Recenze/review - CASKET - Urn (2021)

DEATH, THRASH, BLACK, HEAVY, DOOM AND ROCK METAL ZINE

- REVIEWS, REPORTS, INTERVIEWS - SUPPORT METAL UNDERGROUND

středa 19. května 2021

Home » , , , , , , , , , , , , , , , , » Rozhovor - GHASTLY - Ghastly budou vždy death metalová kapela s obrovským množstvím vlivů z různých směrů.

Rozhovor - GHASTLY - Ghastly budou vždy death metalová kapela s obrovským množstvím vlivů z různých směrů.

Rozhovor s death metalovou skupinou z Finska - GHASTLY.

Odpovídal Ian J. D’Waters, děkujeme!

Přeložila Duzl, děkujeme!

Ave GHASTLY! Zdravím do finských katakomb. Zrovna poslouchám vaše třetí řadové album „Mercurial Passages“ a mám pocit, jako bych se toulal po močálech v mlze. Atmosféra desky je opět úžasná. Jak album vznikalo? Kam jste se chtěli posunout od minule? Mě osobně přijde nahrávka temnější, záhadnější.

Ahoj Jakube, díky za tvá slova. Máš pravdu, hudba je ve srovnání s “Death Velor” mnohem temnější a nemilosrdnější. Byl to pro nás přirozený krok, příliš jsme nepřemýšleli o tom, jak změnit způsob, jakým hudbu tvoříme, ale pro texty, které jsme napsali, jsme tentokrát zvolili jiný přístup.


Pokaždé, když dělám rozhovor s kapelami z Finska, tak se musím zeptat. I z vaší hudby je cítit melancholie, možná smutek. Nevím, jestli se podobné věci dají naučit, ale faktem je, že pro skupiny z vaší země jsou podobné nálady opravdu typické. Čím si to vysvětluješ? Je to prostředím, společností? Paradoxně, když jsem potkal na festivalu Finy, tak s nimi byla u piva velká legrace:).

Když posloucháš kapely z různých zemí, snadno si všimneš střípků, které ti poskytnou vodítko, odkud hudba pochází. Myslím, že je to zabudováno do našeho systému, kde jsme vyrostli a žili, formuje nás to a zůstává to s námi po celý život. Nesnažím se záměrně tvořit hudbu, která je melancholická nebo smutná. Pokud se pokusím udělat něco, co pro mě není přirozené, půjde to do kopru a můžete to slyšet z hudby, pokud to není opravdové. Mohu se naučit dělat hudbu tak, jak to dělá (například) Pokolgép? Možná ano, zvládl bych to, ale bylo by to skutečné? Bez šance. My Finové dědíme jistou introvertnost, ale to není vše, o čem tady život je. Festivaly a pivo k sobě dobře pasují, stejně jako Finové a pivo.

Pojďme ale k novince. Když mi přišla deska na recenzi, tak jsem si jí v té záplavě každodenní agendy ihned všiml. Obal je jedním slovem excelentní. Malovala jej Riikka Pesonen, stejně jako pro minulé album. Už dlouho jsem se nedíval na cover a neříkal si, že přesně zobrazuje to, co se odehrává v muzice. Jak probíhá spolupráce a jak nový motiv vybíráte? Proč vás zaujala právě jeho práce?

Riikku jsme požádali, aby namalovala naše první LP „Carrion of Time“ již v roce 2013, když jsem uviděl obal kapely mého kamaráda, který vytvořila. Prostě jsem miloval její styl, takže bylo snadné ji znovu požádat, aby nakreslila „Death Velour“, který zvládla tak, že bych si to ani ve snu nedokázal představit. Měla zájem znovu navrhnout náš obal na „Mercurial Passages“, což je pro nás obrovská věc. Nenapadá mě žádný jiný umělec, který by prezentoval naši hudbu vizuálně tak, jako to dělá Riikka. Základní linie jsou takové, že máme v našich skladbách různé nápady a my jí tyto nápady předáme a poté jí poskytneme uměleckou tvůrčí svobodu. Tentokrát booklet navrhl Chimère Noire, který odvedl velmi dobrou práci, která tak skvěle koreluje s obalem.


