Stoner doomová legenda HIGH ON FIRE vždycky hrála pořádně od podlahy. Jejich songy připomínaly a stále připomínají hnijící kusy masa. Nikde žádné pomocné berle v podobě zbytečně košatých riffů. Jde se na samotnou dřeň a podstatu rocku a metalu. Nezaměnitelný hlas Matta Pikeho, bicí kanonáda jeho souputníka Desa Kensela, to jsou přesně atributy, které dělají tuhle kapelu pořádně ostrou a naštvanou smečkou. Melodie, vytažené odněkud z márnice, pach smrti, bublající basa. Nic nového pod sluncem, spíše se jedná o jakýsi standart, který od téhle skupiny slyšíme poslední dobou stále častěji. Chybí mi nějaká "hitovka", kousek zapamatovatelnější pasáže. Takhle vlastně jen všechno plyne jakoby v pozadí, jako kulisa.
HIGH ON FIRE na novince dodali kvalitní, klasicky pojatý stoner doom metal. Ostré, hnilobné a zákeřné. Takové jsou skladby na novém albu. Chtěli jste znovu slyšet HIGH ON FIRE v jejich plné síle? Tak tady jsou! Nečekejte nic nového, ani převratného, ale jen a jen poctivou práci. Osobně jim to stále žeru jako flák syrového masa. A Matt? Ten pořád zpívá, jako by měl každou chvíli umřít. Poctivé, klasické stoner doomové řemeslo. Co si přát víc?
Asphyx says:
HIGHONFIRE provides typical stonerdoom metal of high quality.Sharp,putridand insidious. So are thesongson the new album. Do you wantto hear HIGHONFIREin theirfull strength again?So herethey are!Don't expect nothing neworrevolutionary, buthonest work only.Personally,I'm a sucker for it like a chunk ofraw meat.AndMatt?Hestillsingsas if he is going todie.Honest, classicstonerdoomcraft.What doyou want more?
Olomoučtí deathaři DISSOLUTION mají venku už nějakou dobu svoje první dlouhohrající album. Napsali jsme tedy jejich zpěvákovi Angelovi a ten nám (spolu s bicmenem Kopcem) prozradil spoustu zajímavých věcí z nahrávání, fungování kapely a ostatních záležitostí kolem téhle brutální death metalové skvadry.
Ave DISSOLUTION! Letos vám
vyšlo „konečně“ nové album. Když se podívám na datum založení kapely (rok
2003), tak nahrát jednu desku plus jedno demo za dvanáct let není zrovna mnoho.
Dali jste si tedy hodně načas. Proč vlastně?
Bohužel kapela zažila mnoho
personálních změn, neshod mezi spoluhráči a nikdo se neohřál natolik dlouho na
to, aby se naučil dokonale své party a mohlo se jít nahrávat.
Novinka nese krásný název
„The Beginning“ – začátek, počátek. Proč zrovna tohle pojmenování? Je pro
brutal death metalové album poměrně netypické (čekal bych něco „krvavějšího“).
Když už jsme u těch textů, ty pojednávají o lidských nešvarech, o nenávisti,
nadutosti. Na svědomí je má Angelo. Mě by zajímalo, jakým způsobem texty tvoří?
Kde hledá inspiraci? Vždycky si říkám, jaký impuls autora vede k tomu,
napsat sloku, refrén. Musí být těžké to pak „zaonačit“ tak, aby to ještě sedlo
do hudby.
Počátek právě proto, protože
je to první dlouho hrající nahrávka. Ani obsah textů není drtivě masakrozní a
tak by se nějaké vyvržen za živa a napíchnut na řeznické háky moc nehodilo
(smích). Texty jsou o věcech kolem nás, které prožíváme každý den, a při
důkladném pohledu na dnešní svět jsou to věci negativní jako pokrytectví,
pomlouvačství, sebestřednost. Z těchto věcí čerpám, neboť jsou to věci a
skutky, které zbytečně znesnadňují život už jen tím, že to musí někdo
poslouchat nebo se nad takovým hnojem vůbec zamýšlet. Konec konců nikdy jsem
nebyl na gore texty, snad když jsem ve svých mladičkých 17. letech poslouchal
Lymphatic Phlegm nebo Mortician. Například vál "Nothing but" a "Memory" - pojednává
o uvědomění si váhy vlastních činů a vyřčených slov a jejich dopad na budoucí
chápání jednotlivce lidskou společností. Dále bych zdůraznil naši hitovku "Worst
Nightmare" tento vál je určen proti pedofilii.
