DEATH, THRASH, BLACK, HEAVY, DOOM AND ROCK METAL ZINE

- REVIEWS, REPORTS, INTERVIEWS - SUPPORT METAL UNDERGROUND

čtvrtek 12. listopadu 2015

Minirecenze/minireview - ARKAIK - Lucid Dawn (2015)


ARKAIK - Lucid Dawn
CD 2015, Unique Leader Records

Je zajímavé, jak se člověku během roku mění hudební chutě. Jsem hrozně rád, že nejsem uzavřený jen v jedné škatulce, takto si můžu vychutnat zrovna to, co je mi naservírováno a co lahodí mým uším. Tentokrát je to čtvrté album amerických death metalových techniků ARKAIK. Kapela hraje přesně ten dnešní, moderně pojatý smrtící kov, nebere si žádné servítky, kombinuje ho se vším možným. Důležitý je pro ně tlak, ale i naléhavost, umně vložené melodie. Album se tak ihned určitě stane vyhledávaným kouskem pro hudebníky, kteří si budou svoje umění porovnávat právě s ARKAIK. Běžný posluchač bude občas zaskočen složitostí, košatostí i určitou počáteční nepřístupností.

Důrazně bych doporučoval všem otevřeným hlavám, aby vytrvali. Zpočátku možná fádně vyznívající album totiž časem dozraje, uleží se a když přistoupíte na tuhle šílenou hru, troufám si tvrdit, že nakonec dojdete spočinutí a vše si užijete jako já. A pokud ne? Nezoufejte a zkuste to třeba za měsíc, za dva, hudba se nemá poslouchat na povel, ale pro radost, nemám pravdu? Pokud vám tedy něco říkají jména jako DEEDS OF FLESH, SUFFOCATION, OBLIVION, DECREPIT BIRTH, ARCHSPIRE, THE FACELESS, ABYSMAL DAWN a celá řada dalších kapel, které se snaží do své tvorby přinést nové prvky, myslím, že si budete broukat některé skladby ještě dlouho po skončení desky. Osobně mám trošku problém s tím, že to jde celé kolikrát úplně mimo mě, ale pak se zase po chvíli vrátím a jsem spokojený. Nebudu si tuhle desku asi pouštět pořád, o návratu ale budu uvažovat v momentě, kdy se mi bude chtít trošku si u muziky "zapřemýšlet".

Na svém čtvrtém albu pokračují ARKAIK přesně tam, kde minule přestali. Jejich death metal je velmi technický, progresivní a pánové se nebojí experimentovat. Občas mi sice chybí trošku víc živočišnosti a pocitu, že to hrají ještě lidé, ale jinak jsem spokojený. Desku bych doporučil všem, kdo jsou otevřeni novým vlivům v hudbě a rádi u ní přemýšlejí. Songy jsou komplikované, chladné a nepostrádají energii. Ne všechno je zahráno s lehkostí a občas to v některých skladbách trošku zaskřípe, ale jako celek je nahrávka velmi dobrá. Progresivní technický death metal, který má svoji duši!



Asphyx says:

On their fourth album ARKAIK continue exactly there, where they stopped last time. Their death metal is very technical, progressive and gentlemen aren't scared of experiments. Although I sometimes miss a little bit more animality and the feeling that people are playing still, but otherwise I'm satisfied. The album I would recommend to all who are opened to new influences in music and like thinking about it. The songs are complicated, cool and don't miss energy. Not everything is played with ease and it  creaks sometimes a bit in some songs, but as a whole the record is very well. Progressive technical death metal, having its soul!

středa 11. listopadu 2015

Recenze/review - DESTRUKTOR – Opprobrium (2015)


DESTRUKTOR – Opprobrium
CD 2015, Hells Headbangers Records

Peklo je pojem vyskytující se v mnoha náboženstvích v souvislosti s vírou v posmrtný život. Často bývá zobrazováno jako apokalyptická krajina či podzemní království, kde dočasně či trvale trpí duše zemřelých za své viny.

Definicí pekla najdeme velkou spoustu. Každé náboženství i jednotlivec chápe jeho význam trošku jinak. Představy jsou hodně rozdílné. My, kteří posloucháme death metal, moc dobře víme, že si lidé malují zemi Luciferovu až příliš idealisticky. Není tomu tak. Pokud si myslíte, že jste na Zemi při svém životě trpěli málo, tak jste se šeredně mýlili. Bude to jenom horší. Jsou kapely, kterým se za oponu tohoto světa podařilo nahlédnout. Jedněmi z vyvolených jsou australští tmáři DESTRUKTOR. Stačilo mi pár chvilek v jejich přítomnosti a už jsem si letošní album „Opprobrium“ oblíbil. Je totiž plné toho nejryzejšího old schoolového inferna, jaké si jen dovedete představit. Pánové kombinují ten nejčernější black metal, špinavý thrash a samozřejmě pořádně shnilý death metal.

Vlivy či podobnost s kapelami jako NOCTURNAL GRAVES, DENOUNCEMENT PYRE, INNSMOUTH, DESTROYER 666 jsou sice velmi patrné, ale v podání DESTRUKTOR zní vše ještě o nějaký řád žhavěji. Záhrobní vokál, špinavý zvuk, atmosféra strachu, beznaděje a strachu. Všechno tohle zde najdeme. Po stěnách stékají nekonečné litry černé krve. Zanechávají po sobě mapy, vypálené do zdi. Jakoby se přede mnou odehrával poslední soud. Historie špinavých kapel ožívá přímo před mýma očima. Jsem rozpolcený, bolí to a pálí, jako když sníte chilli papriku. Nemůžu se zbavit dojmu, že mě někdo sleduje. Má žhavé oči, na hlavě zakroucené rohy a z jeho kozlí vizáže vychází nepříjemný ryk. Kdysi jsem navštívil výstavu obrazů středověkých malířů. Každý z nich vyjádřil své představy o pekle. Vzpomínám na ně spolu s DESTRUKTOR velmi často. Malby ožívají, vyprávějí dávné příběhy o mučení hříšníků.



