SYMBOLIC FEST OPEN AIR 2022

DEATH, THRASH, BLACK, HEAVY, DOOM AND ROCK METAL ZINE

- REVIEWS, REPORTS, INTERVIEWS - SUPPORT METAL UNDERGROUND

sobota 26. února 2022

Home » , , , , , , , , , , , , , , , , » Rozhovor - GODLESS TRUTH - Všechny skladby spojuje myšlenka hluboké nenávisti, bolesti, filozofie života a smrti, strachu a opovržení.

Rozhovor - GODLESS TRUTH - Všechny skladby spojuje myšlenka hluboké nenávisti, bolesti, filozofie života a smrti, strachu a opovržení.


Rozhovor s technickou death metalovou kapelou GODLESS TRUTH.

Odpovídali Švany, Bizzaro, Adam, děkujeme!

Otázky připravil Jakub Asphyx.

Ave GODLESS TRUTH! Zdravím do Olomouce. Slušelo by se vás na úvod přivítat zpět. Od roku 2004 jste sice vydali nějaká splitka, EP a singl, ale s dlouhohrajícím albem se vracíte až letos. Osvěž nám prosím vzpomínky, proč vám to vlastně trvalo tak dlouho? A proč jste utlumili svoji činnost?

Švany: Zdar Kubo, zdravíme všechny fanoušky a čtenáře Deadly Storm Zinu.

Hele jednoduše. Vnitřní rozpory v kapele, osobní i hudební, způsobily, že už jsme spolu nemohli tvořit ani fungovat. Pauza byla více než nutná. Vůbec jsme netušili, kam to povede a na jak dlouho to bude.


GODLESS TRUTH jsou dnes už úplně jiná kapela. Jediným původním členem je Petr (Švany). Změnil se nějak způsob, jakým přistupujete ke skládání? Já třeba z vaší letošní novinky starého ducha cítím, ale je to už taková doba, že si to mnoho lidí ani nebude pamatovat. Přesto si dovolím, připadáte mi odlehčenější, svěžejší, melodičtější? Byl to účel?

Švany: Nic se nezměnilo. Jde spíš o chuť tvořit hudbu s lidma v kapele, se kterýma si rozumíš. Psali jsme ty songy tak, jak jsme to cítili. Šlo to vlastně docela rychle samo.

Ten náš návrat se nastartoval mým působením v kapele Dissolution a náhodným setkáním s Petrem Mikešem (bubeník GT). Domluvili jsme se na společné zkoušce, abychom zjistili, jestli bude fungovat ta tzv. chemie mezi náma. A sedlo to jak prdel na hrnec. Přibrali jsme Kubu (Jakub Grunt), kterej byl posledním basákem GT. Problém byl s obsazením druhé kytary. Vyzkoušeli jsme asi 3 kytaristy, ale nakonec jsem sáhl po talentovaném mladíkovi z Dissolution, Ondrovi (Onřej Černobila). Po nabídce bývalému zpěvákovi, který účast v GT odmítl, jsem požádal dlouholetého kamaráda Adama, zpěváka ze spřízněných Hazydecay, jestli by nenazpíval singl. Dal tomu název „Fortune Time“. Dopadlo to skvěle a podle našich představ. Tudíž jsem mu nabídl stálou pozici frontmana GT, a on přijal.

A právě proto, že jsme parta jiných muzikantů s podobným cítěním, a přitom stále pod mým vedením, tak je to pořád GT, a řekl bych, že za ta léta nabytých zkušeností je to pro nás takový návrat ke kořenům s čerstvýma nápadama.


Začínali jste a pamatujete dobu, kdy se hrálo jinak. Nebyl internet, sociální sítě, metal byl víc v kurzu. Můžeme nostalgicky vzpomínat, ale nepopřeme, že se vše hodně změnilo. Přistupovali jste ke skládání, tvorbě nové desky jinak? Máme nové technologie, studia jsou jinak vybavená apod. Jak tyhle změny vnímáš ty jako muzikant?

Švany: Máš pravdu, dřív se všechno řešilo poštou či pevnou linkou. Domlouvání koncertů, kontakt s kapelama, promotérama, zinama apod. bylo zdlouhavější. V tomhle je to dnes lepší, svižnější. A týká se to i právě studiového nahrávání. Vybavení je na vyšší úrovni. Možností je velké množství. Bicí nahraješ v jednom studiu, vokály doma, kytary každej jinde a jindy. Máš i stále možnost do nahrávky zasahovat až do poslední chvíle. Dřív jsme trávili všichni společně ve studiu třeba 7-10 dnů a muselo se stihnout vše, včetně mixu a masteringu. V současné době si tu nahrávku vezmeš na digitálu domů a pošleš ji do zahraničí na mix přes internet.


