DEATH, THRASH, BLACK, HEAVY, DOOM AND ROCK METAL ZINE

- REVIEWS, REPORTS, INTERVIEWS - SUPPORT METAL UNDERGROUND

neděle 12. prosince 2021

PŘÍBĚHY MRTVÉHO MUŽE - Příběh tří stý dvacátý devátý - Punk Petržalka.


Příběh tří stý dvacátý devátý - Punk Petržalka.

První týden po návratu otce domů jsem se chvílemi dusil. Cítil jsem se, jako by mi zase někdo stoupnul těžkou okovanou botou na hrudník. Nemohl jsem dýchat. Hlava se chtěla rozskočit na tisíc kousků. Vůbec se mi najednou do Boleslavi nechtělo jezdit. Tak jsem prostě vždycky zamířil na chalupu. Sice jsem byl pořád na cestách, ale už jsem si pomalu zvykal, že bydlím ve vlaku. Dospával jsme v něm, četl si, učil se, vypisoval si poznámky do školy. Samozřejmě, netrpěla tím jen moje rodina, ale i mí kamarádi. Přísloví sejde z mysli, sejde z očí, u mě platilo víc, než u kohokoliv jiného. Esterka mě milovala, s tou jsem jezdíval asi nejčastěji. A pak se samotným Vencou, který pořád směřoval svůj život do nedalekého Jablonce nad Nisou.

Povídá mi do telefonu (volali jsme si vždy ve středu, já z koleje, on mě druhý týden do Plzně a když bylo obsazeno, tak holt až za další týden), že prý se konečně zamiloval a že je to vážný. Jezdil jako já sám na koncerty. Někde na sídlišti v Jablonci potkal holku ze Slovenska. A že je prý úžasná, že nás musí seznámit. Říkal ji Petruška. Příští víkend si nic neplánuj, jedeš s námi do Bratislavy na koncert. Inu co, aspoň nebudu muset domů. Stejně by tam jenom ležel ožralej otec u televize, měl kecy. Druhý den ráno omluvy, další kecy, napětí, jen když na to pomyslím, tak se mi rozklepou ruce. Hele Venco, jedu. Sice některý ty vaše punkový kapely, to je tedy dílo, ale koneckonců, proč ne. Jen si říkám, jestli nebude vadit, že budu za křena. Esterka se mnou určitě nepojede. Na to je moc slušná a její táta je přísnej. 

Čtvrtek a pátek ve škole nic moc. Zase jsem si přišel jak vyvrhel. Nikdo se se mnou moc nebavil a já jim nedával ani moc záminku. Sem tam za mnou přišlo nějaké děvče, jakože jen tak pokecat, ale já byl za samorosta. Neuměl jsem mluvit jen tak, o počasí, o škole, o super nejlepším disko klubu v Plzni, kde ti daj papírek u vchodu úplně zadara, chápeš to? Zase jsem cítil, že jsem z jiného kmene, jiné čeledě i druhu. Vždycky jsem jen chvilku kýval hlavou, jakože rozumím a slečně koukal na prsa. Většinou je to odradilo a když ne, tak jsem pak řekl něco hooodně drsnýho. A byl klid. Dokonce i v hospodě U Darebáka jsem sedával úplně sám. Pořád jsem si četl, za knížky jsem už tenkrát utratil víc, než za muziku. A to je co říct. Carlos byl na vojně, George někde v Zairu a na pokoji jsem měl pořád toho debila, co si ho honil nad nářkem velryb. Nelíbilo se mi ani v Boleslavi, ani v Plzni.

Bylo mi skoro dvacet a připadal jsem si jak prokletej. Odpočítávám hodiny, ze školy doslova běžím. Tramvaj, rovnou na vlakový nádraží a už si to svištím do Prahy. Měli bychom se setkat v hospodě naproti hlaváku. Dávám si Braník, kterej se tenkrát dal fakt pít. V krvi se mi pomalu rozlévá klid. Přemýšlím, jestli nakonec nejsem stejnej jako ten můj otec, když je mi fakt dobře jen u piva a na metalu. Těžko říct, moje myšlenky se rozutečou, když mi skočí na klín malá dívka a ihned začne nahlas křičet, jak mě miluje, že o mě slyšela neskutečný zkazky. Pak se ve dveřích objeví Venca a celej září. Až mu závidím, protože jsem to byl přece vždycky já, kdo měl holku a on nemohl žádnou sehnat. Hele, řeknu vám, že jsem byl až dojatej. Setkání třetího druhu, málem nám ujel vlak na Brno, jak jsme si sedli a kecali. 

Když mluví ženská slovensky, hrozně mě to rajcuje, říká mi můj kamarád a já mu musím dát za pravdu. Petruška má tričko The Exploited a pořád se k Vencovi tulí. V kupé vytáhne krabičky s jídlem a slivovici. Asi tě taky miluju, řeknu jí a už si to šineme dolů na jih. Vůbec nevím, co tam bude hrát za kapely a na rovinu, je mi to tak nějak jedno. Jsem rád, že se něco děje, že nemusím koukat na ožralej ksicht vlastního táty. Odkud si, panenko. Ale, přímo z Bratislavy, z Petržalky. Jedu vlastně domů. Někde na kraji mezi sídlištěm a starou zástavbou, je hala, kde budou punkáči. Pořádají to kluci, co jsme spolu chodili po městě. Povídá, vypráví a já najednou zjišťuji, že na tom byli stejně jako my. Oni punk, my metal, ale to courání po asfaltu mezi paneláky jsme měli společné.

V Brně zapadneme do nádražky, cestou nám stejně dojdou piva, tak musíme nakoupit zásoby. Kecáme o muzice, o životě, o lidech kolem. Petra odjela do Čech za prací. Nejdřív chtěla do Boleslavi, protože tam makal její kluk ve Škodovce, ale rozešli se a ona jako zdravotní sestřička zůstala sama na pronájem. Tak si sehnala místo v Jablonci. A Venca zase jednou rozjímal u přehrady. Náhoda, že se potkali. Ale tak tomu v životě bývá. Nemůžu se na ně vynadívat. Jsou tak spokojený, smějou se, cítím mezi nimi tu správnou chemii. Když chčijeme do žlábku, tak se mě Venca ptá, co na Petrušku říkám a já jen chválím. Važ si toho, takový ženský se rodí málokdy a aby se ještě začala zajímat o někoho, jako jsme my, to je skoro zázrak. Řekne mi, že mě hrozně rád vidí a že je super, že jsem pořád stejnej debil.

Takový ty prvoplánový krasavice, no, jako dobrý, ale nad nima se dá honit tak ve 14. Petra je hezká tak nějak jinak. Jde z ní zevnitř velká laskavá energie a dobrota. A když se usměje, má punkáče i metalistu na lopatkách. Kluci, pojďte, už nám to jede. Zasněně zalezu do vlaku a za chvilku jsme na hranicích. Kontrolují nám občanky, jsme jedni z mála, u koho se vůbec zastaví. Asi je zaujali, kluky pohraniční, naše křiváky a kožený bundy. Ale jsou slušný a my se tak můžeme zmrskat na dalším nádraží. Je už večer, jsem trošku nervózní, ale v punku se prý začíná bůhví kdy. Mám tomu nechat volnej průběh. Jsem opilej, vím, že jedu někam tramvají, pak autobusem, pak jdu poměrně docela dost dlouho pěšky. 