Asi se mnou budeš souhlasit, že bez dobrého zvuku by nebyl death metal. Album má studený, temný sound, který bolí. Navíc máte ve skladbách až psychedelické nálady. Což dle mého značně ztěžuje situaci, protože musí být vše zároveň čitelné. Kde jste nahrávali, kdo je podepsán pod mixem a masteringem? Jak už jsem psal, album mi přijde temnější, byl to účel? Změnili jste nějak postup při nahrávání?

Nahrál a mixoval jsem album v Parasite Dune Studio a Magnus Lindberg to masteroval v Redmount Studio. Chtěl jsem, aby byl zvuk temnější a drsnější než minule. Měl jsem k dispozici lepší vybavení a mnohem více času (díky Covidu) na dokončení alba. Nahrávání alb je pro mě vždy procesem učení, je to časově náročné a někdy je to osina v zadku, ale stále je to něco, co chci dělat. Ghastly vždy měli svůj vlastní způsob nahrávání alb a myslím, že prezentace našich alb zvukem studií Sunlight nebo Morrisound by něco z této atmosféry ubralo. Nechápejte mě špatně, miluji jejich zvuk, ale v tuto chvíli to není pro nás. Zbožňuji kapely, které mají svůj vlastní zvuk, například Negative Plane nebo Obliteration.


Mám rád, když kapela nezapomíná i na texty. Album vnímám vždy jako celek. Otázky ale připravuji ve chvíli, kdy ještě nemám originál desky v ruce. Prozraď nám prosím, o čem jsou texty na „Mercurial Passages“? Kde jste pro ně brali inspiraci?

Tentokrát vás čeká mentální jízda. Už jsme se nechtěli inspirovat základní učebnicí death metalu, a tak jsme se tentokrát jali prozkoumat naši mysl a prostor. Andy Gordon, který vždy píše naše texty, nás vzal na cestu do surrealismu, proudu vědomí, Merkuru (planeta a živel) a post apokalyptických scenérií s důrazem na temnotu.

Přiznám se, že mám vaši finskou scénu rád už od devadesátých let. Poslední roky mi připadá, že se opět zvedla vlna nových kapel. Oblíbil jsem si WORTHLESS, LIE IN RUINS, WRATHRONE, DEATHGOAT, NERWE SAW, SPIRITUAL HOLOCAUST, DECAYING a další. Miluju staré NECROPSY a samozřejmě spoustu ostatních klasik jako PURTENANCE. Vypadá to, že vzhledem k počtu obyvatel jste opravdu metalová země. Opravdu to u vás tolik žije? Co kluby, fanoušci, scéna celkově?

Jako obvykle, scény jsou malé, ale stále silné. Všichni si teď snad budeme moci vychutnat dobré metalové koncerty, když si nikdo nemohl měsíce užívat živou hudbu. Chtěl bych vidět více kapel, které se objeví a vytvoří album, které v sobě má základy staré školy, ale provedené inovativním způsobem, který nebude karbonovou kopií klasiky.


Finsko je, co se týká počtu obyvatel, menší než Česká republika a když u nás někdo udělá undergroundový koncert, je to jako na houpačce. Někdy přijde 10 lidí, někdy sto. Jak je tomu u vás? A jak to mají vůbec GHASTLY s koncerty? Hrajete rádi a často? A co nějaké turné, neláká vás?

Záleží na tom, kde je koncert organizován, kdo ho organizuje a jaké kapely hrají, aby to přitáhlo lidi, kteří dorazí a podpoří. Je to náročná hra. Koncertujeme, ale už jsme nehráli roky. Snad to vyjde a zahrajeme si letos, protože máme venku album. Je úžasné hrát naživo, nutí tě to předvést ze sebe to nejlepší. Jasně, chceme vyrazit na turné, ale zatím není nic, co bychom ohledně toho dělali.

Když si s hudbou začínal, kdo byl tvým vzorem? Já když se řekne finská kapela, tak si představím film Heavy trip. Ono to bylo asi u každého podobné, ale kdy si se poprvé rozhodl, že začneš hrát? A jak se dali GHASTLY dohromady? Zavzpomínej pro nás prosím.

