DEATH, THRASH, BLACK, HEAVY, DOOM AND ROCK METAL ZINE

- REVIEWS, REPORTS, INTERVIEWS - SUPPORT METAL UNDERGROUND

sobota 26. května 2018

Recenze/review - GRUESOME - Twisted Prayers (2018)


GRUESOME - Twisted Prayers
CD 2018, Relapse Records

for english please scroll down

Chodil jsem za tou vysokou hubenou postavou již dlouhou dobu. Jak se jmenuješ? Odkud pocházíš? Kdo tě za mnou poslal? Proč si mým stínem? Proč se cítím v tvé přítomnosti jako podchlazený? Ani neodhrnula svoji kápi. Tušil jsem, že má ve tváři úšklebek. Představoval jsem si, jak se na mě usmívá. Byla tak krásná a přitažlivá. Má vlastní smrt.

Potkal jsem ji znovu i při poslechu nové desky amerických death metalistů GRUESOME. Pravověrných válečníků, kteří se zhlédli hlavně v tvorbě slovutných DEATH. Přidejme samozřejmě i inspiraci třeba takovými POSSESSED, MASTER, PESTILENCE, OBITUARY. Jedná se přesně o ten dřevní smrtící kov, který buď milujete nebo nesnášíte. Přiznám se bez mučení, že letošní počin je první, který mi od této smečky pronikl do krve. Předchozí desky se mnou toho příliš nedělaly.





"Twisted Prayers" je samozřejmě odkazem ze starých časů, ke kterému můžete mít sto připomínek k nepůvodnosti. Jenže když oni vše předkládají pánové a dáma s takovým nadšením, že jsem zkrátka podlehl. Opravdový reálný zvuk, smrdutý feeling, pravost, ryzost, prašivina. To jsou všechno atributy, které podle mě dělají z obyčejných desek ty skvělé. Nepřemýšlím o tom, že už jsem všechno dávno slyšel, neřeším zbytečnosti. Hodím si nohy nahoru, otevřu pivko a jen si tak poslouchám. Nečekám zázraky a dostávám desku na pohodu, která pobaví, zaujme a abych pravdu řekl, tak mě v závěru pohltí víc než stovky dnes protěžovaných "umělých" kapel. GRUESOME vám nic nenutí, jsou pevní ve svých základech, produkčně velmi dobře ošetřeni, s krásným obalem. Řekněte mi, co víc si můžu přát? Ano, odpracovali si to u mě, oddřeli, přesvědčili mě na svoji stranu. Nepřemýšlím proč, zkrátka si novinku moc užívám. O to kdysi v metalu šlo ne? Nemám pravdu? Pravý, ryzí death metal, který je velmi dobře zahraný! Velmi dobře!





Asphyx says:

I have been behind this tall, thin figure for a long time. What is your name? Where do you come from? Who sent you to me? Why are you my shadow? Why do I feel in your presence as subcooling? She did not take off her hood. I knew she had grimaces on her face. I imagined how she was smiling at me. She was so beautiful and attractive. My own death. I met her again while listening to the new album of US death metallers GRUESOME.

Orthodox warriors who have been inspired mainly in the creation of the famous DEATH. Of course, add inspiration such as POSSESSED, MASTER, PESTILENCE, OBITUARY. This is exactly the old school lethal metal you either love or hate. I admit without torture that this year's performance of this band is the first which get into my blood. The previous albums did not do much with me.

"Twisted Prayers" is, of course, a legacy of old times, to which you can have a hundred remarks of uneducation. But when they are all presented by gentlemen and lady with such enthusiasm that I just succumbed. True real sound, smelly feeling, authenticity, purity,. These are all the attributes that, in my opinion, make the great ones the perfect ones. I do not think I've heard everything before, I'm not dealing with futility. I lay my feet up, open the beer and just listen. I do not expect miracles and I get a playlist for fun that will entertain and delight, and to be honest, so I will absorb more than hundreds of nowadays favored "artificial" bands. GRUESOME does not force you, they are firm in their roots, production is very well treated, with a beautiful cover. Tell me, what more can I wish for? Yes, they worked, they took off, they persuaded me to their side. I do not think why, I just enjoy the new album. This is the most important about the m etal. Am I not right? True, pure death metal, which is very well played! Very good!

tracklist:

1. Inhumane 
2. A Waste of Life 
3. Fate 
4. Lethal Legacy 
5. Fatal Illusions 
6. Crusade of Brutality 
7. At Death´s Door 
8. Twisted Prayers


band:
Daniel Gonzalez: Guitar - Matt Harvey: Guitar, Vocals - Robin Mazen: Bass - Gus Rios: Drums

DEADLY STORM SUPPORT - Metal Madness 2018



K letním jistotám a tuzemským tradicím patří i sušický festival Metal Madness. Letos proběhne již pátý ročník, ke kterému budou patřit všechna tradiční know-how, jimiž festival disponuje. V první řadě jde o pestrou hudební nabídku, která je schopna uspokojit veškeré metalové nadšence a maniaky. Prostor dostane desítka kapel napříč styly v zastoupení jak mladé krve, tak zažitých matadorů. Celá akce proběhne, tak jako obvykle, v oblíbeném a velmi útulném prostředí ostrova Santos v Sušici. Toto místo vás pohltí svým kultivovaným zázemím s občerstvením, širokou škálou aktivit pro děti, které jsou pochopitelně vítány, neb každá nová generace milovníků kytarové hudby je důležitá. O zvuk bude, jako již tradičně, kvalitně pečováno. Slovní spojení rodinná atmosféra tu tak dostává jasnou podobu a hmatatelnou funkci. Zkrátka vše nabádá k tomu, aby i vaše uši zavítaly do hvozdů šumavských a v poklidu vstřebávaly libé zvuky metalové.