Taky křepčím a jsem snad jedinej metalista mezi punkáčema. Kecám s někým na baru, objímám se s dívkou, co má na hlavě kohouta. Pamatuji si pestré hlavy s kokrhely, paneláky kolem venku, když se chodí na cigáro. Hlídkující policajty kousek od haly, kde se hraje. Taky ZÓNU A, SLOBODNOU EURÓPU a měl bych si prý pamatovat i INÉ KAFÉ, kteří tenkrát prý začínali. O těch vám ale nemohu nic říci, protože jsem byl totálně namol. Jinak jsem si koupil nějaká ta CD a dlouhé roky je pak točil v přehrávači. Pro zajímavost, pokud se každý rok setkáme s klukama z plzeňské koleje a mými spolubojovníky ve škole, tak stejně nakonec skončíme u slovenského punku. S přibývajícím alkoholem v krvi si i teď, po mnoha letech vzpomeneme na texty a řveme, jako by nám bylo dvacet.

Jenže je mi fakt skoro dvacet a jsem totálně našrot. Venca mě chodí kontrolovat, když ležím na naskládaných paletách v rohu. Stejně je to zvláštní, tady, uprostřed Bratislavy potkávám taky dívky. A rozumím si s nimi víc, než se spolužačkami u nás ve škole. Holky a kluci, chlast a nekonečný cigára. Hlavně jsme se ale smáli, až se za břicha popadali. Dělali se kravinky, s partou od Petry jsme šli do non-stopu. Naše jízda neměla konce. Nebo vlastně měla. V ranním bufáči, vlašák a pivo a pivo a rum. Jsem s váma tak ráda, říká mi Petra a Venca pořád září. Dobře sis vybral nebo vlastně, dobře si tě vybrala, protože jak známo, vybírají si slečny a paní. Jméno druhé dívky, co byla s náma, si nepamatuji. Byla moc hezká, dnes by se řeklo rebelka, ale problém byl, že moc nemluvila. A to jsem se tak snažil. Pak najednou upadla a usnula uprostřed trávníku. 

A tak jsme si lehli vedle ní a čekali, dokud se neprobudí. Sem tam někdo došel pro další pivo a kolem chodili lidi a koukali na nás. Měli jsme z toho prdel. Ty rodinky s dětma, tátové žbrblající něco o špíně, nasraný důchodci a smutný paní, co jim dávno ujel vlak. Nikomu jsme neubližovali, jen tak byli, ani nehlučeli. Pak se dívka beze jména probudila a poblila se. Tak tady chápu toho pána, co šel původně asi krmit holuby a teď tohle. Vyhul mi ho, řekla mu ona, což jsem nechápal, ale tak, bylo to slovensky a neznám všechno. Petruška nás, když viděla naše unavený obličeje, konečně pozvala domů. Ale nemáme se prý divit. Normální panelák, ale v něm malá garsonka. Táta bez nohy (cukrovka) a máma strhaná celoživotní prací. Ale tady jsem pochopil, proč je Vencovo známost tak skvělá.

Říkejte si tomu otevřená náruč nebo dokonalá empatie, je to jedno. Nelze popsat vstřícnost a laskavost, s jakou nás její rodina přijala. Neměli asi moc peněz, ale rozdali by se. A já si šel zakouřit na společný balkón a brečel jsem tam, protože na mě šla alkoholová tíseň a taky jsem jí tak moc záviděl. Naši měli peněz dost, máma byla vždycky hodná a skvělá, ale díky otcovi se nám příliš pohody nedostávalo. Povídáme si, pak usnu a někdo mě přijde přikrýt. Slyším cvakání berle, tiché šeptání, aby mladý neprobudili. Zlatí lidé, budu s vámi bydlet, říkám jim snad stokrát. Smějí se a tak strčím pod ubrousek v kuchyni peníze. Jsem sice chudý student, ale brigáda mě poměrně slušně živí. Vy je užijete lépe. Já bych je stejně prochlastal. Pořád na ty dva musím myslet. Petra měla i bráchu, ale ten momentálně sloužil někde na vojně. 

Procházíme si Bratislavu, byl jsem tu naposledy jako malý kluk. Líbí se mi tu. Dáme pivko v nějaký hospodě ve městě, ale pak už musíme. Jede se zpět, na Petržalku. Hele, oni sem nechodí na panely, ale na palety? Směju se a připadám si, jakoby někdo naší partu přenesl na Slovensko. Podobné typy lidí, jde na mě chvílemi melancholie, ale ihned přejde, protože dostanu borovičku, prý koupili na počest návštěvy. Kecá se, tvoří nové vztahy, kamarádství. Je sice pravda, že hlavně s Vencou, ale ani já nepřijdu zkrátka. Navíc, jedna dívenka chce prý studovat do Plzně. Někdo vytáhne kazeťák. My hrávali metal, oni mají punk. Doba se trošku mění, ale lidi jsou stále stejní. Je mi tu nádherně.

Touláme se sídlištěm, hledáme kout, kde to nefouká. Pijeme borovičku a rum. Pivo dávno došlo. Ne, dnes nepůjdeme spát. Opilý zase močím do řeky. Ty vole, hlavně tam nespadni. Všichni už musí a já kopu do plechovky. Několik kroků ze Vencou a Petrou. Nechci křenit, je mi to fakt blbý. Ale oni, že mám jít k nim. Schoulíme se na lavičce a čekáme na ranní vlak. Usne mému kamarádovi na rameni a já vidím na jeho tváři šťastný úsměv. Budiž ti přáno, příteli, tohle znám, člověk se bojí pohnout, aby neprobudil, ale hlavně nepokazil atmosféru. Podobné to mají otcové i matky s malými dětmi. Byli jak sousoší, dva punkáči u nádraží, jo, ti už něco málo o lásce věděli. Ty vole, v kolik, že to jede?

Utíkáme a první vlak nám stejně ujede. Kupuju v automatu colu na doplnění cukru v krvi. Rozmělníme chlast cukrem. Možná naivní představa, ale u mě to funguje. Dvě hodiny čekání a pak celý den ve vlaku. Vůbec mi to nevadí, usmívám se i ze spaní. Bylo mi moc dobře, na punku v Petržalce. Na koleji hodím křiváka do kouta a na chvilku se natáhnu. Máte dole telefon. Máma, achjo, brečí mi do telefonu, otec zase vyváděl. Poslouchám a nemám co říct. Zavěsí a já jdu nahoru a pustím si šíleně nahlas Zónu A. Punk má fakt něco do sebe. Polibte mi všichni prdel, nechte mě žít a zemřít. 

Stejně si myslím, že Venca vždycky tak trošku kecal, když říkal, že už nějaký ty holky měl. No, možná jo, ale znáte to, spát můžete s kolika chcete a pak přijde ta opravdová. Ona s velkým O. Žena. S Petrou byli docela dlouho. Nikdy jsem pak nepochopil, proč se vlastně rozešli. Ale to už je jiný příběh. Teď už je to jedno, hlavně, že byl můj kámoš spokojenej. Já se zatím díval do zdi a přemýšlel. Chodil ulicemi a čekal, kdy se to stane mě. Musí to přijít. Někde určitě čekáš. Buď klidně punk nebo metal, ale hlavně se na mě usměj. 

Opatrujte se přátelé. Děkuji moc za přízeň. 

