CD kompilace 2015, Metal Hammer PARADISE LOST letos vydají (v červnu) velmi očekávanou, novou desku. Jako předkrm nám spolu s časopisem Metal Hammer připravili kompilační ochutnávku. Je sice pravda, že podobné počiny se dají odsoudit několika slovy o tahání peněz z fanoušků, ale tentokrát bych to viděl trošku jinak. Vždycky, když má vyjít další album některé z mých oblíbených kapel, začínám se pídit po starších nahrávkách, vyzobávám si do auta nějaké ty mp3 a vůbec se snažím dostat do "nálady". Bývá pro mě pak snazší se ponořit do novinky a napadají mě lépe slova, kterými se snažím vyjádřit své pocity z nahrávky. PARADISE LOST sice vybrali na kompilaci i skladby, které mi zase tolik nevoní, ale nevadí to. Alespoň si uvědomím, že i mí oblíbenci procházeli obdobím, které jsem zase tolik nemusel a chystal jsem se nad nimi dokonce zlomit hůl. Novinka má být víc old schoolová, což s povděkem jako fanoušek kvituji. Jsem napnutý k prasknutí, ukázky zatím znějí slušně. Těším se moc. A tu dobu dlouhého čekání mi "Maximum Plague" "zkracují" velmi dobře. Pro fanouška povinnost, pro ostatní asi zbytečné. Padá na mě smutek a nechávám se unést někam na Britské ostrovy, na ponurá blata. Už aby tady novinka byla.
Asphyx says:
Compilation album for all loyal fans! The obligation for all the devotees, who likes PARADISE LOST! CD for all, who are waiting for the new album!
Skladby/songs:
1. No Hope In Sight 2. Punishment Through Time 3. Mortals Watch The Day 4. So Much Is Lost 5. Remembrance 6. Gothic 7. Enchantment 8. Tragic Idol 9. Never For The Damned 10. Rotting Misery
„Železná
panna je považována za jeden z drsnějších mučicích nástrojů.
Základem je železná (popř. dřevěná) vnější konstrukce,
která se podle potřeby dala otevírat a zavírat. Základním
prvkem působení bolesti jsou železné ostny umístěné ve výšce
trupu.“
Podle
některých historiků sice nebyla železná panna nikdy jako mučicí
nástroj použita, prý se dokonce jedná o výmysl někde z období
romantismu. Nevím, ale pokud si představím, že bych seděl uvnitř
a čekal, že mě protnou ostré nabroušené hřeby, asi bych raději
sám stresem a strachem zemřel. I když zase na druhou stranu, třeba
poslední album švédských REVOLTING
se tomuto způsobu techniky získávání informací z obviněných
hodně podobá. Tam, kde v železném monstru útočí ostré
hroty ostnů, sekají pánové svými riffy neméně krutě. Hlava je
mi utahována pomocí obrovské kanonády železných úderů bicích
a Roggův nekompromisní vokál mi proniká až někam do morku
kostí. Klasika, tradice, poctivost. Síla, energie a elegance. To
jsou slova, která charakterizují novinku asi nejlépe.
Venku
je dusno a maso, pohozené kousek od našeho domu zase pěkně
zahnívá. Jsou v něm ostatky klasického švédského death
metalu, tentokrát v „Rogga Johansson stylu“. Tenhle nezmar má
sice svoje riffy poslední dobou navzájem velmi podobné, ale také
má pořád dostatek soudnosti, aby nevypustil ven nedodělek.
Některé desky poslední doby (jako třeba THE GROTESQUERY,
PAGANIZER, RIBSRPEADER, DOWN AMONG THE DEAD MAN), asi od sebe rozezná
opravdu jen znalec jeho tvorby, ale pokud máte tohohle kytarového
dělníka rádi, budete spokojeni jako já. Líbí se mi, že každé
album z jeho dílny je díky spojení s různými muzikanty
lehce jiné. Já vím, že to mnozí z vás nepoznají, jenže
já mám rád to propojení klasického „nářezového“ death
metalu s ladnými a chladnými melodiemi. Vím sice dopředu, co
očekávat, nejsem překvapený, ale přesto si užívám do sytosti.
Recept,
který REVOLTING
používají
při své tvorbě, není ničím novým. Spíše se jedná o dlouhými
léty prověřené návody na to, jak rozpoutat někde v klubu
pěknou melu. Pánové se s tím moc nemažou, o nějaké
progresi nebo nedej Satan změně stylu, se nám může nechat jenom
zdát. Je to tak dobře. REVOLTING jsou takovou jistotou. Neochvějní
ve své kdysi vytyčené cestě. Mám to nastavené tak, že pokud
dostanu chuť na něco z dílny mistra Roggy, tak si vyskládám
jeho desky hezky do řady a pak podle momentální nálady některou
zvolím. Mám ve své sbírce i mírně nepovedené kousky, ale jinak
si nemůžu stěžovat. Pod pomyslnou laťku mého žebříčku
kvality nikdy vyloženě neklesl. Moje chutě jsou zkrátka takto
nastavené. Nic s tím neudělám a i když vím, že už nám
asi tahle severská parta nepřinese nic nového, vždycky si ji rád
poslechnu. Velkým plusem je, že si při společných setkáních
krásně odpočinu a vyčistím si hlavu.
„Visages
of the Unspeakable“
je klasickou ukázkou dobrého severského řemesla. Na této desce
najdeme vedle sebe studené, mrazivé melodie a tradiční švédské
nářezy. „Rogga styl“ hry na kytaru, morbidní témata skladeb a
velmi dobrý zvuk dělá z tohoto alba další kousek do sbírky
každého, kdo téhle kapele propadl. Pro všechny fanoušky old
school swedish death metalu povinnost! REVOLTING
jede jako death metalový buldozer, který nelze zastavit! Album,
které vám rozdrtí vaše kosti!
Asphyx
says:
"Visages
of
theUnspeakable"
is
a classic exampleof
good Nordiccraft.
On this recordwe
finda
cold,
frostymelodiesandtraditional
Swedishbeating
next to each other. "Rogga
style"
of
playing the guitar,
morbidmotivesof
songsandverygood
soundmake
fromthis
album
the next
piecein
the collection of
everyone,
whobecame
addicted tothis
band.
For
all fans ofold
schoolswedishdeath
metal
the obligation!