Jako kapela jste prošli
mnoha personálními změnami. Od počátku zůstal jen Petr „Kopec“ Kopeček. Čím si
to vysvětluješ? Některé smečky jsou víceméně stabilní, jiné mění muzikanty jako
na běžícím páse. Je asi těžké dát dohromady partu podobně naladěných lidí. Jak
to vidíš ty? Kde je problém? Nesedli jste si lidsky nebo muzikantky?
Kopec: To
že bychom si nesedli lidsky, si nemyslím. Doteď jsem vlastně s některýma
kamarád a stýkáme se (na pivu, na koncertech), takže v tom to nebude. Někdo
prostě odešel z toho důvodu, že už ho to nebaví, někdo k vůli práci a jiní zase
že by chtěli hrát něco jiného. Byla to škoda, protože s častou obměnou to šlo
ztuha. Jenom jsme se rozehráli, tak v zápětí někdo odešel a začala doba
opětovného shánění. Sehnat u nás někoho do death metalu je fakt problém. Nejednou
jsem uvažoval o tom, že to fakt zabalím. No a z toho důvodu taky máme první CD
až teď. Ale je to ostuda teda. Naštěstí jsme teď dobrá parta tak snad to už
vydrží (úsměv).
Ta krvavá paní na obale je
dílem Jaromíra „Deathera“ Bezruče. Jeho práce je podle mě vždycky jasně
rozpoznatelná, když kouknu, tak hned vím, kdo ji dělal. Proč jste si vybrali
právě Jaromíra? Maloval vám „na zakázku“ a nebo jste vybírali už
z připravených prací? Co si budeme povídat, obal „prodává“ a mě se líbí,
že tuhle stránku jste nezanedbali.
Moc děkujeme za pochvalu.
Vybrali jsme si Jardu, protože nejen, že je moc šikovný, ale jeho práce nám
mimořádně sedí. Měli jsme pár nápadů, ale Jarda je neuvěřitelně kreativní a tak
nám navrhl: "hele co to udělat takhle?" a bylo to ono, to pravé
ořechové (úsměv). Žena vystihuje počátek, kde vše začíná a pomalu se dere ven.
S obalem jsme velmi spokojeni a Jardovi stejně vděčni.
V dnešní době stahování
a „povrchního“ poslechu muziky některé kapely ustupují od vydání CD. Nechají si
vylisovat jen gramodesky a pak to řeší „digitálně“. Jak se vůbec album prodává
a jak je to vlastně s „návratností“ peněz? Brutal death metal není zrovna
v centru zájmu médií a málokdo mu vůbec rozumí a tak to asi nebudou závratné
prodeje. Jste spokojeni? Kde prodáte nejvíc CD, přes label, po internetu nebo
na koncertech?
Od začátku jsme věděli, že dřeme,
abychom vydali CD, digitální verze nás ani nenapadla. Chtěli jsme mít něco
hmatatelného, něco hřejivého, u čeho člověk ztratí chvíli prohlížením si obalu
a pročítáním textů. Je to pro nás přirozené i my jsme si kupovali CD a těšili
se z nich. Co se týká CD, prodává se nad míru dobře a návratnost je
dostačující. Velmi nás těší, že CD si kupují lidé, co nás slyší poprvé, dodává
to pocit, že muziku děláme opravdu kvalitně. Nejvíce prodáme na koncertech,
bohužel do prodeje labelu Nice to Eat You nevidíme (úsměv).
Pocházíte z Olomouce.
To je od nás z Plzně pěkný kousek. Osobně jste se do mého povědomí dostali
až koncertem v Modré Vopici. Vždycky si říkám, kolik kapel „nepřekročí“
práh kraje, neví se o nich. Jak vůbec řešíte propagaci? Dnes už dávno neplatí,
že dobrá deska se prodává sama. Máte třeba nějakého „manažera“? Kam se vlastně
chcete vůbec jako kapela dostat? Máte nějakou metu, milník? Pro někoho je to
koncert se SUFFOCATION, pro jiného rozhovor pro Metal Hammer.