Pokud se zaposloucháte do novinky DESTRUKTOR pozorněji, po čase zjistíte, že se sice jedná o klasický „jednoduchý“ old school death metal, ale v podobě, v jaké ho hrají australští „neznabozi“, má obrovskou sílu. Síra je cítit na každém kroku, oči nevěřících dávno propadly zběsilosti. Kříže jsou obráceny s takovou samozřejmostí, jako snad nikdy. Všemu tomuhle zmaru dodává korunu překrásný obal. Všechno sedí perfektně na svém místě. Nespoutanost, rebelie, šílenost. Jednoduché motivy jsou doplňovány občasnými až heavy výjezdy. Na své si přijdou snad všichni příznivci maniakálního způsobu hraní death metalu. Nečekejte vyčištěný zvuk současných kapel, ale jen hmatatelnou touhu povolat na světlo samotného Satana. Album pronikalo do mé mysli pomalu, nejdřív se mu vůbec nechtělo, chodili jsme okolo sebe, jako dvě šelmy. Pak DESTRUKTOR zaútočili a rovnou mi prokousli tepnu. Teď tu ležím pohozený jako kus hadru a ze žil mi uniká život. Pomalu, ale jistě se stávám nemrtvým.


Obraťte kříže směrem dolů! Zapalte svíce a otevřete staré hroby. DESTRUKTOR jsou zde! Letos přicházejí s albem, které je přesnou definicí samotného pekla. Kombinace starého deathu, thrashe, blacku a občasné doomové chvilky jsou doplněny absolutní tmou. Pokud hledáte marně svůj vlastní hrob, tak jste ho právě našli. „Opprobrium“ je přesně tím druhem magické desky, která vás uhrane navěky. Při poslechu jsem ukřižovaný hlavou dolů, umučený, jako při posledním soudu. Mám pocit, že apokalypsa nastane každou chvíli. Zlo má mnoho podob a jednou z nich je nová deska DESTRUKTOR. Kozlí hlava, nabodnutá na kůlu, ke mně promlouvá neznámým jazykem. Jsme všichni dávno prokletí. Umíráme v nekonečných křečích a jako soundtrack k celé scenérii nám hrají australští raraši. Old school death metalová nahrávka, která vás spálí na popel! Inferno!


Asphyx says:

Turn all the crosses upside down! Light up the candles and open old graves. DESTRUKTOR is here! This year they are coming with their new album which is the exact definition of the Hell. A combination of the old death, trash and black metal and sometimes the doom moments are mixed with an absolute darkness. If you search for your own grave, there it is. “Opprobrium” is the exact type of a magic album which will bedevil you forever. When I listen to this album I´m crucified upside down, torture to death like during the Last Judgement. I feel like the Apocalypse is near and it´s going to be here any minute. The evil has a lot of forms and the new album by DESTRUKTOR is one of them. Goatish head jabbed on a pale speaks to me with an unknown language. All of us are cursed long time ago. We are dying in infinite pains and like a soundtrack from this scenery these Australian imps are playing their songs. Old school death metal record which will burn you to the ash! Inferno! 


Seznam skladeb:

1. Priestiality
2. Besieged
3. Tyrants Condemnation
4. Immaculate Deception
5. Blood Poison
6. Eradication
7. Forever the Blood Shall Flow


Čas: 32:53


Sestava:


Glenn Destruktor – zpěv, kytara
Jahred - bicí
Brad Ollis - basa


úterý 10. listopadu 2015

Recenze/review - BODYFARM – Battle Breed (2015)


BODYFARM – Battle Breed
CD 2015, Cyclone Empire

Stojíme, čekáme, někteří z nás kouří. Za chvíli to vypukne. Bodáky nasadit, zařvat a pak už se jen vrháme do válečné vřavy. Jsme už dávno bez ideálů, ostříleni několika bitvami. Kdybych měl počítat ty zkrvavené tváře kamarádů, co jsem za poslední dobu viděl, asi bych s tím strávil spousty času. Nabiti adrenalinem a strachem útočíme. Nabodávám asi tak stejně starého kluka jako jsem já a slyším jeho řev. Volá ve své řeči jméno matky a padá k zemi. Zohavený umírá. Pokračujeme dál. Slyším jedním uchem svištící kulku a po chvíli zjišťuju, že neletěla kolem mě, ale že se usadila v mé hlavě. Přestávám slyšet, pak vidět a nakonec cítit. Poslední moje myšlenka patří otázce, kde se ptám: “Proč vlastně, proč?“


Armáda nemrtvých vojáků v čele s holandskou kapelou BODYFARM zavelela k útoku potřetí. A opět s neskutečnou silou, energií a odhodláním. Death metal v podání těchto protřelých vojáků je syrový, melodický a neskutečně přitažlivý ve své smrti. Pánové čerpají z vlivů dalších bojovníků, jako jsou HAIL OF BULLETS, ASPHYX, JUNGLE ROT, OBITUARY, DISMEMBER, MASSACRE a odvádějí velmi poctivou práci. Jestliže se stejně jako já rádi necháváte unášet studenými melodiemi vznášejícími se nad bojištěm a je vám blízké setkání se syrovou skutečností války, pak jste tady správně. Líbí se mi až obdivuhodná schopnost kapely složit chytlavý a zajímavý motiv. Na dnešní dobu to není nic extrémního, ale velmi dobře se to poslouchá a společně strávený čas je opravdu příjemný. Zase tolik skupin, které by uměly navodit bojovou náladu, není a BODYFARM k nim rozhodně patří. Troufám si dokonce tvrdit, že novinka je natolik dobrá, že by mohla zaútočit na pomyslný žebříček mých nejlepších letošních alb.