REVOLTINGgoeslikedeath
metalbulldozer
thatcan
not be stopped!
An
album thatwillcrushyour
bones!
Seznam
skladeb:
01.
Shunned To The Shadows 02. The Whispers Of The Hanged 03.
Fathoms Unto Forever 04. Dagger-Clawed Chaos 05.
Bloodkurdle 06. Severed And Blessed 07. Riddled With Worms 08.
Caverns Of Ancient Horror
„Nabodnutí
na kůl je jedna z nejbrutálnějších a nejkrutějších forem
usmrcení. Oběť je naražena na kůl a pověšena ve svislém
směru. Vlastní vahou tak zaráží kůl dále do těla. Tato smrt
může v případě, že je kůl šikovně nabodnut tak, aby se
vyhnul životně důležitým orgánům, trvat celé dny. Smrt
nastává v důsledku poranění životně důležitých orgánů
(rychlá smrt, lepší varianta), nebo vnitřním krvácením,
dehydratací a udušením (pomalá strašlivá smrt, horší
varianta).“
Při
pročítání technik různých poprav se mi občas stává, že
odvracím hnusem zrak. Jenže pak si chvílemi krvelačně říkám,
že některým obzvlášť krutým vrahům bych to asi i přál. Já
vím, nejsme ve středověku, jsme postiženi humanismem, jsme o
hodně „prý kulturnější“, vyspělejší, odpouštíme,
„nejsme jako oni“. Tohle já všechno moc dobře vím. Když se
ale jen na moment pokusím vcítit do mysli obětí a jejich
pozůstalých, osobně bych se pak někdy s chutí chopil
ostření kůlu. Možná jsem krvelačný a asi bych nebyl dobrým
soudcem, ale zkrátka to tak cítím. Polští BETRAYER
jsou na tom hodně podobně jako já. Také ctí opravdovou krutost
smrtícího kovu, jsou poctiví ve své „práci“, servírují nám
oko za oko, zub za zub. Jedná se o hudební výlet do osmdesátých
a devadesátých let, kdy opravdu cítíte syrovost tehdejší
muziky, její energii, upřímnost. Možná právě proto mě jejich
nová deska navedla v mysli až někam do středověku, kdy jsem
se několikrát stal svědkem jedné z nejkrutějších poprav.
Původně
thrashová smečka se časem zhlédla v death metalu a uchopila
ho stejným způsobem jako třeba takoví SINISTER, DEICIDE, MORTIFY
(Polsko), MORBID ANGEL. To samozřejmě za obrovského přispění
vlivů čerpaných u válečníků SODOM. Zkrátka, pokud máte rádi
death a thrash v jeho starší podobě, rozhodně neprohloupíte.
Budete několikrát naraženi na kůl, vašimi vnitřnostmi budou
pronikat ostré hroty riffů, umřete v šílených bolestech.
Na dnešní dobu jsou BETRAYER
málo
brutální, postrádají potřebnou „chtěnou“ techniku a vůbec
působí spíš jako takový zatuchlý, chudý, plesnivý příbuzný.
Novým kouskům staré psy ale netřeba učit, lepší je nechat je
kousat v jejich stylu. Kapela si datuje vznik někam až do roku
1989 a letošní deska je jejich teprve druhou v pořadí. Jinak
mají ve své diskografii jen samá splitka, dema a kompilace.
Letos
se pánové ze širého Polska vrátili v plné síle. Některé
momenty jsou sice už na dnešní dobu až příliš provařené,
mladší posluchače už asi neudrží u přehrávačů, ale je nutné
si uvědomit, že tady tvořili staří pánové, ne mladí,
nevyskákaní nováčci. BETRAYER
přistupovali k novým songům rozvážně, nebáli se je
pořádně propracovat, sázejí spíš na zapamatovatelnou,
jednoduchou melodii, na tlak, na energii. Ne vždy se jim to daří
na sto procent, ale jako celek je „Infernum in Terra“ poctivě
hozenou rukavicí do ksichtu všem milovníkům old school death
metalu. Nahrávku jsem si dával často a s chutí, užíval
jsem si jednotlivé skladby, proplétal se jimi, masakroval jsem
svoji mysl náloží krutosti. Nebylo vždy lehké všechno vstřebat,
mnohdy jsem se musel několikrát vracet, občas jsme spolu s albem
dokonce bojovali, ale nakonec zvítězila vzájemná přitažlivost.
Pokud mě kapela přesvědčí, jsem pak hodně věrným posluchačem.
Poláci si mě podmanili, stejně jako to dělají dominy se svými
submisivními jedinci (hergot, to je zase přirovnání).
„Infernum
in Terra“
je hodně syrovým, drsným albem pro všechny příznivce starých
pořádků v death metalu. Během poslechu jsem byl mnohokrát
naražen na kůl ukovaný z těch nejdrsnějších riffů, moje
srdce bylo prokleto peklem a smrt chodila zase blízko kolem mě.
Staří psi zase jednou ukázali své plesnivé zuby. Parádní
deska!
Asphyx
says:
This
is ahonestmusical
tripintothe
80th
and
90th,you
can really feelthe
cruelty ofmusic
from that time,
itsrawness,
honesty.
"Infernum
inTerra"
isveryraw,
roughalbumforall
fansof
the old orderin
death metal.
When
I was listening,
I was oftenhit
against a stakeforgedfromthe
roughestriffs,
my
heart wasdamnedto
helland
deathwalkedpast
meagain.
Old
dogsshowed
their rottingteethonce
again.
A
greatalbum!
Seznam
skladeb:
1.
Intro 2. Evil Divine 3. Strike the Earth 4. Demonrise 5.