Zprvu jsme hráli především
tady v Olomouci, ale ve svém rodném městě nemůžete hrát pořád, lidi by ztratili
zájem a tak jsme se vydali ukázat za "humna". Ukázat lidem, že existujeme.
Propagaci si řešíme sami bez manažerů a pak nám ještě hodně pomáhá náš
virtuální kámoš Facebook. Pro mě osobně je sen zahrát si na stejném pódiu s The
Black Dahlia Murder. Mimochodem, Modrá Vopice hmmm, tam je dobře, je to
fantastický klub. Jsme rádi, že jsme si tam zařádili.
Album jste vydali u Nice Eat
You Records, ale na obalu jsou uvedeni i Amputated Records. Jak tomu mám
rozumět? To se na vydání podíleli dva labely? A jak jste spokojeni
s propagací, podporou labelu (ů)?
Amputated Records zařídili pouze
oficiální distribuci. Musím říct, že jsem NEYR moc vděčni za to že nám umožnil
desku vydat.
Brutal death metal je tak
specifický styl, že vlastně ani nemůže mít v Čechách tolik příznivců, aby
se naplnili sály velkých klubů. Jak je to s vámi vůbec ohledně koncertů?
Na bandzone jsem napočítal tři. Dva ale na Moravě a jeden v Sušici. To
není na propagaci nového alba zrovna mnoho. Pořád si myslím, že naše kapely by
si měly vyrazit a „obrousit ostruhy“ i do zahraničí. Plánujete třeba nějaké
výměnné koncerty mimo naší republiku?
Dobře víme, že velké sály či
stadiony nikdy nenaplníme, ale o to nám nejde. Máme rádi tuhle hudbu a chceme
ji hrát a chceme jí dělat dobře. Když si na koncertech získáme i jen jednoho
fanouška nebo přimějeme posluchače, aby přišli domů a poslechli si nás znovu na
Bandzone i to je pro nás velký úspěch. „Obrousit ostruhy“ - máme toho ještě
hodně před sebou. Napřed si musíme získat zázemí tady a pak přemýšlet o
zahraničí.
Líbí se mi na vás, že se
držíte převážně „klasického brutal death metalového kopyta“. Občas sice zazní
nějaká ta „progresivnější“ či technická pasáž, ale je spíš pro osvěžení. Jakým
směrem se chtějí DISSOLUTION vydat v budoucnosti? Vzniká vůbec už nový
materiál?
Co přinese budoucnost, to se
ještě uvidí (úsměv). Momentálně pracujeme na nových válech a taky hodně na
sobě. Snažíme se muzikantsky posouvat kupředu, protože vždy je co vylepšovat.
Když se zavřete do studia
s úmyslem tvořit nové věci, jak to probíhá? Kdo nosí nové nápady? Máte ve
svém středu někoho, kdo je „hlavním tahounem“ nebo dokonce „diktátorem“? Jsou
kapely, které skládají „demokraticky“ a jiné jsou zase „one man show“. Jak je
tomu u DISSOLUTION?
U nás je osoba přinášející
prvotní nápady Švany. Má letité zkušenosti a tak jej následujeme. Ano někdy
vedeme odborné pře (smích), ale vždy to skončí happyendem. Po těchto krocích se
ještě do válu vrtá a upravuje se a pak přijdou texty a ty dělám já. Kluci mi
pak řeknou co je dobré, co změnit a co úplně vypustit. Někdy vál přehráváme a
zjišťujeme, že to není ono a tak se opět vracíme do fáze úprav.
Když se vrátím ještě
k letošnímu „The Beginning“, jak ho vlastně přijali fanoušci? Ti jsou asi
pro každou kapelu nejdůležitější a podle nich se pozná, jestli je nový materiál
dobrý či nikoliv. A jak reagují naživo? Máš už dnes nějakou skladbu, která
„zabírá“ nejvíc, takovou brutálně death metalovou „hitovku“?
Fanoušci "The
Beginning" přijali nadmíru pozitivně, především na živo jsou ohlasy kladné
a sem tam utržíme i pochvalu (úsměv). Po nějaké době hraní jsme na pódiu
suverénnější a tak více paříme a komunikujeme s posluchači. Prostě je vtáhneme
dovnitř, vložíme do nich energii a oni nám to pak mnohonásobně vracejí \m/. "Hitovku" máme „Worst Nightmare“, je to nejtvrdší vál na desce, také
když si lidé chtějí poslechnout Dissolution, před tím než jdou na akci, mohu na
našem Bandzone slyšet právě tuto skladu.