Hlavní hvězdou večera bude německá stálice Fleshcrawl. Syrový death metal klokotající pod tímto názvem se na scéně objevuje v roce '91, byť historie kapely sahá až do roku 1987. Povinnost pro všechny fanoušky Bolt Thrower nebo Dismember. 

Jméno Godless Truth by nemělo uniknout žádnému milovníkovi domácí death/grindové scény. Fungují už nějaký ten čas, po který, pochopitelně krom častého koncertování nejen po ČR, stihli vydat velmi silná a vysoce ceněná alba. Mimochodem, po loňském návratu právě ve studiu pracují na novém materiálu. Jak devastačně fungují i naživo si rozhodně nemůžete nechat ujít.

Poppy Seed Grinder je už dle názvu death/grindová drtička. Nově prošla personální rošádou, která však kapele nijak neubrala na síle a dala vzniknout masivnímu albu Bleeding Civilization. Brutal death je to, co si zasloužíte.

Špinavý crust v podání Mörkhimmel nabírá na čím dál větší oblíbenosti. Kapela, která sklízí květy úspěchu i za našimi hranicemi, čehož je důkazem nejeden koncert mimo ČR. Zloskřiví crust, co rozezní ostří černé kosy. 

Smečku jménem Asgard lze na našich podiích vídat už vpravdě delší dobu. Svůj svérázný black hrnou od konce osmdesátých let, kdy ve svých textech už vystřídali celou řadu tajuplných příběhů. Přijďte si poslechnout vybrané kousky pod širé nebe a koruny stromů Santosu.

Thrash metal v ultra rychlém podání zajistí Stolen Lives. Svižný výplach, co nenechá v klidu ani jeden obratel. Buďte náležitě rozvičeni, protože tohle vás ve statické poloze rozhodně nenechá.

Pamětníci druhého ročníku Metal Madness si jistě vzpomenou na anti-disco kapelu Shampoon Killer. Jejich zarputilý brutální death bude k mání i tentokrát. Hrozba všech duplexáků a metrosexuálů to na vás vyvalí bez servítek. Dvojice vokálů, co řežou jak pila, se zaryje do hrdel navoněných a značkových jedinců.

Jedna z top thrashových kapel současna je jednoznačně i Laid To Waste. Tohle plzeňské komando vám představí vše, co je v daném žánru zapotřebí a co od něj očekáváme. Agrese, rychlost a chytlavost.

Ani syrový grindcore nezůstane bez povšimnutí. Představí nám jej našlápnutí Kaosquad, kteří v jižních i západních končinách naší země mají již nemalé jméno. Přímí následovníci Carcasského stylu vás zvou ku běsnění pod podiem.

A že se dává prostor i mladým nadějím, to deklaruje právě účast thrashové bandy Refore. Kapela, jejíž členové mají občanky teprve chvíli, vám ukáže, jaký vliv na ně má stará škola Slayer nebo Kreator. Z týhle muziky to sálá na sto honů. Přijďte zahrozit!

Souhrn:
Metal Madness V. 2018
kdy: 25. 8. 2018
kde: Ostrov Santos, Sušice
v kolik: 13.00 – 24.00
za kolik: 290,- /děti zdarma

DEADLY STORM SUPPORT - Týnecký mazec 2018


Tisková zpráva k festivalu:

Týnecký Mazec 2018

21. července -Týnec nad Labem / Letní parket Ostrov15:30Léto se blíží a s ním i čas metalových festivalů a jako posledních 11 let i tento rok se bude konat 12. ročník metalového festivalu Týnecký mazec. Je již zvykem na pódiu představit kvalitní a pestrý výběr kapel, ale tento rok by měl trochu speciální. Došlo k rozšíření počtu účinkujících a kromě českého rybníčku se začalo výrazněji lovit i mezi zahraničními kapelami. Nicméně stále se line-up pohybuje v extrémních hudebních žánrech. Skvělý areál, výborný zvuk, super publikum, dobré pivo, dostatek jídla a především unikátní atmosféra je samozřejmostí tohoto festivalu. 

V roce 2018 festival nabídne rozmanitý výběr kapel, ze kterého se vybírá headliner těžko. Energie, technika, dravost to jsou synonyma k jednomu z potenciálních headlinerů švýcarských PROMETHEE. Jejich music na pomezí hardcoru, metalu a deathu s prvky progrese má potenciál zničit vše v dosahu a určitě se bude jednat o aspiranta na nejživější vystoupení, které kdy bylo možno vidět na mazci. Pokud se to ovšem nepovede, určitě zkázu dokonají maďarští brutal deathmetalisté ANGERSEED. Nekompromisní muzika, sypanice, growl tak, jak to mají metalový mazlíčci rádi. Další v pořadí WORDS THAT BURN zahrají na trochu melodičtější notu a z jejich rodného Irska přivezou do Týnce jejich kvalitně propracovaný metal. Projevu kapely vévodí především cit pro melodie, preciznost v kombinaci s agresí a energií. A aby toho nebylo málo, tak zlo a zmar vám bude přivezen ze Slovenska v podobě jedné z nejaktivnější a nejkvalitnější slovenských kapel DOOMAS. Jejich temný doom death bude bezesporu nejtemnějším článkem TM 2018. Kromě těchto žánrových špiček, se na pódiu představí to nej z české a slovenské scény: HC metalový CRIPPLED FINGERS, trutnovská deathmetalová hydra PURNAMA, slovenská metalcorová naděje AS THEY RISE a thrash/deathová dvojice kapel z Prahy KOLOSS a SPREADING DREAD. Set pořádající kapely ELYSIUM nesmí také chybět. 