Blasphemous Me 6. Eternal Oblivion 7. Repent 8. Burn with Me
(Fire) 9. Beware 10. Touch of Azazel
Čím
jsem starší, tím víc jsem schopen rozpoznat zlo. Jsem jako ohař, který cítí
vzdálenou kořist. Vnímá, když se začne dít něco špatného, je napnutý a
připravený k lovu. Žiji v předtuchách. Zvykl jsem si, za ty roky je člověk
už otrlý. Co mě ale neustále dokáže překvapit, tak jsou nenávistné škleby za
hezkou tváří. Lidé, vystupující rázně, mile. Oblíbení mezi ostatními ukrývají
pod krásnými slupkami pokřivené charaktery. Jak stárnu, tak se učím, často dávám raději na první pohled, na pocit. Zajímavé je, že mnohdy jako jediný už
dopředu vnímám černou auru, vznášející se kolem hrané přívětivosti. Není lehké
s tím žít. Naučil jsem se nehodnotit, naučil jsem se být jen
pozorovatelem, který kráčí okolo a „zasahuje“ jen ve chvílích, kdy už jde
opravdu do tuhého. Říkají, že jsem se měl stát knězem, lidé se mi rádi svěřují,
až připomínám houbu, nasáklou špatností. Ta musí také někdy ven. Občas už
nepomáhá fyzické cvičení, ani odpočinek v přírodě. Pak nastupuje hudba,
zlá, špatná a ošklivá, které jakoby ze mě všechno vytáhla, vylouhovala a
spláchla veškerou černotu do podzemí. Nevím, jak se mnou jednou zúčtují u
posledního soudu, ale zatím mi nezbývá nic jiného, než chodit po tomto světě a
nasávat hříchy.
Norští
death metalisté GOUGE jsou na tom hodně podobně jako já. Také mi přijdou
doslova nasáklí zlobou, také popisují ohavnosti, kterých je dnešní
„technologicky vyspělý a inteligentní člověk“ schopen. Otevírají staré křivdy,
procházejí se mezi odkrytými hroby, nementorují, nevyzývají k boji, ale
jen popisují a zaznamenávají. Jako prostředek pro tuto „bohulibou“ činnost si
vzali starý dobrý plesnivý death metal. Ten se zdá pro jejich tvorbu
nejvhodnější. Dokážou díky němu vyjádřit svoje nejniternější pohnutky, zážitky
z pekla, i smutek, vznášející se nad hřbitovní zdí. Letos pánové
přicházejí s pořádně prohnilou prvotinou. Je okázalým výletem do starých
časů, do dob, kdy jsme ještě nebyli navzájem mezi sebou propojeni všemocnou
sítí. Tenkrát se muselo zlo ještě doručit osobně, nestačilo jen několik
kliknutí myší. O to víc bylo vše poctivé, upřímné. Nechci sice dopadnout jako
starci, sedící před obchodem a nadávající na dnešní svět, ale poslední
dobou zkrátka nějak podvědomě cítím, že se vše hrozně rychle mění. GOUGE se
tomuto trendu zcela vyhýbají.
GOUGE
letošní desku nabouchali v tom nejvěrnějším death/thrashovém stylu. Jejich
přístup připomíná slavné DARKTHRONE, AUTOPSY, REPULSION, MANTAS, staré DEATH,
POSSESSED, MASTER. Album je tak vhodné spíše pro starší ročníky posluchačů nebo
pro ty, co se zhlédli ve znovu se vzpínající retro vlně. Norové přistupují ke
všemu značně „punkově“, s ničím se moc nemazlí a i když na mě vše působilo
občas lehce monotónně, nakonec jsem do „Beyond Death“ s chutí pronikl.
Nejedná se sice o nic světoborného, spíš bych si troufal tvrdit něco o
„obyčejné“ desce, jenže to nějak nevadí. Když totiž slyším to nadšení a
energii, jsem po několika minutách stržen, mám sto chutí vyrazit dveře
z pantů, utéct z práce a začít žít životem nespoutaného rebela
(smích). Podobná hudba mi dává svým způsobem alespoň kousek svobody. Mohu spolu
s jejich muzikou na chvíli uniknout z toho kolotoče, který
člověk zažívá každý den v práci.
Naučil
jsem se pohybovat mezi stíny. Cítím a vnímám sice všechnu tu negativní energii,
prýštící z některých lidí, ale procházím skrze ni, jako duchové zdmi.
Nahlížím spolu s GOUGE za oponu, odhaluji pravé tváře pokrytců.
V rytmu death metalu a thrashe vyzývám ty největší „zlouny“ k tanci a
předpovídám jim zářnou budoucnost. Zdá se a je to potvrzeno historií, že boží
mlýny sice melou neustále a s jistotou, jen se občas na nějakou dobu
zaseknou. Je potřeba je popostrčit, promazat špínou a pak teprve začnou znovu
fungovat s krutou přesností. Norští death metalisté se klidně mohou hned
teď, se svoji prvotinou, stát dozorci v téhle boží mlýnici. Zní totiž,
jako by ji nahrála parta zkušených matadorů a ne dvojice „začínajících mladíků“.
Death metal je sice na „Beyond Death“ zpuchřelý jako stará víka dlouho
hnijících rakví, ale to myslím nikomu vadit nebude. Pokud máte tedy chuť na
malý, poctivý výlet do historie, buďte vítáni. Uvidíte na něm to nejniternější
zlo, kterého jsou lidé schopni. Tohle vám žádná cestovní kancelář nenabídne.
Parádní, špinavý death metal!
Asphyx
says:
Gouge recorded this album in the most faithful death / thrash style. Their attitude reminds me of famous acts like DARKTHRONE, AUTOPSY, REPULSION, MANTAS old DEATH, POSSESSED, MASTER. The album is therefore more suitable for the older generation of listeners or for those who have watched the reemerging of the retro wave. Death metal music on "Beyond Death" is like an old moldy lid of coffins kept for a long time but I think that will not bother anyone. Thus, if you have a taste for small, honest journey into the history then your welcome to try out this release. Terrific, dirty death metal indeed!
Tato
recenze je volně inspirována filmem Spalovač mrtvol.
„Dáš
si rakvičku nebo věneček?“
Natahuji
do nosu vůni své podzemní kobky. Moje chřípí se chvěje. Těla,
ležící kolem mě v úhledném kruhu se usmívají. Nebo mi to
tak alespoň přijde. Spousta mých myšlenek je asi pro obyčejné
smrtelníky nepřijatelná, ale kdo mi řekne a podepíše se krví
pod to, co je ještě normální a co úchylné? Kdysi jsem si
pouštěl ke své práci vážnou muziku. Jenže říkali, že je to
klišé. Svým způsobem bylo. Hledal jsem tedy mezi hudbou nějakou,
která mě dovede navnadit a zpříjemnit mi můj krutý úděl.
Našel jsem. Švédský death metal se zdál být více než vhodný.