V dnešní době se zase
dostává do módy vinyl. Brutal death metalisté sice tenhle formát asi zase tolik
nevyhledávají, ale pro fanoušky je to určitě vítaná rarita. Možná je to svým
způsobem určitý „fetiš“, ale neuvažovali jste o vydání novinky na tomhle
nosiči? Co si vlastně myslíš o gramodeskách? Sbíráš je?
I když zvuk z vinylu je
znatelně lepší vinyl nebyl nikdy můj šálek čaje. Jedinej gramofon, co si
pamatuju, má můj táta a na takovej zázrak se nesahá (smích).
Pohybujete se na scéně
dlouhých dvanáct let. Vidíš u nás v Čechách a na Moravě určitý vývoj, mění
se třeba nějak fanoušci, promotéři, majitelé klubů? Brutální death metal bude
asi navždy v undergroundu a tam to bylo vždycky o podpoře, o lidech, kteří
udělají spousty práce bez nároku na peníze a čas. Jak to vidíš ty? Nechci být
za starou fosílii, ale přišlo mi, že dřív se fans dokázali trošku víc odvázat,
zapařit, semknout.
Death metal není už dávno
tak "populární", ale nás to baví a ohlasy od posluchačů jsou kladné a
to nás žene pořád dál (úsměv). Za starou fosílii určitě nebudeš i my to cítíme
stejně a bohužel máš pravdu! Byly doby, kdy chodilo na metal v Olomouci 600 i
více lidí. Dnes je tohle číslo velmi vzdálené reálné návštěvnosti a je to velká
škoda, protože kapely bez posluchačů nemají žádný význam. Bohužel internet a
možnost poslouchat desky, koukat na záznamy koncertů vcelku zničili živou
muziku. Spousta lidí dá přednost tomu sedět doma v klidu a sledovat muziku,
klipy a koncerty na Youtube než vyjít mezi lidi a zažít to. Nechci tím nařknout
lidi, co mají nevyhovující pracovní dobu a nemohou na koncert své oblíbení
smečky dojít nebo mají rodiny.
Je nějaké album, které tě za
poslední dobu v Čechách nadchlo natolik, že sis ho pořídil? Kupuješ CD,
sleduješ scénu? Chodíš i třeba na koncerty „kouknout na konkurenci“? Pokud ano,
kdo tě poslední dobou rozsekal nejvíc?
Ano, kupuji! Album tuzemské
kapely, které mě nadchlo natolik, že jsem si jej musel pořídit je Heaving Earth
- "Denouncing the Holy Throne". Je to totiž neskutečná palba album. Od kytar,
přes vokály, bicí až k naprosto drtivému zvuku je všechno špica! Na koncerty
chodíme, jak na české tak zahraniční. Z těch českých mě naprosto nekompromisně
rozsekali Keep on Rotting - neskuteční muzikanti!!!
A na závěr jedna klasická,
„propagační“ otázka. Co chystají DISSOLUTION v blízké budoucnosti? Také
zde máš prostor pro to, abych poděkoval těm, kterým chceš a vynadal, těm, co tě
naštvaliJ).
Prvně bych chtěl poděkovat
všem za podporu. Ať už virtuální nebo fyzickou. S Dissolution se chystáme na
nové koncerty, děláme nové vály, chystáme další Bestial Machinery - příští
proběhne 16. října V Olomouci (kdyby měl někdo zájem) a přáli bychom si zkusit
nějaké festivaly.
Děkuji moc za rozhovor.
Přeji mnoho vyprodaných koncertů a ať se nové CD prodává závratnou rychlostí!