Festival proběhne v příjemném areálu letního parketu Ostrov v středočeském městě Týnec nad Labem (cca 60 km od Prahy), kde bude zajištěn i prostor pro stanování. Návštěvníci se mohou těšit z alko i nealko nápojů a samozřejmě i z pokrmů zdejší kuchyně. Pro pohodlí návštěvníků bude připraven dostatek lavic se stoly s přímým výhledem na pódium. V případě nepřízně počasí je zajištěn mobilní stan o rozloze 160m2, který zastřešuje parket pro publikum. Areál bude otevřen od dvou hodin. V těsné blízkosti areálu je i dostatek prostoru pro parkování. Jak říká klasik: "Kdo zkusí, nechce jinak". Kompletní soupiska festivalu: PROMETHEE (SWI), ANGERSEED (HUN), WORDS THAT BURN (IRE), DOOMAS (SVK), ELYSIUM, CRIPRLED FINGERS, PURNAMA, KOLOSS, SPREADING DREAD, AS THEY RISE (SVK). Veškeré informace o festivalu se dozvíte na Oficiální stránka festivalu a FCB událost

pátek 25. května 2018

Recenze/review - LIK - Carnage (2018)


LIK - Carnage
CD 2018, Metal Blade Records

for english please scroll down

Výbuch v podzemí byl načasován s chladnou přesností. V den vydání nového alba LIK. Vzduchem začaly létat kusy rozpadajících se těl, smíchané s hlínou a plesnivými rakvemi. Vypadá to, že záhrobí zažilo další ze svých mocných zemětřesení. Tentokrát způsobených novinkou "Carnage".

Když má někdo švédský death metal v krvi, tak je zároveň mým bratrem. Ano, i já jsem čerpal inspiraci v devadesátých letech minulého století. U smeček jako BLOODBATH, DISMEMBER, ENTRAILS, DEMONICAL, EVOCATION. Zkrátka a jednoduše, LIK hrají severskou klasiku se vším co k tomu patří. Navíc okořeněnou až heavy metalovými prvky. Feeling, drive, sílu a energii. Tohle zde všechno naleznete. Navíc zabalené ve skvěle studeném zvuku. Kosti zase praskají!






U "Carnage" nehledejte nic nového či převratného. LIK hrají hezky postaru, jako byste slyšeli stoleté ozvěny z katakomb s rozpadlými náhrobky. Mají ale velký cit pro melodie a umí mě doslova rozemlít a pohřbít zaživa. Jsou patřičně prašiví, pohrávají si s temnými náladami jako šelma se svojí obětí. Navíc jsou poměrně "přístupní", takže si s klidem můžete zatančit na svých oblíbených hrobech. Mám pocit, že pomalu usedá prach po výbuchu. Už zbývá jen vzít do ruky kladivo a rozdrtit poslední zbytky kostí. Jsem ortodoxní fanoušek švédského death metalu a jako takovému se mi album neskutečně líbí. Má v sobě oheň, vášeň pro poslední věci člověka i ten správný smrdutý odér, který mám tolik u podobných kapel rád. LIK nahráli stylově skvělé album, které musí udělat dobře snad každému, kdo se kdy jen otřel o záhrobí. A teď už mě prosím nechte, mám spousty práce. Mrtví si nevybírají! Chtějí moji studenou krev! Švédský klasický smrtící masakr, který vás rozseká na malé kousky!




Asphyx says:

The explosion in the underground was timed with cold precision. On the day of release the new album of LIK. The air began to fly pieces of decaying bodies mixed with clay and moldy coffins. It looks like the tomb has experienced another of its powerful earthquakes. This time caused by the novelty "Carnage".

If someone has a Swedish death metal in the blood, he is also my brother. Yes, I also took inspiration in the nineties of the last century. From bands like BLOODBATH, DISMEMBER, ENTRAILS, DEMONICAL, EVOCATION. Short and simply - LIK plays Nordic classics with everything that belongs to it. Additionally spiced up heavy metal elements. Feeling, drive, strength and energy. You can find everything here. Additionally wrapped in cool sound. Bones crack again!


At "Carnage", do not look for anything new or revolutionary. LIK play the pretty old way, as if you heard echoes of hundred old catacombs with broken tombs. But they have a great sense of melody and they can literally grind and bury me alive. They are patchy, they play with dark moods like a beast with their victims. In addition, they are relatively "accessible," so you can dance on your favorite graves. I have a feeling that the dust is dying after the explosion.

All you have to do is just take a hammer and crush the last remnants of the bones. I am an orthodox fan of Swedish death metal and as such, I really like the album. It has a fire in it, a passion for the last things of man and the right smelly odor, which I like so much with similar bands. LIK has recorded a stylish album that must be done well to anyone who has ever wiped out the storm. Now, please leave me, I have a lot of work to do. The dead do not choose! They want my cold blood! A Swedish classic lethal massacre that cuts you into small pieces!