Je také studený, nepostrádá energii a naději. Tu potřebuji
nejvíce. Jsem pohlcen, ztracen, jsem převaděčem do země stínů.
Novinku ENTRAILS jsem si ihned oblíbil, byli mi jako vážení
členové cechu severského smrtícího kovu vřele doporučeni
samotným rohatým.
„Co
abych tě drahá, oběsil.“
Tančím
po dokonale uklizených dlaždicích, kroutím se do rytmu klasického
death metalu, občas se přečísnu svým věrným hřebenem, sem tam
někoho ze svých svěřenců pohladím. Riffy jsou chladné, jako
tváře pozůstalých, kteří sem občas zavítají. Dívají se na
mě podezřele, jsou vtíraví, narušují tu překrásnou atmosféru
výparů formaldehydu. ENTRAILS patří mezi staré skupiny, nedávno
znovuzrozené. Vždycky vydávali dobrá alba, nikdy nesešli z pravé
cesty. Jsou stejní jako já, věrní a poctiví ve smrti. Jejich
tvorba je sice stále „stejná“, ničím nešokují, ale alespoň
jsou mi jistotou, pevným bodem ve vesmíru. Záchytnou stanicí
plnou rozdrcených umrlčích obličejů, světem bez svědomí.
Letos jsou opět tradiční, nekompromisní ve své práci i hudbě.
Nepřekvapivost dohánějí nadšením, poctivým řemeslem, parádním
mrazivým zvukem. Netřeba si zoufat nad nedostatkem progrese. Zde se
hraje pro nás, pro mě, pro všechny nemrtvé.
Karel
Kopfkingl: „Nikdo nebude trpět. Spasím je všecky.“
Můj
svět je jiný než ten váš, protknutý sluncem. U mě jen tak
paprsky poskládané ze svazků světla neuvidíte. Znám jenom
tmu, zimu a smrt. Umírám pokaždé se svými svěřenci, doprovázím
je na jejich poslední cestě. Jsem průvodcem, vyslancem ze země
stínů. ENTRAILS jsou mi velmi dobrými pomocníky. Nebojí se vzít
do ruky své elektrikou prodchnuté nástroje a rozdrtit stehenní
kost takovým způsobem, že vás z toho zvuku bude mrazit až
v zádech. Chřestí se o závod, odjišťují se imaginární
granáty plné energie, utíká se v rytmu severské čtverylky.
Těch nálad, pocitů a obrazů, které při poslechu mívám, je
nespočetné množství. Pokud máte, stejně jako já, rádi
„classic old school swedish death metal“, budete na vrcholu
blaha. Jestli ne, tak raději táhněte do pekla.
„Nic
není v životě jisté jenom smrt.“
Ano,
je tomu zajisté tak. Smrt je jako axiom, jasně daná věc,
nevyhnutelnost. Máme z ní strach, odpočítáváme si každou
minutu, jsme prokletí nekonečnou věčností. Jsou kapely, které
se dokážou k téhle dámě s kosou přiblížit,
definovat ji, předat její poselství. ENTRAILS jsou jedněmi z
vyvolených. Pomocí dávno známých a ověřených postupů umí
v mé hlavě a uších vyvolat pocity srovnatelné snad jen
s pradávnými pohřby nevěřících. Kolem se procházejí
stíny z obrazů nás samých, dávno zemřelých, rytmus je
zběsilý a chladný zároveň. Ano, takto to mám rád, tady jsem na
vrcholu svého death metalového Olympu. Klasika, ale zahraná
s přehledem a grácií. Zase je na nějakou dobu co poslouchat.
Jsem nadšen z prolínání nářezu a pomalých, naléhavých
melodií. Užívám si hlasy z onoho světa. Na téhle desce
může klidně být nálepka švédské kvality a nápis: “Vyrobeno v záhrobí!“
Kult!
Asphyx
says:
ENTRAILSare
one ofthe
chosen.
By using
well
known
methods
they can
causefeelings
in my head and earscomparingperhapswith
the ancient funerals
of pagans.
There
are lots ofmoods,
feelings andimages
thatI
getwhen
I'm listening.
If
you love,
like me, "classic
old
schoolswedishdeath
metal",
you'll be beatific.
If
not, go into
the hell.
The classic,playedwithinsight
and experience.
I
am excitedfrombeatingand
slow,
urgenttones.
I
enjoythe
voicesfrom
the other world.
This
album can have a label of
Swedishqualityand
the sign:
"Made
in the
grave!"Kult!
Seznam
skladeb:
01.
No Cross Left Unturned 02. Epitome of Death 03. Beyond the
Flesh 04. The Grotesque 05. Obliterate 06. Skulls 07.
Midnight Coffin 08. Bonestorm 09. Abyss of Corpses 10.
Re-Animation of the Dead
Na FAITH NO MORE mi bylo vždycky sympatické to, že si hráli jak chtěli. Neohlíželi se na právě probíhající trendy a šli si svojí cestou. Uběhlo dlouhých osmnáct let od posledního dlouhohrajícího alba "Album of the Year" a i když mi nepřišlo vyloženě zlé, nijak jsme si do oka nepadli. Letos je to jiné. Novinka ve mě evokuje vzpomínky na dobu mých mladých let, kdy jsme byli překvapeni dokonalým vybroušeným klenotem "Angel Dust" (u songů z tohoto skvostu se tenkrát balily ženský asi nejlépe!). Pánové, jakoby pokračovali tam, kde kdysi přestali. Jsou opět svěží, polití živou vodou, sví, s neskutečnými nápady. Chemie opět zafungovala a najednou tu máme před sebou skoro ve 40 minutách rozložených deset songů, které obstojí klidně i samostatně. Jsem hodně pocitový posluchač a tentokrát mám chuť tančit. Já vím, je to asi hodně veselá představa, ale tyhle rytmy mě jednoduše nenechávají v klidu. Nebudu nahrávku podrobně rozebírat na malé kousky (to za mě udělají páni kritici), ale vězte, že jsem nenašel jediné slabé místo. Poslouchám a píšu dnes sice trošku o jiné muzice, ale do zakouřených pajzlů (kde jsou podle mě FAITH NO MORE stejně nejlepší a nejjistější), se vždycky rád vracím. Nejvíc se mi líbí právě ty klidnější polohy, kdy krásně vynikne až pochmurná nálada. Z desky stříká určitý jiskrný neklid na všechny strany. Kapela nemusí nikomu nic dokazovat, album je nahrané s obrovským nadhledem, čiší z něj pohoda a zároveň drásá jako ostře nabroušený dráp. Nad hlavou se trhavě točí porouchaný větrák. Přes dým není skoro vidět na bar. Whiskey, cigarety a dámy s pochroumanou minulostí jsou mi velmi milou společností. V téhle atmosféře se pohybují FAITH NO MORE s jistotou gentlemanů a přehledem těch nejprotřelejších "floutků". Mozek, vypálený jako nová americká komedie o třech pokračováních, zmatené výkřiky starců v domově důchodců, čas, odpočítávající nám poslední minuty do konce pracovní doby. Stovky obrazů, spojených v nějaký ztřeštěný film. "Sol Invictus" ve mě probouzejí spoustu představ, vzpomínek a nálad. Znamená to pro mě, že se jedná o velmi dobré, emotivní album. Tolik můj verdikt, který se bude ale díky pestrosti nahrávky postupně měnit a vyvíjet (samozřejmě k čím dál lepšímu pocitu!). Vynikající deska!