Vize je taková, že každou neděli vyjde jeden příběh (pokud mi do toho tedy něco nevleze). Všechny pak budou postupně doplňovány zde (pravý sloupec na stránkách):

sobota 11. prosince 2021

Recenze/review - OMNIOID - Regurgitated Inexistential Pestilence (2021)


OMNIOID - Regurgitated Inexistential Pestilence
CD 2021, Amputated Vein Records

for english please scroll down

Pátek odpoledne bývám vyčerpaný. Kolem je příliš mnoho informací, příliš mnoho lidí, kteří všemu rozumí, všechno ví a potřebují vám to za každou cenu sdělit. Bez znalostí, hlavně, že plivnou jedovatou slinu. Pouštím si v takových chvílích brutální death metal. Styl, ke kterému se příliš často neuchyluji, ale který uznávám a občas si z něj vyzobnu nějaké to dobré sousto. Nemám rád některé současné umělé kapely, nelíbí se mi plastová produkce. Setkání se smečkami jako jsou australští OMNIOID pro mě ale bývá příjemným osvěžení.

Je to něco podobného, jako když jste nuceni několik dní jíst jídlo, které vám sice chutná, ale nemá v sobě pořádnou sílu a poctivost. Zkrátka a jednoduše se někdy s velkou chutí zakousnu do syrového masa. Já vím, dnes se to příliš nenosí. Je mi to jedno, já uznávám stejně nejvíc klasický, tradiční brutální death metal. Přesně ve stylu, v jakém jej hrají OMNIOID.


Je to masakr, vyhlazení, vypalovačka, po které vám zůstane v hlavě pusto a prázdno. Žádné technické finesy, žádná hra na rádoby progresi. Jenom bolest a utrpení. Jasně, že podobných smeček běhá po světě neskutečné množství. OMNIOD jsem si vybral vlastně jednoduše. To vám takhle přijde padesát nahrávek na recenzi denně a vy musíte filtrovat. A label Amputated Vein Records je zárukou kvality. Nebylo moc co řešit. Pustil jsem si ukázku a za chvilku si začal podupávat nohou. V pátek jsem potom ihned věděl, po čem sáhnu. Baví mě zvuk, nápady, obal. I když samozřejmě vím, že se jedná o takovou tu klasiku, kterou většina jen několikrát pustí a jde pryč, mě Australané zaujali. Ve skladbách je přeci jen něco navíc, než jen absolutní masakr. Ten sice vládne všemu, ale občas zazní velmi osvěžující temnější a chladné pasáže. Navíc jsou mi sympatické i sci-.fi témata textů. Parazitující organismy, davová hysterie, šílenství. Tohle všechno jsou věci, které můžeme sledovat v přímém přenosu. Berte má slova s nadsázkou, jsem veskrze veselý člověk, ale to neznamená, že nebývám unavený. Potřebuji další dávku devastující muziky, potřebuji desky, jako je "Regurgitated Inexistential Pestilence". Chorobný, zničující brutální death metal, který po sobě zanechává krvavé stopy!



sumarizace:

Pokud máte rádi brutální death metal v jeho klasické podobě, mohla by vám třetí dlouhohrající deska australských OMNIOD určitě vyhovovat. Je totiž plná morbidně chytlavých melodií, neskutečného tlaku a nepostrádá tolik chtěnou syrovost. Líbí se mi, že Australané přesně vystihli atmosféru opuštěné ulice, kde se stala vražda. Inspirace starými brutálními kapelami je sice cítit na každém kroku, ale album se velmi dobře poslouchá a vstřebává. Proti provedení, zvuku, ani obalu nemám žádných námitek ani připomínek. Všechno odsýpá, jak má, valí se to, jako lavina. Album bych s klidem doporučil všem amatérským patologům i fanouškům brutality v death metalu. Všechny skladby opravdu hodně řežou, jsou ostré a nekompromisní. Co si víc přát? Nic mě vlastně nenapadá. Novinku "Regurgitated Inexistential Pestilence" si opravdu užívám. Líbí se mi jistá samozřejmost, s jakou nám OMNIOD předkládají tyhle kousky krvavého masa. Brutální death metal, který útočí přímo na solar plexus! Velmi dobrá deska! Doporučuji!



Asphyx says:

If you like brutal death metal in its own classic way you could like this third long play album by Australian OMNIOD. It is full of morbid catchy melodies, unbelievable pressure and it doesn´t lack of rawness. I like that these Australians catch the atmosphere of abandoned street where the murder happened. You can feel the inspiration of old brutal bands on every corner but this album is very easy to listen and absorbed. I have no objections about the whole work, sound or the cover. Everything flows how it should and it is like an avalanche. I would recommend this album to amateur pathologists or fans of brutality in death metal. All of those songs cut you, they are sharp and uncompromising. What else we want? There is nothing more to be said. This new album "Regurgitated Inexistential Pestilence" is very enjoyable for me. I like the commonplace which is noticeable in OMNIOD´s work and how they show us the pieces of bloody meat. Brutal death metal which attack right on the solar plexus! Very good album! I have to recommend it!



Tracklist:
01. Mass Neo-Bacterial Infiltration
02. Abhorrent Deformative Mitosis
03. Mucognitive Disillusionment
04. Hideous Cathartic Discharge
05. Post Expurgent Carrion
06. Emulsifying Anthromorphic Pastes
07. Gelatinous Fertility Ritual
08. Excretion Seepage Through The Incubation Chambers
09. Nauseous Embryos Inhalements
10. Regurgitated Inexistential Pestilence


band:
Sambo Marwick. Guitars, Bass, Drum Programming
Ewza Lambert. Vocals
William Brown. Vocals




https://omnioid.bigcartel.com/
http://www.amputatedvein.com/
https://ungratefuldead.bigcartel.com/

pátek 10. prosince 2021

Recenze/review - PYREXIA - Gravitas Maximus (2021)


PYREXIA - Gravitas Maximus
CD 2021, Unique Leader

for english please scroll down

Někdy mám pocit bezmoci. Jako bych byl svázaný někde v temném sklepě. Mučený, ponížený a se strachem v očích. Jeden mi drží hlavu a druhý odřezává kus lebky. Prý abych byl klidnější, abych už neměl své názory, aby mě mohli lépe sledovat. Dodnes nevím, jestli mám v mozku čip a nebo ne. Je to vlastně jedno, svět se změnil natolik, že klidně budu ve sklepě navždy. Zavřený, umírající. Stačí mi, když budu moci do konce svých dní poslouchat desky jako je ta od PYREXIA

Klasický surový death metal je základem a vlastně i hlavním tématem této divoké smečky. Vždycky se mi líbil jejich nekompromisní přístup. Zničující atmosféra a spálená země. Tohle po poslechu novinky "Gravitas Maximus" zůstává. Trepanace mé lebky pokračuje. Mozek se vaří ve vlastní šťávě. V mých očích dávno nejsou žádné známky života.


