New album of Czech death metal band HYPNOS - "The Blackcrow" (2020)

DEATH, THRASH, BLACK, HEAVY, DOOM AND ROCK METAL ZINE

- REVIEWS, REPORTS, INTERVIEWS - SUPPORT METAL UNDERGROUND

sobota 22. srpna 2020

Home » , , , , , , , , , , , , , , , , , » Rozhovor - SABIENDAS - Metal je velmi důležitou součástí mého života.

Rozhovor - SABIENDAS - Metal je velmi důležitou součástí mého života.


Rozhovor s death metalalovou kapelou z Německa - SABIENDAS.

Odpovídal zpěvák Jan Edel, děkujeme!

Přeložila Duzl, děkujeme!

Otázky připravil Jakub Asphyx.

Recenze/review - SABIENDAS - Repulsive Transgression (2020):


Ave SABIENDAS! Zdravím do německého undergroundu. Pojďme rovnou k tomu nejdůležitějšímu. Máte venku novou desku „Repulsive Transgression“, která je doslova narvaná poctivým, prašivým death metalem. Jak album vznikalo a jaký z něj máš pocit? Jakým směrem se SABIENDAS posunuli? 

Ahoj, tady Jan ze SABIENDAS! Ano, naše nové album jsme vydali 22. května prostřednictvím Massacre Records a jsme velmi spokojeni jak s dobrou odezvou, tak skvělými recenzemi. Je to naše třetí album a řekl bych, že je nejprofesionálněji produkované. Mnoho lidí tvrdí, že „třetí album“ je nejdůležitější a je to tak, myslím, že je nejlepší. Na prvních dvou nahrávkách vždycky byly nějaké malé pochybnosti, nebyli jsme spokojeni na 100% a vždy jsme si mysleli, že bychom to v některých bodech mohli vylepšit, ale s novým albem jsme 100% spokojeni. Myslím, že náš rukopis se hodně posunul. Dokončili jsme tvůrčí proces až ve chvíli, kdy byli všichni s výsledkem spokojeni. Máme stabilní sestavu téměř 10 let, což je v současné době docela neobvyklé. A v neposlední řadě se náš bubeník Toni, který se postaral o mix (na dvou albech) a Mastering (na Repulsive Transgression), od poslední nahrávky hodně naučil o zvukařině a vždycky říkám, že on přesně věděl, jaký má být finální výsledek po zvukové stránce už od prvního dne, kdy jsme začali skládat. 


Vydali jste novou desku v nejméně vhodnou dobu. Nikdo nemohl vědět, že svět zasáhne Covid 19. Ovlivnila současná situace nějak uvedení alba na trh? Přešli jste do stáje Massacre Records a koncerty bývají nejlepší propagací nové hudby. 

V době, kdy nám Massacre Records stanovili datum vydání na listopad 2019, nikdo nikdy neočekával, že dojde k takovýmto sračkám. Dokonce i v únoru jsme si pořád mysleli, že „tato podivná nemoc je někde v Číně a nás se to nijak nedotkne“, ale pak začal narůstat výskyt a datum vydání bylo posunuto na duben/květen 2020. Takže jsme měli štěstí hlavně s datem, kdy jsme natáčeli naše video. Bylo to 15. března. No a 16. března byly v Německu uzavřeny školy, obchody a většina veřejného života a také většina hranic. Stihli jsme to na poslední chvíli a vše bylo dokončeno podle plánu. „Propagační mašina“ Massacred Records a Soulfood nám hodně pomohli. Pořád nemůžeme hrát žádné koncerty, takže bylo skvělé, že jsme se hodně objevovali v časopisech a on-line. Stále máme výborné prodeje v našem internetovém obchodě, takže si myslím, že jsme z toho vykřesali to nejlepší. 

Jaká je vlastně současná situace ohledně Covid 19 v Německu? Jsou už otevřené kluby, můžete mít třeba turné? U nás byla zrušena spousta letních festivalů, zahraniční skupiny se k nám skoro nedostanou. 

V Německu v srpnu stále neprobíhají žádné akce. Některé kluby jsou otevřené, ale většinou ne na koncerty. Všechna turné nebo festivaly jsou zrušeny nebo odloženy na rok 2021. Takže příští rok bude trochu náročný, protože všichni promotéři chtějí přesunout rok 2020 do roku 2021, takže bude obtížné zabookovat něco pro příští rok .. ale jo .. taky jsme něco přeplánovali, takže uvidíme, čas ukáže. Doufejme, že budeme moct hrát a uskutečnit naši „Release-Party“ na konci září. Bude to tedy již „Release-Party k vydané desce“ dodržující všechna platná omezení spojených s Covid 19. Můžeme hrát pro 100 lidí sedících na židlích v klubu pro 250 lidí, ale jediné, co nepřichází v úvahu je ŽÁDNÝ koncert Takže to zkusíme, myslím, že to bude divné, ale jsme hladoví po tom znova koncertovat.. 


