Recenze/review - SOLSTICE - Casting The Die (2021)

DEATH, THRASH, BLACK, HEAVY, DOOM AND ROCK METAL ZINE

- REVIEWS, REPORTS, INTERVIEWS - SUPPORT METAL UNDERGROUND

úterý 4. května 2021

Home » , , , , , , , , , , , , , , , , » Rozhovor - SCAFFOLD - Fascinoval mě posmrtný život a dualismus života a smrti!

Rozhovor - SCAFFOLD - Fascinoval mě posmrtný život a dualismus života a smrti!

 

Rozhovor s legendární death metalovou skupinou ze Srbska - SCAFFOLD.

Osdpovídali Milan a Dujke, děkujeme.

Přeložila Duzl, děkujeme!

Recenze/review - SCAFFOLD - Codex Gigas (2021):

Ave SCAFFOLD! Zdravím do srbských katakomb. Zrovna jsem se vrátil z města, ulice jsou prázdné a poslouchal jsem vaši novou desku „Codex Gigas“. Atmosféra alba je velmi podmanivá, opravdu jsem cítil, že za každým rohem číhá ďábel. Musím uznat, že se váš návrat opravdu povedl. Jak nahrávka vznikala a jaké na ní máte ohlasy?

Milan: Ahoj Jakube! Je skvělé si s tebou znovu popovídat a tentokrát představit srbské death thrash metalisty SCAFFOLD. Nové album „Codex Gigas“ vzniklo během několika bouřlivých let, poznamenáno častými změnami v sestavě a bojem o udržení kapely pohromadě. Vůdce kapely Dujke však zůstal odhodlaný, napsal několik zabijáckých věcí a dal dohromady vůbec nejlepší sestavu SCAFFOLD, která album nahrála. Album obsahuje osm skladeb, včetně dvou upravených starších skladeb převzatých z prvního dema a debutového alba. Album bylo nahráno v létě 2020 ve studiu „Paradox“ v Srbsku. Zatím jsou reakce úžasné. Lidé si nahrávku opravdu užívají a my se nemůžeme dočkat, až se vrátíme na pódium a představíme toto album živě.


Mám rád starý prašivý death metalový zvuk z devadesátých let. Vám se povedlo desku namixovat tak, že zní jak vystřižená ze staré doby. Zvuk je chladný, plesnivý, temný, přesto čitelný a zřetelný. Jak a kde jste nahrávali? Kdo album mixoval a kdo je podepsán pod produkcí?

Milan: Využili jsme stejné studio, kde kapela nahrávala předchozí dvě nahrávky („Like the Devil in the Church“ a „Years of Decadence“), studio „Paradox“ (Smederevo, Srbsko), které provozuje kytarista Alogia / Psychoparadox Srdjan Branković, který také nahrával, mixoval a masteroval „Codex Gigas“. S konečným výsledkem jsme v podstatě spokojeni, i když některé věci by se daly udělat mnohem lépe. Určitě je možné slyšet každý nástroj a zvuk se fanouškům a recenzentům líbí, takže si nechceme stěžovat.

Nosným motivem alba je „Codex Cigas“, což je největší rukopisná kniha světa, uložená u nás v Čechách v klášteře v Podlažicích u Chrudimi. Jak vlastně vznikl tento nápad? Byli jste se v klášteře podívat? A četli jste knihu? Ďáblova bible je opředena velkým množstvím legend, říká se, že dokáže probudit démony. Kdo napsal pro novou desku texty a nakolik se knihou inspiroval?

Dujke: Všechny texty na albu jsem napsal já, ale neexistuje žádná skladba Codex Gigas! Bylo to bráno jako ucelený příběh!! Tento nápad jsem dostal v letech 2007/8 při sledování pořadu National Geographic. Tam to všechno začalo a později jsem šel studovat a přečíst si vše, co jsem o Ďáblově Bibli našel!!!


Osobně si hodně potrpím i na obaly desek. Jak známo, tak musí upoutat a přitáhnout posluchače. Cover pro „Codex Gigas“ vytvořil Ardha Lepa. Musím mu vyseknout poklonu, odvedl úžasnou práci! Jak jste se dali dohromady a proč právě on?

Milan: Ano, i nás jeho práce ohromila. Ardha Lepa ve skutečnosti napsal Sacramental Blood s nabídkou svých služeb, ale Sacramental Blood v době, kdy nám psal, nepotřebovali obal. Nebyl jsem ještě členem SCAFFOLD, když nám psal, ale Dujke mě už požádal, abych mu pomohl najít nějakého dobrého umělce. Doporučil jsem mu některé návrhy, které měl Ardha Lepa k dispozici k prodeji, ale Ardha Lepa se nabídl, že vytvoří zcela nový obal. Podělili jsme se s ním o nějaké nápady a o několik dní později se vrátil s tímto mistrovským dílem.