Pokud bychom se podívali na to, v jakém provedení CD (případně vinyl) je, tak bychom museli složit poklonu. Krásný obal od Juanja Castellana, zvuk od Ronnie Bjorstroma a hostování Martina van Drunena (ASPHYX) v druhém songu jen doplňuje celkovou náladu celé desky. Určitě znáte takový ten pocit, když si nějakou nahrávku pustíte a od té doby si říkáte, že přesně tohle je ono, takhle jsem si to představoval a potom o ničem jiném několik dní nemluvíte. Tak přesně takové pocity mám u novinky „Battle Breed“. Takto si představuji old school death metal zahraný „moderně“, s dobrým zvukem a parádní produkcí. Když si k tomu potom připočtete ještě absolutní bojové nasazení kapely a riffy, které nedokážete ani po dlouhé době vyhnat z hlavy, máte před sebou najednou opravdu příjemnou záležitost. Měl bych dokonce jedno malé doporučení. Pokud máte rádi staré dokumenty o druhé světové válce, pusťte si nějaký a potom hned recenzovanou desku a uvidíte, že všechna ta lidská zhouba vynikne ještě víc.


Battle Breed“ je albem, které připomíná náladu, která je na bojišti po nějaké hodně krvavé bitvě. Studené melodie, krutý hlas, nálada rovná mrazu. Tohle všechno na novince holandských BODYFARM naleznete. Třetí album v řadě, třetí zásek do death metalové knihy smrti. Mám pro tyhle vojáky velkou slabost a ani letos mě nezklamali. Jejich nahrávka je hodně návyková, nepostrádá velkou spoustu zajímavých motivů a nápadů. V mém osobním žebříčku ji řadím na přední místa nahrávek tohoto roku. Fascinuje mě energie a nakažlivost, která je cítit snad z každého tónu. Tohle je přesně ten druh death metalu, který mi koluje v krvi. Drsný, zběsilý, ale zároveň melodický a ostrý. Nezbývá mi tak nic jiného, než novou desku všude chválit a doporučovat. Nemám absolutně žádných připomínek. Takto nějak by to mělo vypadat. Válečný death metal zahraný způsobem starých mistrů! Na zteč! Vynikající záležitost.


Asphyx says:

Battle Breed“ is an album reminding me mood on the battlefield after some bloody battle. Cold melodies, cruel voice, frozen mood. All this you’ll find on the news of Dutch BODYFARM. The third album in the line, the third cut in the death metal book of Death. I have a weakness for this solders and they don’t disappoint me even his year. Their recording is addictive, it doesn’t miss huge number of interesting ideas. I give it on the front places in my charts. I’m fascinated with energy and contagiousness, that I feel from each tone. This is the death metal flowing in my blood. Rough, furious, but also sharp and melodic. I have no other choise and I must praise and recommend this album. I have no comments. War death metal played in the way of old masters! Attack! Excellent stuff!


Seznam skladeb:

  1. Hell March (Intro)
  2. The Dark Age (featuring Martin Van Drunen)
  3. Saxon Victory
  4. Dawn Of Defeat
  5. The Last Crusade
  6. Prince Of Wallachia
  7. Storming Revolution
  8. Firing Squad
  9. Wolfpack
  10. Death By Fire1
  11. . Slaves Of War (Bonus track)
Čas: 45:19

Sestava/band:



Quint Meerbeek - drums Thomas Wouters - guitars/vox Alex Seegers - bass Bram Hilhorst - guitars


pondělí 9. listopadu 2015

Recenze/review - GRAVE RITUAL – Morbid Throne (2015)


GRAVE RITUAL – Morbid Throne
CD 2015, Dark Descent Records

Zase nastal čas. Ručička hodin se zastavila přesně na desáté večerní. Přes den tuhle práci nestíhám, mám úplně jiné povinnosti. Musel jsem si dát dva panáky rumu. Beru do ruky lopatu, svítilnu a jdu na věc. Někdo si řekne, že práce hrobníka je něco potupného, ale představte si, že bychom nebyli. Umíráte každý a potom to necháváte všechno na nás. V márnici mi leží jeden oběšenec. Nikdo se k němu nehlásí, ani se nedivím, že se oběsil. Prý z nešťastné lásky. Stává se to. Kopu do polozmrzlé země, zpívám si proti zlým duchům, odkrývám vrstvy zeminy. Kleju. Občas se vyděsím a ne že ne, to když zacupitá kočka po kamenné zdi hřbitova nebo zaskřehotá nějaký pták v korunách stromů. Jinak je ale klid. Až moc velký. Jsem zpocený. Rozmáchnu se k poslednímu úderu, už se těším na teplý grog a cigáro. Přestávky jsou potřeba. Když tu náhle pod mým krumpáčem něco tupě zaduní. Achjo, zase nějaká stará rakev. Ale mýlím se, vytahuji po chvíli plechovou krabici, v níž leží CD GRAVE RITUAL.