Tracklist:
01. To Kill
02. Rid You of Your Flesh
03. Celebration of the Twisted
04. Dr. Duschanka
05. Left to Die
06. Cannibalistic Infancy
07. Death Cult
08. The Deranged
09. Only Death Is Left Alive
10. Embrace the End

Line Up:
Chris Barkensjö: Drums & Vocals (Witchery, ex-Construcdead, ex-Face Down, ex-Kaamos, ex-The Resistance, ex-Blackshine, ex-Carnal Forge, ex-The Curse, ex-Grave (live), ex-Nightrage (live), ex-Repugnant, ex-Serpent Obscene, ex-Mass Murder Agenda)
Tomas Åkvik: Vocals & Guitars (Nale, Bloodbath (live), ex-Chaosys, ex-Katatonia (live), ex-The Resistance (live))
Niklas "Nille" Sandin: Guitars & Bass (Katatonia, ex-Amaran, ex-Life Eclipse, ex-Chaosys, ex-Dark Eden (live), Aoria, ex-Shadows Past, ex-Lamia Antitheus, ex-Siebenbürgen, ex-Slavegrid)


Recenze/review - SKINLESS - Savagery (2018)


SKINLESS - Savagery
CD 2018, Relapse Records

for english please scroll down

Otiskl jsi mi do tváře kus rozžhaveného kovu. Ocejchoval si mě navěky, zničil mou identitu. Teď už jen prosím, abys mi vypíchl obě oči, odřezal uši a provedl lobotomii. Až mě budeš stahovat z kůže, uslyšíš můj smích. Jsem prokletý, zavržený, zničený. Jsem kusem masa, které bylo posláno na svět, aby trpělo.

Čtu si právě knihu plnou lidské bolesti a k tomu poslouchám novou desku amerických death metalistů SKINLESS. Vše se mi spojilo v jedno a ze stěn mého pokoje začíná téct krev. Vypadá to, že na mě novinka "Savagery" bude působit tím správným způsobem. Ostře, krutě, chladně, šíleně! Přesně jak to mám u podobné hudby v oblibě.



SKINLESS hrají na svých posledních deskách přesně ten druh brutálního death metal, který máme my fanoušci od nich tolik rádi. Je plný uhrančivých melodií, pobublávání vařící se krve a touhy zabíjet muzikou. Nečekejte nic nového, ale spíše perfektně odvedenou práci made in SKINLESS. Jsem tomu moc rád, líbí se mi, že jsem opět uvězněný ve své cele spolu s albem a užívám si mokvající skladby plné smrti, hnisu a krutostí, kterých je schopen jen člověk. Skvělý je zvuk, který je průrazný a zároveň čitelný. Oceňuji i obal, který ihned zaujme. Američané jsou letos zase o nějaký řád šílenější, ale také přehlednější a propracovanější. Nahrávka mě zasáhla na těch nejcitlivějších místech. Jakoby mi někdo zarážel do hlavy ostré hroty hřebů. "Savagery" je skvělou tradiční pitvou, která se nadmíru povedla. Pacient zemřel, co si přát víc? Velmi dobře.



Asphyx says:

You have printed a piece of hot metal into my face. You have branded me forever, destroyed my identity. Now, I am just begging you to squeeze both eyes off, cut off my ears and perform a lobotomy. When you get me out of my skin, you will hear my laugh. I am cursed, despised, destroyed. I am a piece of flesh, which has been sent to the world to suffer.

I'm reading a book full of human pain and I'm listening to a new album of American death metalists SKINLESS. Everything merged into one and my blood began to flow from the walls of my room. It looks like the new album "Savagery" will affect in the right way on me. Sharply, cruelly, coolly, crazy! Exactly like I love it in the case of similar music.


On their last records, SKINLESS plays exactly such kind of brutal death metal, which we fans really like. It is full of obsessional melodies, bubbling of the boiling blood and the desire to kill with the music. Do not expect anything new but rather a perfect job made by SKINLESS. I like it very much, I like the fact that I'm again trapped in my cell with the album and enjoy the moist songs full of death, putridity and cruelty that the only man can do. The sound is great, it is penetrating and readable at the same time. I also appreciate the cover that immediately impresses.

Americans are again a little bit more crazy, but also clearer and more sophisticated. The record hit me at the most sensitive places. As if somebody had driven the nails into my head. "Savagery" is a great classic autopsy, which was done perfectly. The patient died what more should we want? Very good.


Tracklist:
01 Savagery 
02 Siege Engine 
03 Skull Session 
04 Reversal Of Fortune 
05 Exacting Revenge 
06 Medieval 
07 Line Of Dissent 
08 Cruel Blade Of The Guillotine 
09 The Hordes 
10 High Rate Extinction (Bonus Track)


band:
Sherwood Webber-Vocals***
Noah Carpenter-Guitar***
Dave Matthews-Guitar***
Joe Keyser-Bass***
Bob Beaulac-Drums

čtvrtek 24. května 2018

Rozhovor - MOONSPELL - Věřím, že nadšení pro příběhy, které vyprávíme, hraje důležitou roli.


Rozhovor s dark metalovou skupinou z Portugalska - MOONSPELL.

Odpovídal Fernando Ribeiro.

Přeložila Markéta, děkujeme!



Ave MOONSPELL, poslouchám vaši hudbu již od demonahrávky „Anno Satanae“ a musím říct, že novinka „1755“ se mi do hlavy dostávala asi nejdéle ze všech alb. Deska má mnoho poloh, různých temných zákoutí, které posluchač objeví až po delší době. Přistupovali jste ke skládání jinak než minule? Jak vlastně nové album vznikalo? 

MOONSPELL rádi píšou nové věci a během těch let jsme si vytvořili takový proces, který zahrnuje celou kapelu a s albem „1755“ to bylo stejné. Všechno začalo s papírem a tužkou, nápady, volnými vokálovými tracky a riffy a šli jsme kousek po kousku, dávali dohromady části potřebné pro vyprávění tohoto příběhu. Pracovali jsme na albu rok a půl a měli jsme 2 nahrávací schůzky s Tuem Madsenem a hodně dlouhou před-produkci s naším skladatelem orchestrální hudby Jonem Phippsem, který měl v naší finální verzi obrovskou roli, to musím určitě zmínit. 


