DEADLY STORM STRÁNKY/PAGES

čtvrtek 3. června 2021

Rozhovor - DEATHSWARM - Extrémní metal pro mě obecně znamená svobodu a sebevědomí.

Rozhovor s death metalovou skupinou ze Švédska - DEATHSWARM.

Odpovídal zpěvák Heval Bozarslan, děkujeme!

Přeložila Duzl, děkujeme!

Recenze/review - DEATHSWARM - Forward into Oblivion (2021):

Ave DEATHSWARM! Zdravím do švédského podsvětí. Pořád dokola si přehrávám vaši novou desku „Forward into Oblivion“ a připadám si jako zavřený ve starých katakombách. Album zní opravdu temně, chladně a zároveň melodicky. Chtěli jste se posunout tímto směrem? Jak deska vznikala?

Ahoj! Hlavním cílem bylo dosáhnout totální temnoty, haha. Je to velmi temné a hutné a jistě, existují tu i nějaké chorobné melodie. Johan složil a zaranžoval všechny skladby a já jsem napsal všechny texty a společně jsme to jen nahráli. Šlo to opravdu rychle, stejně jako naše první album a je to stejný vzorec jako u první desky, velmi pestrý a dynamický. Chtěli jsme pokračovat stejnou cestou, ale přidat víc temnoty, zla a hnijících mrtvol.


V DEATHSWARM hrají tři muzikanti ze SARCASM. Jak jste se dali dohromady a jak vznikli DEATHSWARM? Proveď nás prosím historií kapely.

Ano, tři z nás hrají také v SARCASM, ale v DEATHSWARM neexistují žádné vlivy SARCASM. Hudebně i textově je DEATHSWARM úplně jiná bestie. A nikdo z nás (členů SARCASM) se nepodílí na psaní hudby v této kapele. Je to Johan, kdo je hudebním mozkem DEATHSWARM. Jednou jsme se potkali před několika lety a mluvili jsme o společném projektu, projektu, který vzdává hold old school death metalu, protože je to jeden extrémní subžánr, který všichni milujeme, no a jednoho dne o rok později se Johan zmínil, že napsal deset skladeb. Poslouchali jsme je a všichni jsme si mysleli, že jsou úžasné. Završili jsme sestavu s Nicklasem a Alvarem. Album jsme nahráli a vydali ho pod názvem „Shadowlands of Darkness“ o rok později u Chaos Records a také u Pyscocontrol (vinyl). Album získalo skvělé recenze, no a krátce poté, co FDA Records album slyšeli a líbilo se jim, tak jsme s nimi podepsali v roce 2020 smlouvu. Všechno šlo tak rychle, že jsme ani nepomysleli na to, zeptat se sami sebe, zda se jedná o kapelu nebo projekt nebo co vlastně. Bavilo nás to, tak jsme si řekli, udělejme další album. Nyní bych DEATHSWARM považoval za koncepční kapelu. Někteří lidé říkají, že je to vedlejší projekt SARCASM, ale to není pravda, alespoň pro mě ne.

Pojďme k nové desce. Když jsem slyšel „Forward into Oblivion“ poprvé, první pocit, který jsem z ní měl, byl chlad. Jako bych stál ve sněhové bouři. Hodně k tomu přispívá zvuk. Kde jste nahrávali, kdo se postaral o mix a mastering?

Je zajímavé, že cítíte sněhovou bouři, někteří lidé, se kterými jsem mluvil, mají pocit, že když poslouchají, stojí v moři plamenů. Možná s tím má co dočinění obal, nevím, haha. Nahráli jsme album stejně, jako to první ve studiu našeho bubeníka. A Johan Ericson, který vytvořil první album, ho také mixoval a masteroval. Podle mého názoru odvedl skvělou práci. Album zní jako tank, který drtí mrtvoly tisíců pozérů, takže jsme z výsledku velmi nadšeni.


Novinku jsem si opravdu oblíbil, rád a často ji poslouchám. Jedinou věcí, která se mi příliš nelíbí, tak je obal. Motiv je skvělý, ale provedení je takové…divné. Trošku mi vadí, že cover působí „rozmazaně“. Ale asi je to účelem. Kdo je autorem obalu a jak motiv souvisí s tím, co se odehrává na desce?

Zaznamenali jsme nějaké stížnosti na obal, lidé říkali, že to vypadá levně a ne „opravdově“, protože to není ručně malované atd. Příště využijeme na obal skutečného umělce, až budeme mít lepší rozpočet. Osobně to všichni v kapele milujeme. Chtěli jsme mít něco jiného než příšery, zombie nebo temné krajiny, které používají miliony ostatních kapel. Alespoň je to patrné. A věci, které se dějí na obálce, se dějí v některých textech, takže to velmi souvisí. Je to také velmi symbolické dílo, pokud se podíváte pozorně. Velmi provokující různými způsoby.