Druhé album amerických death metalistů GRAVE RITUAL je krásnou ukázkou toho, že odkazy INCANTATION, AUTOPSY, IMPRECATION, BLASPHERIAN a podobných, stále žijí, jsou oprašovány a rozvíjeny dál. Osobně rád trávím dlouhé hodiny ve stínu podobných kapel. Přijde mi, že si na nic nehrají, pevně a sveřepě věří svému death metalovému poslání a přinášejí mi spoustu nových morbidních zážitků. Prosévám po tisící sice pořád stejný zpuchřelý písek, ale nevadí mi to, oceňuji lehké blackové i doomové střípky, umně vložené do skladeb, chorobně znějící hlas i všude přítomnou beznaděj a temnotu. V záhrobí existují určitá nepsaná pravidla a GRAVE RITUAL je dodržují s až fanatickým odhodláním. Jedna plesnivina střídá druhou, riffy se navzájem proplétají, bicí si jen tak v pozadí dodržují rytmus a basa všemu dodává punc opravdovosti. Není radno poslouchat podobné desky v klidu a pohodě, lepší je být rozervaný, jako dávno puklé víko od rakve.


Procházím se s krabicí plnou červů, hnisu a old school death metalu a nevím, kam bych složil své utahané tělo. CD mi hraje nahlas, otřásá celým mým hřbitovním královstvím a zcela očekávaně se setkávám s pravidelnými návštěvníky z onoho světa. Budiž to jasným důkazem, že album se povedlo. Možná snad, někdy bych přidal na rychlosti, ale zase na druhou stranu, lépe vynikne zastaralost, kterou nám GRAVE RITUAL servírují přímo na krvavém podnose. Pro někoho neustálé omílání stále stejných postupů, pro mě další zástupce velké rodiny retro kapel, které přesně vědí, jak přenést ducha podzemí mezi nás nehodné. Klaníme se stejnému trůnu, přemýšlíme ve stejném vesmíru. Já i kapela. Užívám si jednotlivé skladby s až krvelačnou chutí. Připomíná mi to čerstvý kousanec do syrového masa. Cítíte tu krásně studenou a lahodnou šťávu? Řekněte mi jeden důvod, proč bychom si dnes s nemrtvými nemohli udělat garden party na našem hřbitově? Je tu snad někdo, kdo by se opovážil rušit naše počínání?


GRAVE RITUAL na své druhé desce opět ukázali, jak se má správně hrát pořádný reálný death metal. Odkazy na devadesátá léta a základy stylu jsou doplňovány vlastními morbidními nápady. Brány pekelné jsou otevřeny. Tančíme poslední tanec na tomto světě. Exhumujeme ty nejkrásnější zombie a pořádáme pořádně divoký večírek. Riffy jsou ostré jako kosa samotné Smrti. Zastřený vokál, perfektní starý sound, plesnivina a chorobné šílenství. To jsou prostředky, které zvolili GRAVE RITUAL pro svoji tvorbu. Daří se jim to výborně. Ano, je to retro, ale zahrané se zkušenostmi a velkým nadšením pro záhrobí. Zapalte svíce, otevřete všechny staré hroby, rozhoupejte zvony! Onen svět o sobě zase dává vědět. „Morbid Throne“ je neskutečně návykovým albem. Vítejte v Hádově říši! Temný, zákeřný old school death metal, který otvírá víka od rakví! Skvělá morbidní práce!


Asphyx says:

GRAVE RITUAL showed on their second album again how to play the really death metal. Links to the 90th and the basics of style are complemented by their own morbid ideas. The gates of hell are opened. We're dancing the last dance on the world. We're exhuming the most beautiful zombies and having a wild party. Riffs are sharp as the scythe of Death. Husky vocals, perfect old sound, musty and morbid madness. These are things that have chosen GRAVE RITUAL for their work. They've done it great. Yes, it's retro, but played with experience and great enthusiasm for the dead. Light the candles, open all the old graves, swing the bells! The next world lets know about. "Morbid Throne” is an incredibly addictive album. Welcome to the Hades empire! Dark, treacherous old school death metal, that opens the lids of the coffins! Great morbid work!



Seznam skladeb:

1. Baleful Aversion
2. Autonomous Death
3. Adversary Crown
4. Invoker of Heathen Gnosis
5. Tyrant's Hammer
6. Masters and Slaves
7. Lewd Perversities
8. Behind the Reigns of Gods
9. Throne of Continuum


Čas: 31:08

Sestava/band:



J.B. - drums, R.E. - vocals, guitars, M.C. - bass

neděle 8. listopadu 2015

Recenze/review - TYRANNY – Aeons in Tectonic Interment (2015)


TYRANNY – Aeons in Tectonic Interment
CD 2015, Dark Descent Records

Márnice této nemocnice je situována citlivě až do toho nejnižšího podzemí. Pokud chcete sestoupit až dolů do království ticha, musíte podstoupit několik pater očistce. Nachází se v nich totiž psychiatrická léčebna. Ozývají se zde neartikulované skřeky, nářek, mlácení hlavou do zdí i nekonečné šoupání nohama. Ze zdí zní tichý, zastřený šepot. Vždycky na mě dosedá neskutečná tíha. Ano, bojím se, přiznávám. Mé obavy jsou oprávněné, občas se stane, že si některý z pacientů udělá menší procházku (při dnešním způsobu zabezpečení a humánní benevolenci není divu) a to se pak dějí kolikrát věci. Vystupuji z výtahu, nasávám do nosu zvláštní vlhký pach a vstupuji do místnosti plné formaldehydu. Chřípí se mi stahuje někam dovnitř a potlačuji chuť zvracet. Pokládám na stůl papíry, které jsem sem měl donést. V tu chvíli mi málem pukne srdce. Na jednom vozíku leží moje tělo. Padám na židli, stojící hned vedle mě a chytám se za hrudník. Z plic se mi pokouší vyrazit šílený výkřik plný strachu. Nestane se tak. Dusím se a hledím sám sobě do zděšených očí.

