Recenze/review - DRAWN AND QUARTERED - Congregation Pestilence (2021)

DEATH, THRASH, BLACK, HEAVY, DOOM AND ROCK METAL ZINE

- REVIEWS, REPORTS, INTERVIEWS - SUPPORT METAL UNDERGROUND

úterý 2. července 2019

Home » » Rozhovor - CEREMONY OF SILENCE - Spätná väzba je pre nás motiváciou do ďalšieho snaženia.

Rozhovor - CEREMONY OF SILENCE - Spätná väzba je pre nás motiváciou do ďalšieho snaženia.


Rozhovor se slovenskou black death metalovou skupinou CEREMONY OF SILENCE.

Odpovídali Vilozof a Svjatogor, děkujeme!

Přeložila Markéta, děkujeme!

Otázky připravil Jakub Asphyx. 

Recenze/review - CEREMONY OF SILENCE - Outis (2019):


1. Ave CEREMONY OF SILENCE! Přiznám se, že tak překvapený, jako z vašeho nového alba „Oútis“, jsem již hodně dlouho nebyl. Když mi label Willowtip Records poslal album na recenzi, vůbec mi nejdřív nedošlo, že jste ze Slovenska. Nechci zbytečně lichotit, ale podle mě jste se novinkou zařadili mezi jména, se kterými je nutno počítat i ve světě. Jak album vznikalo a kdy se zrodil vlastně nápad dát dohromady CEREMONY OF SILENCE?

Vilozof: Ahoj, ďakujeme za slová chvály. Sme radi, že „Oútis“ bol pre teba príjemným prekvapením. So Svjatogorom som sa poznal už dávno predtým, takže sme samozrejme neboli žiadni dvaja náhodní ľudia z ulice. Spontánne sme si párkrát skúsili zaimprovizovať v takejto jednoduchej, dvojčlennej zostave – len gitara a bicie. Užívali sme si možnosť zájsť v improvizácií prakticky do akýchkoľvek hudobných sfér. Bavilo nás to a určite aj posúvalo ako muzikantov. Šla z toho energia. Počas toho som urobil aj zopár zmien v mojej hre. Napríklad som zmenil ladenie na oveľa extrémnejšie, čo sa ukázalo byť veľmi inšpiratívne a vyplynuli z toho zaujímavé riffy a povedzme, že aj nejaký štýl, v ktorom sme sa neskôr ukotvili. Dôležité je však povedať, že určite by nič správne nezafungovalo, keby nie sme v našej hudobnej vízii jednotní a keby medzi nami nefungoval akýsi muzikantský šiesty zmysel. Takto vznikali dlhé improvizácie, ktoré sme si neskôr nahrávali, vyberali z nich vhodné pasáže, česali ich a začali im dávať postupne ucelenú formu. Na začiatku teda nebol ani tak plán založit CoS, ale zrod CoS vyplynul z týchto okolností.




2. CEREMONY OF SILENCE jsou sice novým jménem na scéně, ale vy oba za sebou máte již dlouhou hudební historii. Zajímavé je, že jste dříve hráli spíše black metal (ABBEY OV THELEMA). Osobně mám ale nejraději NEVALOTH. Jak jste se „propracovali“ až k death metalu? Na „Oútis“ je blacku také spousta, ale už je jiný, drsnější, surovější. A je velice šikovně zakomponován do smrtícího kovu. 

Vilozof: V CoS si z black metalu len požičiavame niektoré prvky a ako si sám napísal, snažíme sa ich vhodne zakomponovať do death metalového základu. Určite však black metal bol a vždy bude v našich koreňoch. Počúval som ho množstvo a počúvam aj teraz, aj keď už menej ako kedysi. Death metal som začal skúmať až neskôr. O to však bolo pre mňa zaujímavejšie objavovať klasické albumy žánru z pohľadu už vyzretejšieho poslucháča. Tvorba AoT a neskorší NEVALOTH inklinovala k avantgarde, ale vždy tam bol jasný základ v black metale. Navyše, v týchto dvoch projektoch bol hlavným skladateľom Delgrast. Chcel som po čase skúsiť hrať niečo iné. A dozaista malo na tom podiel aj to, aké kapely som v tom období počúval. 

3. Troufám si tvrdit, že dostat se k takovému labelu, jako je WILLOWTIP RECORDS, je snem každé kapely. Vám se to povedlo. Co já vím, tak je to často o náhodě, mnohdy i o penězích. U vás je ale talent doslova nepřehlédnutelný. Jste zkrátka jiní, odlišní a to se počítá! Jenže to podle mě nestačí. Co musí člověk v dnešní době udělat, aby se dostal k podobnému labelu? A jak to probíhalo s WILLOWTIP RECORDS? Mají třeba nějako zvláštní podmínky? 