Riffy jsou jak vystřižené z brutálních death metalových učebnic. Během celé desky je na posluchače vyvíjen velký tlak. Rychlost, zběsilost, vztek. Vše zde najdete ve velké míře. Líbí se mi zvuk, který žhne a pálí, je ostrý a zároveň si zachoval živočišnost. Přidávám hlasitost a připadá mi, že musím proběhnout uličkou smrti. Do těla se mi zapichují ostré hroty nožů. Atmosféra je chladná, temná a podmanivá. Sype to pěkně. "Gravitas Maximus" je jako lavina, tsunami, které vás smete z povrchu zemského. Jedná se o poctivý masakr, o stará dobrá jatka, která smrdí zkaženou krví a strachem. Nečekejte ale žádnou progresi, novátorství. PYREXIA se drží tradice, neexperimentují. Koneckonců, to po nich ani nikdo nechce. Osobně jsem s novou desku velmi spokojen. Pokaždé, když dostanu chuť na pořádný masakr, tak se k ní rád vracím. Poslední dobou mi připadá svět šílený. Lidé dělají věci, o kterých jsem si myslel, že zůstanou jen v temných zákoutích zvrácených myslí. Pokud jste fanoušci třeba takových SUFFOCATION, DYING FETUS, INTERNAL BLEEDING, neváhejte ani chvilku. PYREXIA vám odříznou kus lebky a vy načerpáte obrovské množství energie. Brutální death metal, který vás vykostí zaživa!


Asphyx says:

Sometimes I feel helpless. Like I'm tied up in a dark basement somewhere. Tortured, humiliated and with fear in my eyes. One holding my head and the other cutting off a piece of my skull. They tell me to be calmer, to stop having opinions, so they can watch me better. To this day, I don't know if I have a chip in my brain or not. It doesn't really matter; the world has changed so much that I might as well be in the basement forever. Locked up, dying. It's enough for me to be able to listen to records like the one by PYREXIA for the rest of my days.

Classic raw death metal is the basis and actually the main theme of this ferocious pack. I always liked their uncompromising approach. Destructive atmosphere and scorched earth. This is what remains after listening to the new release "Gravitas Maximus". The trepanation of my skull continues. The brain is boiling in its own juice. There's no sign of life in my eyes for a long time.


Riffs are like cut from brutal death metal textbooks. Throughout the whole album a lot of pressure is put on the listener. Speed, fury, rage. I like the sound, which burns and burns, is sharp and at the same time retains its animalistic quality. I turn up the volume and I feel like I have to run down death alley. The sharp points of the knives are digging into my flesh. The atmosphere is cold, dark and captivating. It's a good one. "Gravitas Maximus" is like an avalanche, a tsunami that sweeps you off the face of the earth. It's a righteous massacre, a good old-fashioned slaughter that reeks of tainted blood and fear. But don't expect any progression, any innovation. PYREXIA stick to tradition, they don't experiment. After all, nobody asks them to. Personally, I am very satisfied with the new album. Every time I get a craving for a proper carnage, I like to come back to it. The world seems crazy to me lately. People are doing things that I thought would only remain in the dark recesses of twisted minds. If you're a fan of the likes of SUFFOCATION, DYING FETUS, INTERNAL BLEEDING, don't hesitate a moment. PYREXIA will cut a chunk out of your skull and you will draw a huge amount of energy. Brutal death metal that will bone you alive!


about PYREXIA on DEADLY STORM ZINE:


PYREXIA ARE:
Chris Basile - Guitars
Shaun Kennedy - Bass
Jim Beach - Vocals
Danny Trapani - Guitars
John Glassbrenner - Drums

TRACKLISTING:
1. We are Many
2. Apostles to the Grave
3. The Day the Earth Shook ( Survival of the Fittest )
4. Pawn to King
5.The Art of Infamy
6. Rule of 2
7. Bludgeoned by Deformity
8. Gravitas Maximus


SOCIAL MEDIA LINKS:

KNIŽNÍ TIPY - Knoflíková válka - Louis Pergaud (1953)



Knoflíková válka - Louis Pergaud
1977 (1953), Mladá Fronta

"Kdybysem to byl bejval věděl, tak bysem tam byl bejval nechodil."

Tahle věta mě provází celý můj život. Dovolte mi, abych vás pozval na krásný výlet nejen do mého dětství. Knoflíková válka byla jednou z prvních knížek, které mi po nekonečné řadě indiánek dal do ruky můj děda s takovým tím potutelným výrazem moudrých starců. On věděl, že si sice naříkáme Loverňáci, ani Velraňáci, ale naše boje a zážitky jsou podobné. Zná to asi každý pořádný kluk. Bývalo tomu tak po generace. Odpoledne po škole se fláklo taškou do kouta a šlo se ven. Parta už čekala. Měl jsem dvě party. Jednu na sídlišti mezi paneláky a druhou s bratránky na horách na vsi, kde jsme bojovali s místními. Kdo nedostal zeleným jabkem do hlavy, nebyl hoden. To mi věřte.

Knížku jsem četl mnohokrát, některé pasáže znám nazpaměť. Mnohé nás dokonce inspirovali. Jednoho nesmiřitelného nepřítele jsme takhle jednou na podzim chytli, svázali v lese a když se setmělo, tak ho hledala celá ves. Zapomněli jsme totiž, kde je strom, u kterého zpytuje své svědomí. Ukradl jedný naší sousedce vitacit a sladká pomsta musela prostě následovat. Dnešní zhýčkaná generace to asi nepochopí, ale kdo nebyl tak trošku sígr, kdo neuměl poslat do prdele, kdo neuměl s nožem, kdo nepřehodil lom kamenem, ten nesměl v naší partě být. Holky byly ještě tak trošku "děsně blbý", ale to postupně opadlo, některé dokonce získaly pevné místo na pozici svačinářek a mnohé jsou s námi dodnes jako manželky.

Francie nebo česká kotlina, je v závěru vcelku jedno, všechny normální děti se sdružovaly, praly, vymezovaly si hranice. Magoři dostávali po čuni a slaboši a srabi (ne tělem, ale duchem) bývávali neustále vylučováni z party. Tahle knížka mi dala do života hrozně moc. Usmíval jsem se u ní, předčítal ji svým vrstevníkům - víte vůbec, co to je opravdové kamarádství? Flusali jsme do vody, chodili po kolejích, hráli basket, klátili nekonečné hodiny nohama na zábradlí a rozmlouvali děsně naivně o životě. Kolem chodily holky v kraťáskách a sukýnkách a měly copy a skákaly gumu. Byli jsme úplně nejvíc chytrý a šíleně vtipný. A když dostal někdo z naší party do huby, nenechali jsme si to líbit. Kdo nepřekousl žížalu, není chlap. I přes třídní důtku a následný největší trest, který jste tenkrát mohli dostat. Domácí vězení.

Kluci pískají před domem a já smutně koukám z okna. Ne, nikam nepůjdeš. Musíš stokrát napsat, že se spolužačka Alice netahá za copy. No ale, ona mě bodla kružítkem. To víš, svět je nespravedlivej. Mami, aspoň na chvilku. Tak dobře, ale do sedmi doma. Doslova jsem vyběhl. Kluci byli kousek za domem. Už si četl Knoflíkovou válku? Boží, vole, to je tak boží knížka. Ty pánové Loverňáci byli stejný hovada jako my. Franto, co děláš, nekuř ty cigára od fotra, zase se pobliješ. Na řadě jsem přeci já, dej mi čouda. Doma dostanu další kázání. Tak já tě pustím i přes zákaz ven a ty si roztrháš kalhoty? Zítra nikam. Zalezu si pod peřinu a modlím se, aby mi vydržela baterie v baterce. Taková ta placatá, co mi je dával děda. 

Knoflíkovou válku by si měl přečíst každý správný kluk. Nevím sice, jak na ni dnešní úzkostlivá generace bude reagovat, ale to je vlastně jedno. Pro mě je další biblí, laskavým příběhem, který jsem svým způsobem také zažíval. V tom je podle mě největší síla mistra Louise Pergauda. Je neskutečně autentický. Bylo i zfilmováno, ten starý černobílý se mi líbí, ten druhý barevný ne. Tam režisér moc nepochopil, o co vlastně jde. O krásné, divoké časy dětství. 