Tento sen se mi při mém působení na civilní službě zdával velmi často. Někdy mě dostihl i za bílého dne, když jsem musel vykonat nějakou těžkou nemocniční práci. Pak jako když utne. Spoustu let jsem měl pokoj. Až letos, když jsem poprvé rozbalil nové album finských funeral doom metalistů TYRANNY. Jenže tentokrát přicházely mé noční můry ve stavu, kdy připomínaly spíše nějakou crazy hororovou komedii. Člověk se sice při poslechu sem tam bojí, ale celkově vše vyznívá jenom s lehkým náznakem smutku. Podobná díla jsou pro mě poměrně těžko stravitelná, děsí mě i svojí délkou a rozlehlostí. Letošní SKEPTICISM i SHAPE OF DESPAIR si užívám, jsem pohlcený a rozmělněný na zrnka písku, ale u této desky u mě dochází i ke chvilkám nudy. A to je hrozně špatně. Všechny náležitosti stylu sice byly splněny, ale já se nebojím, ani se mnou hudba nedělá nic jiného. Skladby jen tak dlouze plynou okolo a já sedím a koukám do zdi. Po nějakém čase zjišťuji, že mě z té letargie vytrhne pouze pár náhodných motivů. Jinak nic. Nemůžu si pomoct.


Nahrát i po deseti letech takovou desku, jako byla „Tides of Awekening“ (2005) asi nebude úplně lehké, ale letos se k jejím kvalitám TYRANNY ani nepřibližují. Albu chybí takové to těžko popsatelné souznění, hrobnické náležitosti a hlavně alespoň nějaký kus smutku. Možná to tak slyším jenom já, ale to se nedá nic dělat. Neumím si říct: „Tak a od teď se mi to líbí a budu to chválit“. Dokonce to nemám ani ve svém věku nastavené tak, že by mě dokázali přesvědčit kolegové a kamarádi. Hudba je pro mě natolik osobní a niterná záležitost, že ji do sebe nedokážu narvat přes odpor. Nijak to tentokrát nevadí, funeral doomu letos vyšla velká spousta a tak se raději poohlédnu jinde. Noví TYRANNY mě jednoduše nepřesvědčily. Vadí mi rozplizlost, chybí mi ploužící se zlo a pochmurnější nálada. Bohužel musím napsat i to, že se občas docela dost ošívám. To čekání na další dobrý riff, na drásající moment, je nekonečné.


Finským funeral doomařům se bohužel návrat příliš nepovedl. Album je příliš dlouhé a postrádá alespoň nějaký záchytný bod. Přijde mi, jako by vše jen plynulo kolem mě. Nic nebolí, nic nedrásá, smutek se nedostavuje. A to je u tohoto stylu velký problém. TYRANNY u mě požívají až legendárního statusu, ale z letošní desky jsem poměrně zklamaný. Kde je temnota? Kde strach? Nahrávka to není vyloženě špatná, ale ani ničím nepřekvapí. Přijdu si jako na nekonečném výletě v záhrobí, který ale připomíná spíše veselou procházku, než setkání se smrtí. „Aeons in Tectonic Interment“ je pro mě jen dalším obyčejným funeral doomovým albem v řadě. Kdysi bývaly TYRANNY výjimeční a zajímaví, dnes jsou jen svým stínem. Škoda.

Asphyx says:


This comeback of Finish funeral doom band is not very successful. The album is too long and is lack of some save point. I feel like the music just flows around me. Nothing hurts, nothing jangle, sadness is not here. That´s a big problem in this style of music. For me, TYRANNY uses a legendary status, however this year´s album is a disappointment for me. Where is a darkness? Where is a fear? This record is not precisely bad, however it´s not going to surprise you. I feel like I´m on some never-ending holiday in the other world which seems more like a happy walk than meeting the death. “Aeons in Tectonic Interment” is just another ordinary funeral doom album in a row. The band TYRANY used to by special and interesting. Today it´s just a shadow of it´s past. A pity.


Seznam skladeb:

1. Sunless Deluge
2. A Voice Given Unto Ruin
3. Preparation Of A Vessel
4. The Stygian Enclave
5. Bells Of The Black Basilica


Čas: 51:08

 

Sestava/band:


L. Lindqvist - Vocals, Bass, Keyboards M. Mäkelä - Guitars, Vocals, Samples live members: J. Lustig - Guitars A. Mäkinen - Keyboards, samples J-P. Manner - Drums


PŘÍBĚHY MRTVÉHO MUŽE - Příběh třináctý - Panelové blues



Příběh třináctý - Panelové blues

Dostávám už asi patnáctou ránu přímo do obličeje. Znovu a znovu se zvedám, krvácí mi huba. Přesto se směju. Proti přesile to stejně nemá cenu se bránit. Jde jen o to, vyváznout s co nejmenšími zraněními. Věřte mi, to jsou slova starých protřelých rváčů. „Řekni, že Metallica je lepší než Slayer“: řve na mě přidrzlý týpek z party, se kterou jsme se nesnášeli. My byli dole ze sídliště, odkojeni betonem a dělnickou třídou a oni z města.  Byl to pro mě hodně těžký den. Přišel jsem domů, když už je to nebavilo do mě mlátit, utahaný jako kůň. Moje mladé tělo bylo poseto modřinami a pod okem jsem měl monokl jako švestku. Druhý den jako prvního vidím Prcalíka. „Tebe potkaly ty kurvy z města, co?“: odhadne ihned situaci a já mám co dělat, abych odpověděl. Bolí mě totiž celý obličej, jsem napuchlý a v duchu si neustále přísahám, že ode dneška už nevynechám ani jeden trénink karate.

