý, často naprosto rezignuju a v duchu si říkám “panebože zabij mě, hned mě zabij prosím než dojdu k další pasáži” a občas jen tupě civím na papír a připadám si děsně netalentovaný, primitivní a úplně dementní zatímco můj vnitřní svět anihiluje Jardův šroťák a Tomášova osmistrunka...protože se na ten chaos, co Tomáš a Jarda skládají, dost těžce vymýšlí nejen vokálové linky, ale i texty a vůbec pasuje nějaká myšlenka která udrží jednotný náboj,emoci, tvar a obsah. Nakonec, slovo za slovem, věta za větou, se mi daří otisknout můj vlastní vnitřní svět a mou duši do celého toho pekla, propojím nepropojitelné, dám stroji dech, dotknu se šestým prstem druhé strany, ovládnu chaos a vytvořím příběh. Vytvořím svět plný pocitů, myšlenek, jinotajů, agrese, magie, hněvu, soucitu, lítosti, pochopení, tolerance, osvícení.Nakonec vytvořím texty, které když si někdo pouze přečte, aniž by slyšel hudbu, tak by v něm měli zanechat stopu. Stopu neklidu. Vytvořím svět Perfecitizena. A celé to vykřičím do světa za využitím veškerých vokálových poloh, které jsem se za těch 15 let, co se deathgrindovému zpěvu věnuji, naučil.
V jednom
rozhovoru jste zmínili, že byste ocenili nějakého dobrého DJ, který by vám
pomohl se samply, případně vás doplnil při živých vystoupeních. Jak to dopadlo?
Sehnali jste někoho takového? Nebo sháníte dál? A kdo vlastně tvořil samply na
novinku?
Tomáš: Ono asi není jednoduché najít člověka, který umí elektro a
zároveň je fanda do extrémního metalu. (Nebo se pletu?) Nikoho vhodného jsme
nenašli, nakonec tedy živě hrajeme podle předem poskládané linky, poskládané ze
samplů ze studia. Shánění živého DJe jsme taky zastavili, protože jsme si
uvědomili, že nám vyhovuje méně početná kapela o lichém počtu hráčů - umožňuje
to využívat demokratický systém rozhodování, který u nás funguje. :-)
Samply na Corten pro nás udělali Izwa a Hjalli (ex kytarista z
finální sestavy Alienation Mental).
Minulá deska
byla protkaná různými intry a mezihrami. Těch na novince ubylo nebo se spíš
skoro „vytratily“. Proč vlastně? Přiznám se, že mě to vyhovuje, ale zase na
druhou stranu, bylo to svým způsobem zajímavé. Takhle má ale „Corten“ o hodně
větší tlak. Není čas na odpočinek.
Olda: Elektra jsou součástí naší tvorby a vždy budou. Oddělují jednotlivé úseky (Corten), dávají posluchači prostor vstřebat skladby (Through), připravují posluchače na další přísun hudby a vytvářejí unikátní atmosféru. Při tvorbě materiálu není nic fixně stanoveno. Vše se podřizuje jen finálnímu celku. Na Through toho bylo víc, nyní, při kratší stopáži celé desky Corten, se toho použilo méně ale ne, protože toho mělo být méně, ale protože to tak prostě dopadlo. Jak DJ Izwa tak DJ Hjalli patří obrovské díky za parádní práci a doufám, že na další desce vznikne opět něco po elektrostránce výjimečného.
Olda: Elektra jsou součástí naší tvorby a vždy budou. Oddělují jednotlivé úseky (Corten), dávají posluchači prostor vstřebat skladby (Through), připravují posluchače na další přísun hudby a vytvářejí unikátní atmosféru. Při tvorbě materiálu není nic fixně stanoveno. Vše se podřizuje jen finálnímu celku. Na Through toho bylo víc, nyní, při kratší stopáži celé desky Corten, se toho použilo méně ale ne, protože toho mělo být méně, ale protože to tak prostě dopadlo. Jak DJ Izwa tak DJ Hjalli patří obrovské díky za parádní práci a doufám, že na další desce vznikne opět něco po elektrostránce výjimečného.
Pokud bych měl
něco na vašem novém albu kritizovat, tak snad jen to, že není příliš dlouhé.