Knoflíkovou válku jsem četl naposledy nedávno, když venku sníh přemohl na chvilku déšť. A víte co? Pořád jsem se hrozně nasmál. Protože jsem si připadal zase jako malej brejlatej smrad, kterej byl v partě díky brýlím za děsnýho šprta a vědce. Pořád se mě někdo na něco ptal. A já četl časopis 100+1, tak jsem machroval. Pak jsem dostal pár facek od jednoho zrzka z jiný partičky. No, to přece nemůžeme dopustit. V sedm ráno na dvoře za školou, pánové. Dostali jsme na frak, máme monokly a kámoš, takovej tlouštík, kterej pak úřadoval i v naší partě metalistů si odplivne krev z huby a povídá: "Kdybysem to byl bejval věděl, tak bysem tam byl bejval nechodil."

Úžasně laskavý příběh o tom, co to znamená být pravý kluk. A zároveň vlastně svým způsobem i kus mého dětství.

Děkuji za přízeň mí milí knihomolové. Budou vánoce, venku je sychravo. Myslím, že tenhle tip rozhodně neurazí, co myslíte?
--------------------------------------------------------------------------------------------------

Příběh o nesmiřitelné válce Loverňáků a Velraňáků, dvou klukovských part ze sousedních vesnic, které se zarputile nenávidí a bojují proti sobě všemi možnými způsoby. V každé z bitev získává vítězná strana válečné trofeje - knoflíky, kšandy nebo pásky zajatých bojovníků. Pro zajatce je to velice ponižující záležitost - po velkém výprasku od nepřítele se domů vracejí otrhaní, doma je pak čeká další, tentokrát rodičovský, výprask.



---------------------------------------------------------------------------------------------------

čtvrtek 9. prosince 2021

News! - New videos - ODDLAND - Unity - NEEDLESS - Planet Oblivion


Oddland “Unity” official video



Finnish progressive metal alumni ODDLAND return with a second digital single and video from their upcoming studio album “Vermillion”. Just like their previously released track from the same record, “Unity” shows a tight and intense-sounding approach, rhythmically complex and rich in melodies and emotions. Another strike before the full-out progressive attack that will be the Finnish band’s full-length album in 2022.

"The idea behind "Unity" is best represented in the lyric line "do we own what we are"", the band comments. "What if the individual does not really exist so strongly like it is emphasized in today's world and our consciousness, thoughts and experiences are actually reflections of a greater unity, space and universe that we are all a part of. The lyrics play with the idea that a shift into this direction might not be such a bad thing for humanity. The song itself has that trademark Oddland feel with an infectious rhythm and layers of vocals creating a beautiful harmonic balance that might make you want leave this one on repeat".

____________________________

Founded in 2003 in Turku, Finland, Oddland's forward-thinking delivery melds aggressive tones, spacious textures, and glorious melodies into a seamless and cohesive entity.

Following a string of successful demos, the band was signed to Century Media for the 2012 debut album, "The Treachery Of Senses". Mixed and mastered by Dan Swanö, the record was greeted with a barrage of critical acclaim, including praise from top-tier publications like Rock Tribune, Metal Hammer, Inferno, and many others, and praised as the best prog-metal record ever recorded in Finland!!

Oddland recorded the magnificent follow-up album "Origin" at Fantom Studios (Insomnium, Korpiklaani, Oranssi Pazuzu) after which it was mixed and mastered by Daniel Bergstrand (Meshuggah, In Flames, Dimmu Borgir) and released worldwide through Sensory Records in 2016. Containing a bit more than forty-five minutes of music, the album bears a theme that ties deeply into the lyrics and extensive artwork, with a separate piece of art being created for each of the nine songs, by Egyptian artist Mohammed Essam.

Oddland has performed at a number of festivals including FME, Tuska, Headway, and Progpower Europe, been touring Europe twice, both as support act for Persefone and as split headliner, in addition to many shows alongside the likes of established acts including Soen, Leprous, Swallow the Sun and Omnium Gatherum. It's a great live band that leaves nothing to be desired.

And here we are in 2021 – with the brand-new third, album, named "Vermilion" ready from these Finnish masters of prog. With an insanely amazing production that takes the listener into the universe of Tool and mixes that super production with a perfect blend of musical twists that would startle any Leprous, Pain Of Salvation or even Faith No More fan, you just can't go wrong.

"Vermillion" will be released in early 2022 via Uprising Records.

Line-up:
Sakari Ojanen: vocals, guitars
Joni Palmroth: bass
Ville Viitanen: drums
Jussi Poikonen: guitars

Single pre-save link:


Web:


------------------------------------------------------------------------------------------------


Needless “Planet Oblivion” official video



“Planet Oblivion”, the third digital single and video to be known from the upcoming album of Needless, is perhaps the most “different” track off the whole record. It’s a rhythmically complex and multi-layered track, with some exotic melodies running behind the main theme and it features the haunting vocals of Thy Catafalque’s Martina Horvath. The perfect otherworldly element to the closing of the sci-fi concept of “The Cosmic Cauldron” and certainly one of the tracks to be remembered for the future from the whole collection.

"This is the first song in our band's history, which can be considered as a "ballad" in our own interpretation", vocalist Ádám Foczek ponders. "We tried to implement some 70's rock vibes with using real synthesizers, but the crown jewel of this song is definitely Martina's voice. About the story: In this penultimate chapter, one must face the makers of the Cosmic Cauldron, and meet a terrible fate, which will doom all the universe".

____________________________

Needless was founded during the winter of 2004 in Dánszentmiklós, Hungary. The band started as a home project, and slowly evolved into an active group for the year 2014. Their music basically consists of traditional elements of melodic thrash and death metal with the atmospheric side of black metal with some progressive elements.

All mixed up into a fierce blend of aggression and ferocity, with mythical themes and nihilistic contemplations about humankind in the lyrics. In 2015 the band came up with their first accountable release called "The Dark Spirit of Ages" EP, which received critically positive feedback. After its release, Needless did several shows in its home country with bands like Aggression, Nervosa, Nuclear, Dew-Scented, and Flotsam And Jetsam.

“The Cosmic Cauldron” will be released in CD and digital formats, on January 7th, 2022 via UPRISING! Records.

Line-up:
László Bánfalvi - bass
Kasper Botond - drums
Tamás Bárány - guitars
Ádám Foczek - vocals
Fogl Botond - guitars

Digital single:


Webshop:


Web:







Photo by Kristóf Lányi

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Recenze/review - DETEST - We Will Get What We Deserve (2021)


DETEST - We Will Get What We Deserve
CD 2021, Emanzipation Productions

for english please scroll down

Představa, že je na na jiné planetě inteligence, je velmi lákavá. Občas se k té představě upínáme jako k nějakému božstvu a bývala i častým tématem starých sci-fi knih, které jsem čítával přesně v době, kdy vyšla dánským veteránům DETEST v roce 1994 jediná dlouhohrající deska "Dorval". Jenže historie nám ukazuje, že všechno bude nakonec jinak. Žádná inteligence z vesmíru nás nikdy nezachrání. Pokud vůbec nějaká existuje, tak je hodně vzdálená. Navíc se jako lidstvo chováme poslední roky tak, že by byl zázrak, aby se s námi vůbec někdo bavil.