Šineme si to směrem na Radouč, což je chráněná krajinná oblast, bývalé letiště, kde se povalují dvě hromady panelů. Sem chodíme venčit své psy. Někdo zrovna pokuřuje pod malým okopaným dubem. Je to Kytka. „Ty vypadáš, vole“: pronese. „Jsem upadl v koupelně“: směju se. „Ale nepřesvědčili mě, Slayer jsou jasně lepší“: dodávám pro mě dnes absolutně nepochopitelnou větu. Nevím ani, kdo tu blbost vymyslel. Tipnul bych si Římana, to byl hroznej magor. Kluk s bohatým otcem, s narvanou šrajtoflí a neskutečným egem. Pokoušel se dokonce na protekčním gymplu šikanovat jednoho kamaráda z naší party. Dostal ale nakládačku, tak dal pokoj. Až do teď. A že jsem je musel potkat zrovna já, a že jsem si nedal bacha na hubu a že jsem měl triko Slayer. To jsou myšlenky, které se mi právě honí hlavou.

„Jo, upadl v koupelně, to říkala sousedka taky a pak se zjistilo, že ji starej mydlil každej večer“: ozval se zase Kytka. Vzpomínám si, že nejhorší to bývalo po výplatě. Nadraní dělníci chodili rovnou ze šichty do hospody, opili se a pak už se jen do noci všude ozýval řev. Ulicemi se vznášela beznaděj a pláč utahaných žen. Dětské oči, zalezlé pod postelí, malé ručky se zarytými nehty do dlaní. Kolik já takových kamarádů měl. Mohl se nám pak někdo divit, že jsme šli po extrémní muzice, že jsme se rvali na potkání? Život se s námi nemazlil. „Dej si na to psí sádlo, to pomáhá“: mudruje Kytka a já marně pátral v paměti, kdy jsem naposledy viděl někoho utratit psa. Každý měl stejně raději zvířata, než lidi.

„Nejhorší je, že mi roztrhli triko Slayer, debilové“: vznesu svoji první námitku. „Na to se vyser, to ti Jana zašije“: ozve se Prcalík, který s ní v té době prý chodil nebo spíše spal. Sundal jsem ihned svůj nejoblíbenější kus oděvu a začal se klepat zimou. Jana dokouřila cigáro, vyndala z džínové vesty šití a začala štepovat díru jako vrata. „To je ženská, co?“: plácl ji Prcalík po zadku a my uznale přikyvovali hlavou. Kytka s ostatními začal spřádat plány, jak se pomstíme. Vždycky zůstalo jen u vyhrožování. Přeci jen, byli jsme odchováni filmy s Vinnetouem. My chtěli zachraňovat svět. Vždycky jsme se snažili rvát „poctivě“. Když by někdo do někoho kopal na zemi, byl by za blba a ostatní by ho vyloučili z party. Nesmělo se škrábat, ani kousat, to by byl člověk za ženskou. Když se na to podívám z dnešního pohledu, museli jsme vypadat jak „odžínovaní“ rytíři. A v současnosti bychom přežili něco kolem pěti minut.

Vždycky takhle k podzimu, když se nad loukou za posledním asfaltem vznášela mlha a já postrkoval svého psa do zimy, měly panely největší kouzlo. Krásně vynikla všechna ta šeď a běloba. Stejně jako garáž, jako hospoda U Dubu, i tady jsme se cítili bezpečně. Nikdo na nás neřval, nikdo po nás nic nechtěl a my měli klid na pokec a klábosení. Možná jsme působili jako flákači, ale třeba Kytka si chodil na panely číst. Nosil obrovské svazky dlouhých románů. Seděl, kouřil a byl ve svém světě. Doma se prý pořád někdo hádal.

Obě party se stejně časem navzájem promíchaly. Tenhle začal chodit s touhle, ona měla bráchu a všichni měli rádi thrash metal. Nakonec  to sice obnášelo ještě několik rvaček s Římanem, nad kterým jsem vyhrál snad až po dvacáté, ale já se tenkrát rychle zotavoval a rány moc neřešil, tak to ani moc nevadilo. On byl starší a do držky jsem mu dal až chvíli předtím, než odešel na vojnu. Pak už byl klid. Kluci z města ve svých Metallicovských oblecích začali chodit k nám, mezi panely a nakonec se vše promísilo tak, že měla naše parta něco přes padesát lidí. To už byla docela síla.

Asfaltovým královstvím se poflakovala různá individua v džínových vestách. Navzájem se zdravila vztyčeným paroháčem a výkřikem. „Metal!!!!“.  Hudba pro nás byla vším. Rebelií, odporem proti autoritám, odpočinkem, tmelem. Všichni mířili na západ, za město, na panely. Už jsou tady. Někdo pokládá na vrchní díl socialistického stavebního materiálu kazeťák a pouští „Ride the LIghting“. „To řeže, co?“: spokojeně prohlásí do mlhy Prcalík a vyfoukne obrovský oblak kouře, tak jak to umí jenom on. Sedím vedle něj a koukáme na Mladou Boleslav, která je pokrytá zvláštní šedou barvou. Je mi najednou hrozně krásně. 



Vize je taková, že každou neděli vyjde jeden příběh (pokud mi do toho tedy něco nevleze). Všechny pak budou postupně doplňovány zde (pravý sloupec na stránkách):

sobota 7. listopadu 2015

Report, photogallery, video – DEVIL´S HOT SHIT TOUR 2015 – KEEP ON ROTTING, MALLEPHYR, I WARNED YOU, ALTER IN MIND – Parlament club, Plzeň – 6. 11. 2015

Keep on Rotting
Tedy řeknu vám, mí milí čtenáři, že dát dva dny po sobě dvě metalové akce, to už není nic pro mě. Ono možná, kdybych byl ještě student nebo pracoval někde v nějaké jiné práci, asi by to šlo. Jenže dělat na plný úvazek ve fabrice, celý den sedět u počítače, přemýšlet na 110% a pak ještě po večerech lítat po republice, to není žádný med, to vám tedy povím. Ve čtvrtek jsme dali s Michalem a dalšími kolegy CARCASS (a já hlavně OBITUARY) v Praze a už je tu pátek a dlouho očekávané tour dvou mých oblíbených kapel MALLEPHYR a KEEP ON ROTTING. A tak opět od půl páté od rána (přijeli jsme někdy v jednu v noci domů) bouchám v práci do klávesnice, kreslím, jsem na telefonu a odpoledne usínám klasicky cestou v tramvaji. Doma kolem mě chodí manželka už trošku starostlivě, ale stejně jako děti moc dobře ví, že když už se rozhodnu, tak se mnou nikdo nic neudělá.