Neviděl jsem ten film a vsadím se, že stojí za hovno, stejně jako spousta dalších filmů, co se tu natočila. Nerozumím finskému filmovému průmyslu, jak můžou točit tolik sraček. Pravděpodobně je to proto, že lidé potřebují vydělávat peníze a umění je druhořadé. Dobré filmy, které tady vznikly, jsou ze šedesátých a sedmdesátých let. Ale hudebně, myslím, že to byli Dave Murray a James Hetfield, ti byli moje první inspirace v tom chtít kytaru. Bylo to v době, kdy jsem byl v páté třídě, ale kapela vznikla v sedmé třídě, když jsme se pokoušeli hrát jednoduché riffy Impaled Nazarene. Poté jsem začal hrát také na bicí a basu, takže pro mě bylo snadné nahrát všechny nástroje na naše alba. Myslím, že největší kapely, které mě na začátku ovlivnily, jsou Iron Maiden, King Diamond / Mercyful Fate, Morbid Angel a počátky Amorphis. Ghastly vznikli v roce 2011, byl jsem to jen já a Gassy Sam. Koupili jsme si kazeťák a chtěli jsme vyzkoušet, jak to bude znít. Gassy mě tlačil k tomu, abych konečně napsal několik death metalových skladeb, abychom mohli nahrát demo a to se stalo. Šlo to dobře a rozhodli jsme se v tom pokračovat a už to trvá téměř deset let.


Jsi muzikant, ale jsi také sběratel, podporuješ ostatní kapely? Chodíš na koncerty, sbíráš CD, vinyly? Jsou nějaké skupiny, které tě poslední dobou zaujaly, které rád a často posloucháš? Snažím se vaši scénu sledovat podrobně, ale určitě mi něco uniklo. Můžeš nám někoho doporučit?

Rozhodně. Jsme sběratelé a příznivci koncertů. Prvním zrušeným koncertem kvůli covidu byli Jethro Tull, což je jedna z mých oblíbených kapel a těšil jsem se na ni. Poslední koncert, na kterém jsem byl, byl koncert Amorphis se setem z devadesátých let v Helsinkách a to bylo v říjnu. V poslední době jsem poslouchal Morbid Angel, Jefferson Airplane, Manowar (první 3 alba, protože ostatní jsou sračky), Fabio Frizzi, Manilla Road, psychedelický rock a také avantgardní věci z poloviny 20. let. Abych byl upřímný, v poslední době jsem scénu moc nesledoval, ani jsem si loni nekoupil mnoho desek, takže jsem možná o nějaké kapely přišel.

Jak vnímáš death metal jako hudební styl? Co pro tebe znamená, proč sis vybral, hraješ právě tento styl? Klidně se na tuhle otázku můžeš podívat i z filozofické stránky.

Death metal jsem objevil hned po heavy metalu a od té doby se mnou zůstal. Death metal pro mě představuje nejsilnější metalový žánr, ale nemám rád všechen death metal a v mé hudbě je jasně slyšet, jaké kapely mě ovlivnily. Střední tempo, melodie (ne Göteborský styl), trocha progresivity a podivnost byly něco, co jsem znal a vytvoření této kapely bylo pro mě příležitostí spojit to všechno v death metalové podobě. Ghastly budou vždy death metalová kapela s obrovským množstvím vlivů z různých směrů, ale nemáme v plánu vyrábět ambientní alba, abychom byli v hledáčku nebo vyrostli. Pokud už žádné deathmetalové riffy nepřijdou, pak už nebudou žádná alba Ghastly, která by měla vyjít, je to takhle jednoduché. Miluji tento žánr tak moc, že nechci zahodit death metalové dědictví do koše.


Co chystají GHASTLY v nejbližších měsících a na co se můžeme s ostatními fanoušky těšit?

Naším cílem je zkoušet, zkoušet a zkoušet, než budeme moci znovu hrát koncerty. Těšte se na nahrávku, protože nám to zabralo dost dlouhou dobu a je úžasné ji dostat ven a doufat, že death metaloví šílenci jí dají šanci.

Děkuji moc za rozhovor. Když jsem vymýšlel otázky, tak jsem si vaši novinku „Mercurial Passages“ několikrát přehrál a znovu se ujistil, že je vynikající. Přeji vám, aby se dobře prodávala a abyste měli narvané koncerty. Ať se vám daří i v soukromých životech!

Díky za rozhovor, Jakube. Měj se dobře a doufám, že si někdy dáme pivo na festivalu či koncertu v Čechách a po několika půllitrech Plzní poznáš, jak jsme introvertní.

Share this games :

TWITTER