Spojení sci-fi a death metalu mám rád. Mám rád i dánské DETEST, kteří se po letech vrátili s novou deskou s příznačným názvem "We Will Get What We Deserve". Opět dostanete hrubozrnný, inteligentně složený smrtící kov s vysokým oktanovým číslem. 


John Petersen se obklopil novými muzikanty, aby se vrátili silnější než dřív. Kapela, kterou jak v jejich začátcích tak i v současnosti přirovnávají k DEATH, OBITUARY, NOCTURNUS, povstala doslova z popela. Po letech nečinnosti a bojích s vlastními démony si můžeme užít opět prvotřídní death metal. Surový zvuk, riffy, které se vám zadřou pod kůži. Dočkáte se přímého úderu na solar plexus. Nenechte se ale mýlit. Návrat DETEST není rozhodně jen dnes tolik častou vzpomínkou na časy minulé. Kapela má stále co říct. Na starých, osvědčených základech jsou vystavěny nové, svým způsobem svěží a neotřelé kompozice. Nahrávka "We Will Get What We Deserve" je přesně tím druhem alba, nad kterým rád přemýšlím. Je nejen pro mě nastaveným zrcadlem. Možná, kdybych byl mladší, tak bych dnešní svět tak černě neviděl. Ono nakonec všechno dobře dopadne, příroda si vždy poradí sama a elegantně vše vyřeší. Otázkou je, kdo na spálené zemi jednou zůstane. Moc bych si přál, aby i po apokalypse éterem zněly takovéto desky. Mají v sobě totiž velkou dávku poctivosti, upřímnosti a ryzosti. Věcí, na které se dnes často zapomíná. Dívám se do černého vesmíru, poslouchám "We Will Get What We Deserve". Temný death metalový výlet do lidské mysli!


Asphyx says:

The idea that there is intelligence on another planet is very tempting. Sometimes we cling to that idea as a deity, and it used to be a common theme in old sci-fi books, which I read at the exact time when the only full-length album "Dorval" was released to Danish veterans DETEST in 1994. But history shows us that everything will be different in the end. No intelligence from space will ever save us. If there is one at all, it is very remote. Moreover, as humanity, we have been behaving in recent years in such a way that it would be a miracle for anyone to talk to us at all.

I like the combination of sci-fi and death metal. I also like the Danish DETEST, which returned years later with a new record with the distinctive title "We Will Get What We Deserve". Again, you get a coarse-grained, intelligently composed dead metal with a high-octane number.

John Petersen surrounded himself with new musicians to return stronger than before. The band, which both in their beginnings and today compares to DEATH, OBITUARY, NOCTURNUS, has literally risen from the ashes. After years of inactivity and struggles with our own demons, we can enjoy first-class death metal again. Raw sound, riffs that get stuck under your skin. You will receive a direct blow to the solar plexus. But don't get me wrong. The return of DETEST is certainly not such a frequent memory of times past. The band still has something to say. New, in a way fresh and unique compositions are built on old, proven foundations. "We Will Get What We Deserve" is exactly the kind of album I like to think about. It's not just a mirror for me. Maybe if I was younger, I wouldn't see today's world so black. In the end, everything turns out well, nature always manages itself and solves everything elegantly. The question is who will stay on the scorched earth one day. I would very much like such plates to sound even after the ether apocalypse. They have a great deal of honesty, sincerity and purity in them. Things that are often forgotten today. I look into black space, listening to "We Will Get What We Deserve". A dark death metal trip to the human mind!

Tracklist:
01. This Is The End
02. The Process Of Doom Is On
03. Red Is All I See
04. We Will Get What We Deserve
05. Something You Disgrace
06. Start All Over
07. Fear Attracts The Fearless
08. The Solution
09. Vengeance Is Mine
10. You Wish
11. I Always Knew

Line-up:
Simon Springborg: bass, vocals
John Petersen: guitars
Danni Jelsgaard: drums

Webshop:
targetshop.dk/detest

Web:
Facebook
Instagram

Recenze/review - OMNIUM GATHERUM - Origin (2021)


OMNIUM GATHERUM - Origin
CD 2021, Century Media Records

for english please scroll down

Jen tak si létat. Zmizet do oblak a dívat se na to lidské hemžení s nadhledem a blahosklonností. Dobrá muzika je jako dobré jídlo, jako úsměv na milé tváři, jako pohlazení. Mám rád dříče, líbí se mi, když kapela pracuje a jde si svojí cestou. Kouzlo melodií pak jen tak nevyprchá. Nakloníte křídla a řítíte se střemhlav dolů. Nad lesy a loukami, nad zmrzlou krajinou. A posloucháte u toho novou desku melodických death metalistů OMNIUM GATHERUM.

Jsem k tomuto stylu velmi skeptický, opravdu mě jen tak něco nezaujme. Ale novinka Finů mě smetla. Rovnou do hlubin a nebo nad mraky, chcete-li. Je šťavnatá jako dobrý steak, lehká a vznešená. Navíc kapela nepoužívá zbytečné berličky, nesnaží se křečovitě experimentovat, kde to není potřeba. Soustředí se na dobrý riff, na melodie. Opakuji to stále dokola. Musím hudbě uvěřit, musí z ní sálat nadšení a odhodlání a všeho je na "Origin" velký dostatek. Jen si tak létat, poslouchat a nic neřešit. Je to tak málo? V dnešní době naopak. 


Perfektní řemeslo, skvělý zvuk i obal musí být samozřejmostí. OMNIUM GATHERUM si zároveň zachovali živočišnost. Melodie odněkud ze severských plání, surový hlas, ozvěny lesa, které nelze uchopit, ale můžeme si je neskutečně užívat. Činím tak bez rozpaků, tak nějak automaticky, s chutí se stále vracet. Tahle smečka se nepotřebuje podbízet, je muzikantsky sebejistá  a zároveň umí zažehnout oheň. Hodně asi záleží, jak to máte v hlavě nastaveno jako posluchači, ale mě "Origin" připadá neklidné, syrové, chladné, žhavé zároveň. Hodně se nabízí slova jako černá jiskra, chvění, ledová řeka. Vyberte si sami. Pokud máte rádi melodický death metal v jeho základní podobě s lehkými úkroky stranou (od rocku, přes svěží jazz, až někam k prazákladům surového death metalu), tak neváhejte ani chvilku. Jakoby skončila sychravá zima a příroda se znovu probouzela k životu. Jen si tak létám a když přistanu, tak zavřu oči a vyhřívám se v prvních paprscích. Hergot přátelé, poslední roky nám všem chybí trošku toho optimismu. "Origin" vám rozproudí zmrzlou krev v žilách. Mám radost a usmívám se. A to jak na zemi, tak i v oblacích. A poděkovat za to musím OMNIUM GATHERUM. Vynikající záležitost pro všechny, kteří ještě vidí světlo na konci tunelu.


sumarizace:

"Origin" je albem postaveným na základních kamenech severského odlehčeného death metalu, přidáno je nejen skvělé řemeslo, ale i velký cit pro melodie. Cesta, kterou kapela kráčí je složitá, plná trnů, temných zákoutí a smrti. Jsem hrozně rád, že jsem mohl jejich novou desku potkat. Přenesla mě totiž daleko na sever, do nekonečných lesů, přikovala mě k sobě a zároveň mě naučila zase jednou létat. Víte, hudby je na světě velká spousta, ale jen některá dokáže probodnout srdce ledem. OMNIUM GATHERUM se to povedlo na výbornou. Progresivní melodický death metal zahraný s lehkostí starých mistrů!