Vilozof: Určite nahrať nahrávku, s ktorou bude sám spokojný a bude jej veriť. Keď sme mali všetko nahraté, dali sme dokopy zoznam vydavateľstiev, ktorým sme následne náš album poslali. Willowtip má na svojej stránke pomerne jasnú politiku ohľadom zasielania demonahrávok. Zhruba sa v nej hovorí, že demá sú vždy vítané, avšak ozveme sa len ak budeme mať záujem. Ak ste kapela, o ktorej sme nikdy nepočuli, šance sú veľmi nízke. Dajte svoju hudbu online, promujte ju a ak je dobrá, ľudia o nej začnú hovoriť...Toto je na ich stránke ešte stále, aj keď to už vďaka nám asi nie je pravda, haha. 

Po pár dňoch nám odpísal šéf vydavateľstva Jason Tipton, že sa mu hudba veľmi páči, ale nikdy nepracoval s tak neznámou kapelou. Pochopiteľne, nikde o nás nebola žiadna zmienka, žiadne sociálne siete, nevedel o nás nič ani google. Sme radi, že nakoniec dal na prvotný pocit a šiel do toho, napriek tomu že to bol z jeho strany určite risk. Jeho rozhodnutie bolo len a len na základe našej hudby a ničoho iného. To je prístup, ktorý si veľmi ceníme. 

Ešte na margo tej náhody, pamätám si, že Willowtip bol na spomínaný zoznam vydavateľstiev dopísaný na poslednú chvíľu. Je skvelé, že to nakoniec takto dopadlo a je pre nás veľká česť, že sme pod značkou, pod ktorou začínali aj viaceré naše hudobné vzory.


4. Pojďme k novince. Hrajete typ death metalu, který je doslova závislý na zvuku. Asi se mnou budeš souhlasit a nebude ti vadit, když vaši hudbu lehce přirovnám ke GORGUTS, PORTAL. Vaše riffy by byly absolutně nepřehledné a nesrozumitelné, pokud byste neměli dobrý zvuk. Kde a jak jste nahrávali, kdo je podepsán pod mixem a masteringem. Mluvili jste jako kapela hodně do nahrávání? 

Vilozof: Nahrávali sme v SPK Audio v Badíne u zvukového majstra Mira Speváka, ktorý robil aj mix a master. Bolo to to najlepšie rozhodnutie. Spoluprácu s ním si maximálne chválime a Mira len a len odporúčame. Je to človek, ktorý má know-how, vie čo robí a hlavne počuje. Navyše sám kedysi aktívne hrával na bicie, čo nám výrazne pomohlo v komunikácii ohľadom taktov, rytmiky a všetkého čo s tým súvisí. Pred samotným nahrávaním sme mali urobené preprodukcie a zhruba predstavu o zvuku, ale určite nie sme vševediaci a každú dobrú radu sme radi prijali. Napríklad, nápad použiť ozvenu (reverb) na gitarové linky mal Adam Mičinec (známy skôr ako gitarista/producent v rockovej/alternatívnej scéne), a tak to tam vhodne zapasovalo, že sme ju aplikovali na celý album a tým nahrávka nadobudla temnejší charakter. Adama sme potom využili aj pre aranžmány gitár na skladbe “Upon the Shores of Death”, ktorá vyslovene ponúkala veľký priestor pre experimentálne gitarové zvuky. Sóla a basu som nahrával u seba doma vo svojom miništúdiu. Ďalšie modulácie gitarových zvukov som potom navrhol ja a realizoval Miro. 

Vždy potešia prirovnania k takým velikánom žánru. GORGUTS je pre mňa jedna z najinovatívnejších a najinšpiratívnejších kapiel v žánri. Luc Lemay je človek s veľkou charizmou aj mimo pódia, pred ktorým mám veľký rešpekt. Zapamätal som si jednu myšlienku z jedného rozhovoru s ním, kde hovorí o tom, že pri komponovaní pre neho až tak nie sú dôležité konvencie, stupnice a pravidlá, ale dôležitý je len výsledný dojem. Ako sa hovorí: dobrá rada nad zlato. 

5. Mít dobrý zvuk je sice skvělé, ale nestačí to. Ne nadarmo se říká, že obal prodává. Na svědomí ho má bubeník Svjatogor. Omlouvám se, ale jako výtvarníka jej neznám. Jakým způsobem cover vznikal a co má vyjadřovat? Mám rád, když mají kapely originální a zapamatovatelné obrazy na svých deskách. A musím říct, že tenhle se opravdu povedl. 