Asphyx says:
The disquiet splashes around all sides. The band has toprove nothing, the album is recorded with a greatinsight, the comfort can be felt and at the same time it is scratching like a sharpclaw. "Sol Invictus" give mea lot ofideas, memoriesand moods. It means, it is averygoodemotionalalbum. This is myverdict, that willbe changed and progressed.Excellent album!
Ave FATALITY! Máte už
nějakou dobu venku novou desku s názvem „Bloody Hate“. Jak se na ní díváš teď,
s lehkým odstupem? Vím, že to není příliš oblíbená otázka, ale kdybyste
měli možnost, doladili, změnili byste něco? Jaké jsou vůbec ohlasy od fanoušků,
jak jste dopadli v recenzích a jak se album prodává?
Satan: Změnil bych pouze
barvy hlasu, CD jsem nazpíval hodně growlingově, ale na koncertech používám víc
výšky. Z mého pohledu jsou ohlasy
fanoušků skvělé, což je pro nás nejdůležitější. Co se týče recenzí …… no jak to říct, většina
velice kladných, pouze dvě se objevily s negativním výsledkem. U těch
negativních se k nám doneslo, že minimálně jeden z recenzujících naše
CD vůbec neslyšel.
První, čím deska zaujme, je
skvělý obal od Jaromíra „Deathera“ Bezruče. Jakým způsobem probíhala
spolupráce? Celý booklet je protkán příběhem vraha a jeho obětí. Kdo s tím
nápadem přišel? Posílali jste třeba Deatherovi dopředu nějaké songy pro
inspiraci nebo jste vybírali z již připravených prací?
Satan: Původní Jardův návrh
byl odvozen pouze od vizuální stránky mé masky, která se objevila na přebalu CD.
S tím jsme se moc neztotožnili. Proběhla komunikace ohledně obsahu textů a
pak už se otevřela krásně morbidní Jardova mysl, která nás zasypala nápady, a
společně jsme vše doladili k oboustranné spokojenosti. Jedinou věc, kterou
jsme po Jardovi vyžadovali, bylo zabarvení obalu do ruda.
Osobně se mi hodně líbí
syrový zvuk Studio Kwlsound Design. Kdo stál za výsledným mixem a masteringem? Při
poslechu jsem si zavzpomínal na stará alba INTERNAL BLEEDING. Na české poměry
hodně surové, kruté a chladné. Na druhou stranu, četl jsem něco i o tom, že je
to moc velký „old school“. Jak to vidíte
vy?
Maris:Tak za vším stál Igor
Mores, na začátku jsme si řekli naši představu o zvuku a Igor se snažil toho
docílit. Mám rád old school, je mi k srdci nejblíže, takže to vidím pozitivně.
Prostě každému se nezavděčíš, děláme muziku, jak cítíme my.
Snem každé kapely je vyrazit
i za hranice. Death metal je zrovna styl, kterému v Čechách zase tolik
pšenka nekvete. Máte po těch letech (od roku 1992) vytyčený nějaký směr, metu,
kam byste se chtěli dostat? Pro někoho je to nějaký větší festival řekněme
v Německu. Jiný se chce dostat k Nuclear Blast. Jak je tomu u vás?
Maris:Tak nemáme nic
vytyčené, určitě zahrát si venku a dostat se do podvědomí i v zahraničí a
dostat se pod dobrou nahrávací společnost, co pro kapelu něco udělá, je snem
každého muzikanta. Chtěli jsme se vždy dostat na Brutal Assault, to se nám ale
bohužel nedaří. Tak uvidíme, co se nám podaří v budoucnu. Hlavně chceme
koncertovat a dostat se na české scéně do povědomí.
Už jsem zmínil, že
v dnešní době můžete být označováni nálepkou „old school death metal“.
Podobnou muziku dnes poslouchají lidé, kterým je buď okolo třiceti nebo víc.
Někdy si říkám, že na koncertech to vypadá jak na srazu starších a pokročilých.
Co ale mladá generace? Myslíš, že jim může vaše hudba něco říct? Doba se hodně
změnila. Stahují se MP3, nosiče se nekupují. Museli jste třeba nějak změnit
přístup?
Satan: :D :D si teď připadám
jak stařec nad hrobem. Ne teď vážně. Hrajeme a skládáme hudbu, která nás baví,
na které jsme vyrostli a která nás samotné oslovuje. Na koncerty chodí asi
všechny možné generace, pařil na nás dokonce 60-letý pán a vedle něj 15-letý
kluk. A tím pařením opravdu myslím kroucení hlavou :D V první chvíli jsem
myslel, že je to jen recese. Ale ten pán za mnou po koncertě přišel a řekl mi:
„Byli jste super!“ Pro mne neskutečně hřejivý pocit.
Je pravda, že mladou
generaci spíš berou novější styly jako Metal Core, Grind Core,atd. Ale jsou i výjimky,
které na naše koncerty chodí pravidelně a o to víc nás to těší. Přístup jsme
příliš nezměnili, pořád je pravidlem, že kapela je živa z prodeje CD a merchandise.