Zajímalo by mě, o čem jsou texty na nové desce. Jedná se o death metalovou klasiku? Nemám v ruce ještě objednané CD, tak nemůžu posoudit, ale co jsem byl schopen pochopit, tak se mi líbí. Kdo psal texty a kde pro ně bral inspiraci?

Píšu všechny texty pro DEATHSWARM a ano, dalo by se říci, že jsou to klasická death metalová témata se spoustou hororu, smrti, nenávisti a vražd atd., Ale snažím se v každé skladbě vyprávět příběh a ne jen psát o “gore” jakož takovém. Je v nich například několik fiktivních sériových vrahů, například “The Poet and the Meat Cleaver” nebo ”The Eating Blood”. Ale moji sérioví vrazi zabíjejí jen kretény tohoto světa. Máme protináboženské skladby jako “Unchackle The Jackal” a “Deus Ex Nihilo”, o pomstě až za hrob je skladba “Army of Shadows”, a také nějakou o apokalypse jako “Where Death is Recrowned”. Je to všechno, o čem nemůžu psát do SARCASM, tak o tom píšu do DEATHSWARM, má barbarská stránka se konečně může projevit a můžu v této kapele ukázat svou odvrácenou tvář.

DEATHSWARM mají na svém kontě druhé dlouhohrající album. Jak jste na tom s koncerty? Hrajete hodně? Lákají vás třeba velké festivaly, turné po Evropě a nebo máte raději malé kluby?

Vlastně jsme s DEATHSWARM nikdy živě nehráli. Dvě alba a ani jedna show haha. Uvidíme v budoucnu, jak se to vyvine. Mluvili jsme o tom, že bychom hráli jen festivaly, ale uvidíme. Festivaly by byly fajn.


Ve Švédsku hraje spousta death metalových kapel. Typický rukopis ovlivněný devadesátými roky je hlavním poznávacím znamením skupin z vaší země. DEATHSWARM jsou ale přeci jen jiní. Mají svůj výraz, posluchač vás ihned pozná. Jak tvoříte nový materiál? Skládáte společně ve zkušebně nebo je někdo „hlavním“ autorem?

Je fajn, že si myslíš, že nejsme typičtí a je to pravda, nejsme typický „švédský death metal“, i když jsme velmi ovlivněni starým švédským zvukem. Inspiruje nás ale také starý britský zvuk, myslím, že dokonce víc než švédský. O tom jsme mluvili, když jsme začínali, chtěli jsme vlivy z různých zdrojů. Existuje mnoho kapel se „starým zvukem“, ale všechny znějí pouze švédsky nebo britsky nebo americky či brazilsky, tak jsme si řekli, proč to nenakombinovat? Ano, u některých skladeb můžete jasně slyšet Bolt Thrower, ale u jiných skladeb jsou více přítomny vlivy Repulsion nebo Autopsy. A proto každá skladba na našich albech vyniká a stává se nezapomenutelnou. A to je to, co často slyším o DEATHSWARM, že naše skladby jsou chytlavé. Johan skládá veškerou hudbu doma a posílá mi soubory, abych napsal všechny texty. Vůbec nezkoušíme a nikdy jsme nemuseli. Není to nezbytné.


Když se řekne Švédsko a death metal, tak se mi spojí dohromady spousta zážitků. Bohužel jsem ve vaší zemi nikdy nebyl. Zajímalo by mě, jak u vás funguje scéna. Myslím tím teď underground. Je to pořád jako za starých časů? Chodí lidé hodně na koncerty? Podporují kapely?

Měl by jsi nás někdy navštívit, máme velmi chladné počasí a velmi drahé pivo haha. Myslím, že undergroundová death metalová scéna je dost silné na to, čím je. A tak by to mělo zůstat - undergroundem a nijak jinak. Existuje mnoho kapel ze Švédska, ale bohužel mnoho z nich je komerčně zaměřených a mnoho novějších kapel se snaží hrát metal, ale nemůže. Jen velmi málo z nich je podle mého názoru opravdu dobrých. Ale myslím, že lidé chodí na koncerty, možná ne tolik jako v jiných zemích, ale přesto. Nechodím na koncerty jako v minulosti, takže vlastně ani nevím, ale jsem si docela jistý, že to není jako za starých časů.


Jak už jsem psal, DEATHSWARM je kapelou ze samých zkušených muzikantů. Dnešní svět se za poslední roky hrozně změnil. Dřív se četly papírové časopisy, často byly jediným zdrojem informací, dnes má každý internet v kapse, poslechne si muziku z druhého konce světa během několika minut. Změnily se i technologie. Jak tyhle změny vnímáš ty, jako muzikant? Museli jste třeba nějak změnit svůj přístup?