„Jeden
z nejbrutálnějších druhů mučení se nazývá prostě –
Bota. Mučenému chudákovi se nelítostně pomocí železných klínů
rozmlátily nohy napadrť, až z rozdrcených kostí vytékala
kostní dřeň.“
Když
čtu podobné definice, případně navštívím nějaký hrad či
hladomornu, kde jsou mučicí nástroje vystaveny, říkám si, čeho
všeho jsou lidé vlastně schopni. Kolik krutosti, zla, hnusu se
v nás ještě skrývá? Většinou mě to (i když už jsem za
ty roky, co chodím po téhle planetě, poměrně otrlý) poměrně
rozhodí, někdy si mimoděk promnu imaginárně týrané partie (já
si opravdu představoval, že mi někdo drtí nohy). Musím se
uklidnit, dát něco dobrého k jídlu, odstřihnout se od
internetu, televize i rádia (tam totiž podobné nechutnosti
zaslechnete ve zprávách). Zavírám se do ulity, nechci vědět o
světě, o lidech, chci jen tupě zírat do zdi, odpočívat,
případně si narvat do hlavy nějakou dobrou muziku. Tentokrát
padlo moje oko na italské death metalisty DROWN
IN BLOOD.
Ti hrají klasicky pojatý, tradiční smrtící kov. Jedná se
teprve o jejich první album a tak bylo na čase se jim podívat na
jejich zkažené a práchnivějící zuby.
Tady
se hudba převaluje převážně ve středním tempu, všechno je
syrové a připomíná mi pomalé utahování kovových palečnic.
Bolí to, chvílemi chladí a nakonec ze mě vytrysknou litry tmavě
rudé krve. Nakonec jsem se svého utrpení stejně nezbavil, ale
alespoň mi budiž útěchou, že tentokrát se jedná jen o
imaginární mučení mých sluchovodů a ne reálné zvěrstvo.
Pánové hrají s nadšením, čerpajím z takových
veličin jako jsou OBITUARY, MORBID ANGEL, SIX FEET UNDER, DEICIDE,
MASSACRE, MONSTROSITY. Zkrátka, největší prostor na desce
dostávají vlivy americké death metalové školy z oblasti
floridské Tampy. Těmito větami by se vlastně dala recenze
uzavřít. Byla by to ale škoda. Já totiž i přes určitou jasnou
neoriginalitu cítím pach páleného masa, kňučících nevinných
a stále mučených i jakousi těžko popsatelnou jiskru, která u mě
odlišuje dobré kapely od těch ještě lepších. DROWN
IN BLOOD
mě přesvědčili o svých kvalitách už při prvních několika
přehráních.
Každé
další setkání pak bylo vzájemně velmi přívětivé. Mám
podobnou starobu (jak sis jistě už můj milý čtenáři stihl
všimnout:))
ve velké oblibě a tady si vyloženě rochním. Líbí se mi zvuk,
který je jakoby lehce zastřený, není zbytečně nahlas a
nepostrádá syrový tlak. Je to samozřejmě old school toho
nejhrubšího zrna, ale to mi nijak nebrání si nahrávku užít,
jako krev z čerstvě prořízlé tepny. Točím se v mosh-pitu,
čerpám sílu z té energie, která prýští všude kolem a i
když se náhle cítím neskutečně starý, užívám si toho
syrového masa dosytnosti. Tady nevaří žádní
moderně-vegetariánsko-svěže-odlehčeně-zdravě vyhlížející
kuchaři, ale poctiví řezníci, kteří dostali za úkol připravit
nefalšovaný ostrý guláš. Podařil se. Není divu, vždyť
základem byly ty nejsurovější ingredience. Nezapomnělo se na
tradiční chuť masa a tak bude spokojen snad každý, kdo večer
uléhá stále rád v nikdy neprané otřepané džínové
bundě.
Utahují
mi železnou botu pomalu, ale jistě. Zdá se, že DROWN
IN BLOOD
jsou dobrými ševci. Bolí to, pálí to, řeže to, drtí to. A o
to jde ve starém death metalu stejně nejvíce. Za mě tedy velká
spokojenost, dvě rozmasakrované nohy k tomu, ale hlavně
obrovský úsměv na tváři. „Addicted
to Murder“ je
jako předčítání ze starých smrtících knih. Italové jsou
dobrými žáky, kteří přidali ještě navíc kus svého
morbidního já. Tahle deska není sice na blahořečení a uvedení
do síně slávy, ale je poctivá a krutá jako smrt sama. A to není
málo. Old school death metal, předložený s jistotou a
přehledem. Cítím kolem sebe síru, podupávám si nohou do rytmu a
je mi dobře. Masakr!