Asphyx says:

Talent gushing right and left, this is the Finland progressive melodic death metal band OMNIUM GATHERUM. Their new album "Origin" is to the brim full of ideas, energy and pressure. If you like thinking by listening and tasting from a variet range of rich menu of extreme metal, you will definitely like it. I am fascinated by the lightness and obviousness the album is recorded. Listening is comparable with the view into a kaleidoscope. Colourful riffs, maniacal drums and vocals, pulled up from somewhere inside. Songs are tasty, urgently, however, relaxing. The album is for me a kind of meditation. Progressive melodic death metal, resembling the flight through the universe. Very good stuff! I recommend!



Tracklist:
01. Emergence (02:35)
02. Prime (05:23)
03. Paragon (04:13)
04. Reckoning (05:15)
05. Fortitude (06:19)
06. Friction (04:54)
07. Tempest (05:58)
08. Unity (06:19)
09. Solemn (08:46)
10. In Front Of Me (Cover Version) (04:46)



středa 8. prosince 2021

Recenze/review - MALIGNANT ALTAR - Realms of Exquisite Morbidity (2021)


MALIGNANT ALTAR - Realms of Exquisite Morbidity
CD 2021, Dark Descent Records

for english please scroll down

Všichni věděli, že jediné, co je očistí, tak je oheň. Žhnoucí a spalující. Přímo z pekla. Bylo ale nutné ještě provést několik rituálních obřadů. Aby byla zlá krev zničena. Spojeni v kruhu šeptáme obrácenou modlitbu. Hluboko v lesích, na starém pohřebišti, které by mohlo vyprávět podobné příběhy jako je ten náš. O smrti, šílenství, o temnotě. Hraje nám k tomu nové album amerických démonů MALIGNANT ALTAR.

Mraky jsou nízko a riffy ostré jako obřadní nůž. Podříznou vám hrdlo a nechají vaši krev proudit do zmrzlé země. Mám rád death metal opředený tajemstvím, líbí se mi, když si dá kapela práci se zvukem, když je radost se dívat na obal. Vítejte na seanci pro vyvolávání sil z onoho světa.

 

Kapelu bych zařadil po bok takových smeček, jako jsou DISMA, CIANIDE, případně WORM, SULPHUROUS, PUTREVORE, APPARITION. Skladby jsou tajemné, záhadné, magické a určené pro všechny fanoušky dlouhých stínů. MALIGNANT ALTAR vás vezmou na bolestivý výlet do podzemí, do nekonečných močálů, kam bývají pohozena těla po obřadu. Líbí se mi, jakým způsobem pracují Američané s náladami, s mrazivě černou atmosférou. Vše plyne tak nějak samozřejmě, bez zbytečností. Riffy jsou ohlodány na kost, vokál je nasáklý chorobami a celkový dojem připomíná poctivý pohřeb do země. "Realms of Exquisite Morbidity" duní a pálí, jako pekelný oheň. Očistí vás od zbytečností a vy si budete užívat poctivý, ryzí death metal staré školy nasáklý doomovými prvky. Album vyšlo na CD, kazetě i vinylu, na své si přijde opravdu každý. Toulám se rád a často v podzemních chodbách. S chutí nahlížím do chladných cel, ve kterých jsou jména podobných kapel, jako MALIGNANT ALTAR. Jsou pro mě zárukou kvality, zážitkem, kterému se vyrovná opravdu snad jen okultní obřad pro vyvolávání temných sil. Deska se valí kupředu jako stoka plná zkažené krve. Povinnost pro všechny tmáře a nihilisty. Nahrubo nakrájená death metalová tma!


Asphyx says:

Everyone knew that the only thing that would cleanse them was fire. Glowing and burning. Straight from hell. But it was still necessary to perform several ritual ceremonies. To destroy the evil blood. United in a circle, we whisper an inverted prayer. Deep in the woods, in an old burial ground that could tell stories like ours. About death, madness, about darkness. A new album of American demons, MALIGNANT ALTAR, is playing for us.

The clouds are low and the riffs are as sharp as a ceremonial knife. They cut your throat and let your blood flow to the frozen ground. I like death metal shrouded in mystery, I like it when the band gets to work with the sound, when it's a pleasure to look at the cover. Welcome to the invocation session from the other world.


I would place the band alongside such packs as DISMA, CIANIDE, or WORM, SULPHUROUS, PUTREVORE, APPARITION. The songs are mysterious, mysterious, magical and intended for all fans of long shadows. MALIGNANT ALTAR will take you on a painful trip underground, to endless swamps, where bodies are thrown after the ceremony. I like the way Americans work with moods, with freezing black atmospheres. Everything flows, of course, without uselessness. The riffs are gnawed to the bone, the vocals are soaked with disease and the overall impression is reminiscent of an honest burial in the ground. "Realms of Exquisite Morbidity" rumbles and burns like hellfire. It will cleanse you of nonsense and you will enjoy honest, pure old school death metal soaked in doom elements. The album was released on CD, cassette and vinyl, everyone can really enjoy it. I wander like and often in the underground corridors. I look forward to the cold cells, which contain the names of similar bands, such as MALIGNANT ALTAR. For me, they are a guarantee of quality, an experience that can really only be compared to an occult ceremony for evoking dark forces. The plate rolls forward like a sewer full of rotten blood. Duty for all darkmen and nihilists. Roughly cut death metal darkness!

Tracklist:
01. Channeling Impure Apparitions
02. Usurping The Pantheon Crown
03. Belial Rebirth (Metempsychosis)
04. Realms
05. Ceremonial Decapitator
06. Rite Of Krasue

band:
Wilson Prevette - Vocals
Josh Bokemeyer - Guitars
Beau Beasley - Guitars
Mat Aleman - Bass
Dobber Beverly - Drums



Recenze/review - BLOODRIDE - Idiocracy (2021)


BLOODRIDE - Idiocracy
CD 2021, Great Dane Records

for english please scroll down

Někdy si říkám, že někteří lidé by potřebovali dostat pěstí rovnou mezi oči. Pořádně nafackovat. Chodí po světě a zanechávají po sobě jenom špínu a jedovatou stopu. Boží mlýny sice melou stále ve stejných rytmech, ale někdy mě popadne vztek. Jsem frustrován z nespravedlnosti, z hlouposti, z nekonečné touhy některých jedinců škodit ostatním. Samozřejmě nic neudělám, nejsem soudce, ale vyhledávám pak poctivý thrash metal, který mě dokáže uvolnit.

Novinka finských BLOODRIDE je pro mě velkým překvapením. V současné době se na retro vlně veze spousta kapel, ale většina stojí za nic. Finové na to jdou jinak. Posbírali obrovské množství energie, napěchovali ji do necelých čtyřiceti minut a podávají podchlazené. Hergot, z té síly jsem málem upadl!