Něco málo přes 23 minut opravdu není příliš. Nabízí se tedy zákeřná otázka.
Proč je nahrávka tak krátká?
Jarda: Když jsme dávali ten materiál dohromady, tak jsme samozřejmě řešili i počet songů a celkovou délku nahrávky. Takhle to z nás ale přirozeně vylezlo. Kdybych se na to měl podívat svou optikou, tak já osobně poslouchám právě podobně dlouhé nahrávky. Pokud je deska delší, většinou jí nedoposlouchám. Čím dál tím více lidí konzumuje hudbu pomocí online stream služeb jako je Spotify, AppleMusic, LastFM, SoundCloud, BandCamp,... Lidé si tvoří vlastní playlisty. Chtěli jsme předat posluchačům komplexní ucelený materiál a nechtěli jsme tam nic na sílu přidávat. A upřímně řečeno, na té stopáži 23:23 je not víc než najdeš na lecjaké dlouhohrající desce :-)
Jarda: Když jsme dávali ten materiál dohromady, tak jsme samozřejmě řešili i počet songů a celkovou délku nahrávky. Takhle to z nás ale přirozeně vylezlo. Kdybych se na to měl podívat svou optikou, tak já osobně poslouchám právě podobně dlouhé nahrávky. Pokud je deska delší, většinou jí nedoposlouchám. Čím dál tím více lidí konzumuje hudbu pomocí online stream služeb jako je Spotify, AppleMusic, LastFM, SoundCloud, BandCamp,... Lidé si tvoří vlastní playlisty. Chtěli jsme předat posluchačům komplexní ucelený materiál a nechtěli jsme tam nic na sílu přidávat. A upřímně řečeno, na té stopáži 23:23 je not víc než najdeš na lecjaké dlouhohrající desce :-)
Když se podívám
na váš profil bandzone, nejste zrovna smečkou, která by to přeháněla s
koncertováním. Co je toho příčinou? Já si pořád myslím, že i v dnešní době
„lenosti“ fanoušků a stahování muziky je živé vystoupení právě tím, co posluchačům
kapelu představí nejvíc. Mají navíc „osobní“ zážitek, případně si koupí CD. Je
to sice obrovská řehole a vyžaduje to hodně síly, ale přiznám se, že vás nikde
není moc vidět.
Olda: Co se týče koncertování tak u nás nedošlo k žádné změně. Stačí napsat na profil, do zpráv, na email... a pokud budeme mít čas vždy se domluvíme. Před rokem jsem se rozhodl nastoupit dálkově na výšku takže každých 14 dní mám zabitý víkend a pak taky zkouškové období mě vždy časově ničí...takže tím rušivým elementem mohu být já, ale vše záleží na vzdálenosti od Uherského Hradiště (kde mám školu) a místem konání akce. Už několikrát jsem jel z Hradiště přímo na akci a vše dopadlo tak jak mělo. Rádi koncertujeme a potkáváme se s lidmi jak na pódiu, tak pod ním, takže no stress, když budete chtít, aby vám Perfe zahráli k poslechu a tanci - dejte vědět .)
Olda: Co se týče koncertování tak u nás nedošlo k žádné změně. Stačí napsat na profil, do zpráv, na email... a pokud budeme mít čas vždy se domluvíme. Před rokem jsem se rozhodl nastoupit dálkově na výšku takže každých 14 dní mám zabitý víkend a pak taky zkouškové období mě vždy časově ničí...takže tím rušivým elementem mohu být já, ale vše záleží na vzdálenosti od Uherského Hradiště (kde mám školu) a místem konání akce. Už několikrát jsem jel z Hradiště přímo na akci a vše dopadlo tak jak mělo. Rádi koncertujeme a potkáváme se s lidmi jak na pódiu, tak pod ním, takže no stress, když budete chtít, aby vám Perfe zahráli k poslechu a tanci - dejte vědět .)
Už jsem se
zmiňoval o propagaci v zahraničí. Neláká vás to vyrazit představit vaši muziku
na nějaký koncert, případně festival? U nás zase tolik moc kapel, které by
hrály i venku není a já myslím, že byste to tam pořádně rozsekali. Otázka tedy
zní. Máte ambice prorazit i v zahraničí? Neláká vás třeba i vydat desku ještě
jednou ve spolupráci s nějakým zahraničním labelem?