Asphyx
says:
DROWNINBLOODconvinced
meof
theirqualitiesalready
bythe
first listening. Gentlemenplaywith
enthusiasm,
gain
from the greats likeOBITUARY,
MORBIDANGEL,
SIXFEETUNDER,DEICIDE,
MASSACRE,
MONSTROSITY.
It
hurts,itburns,
it cuts,
it crushes.
And
this is theolddeath
metal. "Addicted
to
Murder"
is like reading
from olddeadly
books.
Italiansare
goodstudents
whohave
added
an extrapiece
of theirmorbid
themself.
Althoughthis
albumcan't
bebeatificatedandinducted
into the Hallof
Fame,
but
it ishonest
andcruel
like the death.
And
it isn't
too little.
Oldschool
deathmetal,
presented with
certaintyandoverview.Massacre!
Seznam
skladeb:
1.
Reign of Hypocrisy 2. Impersonal Living 3. Purification of
Flesh 4. Walking Dead 5. Vengance Is Mine 6. Razor in My
Hand 7. Evil Parasites 8. Beast in the Cage
Nejdůležitější
věcí v okamžiku smrti je stav naší mysli. Zemře-li někdo v
kladném rozpoložení, navzdory tomu, že jeho karma
je záporná, může vylepšit své příští zrození. Poslední
myšlenka či emoce, kterou máme před smrtí, má výjimečně
mocný účinek na naši bezprostřední budoucnost. Kdesi hluboko v
sobě víme, že se přímému setkání se smrtí nemůžeme vyhýbat
navždy. Víme to, co vyjádřil Milaräpa:
"Ta věc zvaná mrtvola, ze které máme takovou hrůzu, žije v
této chvíli zde s námi."
Tolik úryvek o smrti z knihy o buddhismu.
Je
to zvláštní a zajímavé, jak každé náboženství nebo
filozofický směr definuje smrt. V death metalu je to jiné.
Není zatěžkán roky a naléháním věřících, různými
sepsanými návody, případně životem svatých. U nás v podsvětí
moc dobře víme, že popisovat onen svět je vlastně úplně
zbytečné. Každý z nás ho stejně chápe a cítí po svém,
mnohdy velmi rozdílně. Kupříkladu takoví IN-DEFILADE
se vydali na nelehkou cestu všemocné smrti pomocí death a black
metalu. Jejich tóny jsou tak vznešené, mocné, zákeřně
zpracované a mají jadrné rytmické spodky. Hlavním a asi
nejvýraznějším protagonistou desky je Jon Vesano, který působil
ve slavných NILE, DARKMOON, DEMONIC CHRIST. Zdárně mu sekunduje i
Shawn Bozarth z DEFIANCE a Sean Hudson (VESPERIAN SORROW). Jako
celek působí pak tahle nesvatá trojice poměrně přesvědčivě.
Nebojí se pohrávat s melodiemi, stavět monstrózní stěny
z kytar, nebojí se ani nahlédnout na onen svět.
Co
se týká hudby jako takové,
nejedná se ani o nic světoborného, dokonce bych si s dovolením
nebál tvrdit i něco o lehkém nadprůměru,
ale dle mého skromného názoru sráží tohle album hlavně
zpracování vokálů. Ne že by bylo něco vyloženě špatně, ale
nesedí mi. Jsou nevýrazné, jakoby upozaděné. Krásně se
ukazuje, že Mr. Vesano může být sebelepší instrumentalista, ale
schopnost vytvořit dobrou skladbu se mu zatím daří jen někdy.
Kombinace blacku a deathu poskytuje přitom velké pole působnosti.
IN-DEFILADE
se pohybují spíše v jeho přístupnějším prostoru. Všechno
je sice precizní, perfektně zpracované, ale postrádá pověstné
rockové koule. Přijdu si jako bych procházel nějakým složitým
labyrintem v dávno mrtvém městě. Sem tam na mě vyskočí
přeživší šelma jdoucí po krvi, ale jinak potkávám jen samá
bezzubá monstra. Z téhle nahrávky zkrátka vůbec nejde
strach. Je to obrovská škoda, protože potenciál je samozřejmě
obrovský, některé riffy vynikající a produkce se blíží
dokonalosti.