Pojďme ale k nové desce. Právě ji poslouchám a musím napsat, že tentokrát mi chvilku trvalo, než mi pronikla do krve. Narval jsem si album do přehrávače, poslouchám ji v autě. Hodně se mi líbí zvuk. Je živý, organický, old schoolový a zároveň dobře čitelný. Připadá mi odlišný od vašich předchozích desek. Kde jste nahrávali a kdo je pod zvukem podepsán? 

Sakra, nepřečetl jsem si všechny otázky, než jsem začal odpovídat ... haha. Pro toto album jsme si poprvé zabookovali prefesionální studio. První nahrávky jsme nahrávali v naší zkušebně, v domácím studiu a jen jsme pak dodali materiál do studia k masteringu. Album bylo nahráno v DNA-Studiu blízko našeho města. Mix a mastering však obstaral náš bubeník Toni. Mixoval už naše druhé album a od roku 2015 se velmi zlepšil. Někdy to může být prokletí, když producent je také členem kapely, ale v našem případě to bylo požehnání. Věřím, že Toni měl od začátku celou produkci v hlavě. Přesně věděl, jak vše musí být a jaký musí být „náš“ zvuk. Myslím, že důvodem živého a organického zvuku je to, že jsme při nahrávání nepoužívali “click-track”. Bicí byly nahrány jen s hlavní kytarou. To byla běžná praxe již v 90. letech a přesně to jsme chtěli. Dalším bodem, který odlišuje “Repulsive Transgression” od prvních nahrávek je to, že jsme se snažili dodržet klasickou strukturu skladeb. Ne příliš mnoho různých riffů, jen variace několika hlavních riffů a opakujících se linek refrénu. Tohle je velmi progresivní, vím, ….ale díky tomu jsou skladby rozpoznatelné. Některé legendární skladby death metalu jsou založeny na 3-5 hlavních riffech, které si každý pamatuje. 


Asi se mnou budeš souhlasit, že obal prodává. Vy jej máte letos pořádně brutální. Autorem je Björn Lensig. Motivem je hostina kanibalů? Osobně se mi obal líbí, jen si říkám, jestli není „příliš“ brutální. Znáš to, na sociálních sítích vyhodnocuje co je a co není správné umělá inteligence. Spousta kapel kvůli podobným obalům měla problémy. Jak jste se dali s Björn dohromady a co přesně má motiv vyjadřovat ve vztahu k hudbě? 

Sám jsem se obával, že to může být příliš brutální, ale už tři měsíce je to nepřetržitě na sociálních sítích a myslím, že to bude v pohodě. Mluvil jsem však s několika lidmi, kteří nechtějí nosit tričko, protože jak říkají, je to pro ně až příliš na to, aby to měli na veřejnosti, takže si musí koupit tričko „Column of Skulls“ :). S designem jsme naprosto spokojeni je to oldschool jak sviňa a Björn je velmi talentovaný umělec. Tvořil návrhy triček pro Amon Amarth a ilustruje Knihy ke stolní hře, kde se hrají různé role ... a samozřejmě dělá obaly desek. Měli jsme tento design digitálně vytvořený už na “ Column of Skulls” a chtěli jsme se k němu vrátit a namalovat jej klasicky. Björn nás před dvěma lety kontaktoval a zeptal se, jestli by nás zajímaly některé z jeho děl. Řekli jsme mu o textech a konceptu, který jsme měli na mysli a on měl stejnou představu, jako jsme měli my, takže šlo o velmi produktivní a tvůrčí spolupráci. Je to to, co zbylo po banketu kanibalů. Texty osmi skladeb jsou o různých aspektech a projevech kanibalismu v lidských dějinách. Liší se od vražd kanibalů, jako je Albert Fish, až po rituální obřady kanibalů ve starobylých kmenových kulturách, kanibalismus v klasické literatuře nebo příběh tří námořníků ztracených v oceánu, kteří zabili a snědli svého kamaráda, aby přežili… atd. Tento obal tedy představuje tvrdý kontrast mezi brutalitou, snížením se na nejzákladnější instinkty a decentně kultivovanou viktoriánskou jídelnou a slušným stolováním. 


Dávám si „Repulsive Transgression“ znovu a znovu do hlavy a říkám si, že nejvíc se mi na albu líbí asi takový ten těžko popsatelný old school death metalový feeling. Pak kouknu na vaše promo fotky a zpěvák má tričko mých oblíbených MASTER. Vypadá to, že jsme stejné krve. Kdo byl a je vlastně vaším vzorem? Každý muzikant nějak začínal, existují vzory, které formovaly jeho rukopis. Jaké byly ty vaše? 