Prostě je to nejen pro nás jediná možnost, jak si vydělat na další CD, pořádání
akcí atd.
Jste na české poměry poměrně
hodně koncertující kapelou. Pocházíte z Brna. Zajímalo by mě, jak vidíte
akce z vašeho pohledu. Přijde mi, že jsou oblasti, kde lidé chodí hodně a
někde nepřijde skoro nikdo. Kde se FATALITY daří a kam se rádi vracíte a jsou
místa, kde už koncertovat nikdy nechcete?
Maris: Musím upřesnit to, že
z Brna jsou jen dva členové zbytek je z okolí Brna. Co se týče
koncertů, tak nějaké jsou, ale nemyslím, že jich je hodně. Jinak máš pravdu, že
jsou oblasti, kde lidi chodí na akce což je Brno a Bruntál, to jsou místa, kam
se rádi vracíme a kde máme naše fans. Tam kde je menší návštěvnost, tato muzika
nefrčí, ale místa kde bychom asi nechtěli už hrát, nemáme.
Jako kapela jste složeni
z muzikantů různého věku. Nedochází u vás k názorovým třenicím, co a
jak hrát? Některé smečky fungují stylem, že mají ve svém středu jednoho „šéfa“
a ten má hlavní slovo. Jiné jsou zase „demokratické“. Jak jsou na tom FATALITY?
Satan: Středobodem FATALITY
je rozhodně Maris, ale v žádném případě jako diktátor :D Do kapely dává
rozhodně z nás všech nejvíc. Jak nápady, tak duševně i fyzicky. Prakticky
se všemi nápady přijde on a pak už je to čistě o diskuzi, co použít a co ne. Hudbu
dělá přes 20 let a vždy s přehledem zvládá přijít s něčím novým a
zároveň se nebrání nápadům ostatních. Myslím, že je to naprosto vzorný příklad
leadera kapely.
Líbí se mi, že nezapomínáte
na vizuální stránku a nebojíte se jít i do klipů. Jeden povedený, poskládaný
z fotek a ukázek z koncertů je ke skladbě „White Lace“. Někde jsem
četl, že chystáte ještě zbrusu nový kousek k songu „Ted Bundy“. Nikde jsem
klip ale nenašel. Jak jste na tom s jeho přípravou, případně, kde lze
tenhle kousek vidět?
Satan: Tak chválu na „White
Lace“ rád slyším, dělal jsem ho já a vzhledem k tomu, že to byla moje
prvotina, strávil jsem u toho strašně moc času. A těch nadávek co lítalo :D :D
Ted Bundy už bude
profesionálně natočen a sestříhán. Kápli jsme na skvělé duo Romana Chalupová a
David Najbrt, kteří vše ukázkově zorganizovali, natočili a momentálně stříhají.
Do světa jsme zatím vypustili trailer ke klipu a myslím, že v průběhu 14
dní už se na všech našich stránkách objeví samotný klip. Na který se teda mimochodem
všichni neskutečně těšíme.
Brutální death metal a
smrtící kov obecně čerpá náměty pro texty mnohdy ve velmi ošklivých, „špatných“
oblastech. Jak píšete texty vy a kde berete inspiraci? Vždycky si říkám, jak
musí být těžké nalézt nějaké téma, vytvořit jednotlivé sloky, případně refrén,
aby to sedlo do frázování apod.
Satan: No, někdy je to boj,
někdy to jde samo. Vždycky si prvně pořádně naposlouchám hotovou verzi songu,
pak buď okamžitě vím, o čem text bude, nebo čekám na impulz, který může přijít
v podobě filmu, zpráv, prožité situace. Je pro mě důležité, aby už jen
samotná hudba ve mně vyvolala stejný pocit jako text bez hudby. Jediný text,
který jsem měl připraven dopředu, byl právě Ted Bundy. U toho jsem dlouho
čekal, než přišla správná hudba.
A co vy a čeština?
Nezkoušeli jste někdy složit nějaký text i v rodném jazyce? Myslím, že by
to bylo docela zajímavé. Moc takových kapel v češtině nezpívá a určitě by
to bylo malé oživení.
Satan: Vzhledem ke svým
jazykovým schopnostem všechny texty dělám v češtině, až po té si je nechám
překládat. S myšlenkou čistě českého textu jsem už trošku koketoval, ale popravdě v angličtině pro
mne ten growling prostě zní mnohem líp :D :D. Třeba to na příštím CD u
některého songu zkusíme ;)
Ještě k textům…v těch vašich
se to hemží násilím, pornografií, sexem a podobnými záležitostmi. To samozřejmě
může někoho šokovat, odradit. Setkali jste se někdy s tím, že někdo odmítl
třeba uveřejnit plakát k vašemu koncertu, nechtěl prodávat vaše CD apod.?
Satan: Nevím jak Maris, ale
já jsem zatím problém neměl. Jen když vyzvedávám dceru ze školky v tričku
Fatality, pohledy maminek nejsou příliš chápající. Těžko říct zda je to nápisy
na zádech, nebo mou potetovanou vizáží: D: D: D.
Od nás z Plzně je to do
Brna kousek. Byl jsem u vás jen párkrát. A tak mi to nedá a musím se zeptat.
Jak jste na tom ve vašem městě s death metalem? Chodí lidé na koncerty?
Když uděláte nějakou akci vy, řekněme o víkendu, kolik dorazí fanoušků?
Maris: No to je teda kousek.
Death metal si myslím, že zrovna v Brně moc nefrčí, je jen pár fandů. Převládá
spíše black a grind. Ale když děláme akce, tak kolem té stovky se lidé slezou. Záleží
na okolnostech, zda není nějaká jiná akce v okolí nebo zrovna i v Brně,
někdy se to nedá prostě vychytat, aby se akce nekryly. A také hodně záleží na
obsazení kapel.
Jako kapela pořádáte
v Brně FATAL FLESH FEST. Ten letos dosáhl už úctyhodného čísla 17
v pořadí. Jak se vám s festivalem daří? U nás v Plzni to není
s death metalem zrovna růžové. Zajímalo by mě, zda se dostanete finančně
alespoň na nulu. Který ročník považuješ za nejvíc vydařený?