Tématem novinky „1755“ je zemětřesení v Lisabonu. Z dostupných zdrojů vím, že se jednalo o jedno z největších zemětřesení vůbec. Zahynulo 60 tisíc lidí, město zasáhlo tsunami, následně pak požáry. Bezesporu zajímavé téma, které se k vaší temné hudbě skvěle hodí. Odkud jsi čerpal informace? Vím, že šlo o první katastrofu, kterou intenzivně zkoumali filozofové a položili svými výzkumy základy seismologie. Četl jsi třeba nějaké knihy? Pokud ano, prozraď nám prosím jaké? 

Prvního listopadu 1755 byl prvním dnem zničení Lisabonu a tato událost umožnila Portugalsku, aby se dostalo blíž k Evropě, v tom smyslu, že společnost se stala rovnější a méně se začalo tlačit na náboženství. Tento den byl, jako kdyby bylo Portugalsko zasaženo zemětřesením, požáry a tsunami a bylo vyvrženo ze středověku a konečně přeneseno do pozdního 18. století. Kruté, ale fascinující. Všichni jsme se učili o historii plné smrti a znovuzrození a pro mě to vždycky byl úžasný koncept. Přiznám se, že jsem čekal několik let, ale zdá se, že teď, především v Portugalsku, které bylo potrestáno násilnými požáry a nešťastnými politickými rozhodnutími, vše kolem nás dalo dohromady toto album. Zemětřesení je velice symbolické, ale toto album je pouze o tom, jak Lisabon upadal a vstal z popela plný naděje, úsilí a s pravou vírou, která jednou byla ve všech portugalských srdcích. 

Mnoho spisovatelů o této události píše. Kant se tomu věnoval ve své seismologii. Mnoho kněží, vzdělaní ve vedení obřadů, posílali své úvahy papeži a i přes to pro mě nebyl žádný autor důležitější než Voltaire a jeho báseň o katastrofě Lisabonu. 


Texty jsou tentokrát v portugalštině. Přiznám se, že vaší řečí nerozumím ani slovo, ale právě tato volba dodala desce nový rozměr. Zní zajímavě a člověk má pocit, že i když nezná význam slov, ví o čem se zpívá. Přesto, mohl bys nám prosím krátce prozradit, o čem pojednávají jednotlivé skladby? 

01. Em Nome Do Medo – to je stavební kámen alba, intro a remake z písně Alpha Noir, která byla důležitá, abychom podle ní vedli celé album, je to orchestrální verze, která vypráví o blížící se zkáze 

02. 1755 – titulní píseň, shrnuje, co se stalo a dopad zemětřesení, tsunami a požárů na Lisabon 

03. In Tremor Dei - lidé se obracejí k bohu pro vysvětlení, zatímco jednou zemřou ve strachu, což bude trestem za jejich hříchy. Zpěvákem písně je Aulo Bragança 

04. Desastre – násilná píseň o tom, jak se všechno rozpadá a jak jsme jako bezmocní otroci boha 

05. Abanão – to znamená zemětřesení a pořád se to věnuje tomu, co se dělo 

06. Evento – to je to, co přišlo a bavilo nás, je to píseň o otázkách na boha 

07. 1 De Novembro – to byl den, kdy se všechno stalo, píseň hovoří o znovuzrození mezi zříceninami 

08. Ruínas – píseň, která analyzuje Lisabon a jak vyjde z popelu, píseň o vedení a o tom, jak se důležité zůstat statečný 

09. Todos Os Santos – všichni svatí nestačili k tomu, aby zachránili Lisabon, totéž platí pro dnešní svět, text je o duchovním pokrytectví 

10. Lanternas Dos Afogados – originál pochází od brazilské kapely Paralamas do Sucesso, je o vdovách, které věší lucerny nebo čekají u majáku, čekají na to, až se jejich partneři vrátí z moře 

11. Desastre (španělská verze) – je stejná jako portugalská verze, jen ve španělštině 

Na MOONSPEL se mi hrozně líbí, že snad každé vaše album je trošku jiné. Jednou jste drsnější, jindy temnější, vznešenější. Přesto vás člověk pozná podle prvních pár tónů. Občas si říkám, že znáte nějakou tajemnou formuli, recept, který dělá z vaší hudby zajímavý zážitek. Prozradíš nám prosím, jakým způsobem skládají MOONSPELL nové skladby? 

Věřím, že nadšení pro příběhy, které vyprávíme, hraje důležitou roli. Když máte slova, tak je můžete vkreslit do hudby a přiblížit tak hudbu k tomu, co chcete říct textem. Takže změny a experimenty, ale také ten příjemný fakt, že (bez ohledu na trendy, nebo očekávání společnosti) jsme nikdy nenechali nit suchou a udělali jsme to, co máme rádi. A určitě jsme tak prezentovali svoji vizi, ať už je to cokoli. 


První věcí, která mě při poslechu doslova udeřila do uší, tak je skvělá orchestrace. Na novince jsou úchvatné začátky, hrajete si s náladami, jednou jste tajemní, pak zase ostří a studení. Vše je perfektně zvukově ošetřené. Produkoval Tue Madsen. Mě by zajímalo, zda jste mluvili i do výsledného zvuku? Kdo měl poslední slovo, jak má nahrávka znít? 

Je to rozhodně týmová práce, ale poslední slovo máme my jako kapela, samozřejmě. Nemůžeme v naší hudbě zanedbat naše zkušenosti a vkus. Na druhou stranu, nenajímáme si producenty nebo skladatele hudby, jako objednáváme pizzu. Trošku víc sýra, trošku víc oliv, ne, lidský faktor je velice důležitý, hudba je vždy proces, kdy musíte vidět širší obraz a Tue nám s tím pomohl, zatímco nám poskytl drtivý zvuk. Přesně takový, jaký album potřebovalo. 