Jon Vesano
Chaotické
„blast“ pasáže se střídají s těmi melodickými a já
jen tiše sedím, poslouchám. Na tuhle desku je nutné mít klid,
pohodu, naladit se na poslední věci člověka a netěkat myšlenkami
někde okolo. Je to ale těžké. Ani po poměrně dlouhé době jsem
nebyl schopen vše vstřebat a dodnes nejsem úplně chycen. Pověstná
jiskra nepřeskočila, dráp není zaseknut. Pořád se marně ptám,
kde jsou potoky krve, kde čerstvě otevřené hroby? Nikde je
neslyším. Vnímám jen dokonale nahrané album, plné tradičních
riffů, sem tam zajímavých melodií. Jinak bohužel nic. Od
podobných person jsem toho očekával trošku víc. Netvrdím, že
je to špatné album, ani nebudu tohle dílo nikde hanit, ale pokud
mě potkáte, tak vám jej ani nedoporučím. Všechno je totiž
takové nijaké, nevýrazné, zahrané na „první dobrou“. Chybí
zde někdo, kdo by se na desku podíval z nadhledu, vystříhal
zbytečnosti a nechal jen pravý kov.
„Rules
of Famine“
je vlastně vcelku dobrou deskou. Najdeme na ní spoustu zajímavých
melodií, poměrně obyčejné vokály a několik kilo tmy a smrti.
Jiskra mezi mnou a kapelou bohužel ale nepřeskočila. Album je to
slušné, ale nevýrazné a vůbec mě nebolí. A to je u death
metalu špatně. Netrpělivě očekávané CD, plné black death
metalu, které nesplnilo mé očekávání. Kde je pravá syrová
smrt? Kam se ztratila?
Asphyx
says:
"Rules
ofFamine"
is in actual fact a
very goodalbum.
We
can findtherea
lot of interestingmelodies,
quiteordinaryvocalsanda
hundredof
darkness anddeath.Sparkbetween
meand
theband
didn't jumpunfortunately.
The
albumis
good,but
blandanddoesn't
hurt.
And
that'swrongwithdeath
metal.
I'm
missingsomeone
whowould
keep the record on top of things and will leave thetruemetal
only.ExpectedCD,
full
ofblackdeath
metal,
which
doesn't come up to my
expectations.
Whereis
the truerawdeath?Where
does itlose?
Seznam
skladeb:
01.
The Colossal Burden 02. In-Defilade 03. They Shall Fall 04.
Fires of Frustration 05. Contaminating the Waters 06. Subdue
the Righteous 07. Out Numbered 08. Rulers of Famine 09.
Sworn to Expose 10. To the Back of the Head 11. Burn the Fields
Nejdřív
jsem si myslel, že to nakonec nebude tak hrozné. Dokonce mě to
cupitání krysích nožiček po mém těle šimralo a vyvolávalo
lehký smích na tváři. Jenže to bylo před několika dny. To jsem
tady ležel teprve krátce. Neuvěřitelné, nevysvětlitelné a svým
způsobem paradox. Venku byl krásný den a já si chtěl užít
slunce. Teď jsem svázaný, opuštěný a strach už dávno zvítězil
nad hladem. Do tuhého začalo jít ve chvíli, kdy má nová
kamarádka uviděla naproti na posteli svoji početnou rodinu. Děti
se dožadují jídla! Chápu to. U nás v Evropě by se
protestovalo proti týrání zvířat. Napadají mě různé věci,
nejvíc asi vzpomínám na jeden lenošivý den u nás na chalupě
v lesích. Pršelo a já vyháněl vzdáleného příbuzného mé přítelkyně klackem ze sklepa. Pak k tomu došlo, náhle
a snad s jemnou omluvou v korálkovitých očích. Zakousla
se, já zařval a vzduch prořízl první tón brutálně death
metalové kytary. PRION.
Pro mě druhé setkání s kapelou (poprvé to bylo v roce
2008 u alba „Impressions“, desku „Time of Plagues“ jsem léta
páně 2003 nezaznamenal a ani se mi ji nepovedlo letos sehnat).
PRION
jsou z Argentiny a hrají surový death metal převážně
americké školy. Stejně jako jmenovaný hlodavec se do vás buď
zahryznou a zkroutí vám pár nervů v celé tělní soustavě
a nebo vás nechají zcela chladnými. Jedná se přesně o jednu
z těch kapel, která asi nebude vyhovovat úplně každému.