Svjatogor: Ďakujem, som rád, že sa ti obal páči. Čo sa týka technickej stránky, obal bol vytvorený grafickou technikou drevorezu. Každá farebná vrstva bola ručne vyrytá do samostatnej drevenej matrice, z ktorých bola následne postupným tlačením na papier zhotovená výsledná grafika. Celková farebnosť bola napokon ešte mierne doladená digitálne aby som sa vo výsledku viac priblížil požadovanej atmosfére. Pokiaľ to ale nie je nevyhnutné, väčším digitálnym zásahom sa zvyčajne vyhýbam aby som v čo najväčšej miere zachoval charakter pôvodného média. 

Samotný motív som v hlave nosil dlhú dobu, je v ňom premietnutých niekoľko obrazov obsiahnutých v textoch. V ilustrácií sa stretávajú rôzne významové a pocitové roviny, nechcem ale hlbšie zachádzať do ich interpretácie, nech si každý album vypočuje a nechá na seba hudbu aj obrazy pôsobiť.


6. Řekněme si na rovinu, dobrý obal i zvuk by měly být samozřejmostí. Dostáváme se do oblasti, která mě osobně hodně zajímá. CD se chystám zakoupit až po výplatě a jsem ochuzen o texty. Ono užsamotný název alba „Oútis“ zaujme. Přiznám se, že mi moc nepomohl ani Google, našel jsem podobné slovo jen v řečtině a znamenalo NIC. Proveď nás prosím textovou stránkou desky a prozraď nám základní filozofii nahrávky. 

Svjatogor: Lyrický koncept sa zaoberá mystickou cestou človeka, jeho konfrontáciou s absolútnom a zároveň s jeho najskrytejším vnútrom. Pretrháva putá so všetkým čím bol, jeho krv sa miesi s vodami v nekonečnom rozbúrenom mori a povstávajúc z vlastného popola sa vracia na tento svet dokonať svoju vôľu. Názov albumu je prepisom starogréckeho slova Οὖτις, doslovne ho môžeme preložiť ako “nikto” a je to práve odkaz na tohto jedinca. Tento ústredný motív je však prepletený mnohými ďalšími vrstvami, a texty vo svojej obraznosti môžu naberať rôzne nové významy. 

7. Zatím jsme popisovali věci jako zvuk, obal, texty, které se s trochou dobré vůle a talentu dají nějakým způsobem naučit, ale hlavní je samozřejmě hudba. Ono se na to často v našich končinách zapomíná, každý si myslí, že nabouchá pár riffů a je hned hrdina. Nechci nikomu křivdit, ale když si porovnám české a slovenské desky posledních let, tak vy jste předstihli peloton o několik kilometrů. Je to samozřejmě jen můj názor, ale zajímalo by mě, jak často cvičíte na své nástroje? Za každou prací je odříkání a řehole, jak jsou na tom CEREMONY OF SILENCE? 

Vilozof: Musím sa priznať, že som nikdy nebol typ, ktorého bavilo do nemoty drilovať cvičenia. Vždy bolo pre mňa oveľa atraktívnejšie učiť sa hotové piesne. Pri tom som vedel stráviť oveľa viac času, avšak skôr či neskôr som si musel priznať, že to proste nestačí. Potom mi neostávalo nič iné, len nájsť si vhodné cvičenia a zahryznúť sa do toho. Bez toho cesta vyššie jednoducho nie je možná. Mám teraz zopár rutín, ktoré pri cvičení opakujem a tie používam aj ako rozcvičku pred koncertom. Som však normálny človek a nie vždy sa mi chce.


8. V dnešní době internetu je hrozně těžké zaujmout. Dá se to dělat dvěma způsoby. Buď zahltit svět promo materiálem a nebo se soustředit na kvalitu a jít štěstí trošku naproti. Je to sice všechno hezké, ale bez dobrých nápadů to stejně nejde. Asi to bude těžká otázka, ale jakým způsobem u vás probíhají procesy jako inspirace, určení, který nápad se použije a který ne? Dovedu si představit básníka, jak jede v tramvaji a najednou si zapíše pár dobrých veršů, ale jak to máte vy jako muzikanti? 

Vilozof: Tvoríme v podstate dvoma spôsobmi. Prvý spôsob sú už spomínané improvizácie. Je pre nás veľmi dôležité mať v hudbe aj takúto spontánnu zložku. Druhý spôsob je, že prichádzam na skúšku s vopred pripravenými gitarovými nápadmi a tam ich potom dolaďujeme. To je zase druhý aspekt tvorby, pri ktorom má človek čas si veci viac premyslieť. Keď máme aspoň nejakú hrubú verziu piesne, nahrám doma preprodukciu, tú postupne odlaďujeme až kým nie sme s výsledkom spokojní. V tomto procese je dôležité dávať si od jednotlivých posluchov nápadov a preprodukcií dostatočný odstup. Bežne sa mi stane, že nápad, z ktorého som jeden deň nadšený, na druhý deň rovno zmažem. A tým som ti aj vlastne odpovedal, ako približne prebieha selekcia nápadov. Samozrejme dôležitá spätná väzba od druhej polky kapely. 