Ve skladě „In Tremor Dei“ zazní v refrénu ženský hlas, který zpívá „romský“ motiv. Pro mě osobně je to jeden z nejlepších momentů celé desky. Asi jsem slepý, ale nemůžu nikde nalézt, kdo jej zpívá? Mimochodem, kreslený klip k této skladbě je také skvělý! 

To není ženský hlas. Je to muž, Fado (tradiční portugalská hudba) a jeho jméno je Paulo Bragança. Je to opravdu výjimečný zpěvák a má v sobě hodné portugalské tradice, která ho inspiruje k tomu, aby zpíval tak, jak zpívá. Miluji jeho práci, protože přináší do hudby skvělý rozměr, něco z ulice. 


Fernando, o tobě vím, že jsi studoval filozofii na universitě v Lisabonu. Vydal si dvě knihy poezie a jednu krátkých povídek. Všechny knihy vyšly jen v portugalštině? O čem tvé knihy jsou? Neuvažuješ o překladu do angličtiny? 

Už ne. Moje básně jsou sestaveny v antologii Purgatorial a je dostupná na našem webu (alma mater books/rastiho.pt). Překládal jsem je sám, abych zachoval původní myšlenku, ale nakonec z toho je vlastně jiná kniha, úplně nová. Moje knihy jsou poezie, takže je to opravdu o všem, od smrti, lásky, až po kočky v obýváku. 

V jednom rozhovoru jsem četl, že máš rád Franze Kafku. Mám hrozně rád příběh v knize Proměna a i těžko stravitelný Zámek. Fernando, napadá mě taková troufalá myšlenka...nenecháš se pro další album inspirovat jeho dílem? Jakou máš vlastně rád literaturu a jací jsou tví oblíbení autoři? 

Kafka je super a jeho práce mě ovlivnila na Sin, kde jsem se hodně věnoval dystopiím a alternativním realitám, které jsou vlastně naším denním chlebem. Četl jsem hodně jeho knih, jedny z mých nejoblíbenějších jsou Amerika, Proces, atd. Vždycky hodně čtu o tom, na čem pracuji a dnes čtu mnoho esejů a příběhu o poustevníci a přelidnění. Jsou to dva protichůdné předměty, kterým se budu věnovat na novém albu. 


Jste kapelou, která často koncertuje. Vaše vystoupení patří dlouhodobě k tomu nejlepšímu, co lze na pódiích v metalu potkat. Pamatuji vás jako ještě blackovou kapelu ve vašich začátcích, viděl jsem vás několikrát, ale největší zážitek mám od nás z Plzně. Předkapelu vám dělali čeští ROOT a zpíval si s Big Bossem i duet. Psal se rok 2005 a pro moji manželku to byl první váš koncert. Od té doby vás zbožňuje. Mám vám vzkázat, že vám za všechno moc děkuje! Jak vnímáš české fanoušky? Znáš nějaké naše kapely? 

Naprosto českou scénu zbožňuji. Znám spíš starší kapely, než ty novější, hlavně ROOT. Ačkoli ROOT není na scéně domácí jméno a ani je mnoho muzikantů nebere „vážně“. Ale já jsem přesvědčený o tom, že je to jedna z nejlepších kapel, které jsem kdy slyšel a trochu i ovlivnili hudbu MOONSPELL. Také jsou mojí nejoblíbenější kapelou společně s BATHORY, CELTIC FROST, atd. Napsal jsem píseň na albu Black Seal, která se jmenuje Salamandra a jednou jsme ji hráli v Plzni. Čeští fanoušci jsou skvělí a nové album 1755 se jim opravdu líbilo. Znám spoustu českých kapel: ROOT, MASTER´S HAMMER, TORR, atd. jsou skvělé! 

Obal k nové desce vám maloval Joao Diogo. Přiznám se, že jsem jeho práci ještě nikde jinde neviděl. Jak jste se vlastně dali dohromady a proč právě tento motiv? Ta postava z obalu má znázorňovat člověka, který přežil zemětřesení? 

S JD jsem chtěl pracovat už dlouho, protože miluji jeho práci a všestrannost. Také jsem chtěl na albu spolupracovat s portugalským designérem, aby příběh byl ještě bližší a známější pro portugalské obyvatele, než pro další národnosti. Odvedl opravdu perfektní práci. Máme dva obaly (na LP a CD), ale oba obaly vyprávějí stejný příběh o pádu Lisabonu, ten je v příběhu hlavním aktérem. 


MOONSPELL datují svůj vnik až do roku 1992. Ušli jste od malé portugalské kapely obrovskou cestu. Dnes hrajete na velkých pódiích, jste u slavného labelu. Dalo by se říct, že díky své poctivé práci a talentu jste zaslouženě úspěšní. Máte ještě nějaké cíle, sny, mety, které chcete dosáhnout? 

Je to skutečně neočekávané. Naším cílem je nyní psát kvalitní a originální hudbu, měnící se příběhy a písně, než navštěvovat země a města nebo hrát na festivalech. Musíme si uvědomit, že jsme se dostali do našich finálních let a rozdíl s MOONSPELL udělá to, když budeme pořád vydávat alba a jezdit na šnůry. To jsou naše cíle. 