Dovol mi, abych citoval řádek z tvé recenze „...otevírají hrob s grácií a druhem morbidní elegance, což podle mého názoru nejlépe umí kapely, které zažily v mládí zlaté časy opravdového death metalu“. Kromě Toniho je nám všem přes čtyřicet. Myslím, že nahrávky z mládí jsou ty, které mají největší vliv na váš vlastní hudební vkus. Ano, opravdu souhlasím s tím, že koncem 80. a začátkem 90. let byl „zlatý věk“. Nechápejte mě špatně! Dnes je tady spousta opravdu skvělých kapel a já jsem fanouškem mnoha z nich. Když jsem ale poprvé ve svém životě slyšel “Altars of Madness”, „Slowly we Rot”, “Scream Bloody Gore“ nebo„ Symphonies of Sickness“….nebylo to jen skvělé, bylo to ohromující a všechno to bylo opravdu nové. Dříve taková hudba neexistovala. Někteří lidé říkají, že nehrajeme skutečný „Old School Death“, ale já si myslím, že ano. Ale jsme více ovlivněni Floridou nebo americkým old-schoolem. Máme dobrou historku o tričkách na plakátu. Před koncertem v Edinburghu přišel týpek a říká: „Ahoj kluci, neznal jsem vaši kapelu, ale dnes ráno jsem viděl váš plakát. Mám všechna trička, které na plakátu máte na sobě, tak jsem přišel na koncert, bylo to jako v 80. letech, když jste se rozhodovali, jestli si koupíte desku, kterou jste neznali, jen proto, že členové kapely nosí trička vašich oblíbených kapel”. 

Nikdy jsme se nepokoušeli zrenovovat žánr nebo udělat něco progresivního. Chceme jen hrát hudbu, kterou milujeme a pokusili jsme se vytvořit album, které chceme sami poslouchat. 


Pamatuji si, že když jsem psal před lety recenzi na vaše první album „Restored to Life“, tak jste k nám do Čech přijeli album podpořit na koncert do Českých Budějovic. Pak jste myslím hráli ještě na Czech Death festu. Bohužel, ani jednou jsem kvůli práci nemohl vyrazit, ale jak se vám u nás líbilo? Co říkáš na české fans? Vím, že jste měli turné třeba i po Británii (jsem fanoušek ATOMWINTER!). Můžeš nějak porovnat, kde a jak se vám hrálo? A co v Německu, jak se vám vystupuje tam? 

Měli jsme hrát na Czech Death festu 2020, takže tam budeme hrát v roce 2021 a doufám, že se tam potkáme. Už jsme tam hráli v roce 2013 a fanoušci byli opravdu skvělí a nadšení. Myslím, že o nás nikdo předtím neslyšel, takže reakce byly opravdu skvělé. V rámci našeho prvního tour jsme hráli v České republice. První koncert byl v Českých Budějovicích, druhý v Brně. Někdy se stane, že „neznámá kapela” hraje v rámci turné v úterý. Ale fanoušci byli vždy skvěli. V Brně jsme hráli pro ...nevím ...cca 30 lidí, kteří se úplně zbláznili.To je lepší, než pro 200, kteří na tebe jen zírají ... hahaha. Stejně jako ve Velké Británii jeden večer hrajete ve městě s velkou metalovou komunitou před velkým davem, další den hrajete pro 25 lidí... myslím, že to tak prostě je, když vyrazíte na turné jako undergroundové kapely dodávkou. Vždy je lepší hrát o víkendu. Takže opravdu nemohu porovnat fanoušky v různých zemích. Myslím, že to záleží na regionech uvnitř země a na tom, jak velká je tam scéna. Stejné je to i v Německu. 

Jak se díváš na současný trend, rozšířený převážně mezi mladými kapelami, kdy se snaží hrát co nejvíc technicky, často do death metalu vkládají třeba saxofon, různé klávesy a vůbec hledají cestu hodně komplikovaným způsobem. Baví tě takové kapely? Já třeba když někdy přijdu na koncert a někdo podobný tam vystupuje, tak jsem zmatený. Přijde mi to jako cvičení v jazzové škole, ale nakonec si vůbec nic nepamatuji. Co vy a současné trendy v death metalu? 