Básnik, ktorého spomínaš, má výhodu v tom, že má notes stále pri sebe. Keď však gitarista dostane nápad, ako si ho v tej “tramvaji” zapíše? Niekedy chytím doma gitaru a len rýchlo si niečo nahrám na mobil a potom to možno zapracujem, keď sa to hodí. Občas ale dostanem nápad niekde, kde takú možnosť nemám a tým pádom je do polhodiny fuč...

9. Pod CEREMONY OF SILENCE jsou podepsáni Vilozof a Svjatogor, což musí být omezující na koncertech. Někde jsem četl, že vás naživo doplňují další dva hráči (jestli se nepletu, tak basák Michal a vokalista Neplex). Nahrávání desky je jedna věc, ale živá vystoupení jsou zcela něco jiného. Museli jste skladby hodně upravit? Už jen to, že Vilozof na albu zpívá, si naživo nějak nedovedu při komplikovanosti vaší hudby představit, jak by to zvládal? Koncertujete rádi a často? 

Vilozof: Je to presne tak. Došiel som k záveru, že hrať a spievať naraz by som možno zvládal, ale jedno by bolo na úkor druhého. Obdivujem ľudí, ktorí to dokážu, ale niekedy je lepšie nenakladať si toľko veľa a sústrediť sa poriadne len na jednu vec. Od nejakého času nám bolo jasné, že ak bude CoS niekedy hrať naživo, tak len so spevákom, ktorý bude svoju činnosť robiť „na plný úväzok“. Pamätám si, ako som raz po niekoľkých pivách pustil u mňa doma Neplexovi nejaký hrubý mix nahrávky a opýtal sa ho, či by to nechcel skúsiť. Predtým nás aj videl, ako skúšame na skúšobni, materiál sa mu páčil, a šiel do toho aj napriek tomu, že musel objaviť v sebe tie správne death metalové polohy, na ktoré pri pôsobení v doterajších black metalových spolkoch nebol až tak zvyknutý. Popasoval sa s tým perfektne a aj vďaka nemu sme momentálne schopní hrať naživo a myslím, že táto výzva posunula aj jeho ako speváka. Michala som nemusel dlho presviedčať. Pustil som mu nejakú verziu materiálu zo štúdia, bol nadšený a hneď si pýtal k tomu taby, že sa to ide učiť. 

Hudba je primárne písaná pre jednu gitaru s výnimkou niektorých pasáží, ktoré však už pri skladaní boli vymyslené s použitím tzv. looperu, teda gitarového pedálu, ktorý ti umožní jednotlivé gitarové linky vrstviť cez seba pri živom hraní. Pod niektoré sóla naživo možno niekomu bude chýbať podmaz druhej gitary, ale to je úplne normálna vec pri živom zvuku kapiel s jedným gitaristom v zostave. Na druhého live gitaristu to zatiaľ nevyzerá. 

Čo sa koncertov týka, hrali sme doposiaľ len jeden koncert a nejaký úryvok z neho sa povaľuje aj na youtube. Sme samozrejme otvorení živému hraniu, ale určite nie je náš cieľ hrať za každú cenu a všade.


10. CEREMONY OF SILENCE se svojí novinkou „Oútis“ odstartovali opravdu velmi dobře. Ale znáš to, první deska bývá spíše ochutnávkou, kusem hudby, která má dát o kapele vědět. Připravujete už nový materiál a vydáte jej opět u WILLOWTIP RECORDS? A zeptám se ještě všeobecně, co chystáte v nejbližších měsících? Co koncerty? Budou i v Čechách a zahraničí? 

Vilozof: Robíme už na novom materiáli. Máme prakticky dve nové piesne už napísané, nahratú preprodukciu gitár a ladíme bicie party. Dve ďalšie piesne mám doma načrtnuté a v hlave zhruba predstavu, čo s nimi ďalej. Či aj ďalší album vyjde pod Willowtipom si zatiaľ necháme pre seba, momentálne ešte stále naplno žijeme “Oútisom”. 

11. Děkuji moc za rozhovor a hlavně vaši muziku. Vždycky, když slyším podobná alba, říkám si, jak je skvělé, že se člověk kdysi dal na black/death metal. Přeji vám, ať se CEREMONY OF SILENCE daří po všech stránkách, spoustu temné inspirace a ať se vám daří i v osobních životech. Pokud chceš ještě něco vzkázat fanouškům, máš možnost! 

Vilozof: Ďakujeme za uznanie, priestor aj za dobré a obsiahle otázky. Spätná väzba je pre nás motiváciou do ďalšieho snaženia.

-------------------------------------------------------------------------------
sledujte nás na sociálních sítích - follow us on the social media:

Instagram

facebook:

twitter:
Share this games :

TWITTER