18. 1. 2018 startujete v Praze velké turné s CRADLE OF FILTH. Už se hrozně těším. Naposledy jsem vás viděl v Plzni na Metalfestu 2015. Skvělé yvstoupení, jen mě mrzelo, že jste hráli odpoledne za světla. Myslím, že by vám slušela tma a hra světel. Na co se můžeme těšit v Praze? Navnaď nás, fanoušky! 

V Praze už jsme hráli na našem prvním koncertě turné a bylo to skvělé. Započali jsme turné s tím nejlepším publikem. To co jsme připravili, bylo snadné – dramatičtější show, mix mezi metalem a divadlem a opravdu to tak fungovalo, máme na tu noc skvělé vzpomínky a nemůžeme se dočkat, až se vrátíme!:))




S CRADLE OF FILTH se, jestli se nepletu, znáte hodně dlouho. Měli jste spolu již spoustu koncertů. Někde jsem četl, že vás spojuje přátelství. Máš nějaké oblíbené veselé historky z tour? Poděl se s námi, prosím! 

Haha. Mnoho z této i předchozích tour. Cradle nám vždycky dělal naschvály, tančící kostry, mouka ve vlasech během písně Fullmoon Madness, to je Daniho oblíbená písnička. Tak jsem s nimi jel na turné a vystoupil jsem ve Stockholmu jako doktor Mor a pařil jsem s nimi během celé písně. 

Děkuji moc za rozhovor a hlavně za muziku, kterou tvoříte. Patříte dlouhodobě k mým srdcovým kapelám a nemůžu se dočkat koncertu v Praze! Přeji vám spoustu dalších skvělých nápadů a ať se vám daří i v osobním životě!



Interview - MOONSPELL - I believe the enthusiasm for the stories we tell plays an important part.


Interview with dark metal band from Portugal - MOONSPELL.

Answered Fernando Ribeiro.

Translated by Markéta, thank you!

Recenze/review - MOONSPELL - 1755 (2017)

Ave MOONSPELL, I started listening to your music since the demo record “Anno Satanae” and I have to say that the new album “1755” was getting to me a little longer than the other albums. The album has many locations, various dark corners which the listener will discover after a while. Did you have a different approach to the composing than in the past? How did you compose the new album? 

Moonspell loves to write new stuff and throughout the years we have developed a creative process to involve all the band, 1755 was not different. It all started on pen and paper, ideas, loose vocals tracks and riffs and bit by bit we went and introduced the elements needed to tell this story. we worked on it for one and a half year and had two recording sessions with tue madsen and a very long pre production with our orchestrator Jon Phipps wh had a major role on the final outcome i must say. 


The topic of “1755” is the earthquake in Lisbon. I know from available sources that it was one of the biggest earthquakes ever. 60 000 people died, the city was hit by the tsunami and then fires. This is definitely an interesting topic which suits to your dark music. What was your source of inspiration? I know that it was the first catastrophe which was investigated by philosophers and they set the basis of seismology. Have you read any books? If so, tell us about them. 

The 1st of November of 1755 was the very day that the destruction of Lisbon allowed Portugal to catch up with Europe, in terms of a more fair society and a less oppressing religion. This day was like if Portugal was grabbed violently by the quake, fires and tsunamis and thrown out of the Middle Ages and placed finally on the late 18th century. Rough but fascinating. We all learn this history of death and rebirth on the classrooms of the country and for me it always struck me as a great concept. I confessed I waited for a few years but it seems that now, especially in a Portugal that was punished by violent fires and bad political decisions, everything around us brought this album together. The earthquake is ultra symbolic but the true story is nothing but Lisbon falling down and rising from the ashes through hope, effort, true faith that was once in the Portuguese hearts. 

Many writers wrote about this event. Kant pursued his interest in seismology. Many priest, educated tow rite, sent their accounts to the Pope yet no author was more important for me than Voltaire and his Poem about the Disaster of Lisbon. 



The lyrics are in Portuguese this time. I have to say that I do not understand your language at all but this choice made the album completely level up. It sounds interesting and I feel that although I do not know the lyrics I know what you sing about. Still, could you please tell us briefly what each song is about? 

01. Em Nome Do Medo - first stone on the album, intro and a remake from an Alpha Noir song that was important for us to lead the way into the whole album, it’s an orchestral version talks about impending doom 

02. 1755 - title track, sums up what happened and the impact in lisbon of earthquake, tsunami and fires 

03. In Tremor Dei - people turning to god for explanations while they die in fear it was a punishment for their sins. features the fado singer aulo bragança 

04. Desastre - violent song about how everything is falling apart and how we are now impotent as slaves of god 

05. Abanão - means quake and it relates still to everything that0s happening 

06. Evento - it’s the what just went one and befell upon us, it’s a song of questioning god 

07. 1 De Novembro - was the all saints day everything happened, it already talks about rebirth among the ruins 

08. Ruínas - the song that analises lisbon and how its going to come out from the ashes, a song of leading , of keeping brave 

09. Todos Os Santos - all saints were not enough to save lisbon, same for today’s world, a lyric about clerics hypocrisy 

10. Lanternas Dos Afogados - the original is from the Brazilian band paralamas do sucesso. it talks about the widows to be hanging lanterns or waiting by the lighthouse waiting for they men to come back from the sea 

11. Desastre (Spanish Version) – same as Portuguese version but in spanish 

What I really like about MOONSPELL is that each album is different. One is harder, other is darker or nobler. Still, you are very recognizable after a few tones. Sometimes I feel like you know some magic spell or recipe which makes your music interesting. Please, can you tell us how do MOONSPELL compose new songs? 

I believe the enthusiasm for the stories we tell plays an important part. When you have the words, you can paint them with music and make the music closer to what the texts have to say. Thus the changes and the experiments but also the happy fact that, regardless of trend or public appreciation, we never left any stone unturned and did what we like and needed to present ou vision, whatever that might be. 