Mallephyr
Chvilku si natáhnu nohy do křesla, zase usínám, budí mě ratolesti a už po chvíli mažu směr Parlament. K tomuhle sklepnímu klubu jsem se vyjadřoval už několikrát, znovu to raději činit nebudu. Moc se mi tam nelíbí, není mi tam úplně příjemně. Ale co se dá dělat, alespoň někde se něco v Plzni undergroundového děje. Platím u vchodu, dávám si pivko, několikrát třepu hlavou a myji si obličej, abych neusnul. Je to kvalt, ale zase na druhou stranu, co bych já, starej fotr bez tý muziky dělal, že ano? Rodina si mě užije zmoženého a rozlámaného o víkendu.

Z původně zmatené nálady se stává čím dál větší klid a těším se na první kapelu. Vyhovuje mi, že se nemusím jako ve čtvrtek na velké akci nikde tlačit, všude si dojdu a vůbec je mi tady pocitově tak nějak lépe. Asi se už opravdu dostavují léta a člověk vyžaduje taky nějakou tu pohodu. A že to pohoda byla, to si pište.

Keep on Rotting
Byl čas si dát nejdřív něco odlehčeného. Pro tyto případy jsou zde plzeňští ALTER IN MIND. Ti se honosí nálepkou crossover a tak jsme se vydali do hájemství, kde jinak kralují třeba takoví SYSTEM OF A DOWN a navštívili jsme i grunge přihrádky, kde se cítí jako ryby ve vodě kupříkladu ALICE IN CHAINS. Těch vlivů a odkazů bylo cítit samozřejmě hodně, ale tak je tomu dnes u 99% kapel, tak proč vlastně ne. Nejsem v tomhle odvětví zrovna častým hostem a v  crossoveru si opravdu hodně moc vybírám, ale nebylo to špatné. Dokonce mi seděly i čisté zpěvy páně Throllmase (jinak TROLLECH, 1000 BOMBS), což je u mě opravdu krajně neobvyklé:). Ne vše úplně lahodilo mému uchu, ne všechno mi dělalo dobře, ale bylo to muzikantsky velmi slušně zahráno (pěkné kytary!), tak nebudu nic fanouškům hanit. Dokonce si troufnu tvrdit, že v daném ranku se jedná o zajímavou českou kapelu.

Alter in Mind
I WARNED YOU jsou někde označováni jako melodic death metal, jinde zase jako death core. Přiznám se, že já to slyšel spíš jako mix deathu a death coreových melodií. Kapele to bezesporu velmi dobře ladilo, mělo to drive, sílu a i přesto že tohle není zrovna styl, který bych vyhledával, tak oceňuji výkon a nasazení, kteří pánové předvedli. Doma si je asi z desky dobrovolně nepustím, ale takhle naživo to nebylo vůbec špatné. Možná někdy moc „uřvané“, ale jinak dobré. Víc myslím dodávat netřeba.

I Warned You
MALLEPHYR opět čarovali. Hrozně se mi líbí, že téhle kapele je příjemné všechno to hudební zlo věřit. Dneska je všude šílené množství rádoby bububu skupin, ale ty působí spíš legračně. Pánové z Rokycan jsou jiní, zákeřnější, propracovanější, temnější. Já jim zkrátka a jednoduše jejich tvorbu zobu z ruky. Vstoupení opět (ano již poněkolikáté a znovu o něco lépe, krutěji, mocněji) působilo jako seknutí kosou od samotné smrti. Tahle stará dáma mě spolu s hudbou MALLEPHYR způsobila pořádně mokvající ránu někde kolem ohryzku. Přiznám se, že jsem měl opravdu chvílemi potíže vůbec polykat. Co na tom, že polské koření, i norské ozvěny jsou cítit na sto honů. Nevadí mi to. Podání je rozhodně jiné, originální a pohlcující. Kapela má připravenou novou desku. Je na co se těšit. Pokud nějaká podobná smečka u nás v Čechách chyběla, tak tady ji máte. A to přímo v plné síle, tmě a hnilobě. Přede mnou stála ve čtvrtek úplná, hotová skupina, která strčila do kapsy kdejaké rádoby profi slavné jméno. Nemá cenu nic dodávat, za tyhle pány mluví jejich hudba. Běžte a šiřte jejich slávu dál! Skvělé to bylo. Amen!