Máte rádi tvorbu třeba takových TESTAMENT, OVERKILL, SLAYER, ale i třeba MUNICIPAL WASTE, VIOLATOR? Potom vám mohu "Idiocracy" jenom doporučit. Z desky tryská na všechny strany radost z hraní, taková ta zdravá naštvanost, která k dobrému thrashi odnepaměti patří, stejně jako touha vás roztrhat na kusy. Zběsilé tempo, ale i poctivé, velmi dobře složené melodie. Navíc si přidejte opravdu dobrou produkci (co by za to většina dnešních nových kapel dala!) a obal, který ihned zaujme. Osobně se mi, jako starému psovi, který čerpal základy metalu právě v dobách největší slávy thrash metalu, nejvíc líbí atmosféra celého alba. Pokaždé, když jsem byl poslední dobou naštvaný, když jsem udělal tu hloupost a podíval se na zprávy, rád jsem si s tímhle albem vyčistil mozek. Nahrávku nelze jinak, než jenom doporučit. Má v sobě totiž vše potřebné pro poctivý zážitek. Riffy ohlodané až na kost, skvělý zpěvák, co víc si vlastně může fanoušek žánru přát? "Idiocracy" je pro mě jedním z největších překvapení letošního roku. Konečně taky nějaká kapela, která se toho nebojí a nakope nám zadky. Víte co, myslím, že další slova jsou zcela zbytečná. Doporučuji dobrou aparaturu, hlasitost pořádně doprava a celý svět nám může být ukradený. Jsem jenom já a hudba! Zabijácký thrash metal!


Asphyx says:

Sometimes I think some people need to be punched right between the eyes. A good smack. They go around leaving nothing but dirt and a trail of poison. God's mills keep grinding to the same rhythm, but sometimes I get angry. I get frustrated with injustice, with stupidity, with the endless desire of some individuals to harm others. Of course, I do nothing, I'm not a judge, but I look for honest thrash metal that can relax me.

The novelty of Finnish BLOODRIDE is a big surprise for me. There are a lot of bands riding the retro wave nowadays, but most of them suck. Finns are doing it differently. They've gathered a huge amount of energy, crammed it into less than forty minutes and served it up undercooled. Damn, I almost fell over from the power!


Do you like TESTAMENT, OVERKILL, SLAYER, but also MUNICIPAL WASTE, VIOLATOR? Then I can only recommend "Idiocracy" to you. The album oozes the joy of playing on all sides, that healthy annoyance that belongs to good thrash from time immemorial, as well as the desire to tear you apart. Frantic tempo, but also honest, very well composed melodies. Add to that a really good production (what most new bands today would give for that!) and a cover that immediately catches your attention. Personally, as an old dog who drew the foundations of metal right in the glory days of thrash metal, I like the atmosphere of the whole album the most. Every time I've been pissed off lately when I've done the stupid thing and looked at the news, I've been happy to clear my brain with this album. I can't but recommend the record. In fact, it has everything you need for an honest experience. Riffs gnawed to the bone, a great singer, what more could a fan of the genre ask for? "Idiocracy" is for me one of the biggest surprises of this year. Finally, a band that isn't afraid to kick ass. You know what, I think more words are completely unnecessary. I recommend good equipment, volume right and the whole world can give a shit. It's just me and the music! Killer thrash metal!


BLOODRIDE are:
Jyrki Leskinen - vocals
Teemu Vähäkangas - guitar
Simo Partanen - guitar
Esa Pennala - bass
Petteri Lammassaari - drums


úterý 7. prosince 2021

Recenze/review - PHRENELITH - Chimaera (2021)


PHRENELITH - Chimaera
CD 2021, Nuclear Winter Records

for english please scroll down

Žádné přízraky, ani démoni. Žádné nadpřirozené síly, ale jenom obyčejná lidská nenávist. Ta nás jednou zahubí. Lidem už dávno chybí pokora a konec je nevyhnutelný. Zlo a špína dávno ovládly lidské myšlenky. Satan existuje, na rozdíl od Boha, který se stal jen iluzí pro všechny, kteří ještě věří v dobro. Začíná se sama nabízet otázka, jak si myslíte, že to bude na zemi vypadat po apokalypse?

Zůstane jen spáleniště, smradlavé a hnusné. Možná ještě močály plné shnilých těl. A potom také hudba. Třeba nové album dánských PHRENELITH. Hrubozrnný, surový, mokvající death metal staré školy, se spoustou mrazivých ozvěn. Už jste někdy viděli mrtvolu ve značném stádiu rozkladu? Tak se připravte, takhle zní inferno!


Hromady mrtvých těl, naskládaných na hromadu. Neskutečný smrad. Takhle zní pravý, nefalšovaný death metal, pod to se podepíšu vlastní krví. PHRENELITH patří ke stejnému druhu jako smečky typu INCANTATION, DISMA, DEAD CONGREGATION, FUNEBRARUM, FATHER BEFOULED, UNDERGANG. Nahrávka musela vznikat hluboko v podzemí, ve shnilých chodbách prokletého kostela. Zvuk je nebývale masivní, syrový, mrazivý (Greg Wilkinson). Temný obal od vynikajícího Timo Ketola, který již není bohužel mezi námi (čest jeho památce) vše jen podtrhuje. Dánové patří dlouhodobě k mým oblíbeným kapelám. Pokaždé, když si chci odpočinout ve své oblíbené rakvi, tak všude zhasnu a nechám na sebe jejich hudbu působit. Cítím, jak mi pomalu proniká do žil, jak tam vře a jako nějaký prudký jed postupně paralyzuje celé mé tělo. Mnozí si mysleli, že nás před koncem světa zachrání podchlazení a balzamování, ale není to pravda, jedině poslech "Chimaera" vás zakonzervuje na další roky. Chodí světem, stojí vždy ve stínu a pozoruje. Na uších má novou desku a nasává zlo z lidí. Živí se smutkem a utrpením. Prochází postupnou proměnou. Černé obrazy, malované zkaženou krví. Sochař smrti. Peklo opravdu existuje. Teď už to vím jistě. Death metalový armageddon!


Asphyx says:

No ghosts, no demons. No supernatural powers, just ordinary human hatred. She will kill us one day. People have long lacked humility and the end is inevitable. Evil and dirt have long dominated human thoughts. Satan exists, unlike God, who has become an illusion for all who still believe in the good. The question itself begins to ask, what do you think it will look like on earth after the apocalypse?

Only the incinerator will be stinking and disgusting. Maybe still swamps full of rotten bodies. And then the music. For example, the new Danish album PHRENELITH. Coarse-grained, raw, soaking old-school death metal, with lots of frosty echoes. Have you ever seen a corpse in a considerable stage of decay? So get ready, this is how the inferno sounds!


Piles of dead bodies stacked. An unbelievable stench. This is what real, unadulterated death metal sounds like, I'll sign it with my own blood. PHRENELITH belongs to the same species as packs such as INCANTATION, DISMA, DEAD CONGREGATION, FUNEBRARUM, FATHER BEFOULED, UNDERGANG. The recording had to be made deep underground, in the rotten corridors of the cursed church. The sound is unusually massive, raw, frosty (Greg Wilkinson). The dark cover from the excellent Timo Ketol, who is unfortunately no longer with us (honor of his memory) only underlines everything. The Danes have long been one of my favourite bands. Every time I want to rest in my favourite coffin, I go out everywhere and let their music affect me. I can feel it slowly penetrating my veins, boiling there and gradually paralyzing my whole body like a sharp poison. Many thought that hypothermia and embalming would save us from the end of the world, but this is not true, only listening to "Chimaera" will preserve you for years to come. He walks the world, always standing in the shadows and watching. He has a new record on his ears and sucks evil from people. He feeds on grief and suffering. It is undergoing a gradual transformation. Black paintings painted with rotten blood. Sculptor of death. Hell really does exist. Now I know for sure. Death metal Armageddon!


about PHRENELITH on DEADLY STORM ZINE:


TWITTER