Maris: Fatal Feast Fest
děláme už nějaký ten rok, začali jsme ho dělat kousek od Brna a to
v Unkovicích v sokolovně. Na začátcích se akce dařili, byli sem tam i
sponzorové. Návštěvnost byla kolem 150 lidí. Pak se to, ale nějak pokazilo, a
tak jsme začali dělat Fatal Feast fest raději v klubech. Jako Brno – RC Brooklyn,
to je náš mateřský klub. Tu se pohybuje návštěvnost, jak jsem už psal kolem
stovky, ale máme i návštěvnost dokonce přes 200 lidí. Další je Břeclav klub Piksla,
tam je ta návštěvnost trošku horší. Břeclav moc metalem nežije, ale okolí ano a
tady musím vyzvednout naše fans z Poštorné, kteří jezdí na naše akce
pravidelně a navíc Mirek kapele hodně pomáhá tím, že sponzoruje právě Fatal
feast fest a za to mu moc děkujeme. Je to kamarád a náš velký fanda. Minulý rok
jsme udělali v Brně poprvé akci v klubu Melodka, kde se akce vydařila a
křtilo se naše nové CD. Letos se tam chystáme udělat na podzim další akci.
Za nejvíce vydařené považujeme
ty, kde se lidé dobře baví, jsou spokojeni s výběrem kapel a vše se
finančně pokryje.
Určitě Fatal feast fest kde
hrál Hypnos nebo Fleshless, Gutalax, Ingrowing, Torc, Infer atd.
Co vůbec v kapele
posloucháte za muziku? Jsou nějaká alba, která tě nejen v Čechách
v poslední době zaujala?
Maris: Každý v kapele
poslouchá něco jiného, jsou i takový co death metal neposlouchají.
Satan: Pro mne srdcovka
Deicide, jakékoliv album. Z novinek mne určitě dostali Obituary a Morgoth.
A v Čechách popravdě jsem zvědav na nové DMC. Co si ještě pustím, jsou
Dysangelium, ale ty mám stoprocentně raději naživo.
Co chystají FATALITY
v nejbližších měsících?
Maris: Připravuje se nový
klip Ted Bundy, nová trika už ne fatality, ale Fatal feast fest, takže se fanoušci
mají na co těšit.
Děkuji za rozhovor. Přeji co
nejvíc prodaných CD, davy nadšených fanoušků na koncertech a spoustu dobrých
nápadů a inspirace.
Ave
FATALITY! You have now out already for
some time a new album entitled
"Bloody Hate". How do you look at it now, after a little while? I
know that it not very popular question, but if you had the opportunity, is
there anything that you would like to fine tune? What kind of response did you get from your
fans? How did you fare in reviews, and
how good is the sale of the album?
Satan:
I’d change only the color of the voice, I sang on the CD a lot in a growling
tone, but at concerts I use more height. From my point of view, the response of our fans is great, which is most important thing for us. As for the reviews ...... well what to say,
most of them are very positive, only two of them have emerged with negative results. We heard that one of the two reviewers had
not ever heard our CD.
The
first thing that impresses you about the album is the great design of the cover
by Jaromir "Deathera"
Bezruč. How is
the collaboration getting on? The entire
booklet is interwoven with the story of the killer and his victim. Who came up
with that idea? Have you, maybe, sent to
Deatherovi ahead of time some of the songs
for inspiration or were you picking for
already completed work?
Satan:
Jarda's original proposal derived only from
the visual aspects of my mask, which appeared on the CD cover. We did not really identify with that idea. After that, a communication took place
regarding the content of the lyrics, which then opened up beautifully Jarda’s
morbid imagination, and he flooded us with ideas. Eventually we settled
everything to a mutual satisfaction. The
only thing we required from Jarda was
for the cover to be in a red colour.
Personally,
I really like the raw sound of Kwlsound Design Studio. Who stood behind the final mix and mastering? While listening, I remembered the old albums of INTERNAL BLEEDING. By the
Czech standards, much crude, cruel and cold. On the other hand,
I read something about that, it's too much "old school". How do you
see it?
Maris:
Well, it was Igor Mores who stood behind everything. At the beginning, we shared our ideas about the
sound and Igor tried to achieve that. I like the old school; it is closest to
my heart, so I see it positively. Simply, you can’t please everyone; so we make music
as we feel ourselves.
The
dream of every band is to travel abroad.
Death metal is a style which right now is not too popular in the Czech
Republic. After all those year (since
1992) have you set some direction, goal,
where you would like to get? For some, it is some bigger festival, let’s
say in Germany. Others want to get to Nuclear Blast. How are things with you?
Maris:
Well, we have set anything specific. We would like to play abroad and get on
the radar also abroad. To get under a good label of a recording
company who can do something positive for a band, is every musician's dream. We always wanted to get to Brutal assault, but
that unfortunately didn’t work out. So
let's see what we can achieve in the future. Most importantly, we want to tour
and get into the subconscious of the Czech scene.
I’ve
already mentioned that nowadays you coul be labeled "old school death
metal." People who are listening to similar music these days could be in
their thirties or more. Sometimes I
feel that at the concerts it looks like
a gathering of mature and older generation.
But what about the younger generation?
Do you think that you music can say something to them? Times have changed a lot. MP3 are being downloaded, carriers do not sell. Did you, maybe, have to change your approach?
Satan::
D: D now I feel like an old man at his graveside. No, seriously. We play and compose music that
we enjoy, on which grew up on and that speaks to us personally. All the possible generations go to the
concert. For example, there was a
60-year-old gentleman and next to him and a 15-year-old boy who were at dancing
at the concert. And by dancing, I really
mean twisting his head. At first I thought that if was just a joke, but then
the gentleman came over and told me: "You were super." For me, it was an incredibly warm feeling.
It
is true that the younger generation are taken more by recent styles, like Metal
Core, Grind Core, ... .. etc. But there are some exceptions that come to our
concerts regularly and the more we enjoy it.
We have not changed much our approach.
The rule still is that the band is alive from the sale of CDs and merchandise. Simply, the only way for us to make
money for the next CD, is to organize
events.
By
the Czech standards, you are a band who does quite a lot of live
performances. You come from Brno. I would be interested to know how you see the
events from your point of view. It seems to me that there are areas where
people go to the concert a lot, and other places where there is almost nobody.
Where is FATALITY doing well, and where
they are happy to return? Are there
places where you would never want to tour again?