Příznivci třeba takových MORBID ANGEL, HATE ETERNAL, IMMOLATION,
snad i chvílemi SUFFOCATION by mohli být na vrcholu blaha. Ostatním
bude připadat tvorba téhle smečky mnohdy poměrně jednotvárná a
monolitická. Přiznám se, že i pro mě bylo zpočátku dost
náročné se do jejich muziky dostat a náležitě ji vstřebat.
Syrová devadesátá léta s modernějším zvukem. Nasazení,
velmi dobré hráčské umění, jistota v tom, co chtějí
hrát. Takoví jsou PRION. Možná bych občas ocenil větší
osvěžení v nějakém progresivnějším postupu, to je ale
z mé strany jen drobnost. Celkově je „Uncertain
Process“
samozřejmě velmi dobrým albem. Myslím, že zasáhne zkornatělé
srdce nejednoho fanouška undergroundového death metalu.
Mám
hrudník prohlodaný až někam k srdci. Je zajímavé, že
stejně jako tahle argentinská mašina, tak i moje krysí paní se
vyhýbají jednomu z nejdůležitějších orgánů. Srdce zatím
tepe sice s lehkými výpadky, ale pořád ještě dokáže
napumpovat veškerou potřebnou krev, abych přežil. PRION
asi nebudou nikdy smečkou, kterou bych vynášel na piedestal
současného smrtícího kovu. Spíše jsou příjemným zpestřením,
gurmánskou chvilkou morbidní poezie. Rád v podobných death
metalových knihách čítávám, užívám si je, ale asi nikdy mi
nebude dáno, abych vyznával bezmezně a bez připomínek.
Argentinci styl nikam neposouvají, ani nehledají nové cesty.
Citují ale ze staré školy poctivě, s nadšením, velmi
dobrým zvukem (i obalem) a umí navodit jedinou správnou
beznadějnou atmosféru. Riffy jsou ostré jako břitva, preludia o
hanobení lidstva, o válkách i utrpení jsou předkládána
pečlivě, s jemnou temnotou v zádech. V mé břišní
dutině jakoby se uvelebila celá krysí rodinka. Nekoušou a
neporcují mě najednou, nejsou hloupí, dostávají mě postupně,
polehoučku, abych vydržel. S touhle deskou je to hodně
podobné. Roste, mění se, přitahuje mě, láká.
PRION
nahráli velice dobrou, death metalovou desku ve stylu devadesátých
let. Předkládají nám klasickou, hodně pestrou paletu ostrých
riffů. Útočí na nás jako smečka pořádně hladových krys.
Jsou nekompromisní, temní, zákeřní a jejich hudba nepostrádá
obrovský kus energie. Za sebe mohu doporučit všem, kdo mají rádi
poctivý death metal. Album není na jeden poslech, postupně roste,
graduje a vyplatí se ho nechat uzrát. Z Argentiny nám poslali
opravdu pořádně zohavenou death metalovou mrtvolu. Krutost,
syrovost a rychlost, to jsou letošní PRION. Velmi dobře!
Asphyx
says:
PRIONS
recorded avery
good,
death
metalalbum
in thestyle
ofthe
90th.
They
giveus
aclassic,
verycolourful
spectrumof
sharpriffs.
They
attackuslike
a packof
very hungryrats.
They
are uncompromising,
dark,
insidiousand
their musiclacksa
huge chunkof
energy.For
me,I
canrecommend
it to everybody,who
likesa
honestdeath
metal.
The
albumisn'tfor
the
first listening,
it grows
step by step andit
will surely pay to mature it.
It
wassent
usreallydeath
metalmutilatedcorpse
from Argentina.
Cruelty,rawnessandspeed,
this is this year's record ofPRION.
Very
good!
Seznam
skladeb:
01.
Power Obsessed 04:39 02. Uncertain Process 05:07 03. Chronic
Disease 04:33 04. Anhedonist 05:49 05. Now Is The Hour
04:10 06. Control Societies 04:05 07. End Is Near 04:00 08.
Losing Itself In The Infinite 04:54 09. Doomed Humanity Of Horror
05:46 10. Never Let Me Down Again 03:00