Mallephyr
Pokaždé, když napíšu něco o KEEP ON ROTTING, nezapomenu zmínit slovo – HRAVÍ. Pořád si za tímto termínem stojím. V pátek to byla velmi sofistikovaná a inteligentní smršť. Kapela jako by byla zase o nějaký řád sehranější. Minule jsem viděl „novou“ vokalistku Dahlien v momentě, kdy byla v ansámblu ještě poměrně krátce a už tenkrát to bylo skvělé. Tentokrát to bylo ale ještě lepší (i když bez nemocného basáka). Pánové a dáma byli ještě víc semknutí, krutější a já si připadal jako na nějakých death metalových progresivních bakchanáliích. Krkolomné riffy, různé vyhrávky, nepřehlédnutelná porce talentu. Takto na mě v pátek Giboni působili. Já vlastně jenom stál, nechal se unášet a spolu s KEEP ON ROTTING „odvyprávěl“ celý set. Blahořečil jsem své rozhodnutí zvednout své staré tělo z domova a jal jsem se jemně křepčit do těchto bohulibých rytmů. Útočila na mě kombinace a dokonalá symbióza techniky, tlaku a zdánlivého chaosu. Ono se to nezdá, ale tahle skupina je svým způsobem neskutečně tvrdá a neuchopitelná. Fascinuje mě ta lehkost (a ano, opět hravost!), s jakou muzikanti přistupují ke své tvorbě i prezentaci. O vystoupení by se daly napsat další a další odstavce, ale nebudu tak činit, běžte se na ně někdy podívat, litovat rozhodně nebudete. Himellhergotkrucajzelementdonevetr, to byl zase masakr! Hallellujah! Bomba to byla!

Keep on Rotting
Zvuk byl vzhledem k prostorám klubu – obýváku dostačující a i když občas bylo něco hodně přeřvané, za moji maličkost jinak spokojenost. Pivo Plzeň 12 pitelné, návštěvnost dobrá (klub působil zaplněně) a tak se dá hovořit o vydařeném koncertě.

Když dohrála poslední kapela, je mi najednou nějak těžko kolem srdce. Asi jsem to tentokrát opravdu trošku přepískl. Volím tedy raději jen rozloučení a mizím domů. Přijde mi, že celá akce proběhla šíleně rychle a že si to budu muset ještě nějakou dobu všechno rovnat v hlavě. K tomu ten čtvrtek a když si myšlenky sumíruju a přemílám s kolegou cestou domů, najednou zjišťuju, že spím v posteli jako kus neotesaného dřeva.

Mr. Asphyx
A pak je ráno a já místo toho, abych si dal klidový režim, tak už si zase hustím do hlavy nějakou muziku a píšu pár těchto řádků. Copak o to, večer se povedl po všech stránkách, jen si říkám, že pro mě je asi největší odměnou to, že jsem to vůbec přežil. Každopádně, díky moc za perfektní akci, užil jsem si ji. Příjemný večírek. Howgh!

VIDEOS – omluvte sníženou kvalitu zvuku/ sorry for worse sound


Minirecenze/minireview - MGLA - Exercises in Futility (2015)


MGLA - Exercises in Futility 
CD 2015, Northern Heritage Records

Sedím si takhle v práci, debatuji o nějakém problému s kolegou, když tu náhle nad mojí hlavou začne třepotat křídly můra. Zvláštní, je jinak krásný, slunečný den. "Je to znamení, měl bys taky kouknout občas na nějaký black metal": pronese spolupracovník a já mu musím dát za pravdu. Doma pak usedám k počítači a hledám v emailech, cože mi to vlastně přišlo za černotu na recenze. Proklikám se několika poměrně nudnými alby, než narazím na něco opravdu tmavého, temného a zlého. Jsou jimi polští MGLA. Kapela žije ve stínu už od roku 2000. Projíždím celou jejich diskografii a ihned se jedná o takové to vzájemné prokletí. Pánové totiž hrají černý kov velmi zvláštním způsobem. Jejich tvorba jakoby opravdu byla zahalena nepropustnou a hustou tmou. 

Od prvního okamžiku se mi hrozně líbí taková ta beznadějná nálada, která je patrná vlastně po celou dobu poslechu. Žádné světlo, ani chvilkové nadechnutí, jen absolutní nihilismus a temnota. Nejsem v černokněžnické hudbě zase tolik kovaný, ale tady jsem doslova uhranutý. Všechno je nesmírně masivní, naléhavé, drtivé a přesto "inteligentní". Přijdu si jako zavřený v nějaké kobce, o hladu, žíznivý, jen s malým výhledem ve stropu. Jsem při poslechu přesně v tom stavu, kdy se nemůžu od CD vůbec odpoutat. Skvělý je vokál, lehce evokující Mr. Gaahla (GOD SEED, ex-GORGOROTH). Zajímavé je, že pokud si porovnám různé desky z různé doby vydání (vyšly zatím tři dlouhohrající a tři EP, dvě kompilace a jeden split), těžko bych se rozhodoval, kterou bych vyzvedl nejvíce. Každá má něco do sebe a obsahuje určitou porci nihilismu. 

Novinka polských MGLA je hodně zlým poselstvím ze záhrobí. Marně jsem na novince hledal nějaké slabé místo. Našel jsem jen totální nihilismus, velmi dobré nápady a absolutní atmosféru zla. Pokud byste si rádi nechali vyměnit krev, držte se od MGLA raději dál. Jinak vám zhnisají vnitřnosti, spálí se vám mozek a do smrti už nikdy nespatříte světlo. Brány pekelné jsou otevřeny dokořán a novou desku jsem dosadil na pomyslný trůn letošních black metalových alb. Zlo nelze zničit, lze ho ale zhudebnit. MGLA jsou toho jasným důkazem. Vynikající deska, doslova narvaná tmou!




Asphyx says:

A new album of Polish MGLA is very evil message from the beyond. I vainly looked for some weak spot. I found total nihilism only, very good ideas and an atmosphere of absolute evil. If you would like to change your blood, keep away from MGLA. Otherwise your insides start to fester, your brain will burn and you never see the light. The gates of hell are wide opened and the new record I appointed to an imaginary throne of this year's black metal albums. Evil can't be destroyed, but it can be set to music. MGLA is clear proof. Excellent album, really packed with darkness!

TWITTER