Maris: I have to clarify that only two members of
the band come directly from Brno, others are from the surrounding areas. When it comes to concert, there are some,
but I don’t think that there are too many.
Otherwise, you are right there are some regions where people like to
attend concerts; these are Brno and Bruntal.
These are places where we like to return and where we have our
fans. Places where the attendance is
lower are places where this music is not popular. We do not have any places where we wouldn’t
want to play.
As a
band, you consist of musicians of different ages. Don’t you ever get into some kind of
conflicts over what and how to play? Some packs work in a style where that they
have in their midst a "boss" who has the final word. Others are "democratic". How is it
with FATALITY?
Satan:
Maris is definitely in the centre of FATALITY, but in no case as a dictator: D
He brings into the band definitely most from all of us. If it come to ideas, or
mental and physical effort. Practically,
it is him who comes with all the ideas, and then it's purely a discussion of
what to use and what not. He makes music
for over 20 years and always manages to come up with something new, and at the
same time he does not prevent others from contribute their ideas. I think that he is an absolutely a role model
of a band leader.
I
like that you are not forgetting about a visual appeal and you are not afraid
to go into clips. One good one is the
one assembled form from photos and excerpts from concerts, that was made for the
song "White Lace". I read somewhere that are preparing
one brand new piece for the song
"Ted Bundy". But I have never found the clip. How are you with
its preparation, or, where this piece can be seen?
Satan: I like to hear the compliment about White
Lace, and because it was my first piece, I spent an awful amount of time on
it. And cursed along the ways. :D :D
Ted
Bundy will be professionally filmed and edited. We encountered a great duo of Romana Chalupova
and David Najbrt , who exemplary organized everything, recorded and are editing
it at the moment. For now, we have released
a trailer for the clip and I think that within the next 14 days the clip itself
will appear on all of our websites. To
which, incidentally, we all are incredibly looking forward.
Brutal
death metal and death metal generally draws ideas for lyrics often from very
ugly, "bad" areas. How do you write lyrics and where do you get
inspiration? I always think how hard it must be to find a topic, create individual verses, or chorus, so it would fit into phrasing etc.
Satan:
Well, sometimes it's a struggle, but sometimes it goes by itself. I always first listen hard to the finished
version of the song, then I either immediately know what the text will be, or I
waiting for an impulse that may come in
the form of film, news, or my own
experience. It is important for me to
that the music itself would made me feel the same as the text without
music. The only text that I had prepared
in advance, was just Ted Bundy. For that,
I waited a long time before the right music came along.
And
what about you and Czech language? Have you ever tried to compose some
text in a native tong? I think that it
would be quite interesting. Not too many bands sing in Czech and for sure it
would be exciting.
Satan:
Due to my linguistic skills, I write all lyrics in Czech and then I have them
translated into English. I’ve played
with the idea of purely Czech lyrics. But honestly, the growling in English
sounds much better to me. D: D. Maybe on
the next CD we will try it with one song, ;)
About
the lyrics ... in your lyrics, there is lots of violence, pornography, sex, and
similar topics. That certainly can shock someone, or discourage. Have you ever encountered that maybe someone
refused to publish the poster to your concert, or did not want to sell your CD,
etc.?
Satan:
I do not know how Maris, but I have not had that problem. Only when I am
picking up my daughter from the nursery
wearing Fatality T-shirt, the looks mothers are somewhat apprehensive. Hard to say whether it is because of the
lettering on the back of my T-shirt, or because of my tattooed visage: D: D: D
From
here in Plzen to Brno, it is a distance.
I was in your city several times. So I can’t help it, but I have to
ask. How are you doing in your town with
death metal? Do people come to concerts?
When you organize some event, let’s say on a weekend, how many fans
arrive?
Maris: That is really a distance. I don’t think that death metal is too popular
in Brno right now, maybe just few fans.
Rather black and grind prevails.
But
when we put on events, about a hundred people shows up. It depends on the circumstances, if there are
any other events in the area or even right in Brno. Sometimes it is simply impossible
to anticipate everything that way so events wouldn’t coincide. A lot also depends on the cast of bands.
As a
band, you organize in Brno FATAL FLESH FEST.
That one reached this year a respectable number 17 in sequence. How successful are you with that festival?
Here in Plzen, it is not for death metal quite rosy. I wonder if you’ll get
financially at least to a zero. Which
edition you consider the most successful?
Maris:
Fatal Feast Fest we've done for quite a few years. We
started to hold it in Sokol, Unkovice, a
short distance from Brno. At the beginning the events were succeeded. We even had few sponsors . The attendance was around 150 people. But then somehow things went wrong, so we
started with Fatal Feast fest, preferably in clubs, such as Brno - RC Brooklyn
- that is our home club. The attendance
varies, as I wrote about a hundred, but
we also had events with attendance of over 200 people. Another club is Breclav, club Piksla. There the attendance is a little worse. Breclav doesn’t quiet appreciate power metal, but
the surrounding areas do. And here we
have to acknowledge our fans from Postorna who come regularly to our
events. Moreover Mirek helps the
band a lot by sponsoring our Fatal feast
fest, and for that we thank him. He is our great friend and fan. Last year we held an event for the first time
in Brno, in the club Melodka, where the event was a success, and we baptized
our new CD there. This year in the
autumn, we are going to organize another event there.
The
most successful events we consider that ones where people enjoy themselves ,
are satisfied with the selection of bands and everything is financially
balanced. This would be for sure Fatal
feast fest, where played bands such as Hypnos or Fleshless, Gutalax, Ingrowing,
Torc, Infer etc.
What
kind of music does your band listens to?
Are there any albums that recently impressed you,
not only in the Czech Repbulic?
Maris:
Everyone in the band listens to something else. There are even such who do not
listen to death
Satan:
For me it is any album from heartfelt Deicide.
From the new things, I for sure was taken by Obituary and Morgoth. An in
Bohemia… I am probably curious about the
new DMC. Another music that I will play
is Dysangelium, but this band I definitely prefer live.
What
FATALITY are planning in the coming months?
Maris:
We are working on a new clip Ted Bundy, new T-shirts not of Fatality, but of
the Fatal feast fest, so fans have something to look forward to.
Thank
you for the interview. I wish the greatest number of sold CDs, and crowds of
enthusiastic fans at your concerts, abundance of good ideas and inspiration.