The first thing that hit me while listening was the great orchestration. The new album has great beginnings, you play with moods, once you are dark, then sharp and cold. The sound is nicely treated. Tue Madsen was the producer. I would like to know if you were able to have any comments in case of the final sound. Who had the last word about how the album sounds? 

It’s more of a team work than what people think but final word is ours, the bands, of course. We can not neglect our experience and taste in the final result of our music. On the other hand we don’t hire a producer or an orchestrator like ordering pizza. A bit more cheese, a bit more olives, no, the human factor is really important, music is always a process of seeing the bigger picture and Tue helps us to see that while delivering a crushing sound just like the album needed. 

In the song “In Tremor Dei” there is a woman voice which sings “gipsy” motive. Personally I think that that is the best moment of the whole album. I cannot find anywhere who sings it. By the way, the cartoon music video is also great! 

It’s not a woman’s voice. It’s a male Fado (Portuguese traditional music) and his name is Paulo Bragança. He is indeed a very different singer, and has a lot of Portugal tradition inside him that inspires him to sing like that. I love his work and he brought a really cool dimension to that song, something from the streets yes. 


Fernando, I know that you studied Philosophy at the University of Lisbon. You published 2 books of poetry and one about short stories. Were all of your books published in Portuguese only? What are your books about? Have you ever thought about translating in into English? 

Not anymore. You can find my poetry compiled in an anthology named Purgatorial available from our webstore (alma mater books/rastiho.pt). I did translate those myself in order to keep the original spirit but it turned to be a different book, like a new one. My books are poetry so they are really about everything from death of love to cats hanging out the living room. 

I once read in an interview with you and you know Franz Kafka. I really like the story in the book Transformation (Proměna in Czech) and also his difficult book The Castle. Fernando I am thinking about a very bold idea…do not you want to be inspired by his work in your next album? What literature do you like and who are your favourite authors? 

Kafka is super and his work influenced me on Sin, where I was really into dystopias and alternative realities that are in fact our daily routines. I read a lot of his books, one of my favorites are America, the Process, etc. I always read a lot about the subject i am working on and now I am reading a lot of essays and stories about hermits and overpopulation, two contradictory subjects that I am maybe going to explore with a new album. 


You play a lot of concerts. Your performances are the best what people can see on the metal stages. I remember you as a black band when you were at your beginnings. Back then I saw you a few times but the best experience from your concert was when you were here in Pilsen. The Czech band ROOT played before you and you sang a duet with Big Boss. It was in 2005 and for my wife it was your first concert. Since then she loves you. She wants me to tell you that she is very thankful for everything! How do you feel about Czech fans? Do you know any Czech bands? 

I absolutely love the Czech scene, I know more of the old bands than the new ones, it’s a fact with Root on top. As Root is, unfortunately, not a household name on the scene and even many musicians don’t take them “seriously” I believe them to be one of the best bans I ever listened to and a bit influence on Moonspell’s music. Also they are on my top 5 favourite band ever together with Bathory, Celtic Frost, etc. I did a song on the album Black Seal, called Salamandra and play live with them in Pilzen one. Czech fans are fantastic for Moonspell and they really loved this new album 1755. I know many Czech bands: Root, Master’s Hammer, Torr, etc, they are amazing! 

The cover for your new album was done by Joao Diogo. I have to say that this was the first time I saw his work. How did you managed to work together, where did you meet and why did you chose this motive? The figure on the cover is supposed to represent a man who survived the earthquake? 

I wanted to work with JD for quite a while as I loved his work and versatility. Also, I wanted a Portuguese designer to make this one as this story is closer and more known to a Portuguese citizen than any other nationality. He really did a terrific job. we have two covers (CD and LP) and they tell the same story of a fallen Lisbon, Lisbon is the main figure so to speak. 


MOONSPELL started in 1992. There is a big journey from the small Portuguese band. Nowadays, you play on big stages and you have a famous label. We can say that thanks to hard work and talent your band is successful. Do you still have any dreams, goals or bases you want to achieve? 

Indeed it is and quite unexpected. Our goal now is much more to write quality and original, changeling stories and songs than really to visit this country or city, or play that festival. We have to understand that e have entered our final years in a way and as far as Moonspell goes, the opportunity to still release albums and tour is what makes the difference. Those are our goals. 

On the January 18th 2018 you are going to start your big tour with CRADLE OF FILTH in Prague. I cannot wait. The last time I saw you was in 2015 in Pilsen where you played on Metalfest. Great performance. I was just disappointed that you played while there was still the Sun outside. I think that darkness and night would suit much better to your music. What do you have prepared for Prague? Make the excitement in fans grow! 

We already played Prague as the first show of the tour and it was amazing, starting a big tour with one of the best crowds. What we prepared was simple, a more dramatic oriented show, a mix between metal and theatre and it really worked, we have great memories of that night and can’t wait to go back ;) 



I think that you have known CRADLE OF FILTH for a long time. You have already played many concerts together. I read somewhere that you are friends. Do you have any interesting and favourite stories from your tours? Please, share them with us! 

Hahah. Many and some from this new tour. Cradle always played tricks on us in the past, skeleton dancing, flour in our heads during fullmoon madness, Dani’s favorite song, so i went on stage with them in Stockholm, Sweden, fully dressed as a doctor plague and rocked out with them during an entire song! 

Thank you so much for the interview and for the music you do. You are one of my favourite bands and I cannot wait to see you in Prague! I wish you tons of great ideas and I also wish you luck in your personal life! 


TWITTER