Nejde se nezeptat, proč se SCAFFOLD vrátili až teď? Jak na tom vlastně byla kapela v mezičase v letech 1994 - 2008? Jestli se nepletu, tak jediným původním členem je Ivica Dujič? Jak jste dali dohromady novou sestavu? A jak se noví členové účastnili tvorby nového alba?

Milan: SCAFFOLD se rozpadli v roce 1996, protože život a hraní v Srbsku se v těchto letech zoufale zhoršoval. Kapela už prošla mnoha změnami v sestavě, motivace se vytrácela a scéna byla strašná. Žádné peníze na investování do kapely, žádné místo na hraní a nikdo, pro koho by jsme mohli hrát. V roce 2008 Dujke dal dohromady novou sestavu a znovu obnovil kapelu, ale od té doby zůstal jedinou konstantou v kapele, protože lidé ztráceli ambice, zájem a své priority. Věci se změnily před několika lety, když našel současného bubeníka Aleksandara Mušickiho. Na Aleksandarův popud se přizval bývalý kytarista Antonio Ismailović, který se ke kapele připojil a ti tři se stali jádrem kapely. Bojovali s několika basáky, ale dokázali nacvičit nové skladby a nakonec nahráli již tolikrát odkládané nové album. Skladby už nějakou dobu psal Dujke a on potřeboval stabilní sestavu, aby se dostal do studia a konečně je nahrál. Ke kapele jsem se připojil poté, co dostali první mix alba. Já a Dujke jsme po celá desetiletí přátelé a byl příliš unavený ze všech změn v sestavě, takže mě požádal, abych se k nim přidal na basu a tím to završil.


Mám rád kapely, které fanouškům nedodají jen hudbu samotnou, ale i fyzický nosič. Vy jste album vydali na CD a digitálně, neuvažujete i o vinylu? Myslím, že hrajete přesně ten druh muziky, která na gramodesku patří!

Milan: „Codex Gogas“ vyjde na všech formátech. Silent Watcher Records (https://silentwatcherrecords.de) z Německa to vydají na vinylu. Old Shadows Records z Brazílie vydali CD pro území Latinské Ameriky, zatímco ruský label Satanath Records a The Ritual Prod z Holandska pokrývají jejich edicemi CD zbytek světa. Budeme mít také dvě edice kazet, jednu od Qalaqas Black Art Productions z Malajsie a druhou společným úsilím NecroVoid Rec ze Srbska a Worship the Abyss z Chorvatska.

 

SCAFFOLD patří k jedněm z prvních death metalových kapel ve východním bloku. Jak vzpomínáš na vaše začátky? Kdo byl vaší inspirací a jak vlastně vznikl nápad hrát death metal? Kdo byl vaším vzorem v devadesátých letech?

Dujke: Myšlenka přišla sama od sebe, hudební směr byl extrémní a vyžadoval extrémní lidi, ke kterým jsem také patřil!! Se smrtí a tím, co přináší, jsem se setkal ve velmi mladém věku a od té doby mě fascinoval posmrtný život a dualismus života a smrti!!! Při sledování videa Sepultury „Arise“ ve věku patnácti let jsem si řekl, že až budu velký, chci hrát takhle a hlavně tak vypadat, se všemi těmi vlasy a tetováním. Proto si myslím, že jsem v životě uspěl !! :)

Zůstaňme ještě chvilku v historii. Srbsko bylo součástí Jugoslávie a východního bloku, stejně jako Československo. U nás se třeba sháněly kazety z Polska, často ve velmi špatné kvalitě. Jak na tu dobu vzpomínáš? Zajímalo by mě, jaký byl metal osmdesátých a devadesátých let v Jugoslávii? Jak probíhali koncerty? Kde jste získávaly hudbu? Zavzpomínej pro nás prosím.