Všechno to kolem internetu je podle mě úžasné, ale už to není úplně „nové“, že? Ale jasně, zažil jsem starý časy s měněním kazet, fanziny a tak, a jo, bylo to svým způsobem okouzlující a vzrušující, ale dávám přednost technologii. Oslovíte více lidí a svou hudbu rozšíříte tisíckrát rychleji. Podle mých zkušeností tyto změny proběhly velmi hladce, když byl internet ve Švédsku „nový“, protože celé mé vzdělání v polovině 90. let bylo založeno na počítačích a internetu, takže kontaktování lidí pomocí e-mailu bylo pro mě více než vítané. Už žádné měsíční čekání na poštu od labeů a časopisů. Bylo to skvělé. A pořád je to skvělé, i se všemi sociálními médii a tak. Jediným negativem je veškerý odpad, který přichází s novou technologií.


Jak vzpomínáš na dobu, když si s muzikou začínal? Jaké bylo Švédsko tvého mládí? Kdo byl tvým vzorem a inspirací v tvých začátcích? Jak si se vůbec dostal k death metalu?

Nebylo to jako dnes, to ti můžu říct, haha, teď každá babička a její vnoučata chodí na Mayhem. V té době a tím myslím v polovině 80. let, nebyla tato extrémní hudba ve Švédsku vůbec přijímána, byla tehdy pro většinu lidí velmi nová, nebezpečná a hlučná. Byla rozšířenější a lépe přijata v jiných evropských zemích, například v Německu. Ale někteří z nás byli aktivní v undergroundu a šířili jsme to, jak to postupně rostlo a nakonec to gradovalo, když se death metal stal velkou věcí. Zajímal jsem se o „extrémním metal“, od doby, kdy jsem slyšel VENOM v roce 1983, všechno se tím pro mě změnilo a hledal jsem další podobné věcí, takže to bylo čím dál extrémnější, jedna kapela vedla k druhé. Bathory k Celtic Frost, Sodom k Possessed atd. Měl jsem přehled o každé kapele, která vyšla. Tehdy to nebylo jako v té dnešní nekonečné metalové džungli, takže jste mohli sledovat každou kapelu, alespoň já mohl. A v té době jste vždy hledali ty, kteří dokázali hrát rychleji. Najednou S.O.D. nebyli dostatečně rychlí, takže přišli Cryptic Slaughter, a pak Wehrmacht, pak Napalm Death atd. A vidět všechny ty glam sračky a jak se starý dobrý tradiční metal proměnil v něco jako „Turbo“, mě přimělo vyzkoušet si ještě extrémnější a obskurnější věci a ještě více se ponořit do undergroundu. Nebyl jsem zapálený jen do death metalu, samozřejmě jsem poslouchal spoustu hardcore punku a crossoveru a thrash a speed metalu a koupil si všechny zatracené desky, které vyšly. Tehdy jsem byl touto hudbou posedlý. Takže jsem neměl jeden konkrétní vzor, ​​celá scéna byla mým vzorem, všichni byli moji hrdinové haha.


Jsi sběratel hudebních nosičů? Podporuješ své oblíbené kapely? Která tě za poslední dobu oslovila?

Byl jsem velkým sběratelem 30 let, ale asi před 7 lety jsem přestal kupovat další věci. Bylo to nezdravé a vymklo se mi to z rukou, takže jsem to úplně stopl. V době, kdy jsem podporoval své oblíbené kapely, jsem sbíral všechno od všech kapel CD, LP, singly všech formátů, demo kazety, VHS atd. A měl jsem mnoho oblíbených kapel haha. Existuje několik „novějších“ kapel, které se mi opravdu líbí, například Hail Spirit Noir a Exmortus. Snažím se toho naposlouchat co nejvíce, ale je tu příliš mnoho kapel a příliš málo času.

Co pro tebe znamená death metal? Je to jen muzika nebo životní styl? Jak bys jej přiblížil člověku, který jej nikdy neposlouchal? Můžeš se klidně pustit i do oblasti filozofie.

Extrémní metal pro mě obecně znamená svobodu a sebevědomí, a to jak po hudební stránce, tak ve způsobu života. I když dnes poslouchám mnohem více věcí než jen metal. Lidem, kteří nikdy neposlouchali death metal, bych doporučil nejstarší věci z poloviny 80. let a pak jít kupředu.


Co chystají DEATHSWARM v nejbližších měsících?

Ve skutečnosti nic velkého, nějaké rozhovory a tak podobně, myslím, že složíme nějakou hudbu. V těchto “virových” časech se toho moc víc dělat nedá. Dáme si také pár piv.

Děkuji za rozhovor. Přeji nejen novému albu co nejlepší prodeje, koncerty narvané fanoušky a ať se vám daří i v soukromém životě! Jdu si „Forward into Oblivion“ pustit. A to pořádně nahlas!

Díky za rozhovor a přeji hodně štěstí i tobě při psaní, děláš pro tuto scénu skvělou práci. Jo, naše nové album by se mělo hrát opravdu nahlas, pak můžete vidět, jak všichni červi lezou z reproduktorů. Mějte se!