Olda: Koncerty v zahraničí - jednoznačně ano! Vysněný koncert? “Maryland death fest”, “70.000 tons of metal” a kterýkoli mimorepublikový OEF. Prorážet nic nechceme, chceme si jen zahrát v zahraničí a pochytat trochu atmosféry mimo naši republiku a v neposlední řadě reprezentovat českou republiku na zahraničních pódiích. Zahraniční label? My už přece pod jedním jsme - L´Inphantile Collective to je přece francouzsky ne?
Olda: Koncerty v zahraničí - jednoznačně ano! Vysněný koncert? “Maryland death fest”, “70.000 tons of metal” a kterýkoli mimorepublikový OEF. Prorážet nic nechceme, chceme si jen zahrát v zahraničí a pochytat trochu atmosféry mimo naši republiku a v neposlední řadě reprezentovat českou republiku na zahraničních pódiích. Zahraniční label? My už přece pod jedním jsme - L´Inphantile Collective to je přece francouzsky ne?
Pamatuji si vás
ještě z ALIENATION MENTAL, kde jste do toho mlátili v rytmu grindu. Jak to
vůbec s touhle kapelou vypadá? Je definitivně u ledu? Nebo chystáte dnes tolik
obvyklý comeback? Jsem asi nějak mimo, ale proč vlastně tahle kapela skončila?
Jarda: Alienation Mental je mrtev, ať žije Perfecitizen! v AM jsme tak dlouho přešlapovali na jednom místě až to vlastně odumřelo. Nemělo už moc cenu snažit se to oživovat. Ta kapela se na celosvětové scéně nějak zapsala, hlavně okolo roku 2002 až 2005, následné období pak mělo pomalu klesající tendenci a personální změny a nedostatečná energie přetavit nápady do dalších desek.
Jarda: Alienation Mental je mrtev, ať žije Perfecitizen! v AM jsme tak dlouho přešlapovali na jednom místě až to vlastně odumřelo. Nemělo už moc cenu snažit se to oživovat. Ta kapela se na celosvětové scéně nějak zapsala, hlavně okolo roku 2002 až 2005, následné období pak mělo pomalu klesající tendenci a personální změny a nedostatečná energie přetavit nápady do dalších desek.
Mně se na vaší
muzice hrozně líbí, že ji děláte po svém. Mojí doménou je starý death metal,
ale když si dám vaší desku do hlavy, jsem rozsekanej jako karbanátek. Ve vaší
tvorbě se dá nalézt spousta různých vlivů, od již zmíněného death metalu, přes
core věci, různé grindové chvilky apod. Jak se s tímhle „chaosem“ vyrovnávají
fanoušci? Trošku mi přijde ta naše česká zemička zaprděná a ne příliš otevřená
novým věcem. Jak na vás vlastně reagují návštěvníci na koncertech? Když před
vámi hrají dvě grindovky, pak old school death metal a nakonec vy, tak z toho
musí být lidi docela na větvi. Zpětná reakce je pro kapelu hrozně důležitá.
Jaká je ta na vás?
Olda: “Ty vole to je nářez”. To je asi nejčastější reakce kterou po koncíku slyšíme. Myslím že česká republika se v metalu vyzná, takže dokáže ocenit kvalitu a zároveň nevítá s otevřenou náručí kdejakou cypovinu. Často se setkáme s názorem “ já grind neposlouchám, ale to co děláte je super” - taková reakce je otevřená, férová a my jsme moc rádi, když někoho ten náš psychosvět zaujme. Hlavně protože muziku tvoříme pro sebe. Bavíme se tím co hrajeme. Je to náš koníček a věnujeme mu svůj volný čas. Takže když naše zábava přijde někomu zábavná - je to super. Před kým a po kom hrajeme na koncertě nás moc netankuje. My hrajeme. Jak nejlíp to umíme v ten konkrétní okamžik. Tím to začíná a tím to i končí.