Pojďme k nové desce. Mě osobně se hodně líbí. Oceňuji, že jste sice techničtí a progresivní, ale zachovali jste si i živočišnost, jestli mi rozumíš. Mě třeba takový ten současný trend některých kapel hrát co nejrychleji, co nejkomplikovaněji někdy děsí. Stojím pod pódiem a nerozumím tomu, co hrají. Nudí mě, nemá to drive, koule. Mívají i plastovou produkci. Vy jste se všem těmto nešvarům vyhnuli. Hodně bych to přikládal parádnímu zvuku, pod kterým je podepsán Joe Haley z Psycroptic. Proč právě on? A s jakými požadavky jste se na něj obrátili?

Švany: To jsme rádi, že se ti album líbí. Deska je i podle nás přístupnější pro víc posluchačů, nebylo třeba lítat po pražcích, nešlo o výkon. Ale jak už jsem podotknul, šlo to z nás takhle samo.

Po poslechu alba „As The Kingdom Drowns“ od Psycroptic jsme se shodli, že produkce od jejich kytaristy Joe Haleyho (Crawlspace Productions) by mohla hodit zvuk GT správným směrem, takovým, jakým chceme s „novýma“ GT jít. Když nám Joey poslal první představu, začala obousměrná pravidelná komunikace a po pár (no možná více) úpravách je výsledek slyšet na albu.

Mám rád kapely, které nepodceňují nic, které chtějí dát fanouškům komplexní dílo. Obal od Nauseaimage (MMiller) je jedním slovem mocný! Proč právě on a co má motiv přesně znázorňovat?

Švany: Popravdě řečeno, původní obal měl být jiný. Ale Kunal (šéf Transcending Obscurity Records - vydavatel alba) nás přesvědčil o potřebě mít cover jiný. Dostali jsme na výběr z pár výtvarných umělců, a zalíbila se nám práce Marcose Millera (Nauseaimage). Zpěvák Adam pro něj vyzdvihl hlavní motivy v textech, na kterých se mělo téma obalu zakládat, a šli jsme do toho. Výsledek vidíte sami, a když si přečtete texty skladeb, všechno v tom obraze je.

Bizzaro: Já bych ještě dodal, že původní obal od Dahlien určitě ještě využijeme, však jej také používáme jako koncertní banner, a že ten výsledný od Marcose Millera nevznikl hned na první dobrou, neb první skicy a návrhy zobrazovaly ty naše myšlenky trošku jinak, než jsme chtěli. Ale když přišel s finální podobou lidstvo zotročujícího boha/entity, jak vidíte na desce, museli jsme si, abychom to rozdýchali, sednout.


Ve většině kapel, i když to nebývá pravidlem, píše texty zpěvák. Jak jste na tom vy? Psal je Adam? A o čem jsou? Kde pro ně bral inspiraci?

Adam: Ty jo, jsem moc rád, že se na to ptáš. Občas mám dojem, že texty v tomhle hudebním stylu jsou poněkud bokem. Ano, texty jsem napsal já. Při takové tvorbě, jakou dělá GT, bych si ani nedovedl představit, že bych měl interpretovat texty někoho jiného. V mé hlavě je mnoho emocí k vyjádření, fakt hodně myšlenek na to, abych je vyřval. A texty písní jsou způsob, jak se jich rád zbavuji.

Když jsem psal „Fortune Time“ jako singl, nevěděl jsem ještě, že v tom budu pokračovat, a už vůbec ne kam bych chtěl směřovat další texty. Nepsali jsme totiž písně, abychom vytvořili koncepční album, ale nakonec všechny skladby spojuje myšlenka hluboké nenávisti, bolesti, filozofie života a smrti, strachu a opovržení. Inspiroval mě sám život, o to není nikdy nouze. No a když jsem to pak viděl dohromady, tak mi došlo, že jsem si právě pro sebe napsal takovou knihu mytologie nenávisti.

Naposledy jsem vás viděl v roce 2019 v Praze, když jste předskakovali MONSTROSITY. Přiznávám, jsem k podobným návratům, jako je ten váš, trošku skeptický, ale doslova jste mi vytřeli zrak. To byl masakr! Rád bych na vás zašel znovu, ale co jsem koukal, tak GODLESS TRUTH moc nikde nehrají?

Bizzaro: Začíná se tu té chvály nějak kumulovat :) I já jsem rád, že tě deska baví a že i živě tě GT sesmahli. Jo, tahle sestava dost odráží to, jak kapela funguje uvnitř. I nás ten koncert s Monstrosity bavil, a vlastně to nebyl ani první společný, jen škoda těch pro turné „dokoupených“ předkapel, ten balíček nedával smysl.