Milan: No, Dujke a já jsme začali poslouchat metalovou hudbu na konci 80. let. V té době měla Jugoslávie dobrou distribuci kazet a vinylů, protože existovala státní hudební společnost, která vydávala licencovaná alba a v každém městě jste si mohli koupit některá alba Metallicy, Iron Maiden, WASP, Anthrax atd. Samozřejmě pro víc undergroundové věci jsme museli kopat hlouběji. Také jsme na ulici kupovali pirátské pásky slavných Takt, MG atd. A ty pásky (alespoň ty, které jsem kupoval) měly extra kvalitu, ale booklety bez textů. Pamatuji si, že moje pásky „Cause od Death“ a „Harmony Corruption“ měly lepší zvuk, než originální CD a mnoho přátel mě požádalo, abych jim je půjčil či vytvořil kopie, protože kopie z CD měly nižší hlasitost, než kopie mých pásek hahahah. Jeden z mých strýců také často cestoval do Československa a tam nám kupoval mnoho kazet. Netuším, jaké bylo jeho kritérium pro výběr kazet pro mé bratry, ale koupil nám tuny kazet a nikdy nesáhl vedle. Nikdy nám nekoupil špatné album a díky němu jsme se poprvé dozvěděli o kapelách jako Slayer, Running Wild a legendárních československých kapelách Dark a Gladiator („Sex'n'Death“ je stále moje oblíbené album z bývalého Československa). Také jsme obchodovali s kopiemi s našimi přáteli, které jsme hledali prostřednictvím stránek legendárního časopisu Hard Metal, takže mám na tu dobu skvělé vzpomínky. O několik let později, když už jsem byl dost starý na to, abych navštívil koncert, bylo na Srbsko již uvaleno embargo a nebyly žádné koncerty zahraničních kapel. Měli jsme jen naše místní hrdiny, takže jsem se snažil zachytit co nejvíce koncertů Bloodbath, Rapid Force, Necrophobia, Scaffold ... tyto koncerty stále zůstávají v mé paměti. Neexistoval internet a bylo obtížnější získat některé nahrávky, ale domnívám se, že nás to to činilo více zapálenější pro hudbu a vážili jsme si toho víc, než fanoušci v jiných zemích nebo mladší generace mp3 / YouTube fanoušků ze Srbska.


Pro každou kapelu jsou nejlepší zpětná vazba koncerty. Jak to s nimi SCAFFOLD vlastně mají? Vím, že teď to nejde, je pandemie, ale až se zase vše otevře, chystáte třeba menší turné? Hrozně rád bych vás viděl naživo a konečně si koupil tričko!

Milan: Ano, čekáme na konec pandemie, kdy začneme s bookovaním koncertů, kdekoli budeme moct. Česká republika je jednoznačně na našem seznamu, takže pokud pořádáte koncerty a přečtete si toto, jakmile budou kluby otevřené, kontaktujte nás.


Mám od vás ze Srbska moc rád SACRAMENTAL BLOOD. Můžeš nám doporučit i nějaké další kapely? Jak vlastně funguje metalová scéna v Srbsku? Co fanoušci, koncerty, labely?

Milan: Máme několik skvělých kapel, takže kromě Sacramental Blood mohu také doporučit black metalové kapely - Gavranovi (bývalí členové The Stone), The Stone, Kolac, Svartgren, Phallelujah, All My Sins, Khargash, black / speed TerrorHammer, thrashové kapely - Quasarborn a Alitor, doom metalové kapely - The Bloody Earth, death a death/thrash - Infest, Obscured, Dead Joker, grind core / death - Marginalized a BegUsToStop. Máme několik malých labelů jako - NecroVoid Records (kazety) a Grom Records. Situace s koncerty není tak skvělá, protože jsme obvykle mimo hlavní trasy, ale občas je tu máme. Fanoušci projevují menší zájem než na počátku roku 2000, takže není divu, že patříme na trhu do druhé či třetí ligy.

Co chystají SCAFFOLD v nejbližší době? Na co se můžou fanoušci těšit?

Milan: Lačníme po živých vystoupeních, takže se nemůžeme dočkat, až se vrátíme na pódium. Než se tak stane, zaměřujeme se na internetovou propagaci „Codex Gigas“, takže pravděpodobně můžete očekávat jedno nebo dvě další videa. O něco později, pravděpodobně koncem roku, nahrajeme další dvě skladby a vydáme oficiální unifikované vydání nové věci a předchozích dvou nahrávek („Like the Devil in the Church“ a „Years of Decadence“). Je těžké momentálně prozradit víc, než toto.


Děkuji moc za rozhovor. Musím se přiznat, že jsem vaším novým albem doslova uhranutý. Je v něm vše, co jako starý fanoušek death metalu potřebuju. Síla, temnota, energie. Přeji desce co největší prodeje a spoustu nadšených fanoušků. Doufám, že se brzy uvidíme někde na koncertě! Ať se vám daří i v soukromých životech. SCAFFOLD forever!

Milan: Díky za tvá vřelá slova a veškerou podporu. Doufáme, že se brzy uvidíme a představíme vám naše nové album naživo. Do té doby se mějte!

Share this games :

TWITTER