Saxofon v death metalu!? To zní divně. Osobně mám rád technický death metal. Například Nile se posunul na novou úroveň. Myslím, že nejde o to, jak technická kapela je. Je to všechno o psaní dobrých zapamatovatelných skladeb. Dokonalé kombinace. První kapela, kterou si pamatuji, že přinesli klávesy do death metalu byli Nocturnus. Sám jsem hrál v kapele, kde byly na nahrávce i klávesy. Když kapely začnou být příliš experimentální, někdy se z toho stane hudba pro muzikanty. Víte, že to, co hrají je skvělé, ale jak říkáš, nemůžeš si vzpomenout byť na jednu jedinou skladbu o dva dny později. Opravdu mě nezajímá, jaké nástroje kapely používají, nebo jaké experimenty provádějí. Důležitý je pouze výsledek. Pokud se mi výsledek líbí a rád ho poslouchám, je to skvělé. Někdy to prostě funguje a někdy je to velký průser... 


Hranice se po pandemii postupně otevírají, spousta skupin už plánuje turné na podzim a zimu. Jak jste na tom vy s propagací „Repulsive Transgression“? Už bych rád konečně viděl naživo. Zavítáte i k nám do České republiky? 

Příští rok budeme hrát na Czech Death festu a možná na Massacre Festu. Pro nás je to dlouhá cesta do Červeného Kostelce ... pokud si to přečte někdo, kdo nám může pomoci s koncertem na naší cestě v polovině června 2021, prosím ozvěte se nám. Uvažujeme o turné v roce 2022. V roce 2021 máme pár koncertů, které byly odloženy kvůli viru. 

Blížíme se k závěru a to vždycky dávám lehce filozofickou otázku. Jak bys definoval death metal a co pro tebe znamená? Nemyslím tím teď techniku hraní, ale spíše co ti přináší, bere, jak jej vnímáš ve vztahu k fanouškům. Vyrostl jsi na něm? 

Vždy to byla součást mého života. Víš ... začal jsem s metalem, když mi bylo dvanáct. Když jsem objevil hudbu tohoto druhu, přešel jsem na thrash metal jako Exodus, Slayer a samozřejmě německé kapely jako Sodom, Kreator, Tankard. Pak si myslím, že musel být rok 1988, kamarád mi dal pásku. Strana A - Death “Scream Bloody Gore”, strana B. EP Extreme Noise Terror a skladba of Sepultury - Morbid Visions ... sakra, ta mě dostala. Nikdy jsem takovou hudbu neslyšel. Pak přišel rok 1989 a Morbid Angel, Obituary ... dobře víš, co tím myslím .. Zbytek je historie a nikdy jsem se neohlédl. Měl jsem fázi, kdy jsem neměl zájem o žádné nové kapely z konce 90.let a začátku roku 2000. Jen jsem poslouchal své staré nahrávky. Ale pak se pár kapel vrátilo nebo se dalo zase dohromady a můj zájem o kapely a o novou hudbu se vrátil. Co mohu říci, je mi čtyřicet a pořád nosím zádovku Morbid Angel, merch kapel, křiváka a nemyslím si, že se to někdy změní. Metal je velmi důležitou součástí mého života. Než se objevilo slovo „metalový fanoušek“, říkali jsme prostě „já jsem metal nebo lidé jsou metal“, stále se takto vidím - už 32 let. A ano, death metal je stále můj oblíbený styl. Záleží na mé náladě, jestli je to Hate Eternal nebo Asphyx a znám spoustu lidí, kteří to vnímají stejně. Scéna má různé trendy, to je v pořádku.. pár let jsme tu měli brutal death metal a goregrindové věci a pak došlo k návratu švédských retro death metalových kapel ... a pár z nich se stále drží své původní cesty. Někteří lidé kritizují Cannibal Corpse nebo Behemoth za prodeje nebo za „komerci“. Ale když je vidím hrát před 5000 fanoušky, stále drží vlajku extrémní hudby vysoko. Možná lidé častěji objevují menší kapely, protože se jim líbí ty velké a netušili, jak široký ten žánr je. Když jsem začal poslouchat Iron Maiden, neměl jsem ponětí o “tape tradingu” v thrash metalovém undergroundu. 

Děkuji moc za rozhovor. Vážím si toho. Teď již nechme mluvit hudbu. Jdu si pustit „Repulsive Transgression“ a to pořádně nahlas! Přeji vám, ať se novince daří a ať je vše fajn i ve vašich osobních životech. Děkuji! 

Bylo mi ctí a potěšením...zůstaň zdráv a brutální!


about SABIENDAS on DEADLY STORM ZINE:

Recenze/review - SABIENDAS - Repulsive Transgression (2020):
http://www.deadlystormzine.com/2020/06/recenzereview-sabiendas-repulsive.html

Recenze/review - SABIENDAS – Column of Skulls (2015):




------------------------------------------------------------------------------------------
sledujte nás na sociálních sítích - follow us on the social media:

instagram:

facebook:

twitter:
Share this games :