Dnešní Godless Truth už nehrají jak bývávalo. Důvodů je víc, pokud teda nebudeme brát teď dvouleté období covidu. Třeba ten, že jsme starší a nemusíme už hrát co víkend kdekoli, někteří z nás už jsou fotři, takže jinak zhodnocujeme čas, pak sídlíme asi ve třech městech (Olomouc, Ostrava, Znojmo - mně nepočítej, já už na podiu s kapelou nesedím, hehe) a taky znova budujeme kontakty, o které jsme přišli. Zásadní je ale hlavně to přehodnocení priorit, takže si ty akce víc vybíráme třeba podle line-upu nebo místa, aby to pro nás dávalo větší smysl.


Proč? My chceme turné! Já vím, že už to nebude jako za starých časů s PSYCROPTIC, ale přesto, nechystáte se zase trošku víc kopnout do vrtule?

Bizzaro: Ale to zas jo, už jen proto, že konečně vyjde deska, na kterou jsme se v covidu fakt načekali a chtěli bychom ji víc prezentovat. Nějaké menší tourko bychom dát dohromady chtěli a dokonce se už plánovalo, ale pro covid se to vše třikrát zastavilo, takže nyní stojíme zas před ničím. Navíc teď kapely budou jezdit jak šílené, takže bude těžší to dát dohromady, tak se soustředíme víc na propagaci alba a další tvorbu. Ale v plánu vyjet určitě máme, tak snad bude zas příležitost ti vytřít zrak :))

GODLESS TRUTH patří ke kapelám s bohatou historií. Jak jsem ale již zmiňoval, doba je jinde. Kam až chcete kapelu směřovat? Jakou máte metu, cíl, ke kterému se chcete vydat? Některé „staré party“ už jen sem tam vydají desku, občas někde vystoupí? Jiné do toho jdou naplno se vším, co k tomu patří. Co vy?

Švany: Cíl? Bavit se tou hudbou především. Není si co dokazovat. Chceme hrát a hrajeme, protože nás to baví. Samozřejmě, chceme koncertovat a vydávat desky. Dokud udržíme nástroje a v kapele budem schopní si spolu pokecat a zapařit, tak to dělat budem dál.


Na nové desce „Godless Truth“ máte spoustu zajímavých hostů. Kteří to jsou a proč právě oni?

Švany: Všichni jsou to naši přátelé či lidé, které máme rádi a obdivujeme jejich umění.

Joe Haley (Psycroptic) předvádí skvělou práci na sólové kytaře v „The Eyechain“ a Rafael Trujillo (Obsidious, ex-Obscura) si to zas užívá v „The Decision“. Poprvé jsme na naší desce použili klavír, důležitou roli zahrály ruce a nápady skvělého pianisty a skladatele Petera Gábora - „RIP Cage“. A konečně na vokálech máme dva mágy - Petr Angelo Čuka (Emmett Brown, ex-Dissolution) dobarvuje ve „“Fortune Time“ a Matt Delirious (ex-Soul Decoder & Liquid Space 9, nyní Silent Generation) ve „Wake Up to Obey”.

Asi to máme stejně. Milujeme death metal. Jak si se k tomuhle stylu vůbec dostal, proč právě smrtící kov a co tě na něm fascinuje, zajímá, co ti dává? Klidně pro nás zavzpomínej na svoje začátky, na první kroky s GODLESS TRUTH.

Švany: Já začal s poslechem Europe :) Než jsem se dostal k DM, uběhlo pár let. V 16 jsem začal poslouchat Death, Carcass atd. Hned to byla láska na první poslech :) Je tam všechno. Brutalita, melodie, rychlost, nálady a i chytré texty.

Kytaru jsem si koupil v 15, ale to jsem zkoušel hrát motivy, které se mi líbily, a písně od Megadeth, Judas Priest a Kreator. To, že budu dělat tvrdší hudbu, přišlo pak samo s tím hraním a cvičením.


Nezbytná otázka na konec. Co chystáte s kapelou v nejbližších měsících? Na co se mohou fanoušci těšit? Případně, chceš jim něco vzkázat? Máš prostor.

Bizzaro: Odpověď je s novou deskou nasnadě. Hlavně propagovat desku, komunikovat s fanoušky a pak samozřejmě položit i základ pro to zmíněné tour. Venku máme i nějaký merch (teď nově kšiltovky a čepice), snad se podaří i nějaké koncerty.

V devadesátých letech jsem vás měl hodně rád a platí to dodnes. Děkuji moc za rozhovor i za novou desku! Je parádní! Jdu si ji zase pustit. Přeji vám spoustu dobrých nápadů, oddaných fanoušků a ať se vám daří i v soukromí! Doufám, že se potkáme brzy někde na koncertě!

Švany: My taky děkujem. Díky, že chodíte na koncerty. Užijte si naši desku.


about GODLESS TRUTH on DEADLY STORM ZINE:



Official Bandcamp
Transcending Obscurity Site
Transcending Obscurity Facebook
Transcending Obscurity Instagram
Godless Truth Facebook
Official YouTube Channel
Label US Indiemerch Store
Label Europe Store


---------------------------------------------------------------------------------------------------

Share this games :

TWITTER