Olda: “Ty vole to je nářez”. To je asi nejčastější reakce kterou po koncíku slyšíme. Myslím že česká republika se v metalu vyzná, takže dokáže ocenit kvalitu a zároveň nevítá s otevřenou náručí kdejakou cypovinu. Často se setkáme s názorem “ já grind neposlouchám, ale to co děláte je super” - taková reakce je otevřená, férová a my jsme moc rádi, když někoho ten náš psychosvět zaujme. Hlavně protože muziku tvoříme pro sebe. Bavíme se tím co hrajeme. Je to náš koníček a věnujeme mu svůj volný čas. Takže když naše zábava přijde někomu zábavná - je to super. Před kým a po kom hrajeme na koncertě nás moc netankuje. My hrajeme. Jak nejlíp to umíme v ten konkrétní okamžik. Tím to začíná a tím to i končí.
Když se kouknu
na všechny věci okolo PERFECITIZEN, jako je web, grafika, přístup apod., tak
přede mnou stojí kapela, která se tomu všemu věnuje snad víc než kde jaká profi
smečka. Musí to zabírat neskutečného času. Nedá mi to a musím se zeptat. Jak to
všechno zvládáte? A co na to rodina, manželky, družky, partnerky? Nejste už
žádný mladí rybízci a je cítit, že to myslíte vážně, ale někdy to musí být asi
nářez, co?
Jarda: To jsme moc rádi, že to na tebe tak působí! Vše řešíme svépomocí. Hudbu a to jak skládáme už jsme probrali, dotkli jsme se trochu i obalů. Zjednodušeně řečeno: veškerá grafika a komunikace na sociálních sítích jde za mnou, web a hudební technikálie (příprava tempotracků/metronomu, domácí nahrávky) to jde za Tomášem. Olda řeší to jak má kapela vystupovat na venek, ať už zmiňované texty, tak ale i image atd. Já i Olda máme rodiny a děti, Tomáš má dlouhodobý vztah. Snažíme se držet pravidla work life ballance 888 (8hodin spánek, 8 hodin páce, 8 hodin soukromý čas) ale realita je daleko hektičtější :-) defacto je ta 888 nereálná :D Děláme to jak nejlépe umíme, ale je to především o naplnění osobních hudebních vizí, než o snaze stát se “velkou” profi kapelou.
Jarda: To jsme moc rádi, že to na tebe tak působí! Vše řešíme svépomocí. Hudbu a to jak skládáme už jsme probrali, dotkli jsme se trochu i obalů. Zjednodušeně řečeno: veškerá grafika a komunikace na sociálních sítích jde za mnou, web a hudební technikálie (příprava tempotracků/metronomu, domácí nahrávky) to jde za Tomášem. Olda řeší to jak má kapela vystupovat na venek, ať už zmiňované texty, tak ale i image atd. Já i Olda máme rodiny a děti, Tomáš má dlouhodobý vztah. Snažíme se držet pravidla work life ballance 888 (8hodin spánek, 8 hodin páce, 8 hodin soukromý čas) ale realita je daleko hektičtější :-) defacto je ta 888 nereálná :D Děláme to jak nejlépe umíme, ale je to především o naplnění osobních hudebních vizí, než o snaze stát se “velkou” profi kapelou.
Na závěr bych si
dovolil jednu obligátní a přesto důležitou otázku. Co chystají PERFECITIZEN na
podzim a zimu? Co koncerty? Kde vás budeme moci vidět v nejbližší době?
Tomáš: Zatím to vypadá na pohodový podzim, rýsuje se pár komornějších klubových akcí po ČR. Mimo koncerty bychom rádi přes zimu zase začali pracovat na novém materiálu, za další dva roky se Corten všem dávno ohraje a chceme zase mít s čím přispět do české UG scény.
Tomáš: Zatím to vypadá na pohodový podzim, rýsuje se pár komornějších klubových akcí po ČR. Mimo koncerty bychom rádi přes zimu zase začali pracovat na novém materiálu, za další dva roky se Corten všem dávno ohraje a chceme zase mít s čím přispět do české UG scény.
Děkuji za
rozhovor a přeji vaší kapele, ať jí fanoušci utrhají ruce při koupi CD a ať
máte samé vyprodané kluby.
My moc děkujeme za zájem a prostor! Sledujte http://www.perfecitizen.com/ a naše profily na sociálních sítích, jo a uvidíme se na
koncertě ;-)
Jarda & Tomáš & Olda